|
Cartea profetului Habacuc
Prezentare: Habacuc și-a exercitat misiunea profetică imediat după profetul Nahum, în contextul asedierii Ierusalimului (597) de către Nabucodonosor, regele Babilonului. Ca atare contextul istoric este relativ asemănător cu cel în care profețește Nahum. Habacuc este din Regatul lui Iuda și este contemporan cu profetul Ieremia. Cartea se deschide cu un dialog între profet și Dumnezeu. Ne surprinde aici modul profetului Habacuc de a se adresa lui Dumnezeu. Profetul îi cere lui Dumnezeu cont de modul în care guvernează lumea. Habacuc recunoaște că poporul a păcătuit, dar nu înțelege pentru ce Dumnezeu îl pedepsește prin babilonieni, o nație mult mai rea decât cea asiriană. Să fie Dumnezeu de partea nedreptății? se întreabă oarecum profetul. Dar Dumnezeu știe să-l scoată victorios pe acela care are inima smerită și trăiește dreptatea, iar din aparenta lui înfrângere îl scoate victorios. Cartea are trei capitole, structurate după cum urmează: - 1,1-4: de ce îngăduie Dumnezeu violența? - 1,5-1: Dumnezeu îi provoacă pe babilonieni pentru a-l pedepsi pe Iuda; - 1,12-2,1: de ce trebuie ca cei nelegiuiți să-i pedepsească pe cei drepți? - 2,2-4: cel drept va trăi datorită credinței și speranței sale; - 2,5-20: cei nelegiuiți sunt condamnați pentru cinci greșeli grave; - 3,1-19: un psalm de laudă. Cartea lui Habacuc se înscrie în seria reflecțiilor pe care poporul ales le face față de misterul existenței lui Dumnezeu și a relațiilor sale cu poporul. Tema centrală pe care cartea o scoate în evidență este puterea lui Dumnezeu asupra istoriei umane, din care rezultă chemarea omului la încredere și fidelitate. Printre aceste idei, două sunt deosebit de relevante: dreptatea și puterea lui Dumnezeu și încrederea în Dumnezeu. Mai întâi vina este a poporului. El păcătuiește împotriva lui Dumnezeu. La rândul său Dumnezeu îi amenință cu invazia babilonienilor, ceea ce se și întâmplă. În fața unei astfel de realități, profetul Habacuc se miră pentru ce Dumnezeu îl pedepsește pe poporul ales printr-un popor mult mai păcătos decât el. Vorbind în termeni reali, Habacuc îi cere lui Dumnezeu explicații. Pentru profet ceea ce se întâmplă nu este echitabil. Poporul ales nu merita o astfel de soartă. Dar Dumnezeu, care este atotputernic știe pentru ce acționează astfel și consideră că a acționat cu dreptate. Neavând de ales, profetul îndeamnă poporul la încredere, în ideea că Dumnezeu știe ce face. Face apel la evenimentele petrecute cu poporul ales după ieșirea din Egipt și, în acest fel înțelege că, în final, tot Dumnezeu va fi acela care va face dreptate poporului. Încrederea în Dumnezeu chiar și în timpul încercărilor constituie piatra de poticnire pentru fiecare om. A nu dezamăgi înseamnă fidelitate aducătoare de răsplată. E o idee pe care o preia deseori și apostolul Paul și pe care o propune primilor creștini; adevărata fidelitate față de Dumnezeu se verifică în timpul încercărilor.
Obiectiv: Să nu ne descurajăm, chiar dacă trecem prin multe încercări. Să fim convinși că Dumnezeu va triumfa și ne va răsplăti.
Învățătură: Sunt momente în viață când și noi, asemenea profetului Habacuc, tindem să-l luăm pe Dumnezeu la întrebări. Putem vorbi de războaie, de calamități naturale, de molime, de multele nedreptăți din partea celor bogați față de cei săraci, de persecuții religioase, de lagăre etc., evenimente și locuri în care se pare că Dumnezeu și-a întors fața de la poporul său. Ca și profetul Habacuc, cu siguranță au fost și aici oameni care l-au luat pe Dumnezeu la întrebări: pentru ce permite așa ceva, de ce atâta nedreptate, de ce tot cei buni trebuie să sufere în detrimentul celor răi? Sunt întrebări pe care le presupune disperarea. În fața unui astfel de tablou, Sfânta Scriptură ne pune în față multe exemple. Iob este unul dintre cele mai cunoscute. El se resemnează și, cu multă răbdare așteaptă de la Domnul un răspuns, iar Dumnezeu îl binecuvântează cu multe haruri. Nu aceeași pare să fie atitudinea profetului Habacuc. El pare îndrăzneț în dialog cu Dumnezeu, dar răspunsul nu este același ca la Iob. Avem aici de-a face mai degrabă cu un mic act de "obrăznicie" din partea profetului. Omul ajunge să ceară cont lui Dumnezeu! Dacă profetul s-ar fi oprit mai mult la situația care l-a determinat pe Dumnezeu să-l dea pe Israel pe mâna dușmanilor, atunci, cu siguranță, nu ar mai fi avut curajul să vorbească. Când noi, oamenii, îi cerem cont lui Dumnezeu pentru ceea ce ni se întâmplă sau ni s-a întâmplat, de cele mai multe ori răspunsul este la noi. E adevărat că nu putem controla fenomenele naturale, dar multe sunt provocate și din cauza omului. La fel sunt și multele nedreptăți care ni se întâmplă. Cele mai multe au la bază anumite probleme rezolvabile din punct de vedere uman, dar lipsa de curaj, de pregătire, de inițiativă etc., ne fac să trecem pe ultimul loc, iar cei "puternici" să ne domine. Dumnezeu dă harurile sale, dar omul trebuie să fie deschis să le primească. Că sunt și unii oameni care greșesc intenționat, își au și ei judecătorul. Ceea ce este esențial, înaintea lui Dumnezeu nu trebuie să avem niciodată o atitudine ostilă, ci, cu răbdare, cu încredere să așteptăm ajutorul lui. Între timp noi să facem ceea ce omenește este posibil.
Practic: - Încercați să explicați zicala: "Dumnezeu ne dă, dar nu ne bagă în traistă!" - Citiți prima parte a capitolului întâi și comentați împreună atitudinea profetului Habacuc. - De fiecare dată când Dumnezeu promite o pedeapsă, fie că o dă, fie că nu, la sfârșit totul se termină încurajator. Cum vă explicați această constatare? - Numiți câteva din marile nedreptăți ale secolului trecut și încercați să le înțelegeți în lumina Cărții profetului Habacuc. - Comparați dialogul profetului Habacuc și dialogul lui Isus cu Tatăl din Grădina Măslinilor. Precizați câteva diferențe. - În ce măsură profetul Habacuc devine portavocea celor nedreptățiți?
Texte de referință: "Viziunea pe care a avut-o profetul Habacuc. Până când, Doamne, voi striga fără ca să mă asculți și voi ridica glasul către tine din cauza silniciei, fără ca tu să mă salvezi? Pentru ce mă lași să văd nedreptatea și privești asuprirea? Prăpădul și silnicia sunt în fața mea, apar certuri și neînțelegeri! Pentru aceasta, legea nu are nici o forță și dreptatea nu se arată niciodată, cel nelegiuit îl învinge pe cel drept, iar judecata este falsă. Aruncați privirea printre popoare, fiți cu băgare de seamă și înspăimântați-vă, căci se întâmplă în timpul vostru un lucru pe care voi nu l-ați crede, dacă l-ar povesti cineva... Tot neamul acesta vine ca să facă silnicie, spaima merge înaintea lui și sclavii îi adună înainte ca nisipul. El își bate joc de regi și râde de căpetenii. El își bate joc de toate întăriturile, căci ridică în jurul lor valuri pe pământ și le cuprinde... Nu ești tu, oare, din vechile vremuri Domnul Dumnezeul meu, Sfântul meu? Tu, care nu poți muri! Tu, Doamne, ai rânduit acest popor spre dreptate și pe stâncă tu l-ai întărit, ca să săvârșească rânduieli drepte" (Hab 1,1-5.9-10.12) "Rugăciunea profetului Habacuc cântată din harpă: Doamne, am auzit de faima ta și m-am temut de planurile tale ascunse, Dumnezeule! Fă să trăiască în cursul anilor lucrarea ta, cu trecerea timpului fă-o cunoscută! În mânia ta, adu-ți aminte că ești îndurător! Dumnezeu vine din Teman, cel sfânt din Muntele Paran, slava lui acoperă cerurile și tot pământul este plin de gloria lui... Eu voi tresălta de bucurie în Domnul, mă voi bucura în Dumnezeu, Mântuitorul meu! Domnul, Stăpânul meu este tăria mea; el face picioarele mele iuți ca ale căprioarei, pe culmi poartă pașii mei" (Hab 3,1-3.18-19).
Rugăciune: Doamne, Dumnezeule, de la tine vin toate. Ajută-ne să înțelegem că chiar și atunci când accepți pentru noi o greutate, ea este spre binele nostru. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |