|
Cartea profetului Ieremia
Prezentare: Profetul Ieremia este unul dintre cei care au trăit în mod profund drama distrugerii Ierusalimului și a templului (587 î.C.). Tânăr fiind, Dumnezeu îi cere să vorbească în numele lui în această perioadă destul de sumbră pentru popor. Abia căzuse dominația asiriană, abia se inițiase reforma socială și religioasă de către regele Iosia și o nouă ocupație, cea babiloniană, se prezintă la orizont. De data aceasta, babilonienii sunt mult mai duri decât asirienii. Din cauza unor mici revolte apărute ici-colo, regele babilonian, Nabucodonosor, distruge Ierusalimul, templul și duce o mare parte din populație în robie. Ieremia este profetul acestor perioade destul de grele pentru poporul ales. Ieremia este originar din Anatot, o localitate aflată în imediata vecinătate a Ierusalimului. Provine dintr-o familie sacerdotală și, din scrierea sa, rezultă că are un suflet destul de sensibil. Cu toate acestea, Dumnezeu îl cheamă și-i pune pe buze un mesaj care nu-l caracteriza, dar pentru că era trimisul lui Dumnezeu, nu are încotro. Ieremia vestește nenorocire. Este pus să dărâme, să smulgă și să răstoarne. Un mesaj care atrage asupra sa ura familiei, a regilor, a preoților și a profeților falși. De aceea, cu toții caută să-l distrugă. După un timp, asemenea lui Iob, își blestemă ziua în care s-a născut și dorește să moară. Misiunea pe care i-o încredințase Dumnezeu îl apăsa ca o povară prea grea. Trăiește aceste încercări la nivel sufletesc și aceasta îl salvează. Era exact ceea ce predica. Nu același a fost și răspunsul din partea poporului. Misiunea de a schimba în el viața morală și religioasă a eșuat. Ieremia, prin mesajul pe care l-a avut de transmis a fost mai degrabă un profet al singurătății. Nimănui nu-i erau pe plac amenințările. Peste tot el vedea teroare. Și aceasta a dus la marginalizarea lui. Cartea are 52 de capitole, structurate astfel: - 1,1-25,13: oracole împotriva lui Iuda și a Ierusalimului; - 26-35: oracole de mântuire pentru Israel și Iuda; - 36-45: suferințele lui Ieremia; - 46-51: oracole împotriva națiunilor; - 52: anexă istorică după căderea Ierusalimului. Cartea profetului Ieremia este o profeție din care transpare judecata Domnului, speranța, avertismentele, dar și mângâierile pe care le primește poporul lui Dumnezeu. Se pare că este primul profet care suferă din cauza mesajului pe care îl are de transmis, de aceea este de multe ori marginalizat. În ceea ce îl privește pe Dumnezeu, vrea o nouă alianță cu poporul, întrucât prima fusese încălcată. Dumnezeu vrea să arate poporului că atunci când ascultă, are parte de binecuvântare, când nu ascultă și urmează alte căi, are numai de suferit. Pe parcursul cărții apar idei ca: Dumnezeu este stăpânul istoriei, judecata lui Dumnezeu, convertirea interioară, suferința profetului, noua alianță. Cartea profetului Ieremia este mai degrabă drama profetului neînțeles, neînțelegere plătită din partea poporului cu exilul.
Obiectiv: Ascultarea față de voința lui Dumnezeu și respectarea miniștrilor săi.
Învățătură: Ieremia este geniul profetului neînțeles. Dumnezeu se folosește de el încă de la o vârstă tânără și îl trimite să ducă poporului și oamenilor timpului un mesaj zdruncinător. Erau timpuri de pace, când el anunță venirea unei mari armate din Nord care va invada Iuda și Ierusalimul și le va distruge, dacă acesta nu se va converti. Oamenii însă nu aveau timp pentru un astfel de mesaj, mai mult, regele Ioiachim îi rupe în bucăți sulul care conține profeția. Poporul vrea independența, dar independența înseamnă, în acest caz, îndepărtarea de Domnul. Dumnezeu îl vrea pe Israel mai degrabă un stat supus care să învețe ce este ascultarea, ca apoi, din acest ferment, să poată face o comunitate care să se intereseze de binele tuturor. După căderea Ierusalimului (587 î.C.) se formează mai multe tendințe: pe de-o parte exista un grup care voia reconstruirea țării sub dominația babiloniană, iar Ieremia este de partea acestui grup; pe de altă parte era un grup care se deda la acte teroriste, iar un altul care voia să fugă în Egipt de frica babilonienilor. Cu toate că nu și-a dorit, profetul Ieremia este luat cu forța și dus în Egipt, unde va și muri. Poporului israelit nu-i place să asculte. O caracteristică aproape comună tuturor timpurilor și tuturor oamenilor. Vrea autonomie, vrea libertate, dar nu știe să o folosească. Este starea în care se regăsesc mulți din oamenii de astăzi. Ca o ironie a sorții, se demonstrează că atunci când suferă, omul este cel mai ascultător, cel mai supus și îl caută cel mai mult pe Dumnezeu. Aceasta o dorea Dumnezeu și de la poporul israelit. El însă se asemăna multor oameni de astăzi care, profitând de libertate, o confundă cu libertinajul, cu a face ce vrei, prin aceasta îndepărtându-se de Dumnezeu și de poruncile lui. A se vedea starea majorității lumii de astăzi.
Practic: - Încercați o incursiune în istorie și constatați în care momente ale ei, credința a fost mai puternică? (A se vedea în primul rând numărul sfinților!) - Citiți din capitolul întâi despre chemarea lui Ieremia. În ce împrejurări ați mai auzit textul respectiv? - Cu cine l-ați compara pe profetul Ieremia dintre personajele Noului Testament? - Ce credeți că a deranjat atât de mult în mesajul profetului, încât s-a simțit deseori marginalizat? - În ce măsură mesajul profetului Ieremia se aseamănă cu mesajul lui Isus Cristos? (A se avea în vedere mai ales răspunsul dat) - Care este motivul pentru care Ieremia este considerat unul dintre profeții cei mai mari ai Vechiului Testament? - În ce măsură, mesajul transmis de preoți, profeții de astăzi ai lui Dumnezeu, găsește un corespondent la nivel de comunitatea de astăzi?
Texte de referință: "A fost cuvântul Domnului către mine și mi-a zis: «Înainte de a te zămisli în sânul mamei tale, eu te cunoșteam deja, înainte de a te naște, eu te-am consacrat și te-am rânduit profet pentru popoare». Iar eu am răspuns: «O, Doamne, Dumnezeule, eu nu știu să vorbesc pentru că sunt încă tânăr». Domnul însă mi-a zis: «Să nu spui: Sunt încă tânăr; căci la toți la câți te voi trimite, la toți vei merge și tot ce-ți voi porunci, vei spune. Să nu te temi de dânșii, căci eu sunt cu tine ca să mântuiesc», zice Domnul. Iar Domnul mi-a întins mâna, mi-a atins gura și mi-a zis: «Iată, am pus cuvintele mele în gura ta! Iată, te-am pus astăzi peste popoare și peste regate, ca să smulgi și să arunci la pământ, ca să pierzi și să dărâmi, să zidești și să sădești!»" (Ier 1, 4-10). "Cutreierați ulițele Ierusalimului, priviți, căutați prin piețele lui. Veți găsi măcar un om care să păzească dreptatea și să caute adevărul? Căci eu aș ierta Ierusalimul. Chiar și atunci când spun: «Viu este Domnul», ei jură fals" (Ier 5,1-2). "«Iată, vin zile», zice Domnul, «când voi încheia cu casa lui Israel și cu casa lui Iuda un nou legământ. Însă nu ca legământul pe care l-am încheiat cu părinții lor în ziua când i-am luat de mână ca să-i scot din pământul Egiptului. Acel legământ ei l-au călcat, deși eu l-am păstrat», spune Domnul." (Ier 31, 31-32)
Rugăciune: Doamne, Dumnezeule, tu ai fost mereu fidel cuvântului dat. Ajută-ne ca, ascultând de glasul profeților tăi de astăzi, să trăim în viața noastră cuvântul tău. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |