|
Cartea profetului Nahum
Prezentare: Profetul Nahum își desfășoară activitatea într-o perioadă în care, pe neașteptate, mezii și babilonienii s-au aliat împotriva dușmanului lor comun: Asiria (612 î.C.). Însă speranța că poporul va reveni la vechea demnitate a fost imediat spulberată de moartea regelui Iosia în războiul prin care dorea să-l oprească pe faraonul din acel timp al Egiptului, care dorea să cucerească Regatul de Sud. Regele Babilonului, Nabucodonosor, profită de împrejurare și atacă armata Egiptului, ucigându-l și pe faraon. Astfel, Nabucodonosor își deschide drumul spre cucerirea Ierusalimului, fapt întâmplat în anul 587 î.C. Cartea poartă numele profetului Nahum, unul dintre profeții minori, care își desfășoară activitatea înainte de anul 612 î.C., anul în care va cădea orașul Ninive, capitala Asiriei. Vestind sfârșitul dominației asirienilor, profetul Nahum aduce mare bucurie în multe inimi. O face într-un stil inegalabil și cu o mare expresivitate. În același timp, dă dovadă de o mare credință în Dumnezeu. Cartea a fost scrisă între anii 663 î.C, anul căderii orașului Teba și 612 î.C. anul cuceririi Asiriei de către mezi. În ansamblu, Cartea profetului Nahum este un monument al măreției lui Dumnezeu. El este stăpânul lumii, ca atare nimeni și nimic nu i se poate opune. Fiind din natură iubitor, Dumnezeu este încet la mânie cu dușmanii poporului său. Va veni însă o zi în care vor plăti pentru toate greșelile lor. Vor fi salvați doar cei care se încred cu adevărat în Dumnezeu. Locul și momentul principal în care Dumnezeu își va manifesta atotputernicia, va fi Ninive, capitala Asiriei, pe care o distruge din cauza multor nelegiuiri comise în ea. În acest fel va fi salvat Regatul de Sud de distrugere și, o dată cu el, toate popoarele învecinate care se bucură nespus de mult de căderea Asiriei, căci toate au avut de suferit din cauza mașinii de război a asirienilor. Cartea are doar 3 capitole, structurate astfel: - 1,1: titlul; - 1,2-14: măreția lui Dumnezeu în judecată; - 1,15-2,13: asediul și distrugerea orașului Ninive; - 3,1-19: motivul căderii orașului Ninive. Nahum este profetul mâniei lui Dumnezeu. Deși mânia nu este un semn al iubirii, la Dumnezeu este un semn al dreptății. Puterea pe care o aveau popoarele nu era dată de Dumnezeu pentru a subjuga alte popoare și pentru a le impune zeii lor păgâni, ci era o putere de slujire în iubire. Ninive își găsește sfârșitul în mânia lui Dumnezeu tocmai pentru că nu a folosit bine puterea. Nici măcar nu a avut capacitatea de a se apăra în fața mâniei lui Dumnezeu. În acest fel, Ninive - și, o dată cu ea, Asiria -, cade pradă propriului mod greșit de a înțelege și de a trăi puterea. Dreptatea lui Dumnezeu nu poate permite puterilor politice umane să construiască împărății durabile, bazate pe înșelăciune, pe corupție și pe dominarea absurdă din partea oamenilor. Dumnezeu vrea ca între oameni să domine dreptatea și iubirea. Ninive a fost puterea pe care Dumnezeu a arătat că nu o dorește și că o altă putere similară acesteia va fi sortită pieirii.
Obiectiv: A înțelege că ceea ce suntem și avem, este spre gloria lui Dumnezeu, nu spre subjugarea aproapelui.
Învățătură: Ideea centrală a mesajului pe care îl transmite Nahum în cartea sa este că Dumnezeu este singurul stăpân. Nimeni și nimic nu-l poate înlocui cu alți dumnezei, cu atât mai mult poporul israelit cu care încheiase o alianță de iubire. În ceea ce privește Cartea lui Nahum, această dorință de a arăta cine este adevăratul Dumnezeu se pare că depășește granițele Israelului. Dumnezeu nu e mulțumit de modul în care asirienii administrează puterea, mai ales de abuzurile pe care și le permit și dintre aceste abuzuri, faptul că și-au impus zeii proprii, în detrimentul lui, care este adevăratul Dumnezeu. Se pare că mesajul lui Nahum se adresează direct orașului și puterii de la Ninive, responsabilă de toate relele. Iar pedeapsa e mare! Ca de obicei, Dumnezeu se folosește de un profet prin care avertizează. De data aceasta avertismentul e tulburător, pentru că privește întregul pământ. În urma acestui avertisment, Dumnezeu devine un Dumnezeu al fricii, un Dumnezeu care se mânie asemenea unui om. Iar oamenii știau ce înseamnă mânia unui om sau și mai rău, a unui popor. Nu ar fi voit s-o experimenteze și pe aceea a lui Dumnezeu. Cu toate acestea, Dumnezeu continuă să rămână Dumnezeul iubirii, al alianței, cel care îl invită pe om, prin convertire, la o nouă șansă.
Practic: - Cum vă explicați faptul că Dumnezeu, în cazul Cărții lui Nahum, își arată măreția prin distrugerea orașului Ninive? - Citind Cartea profetului Nahum, găsiți câteva asemănări și deosebiri între modalitatea de a folosi puterea politică în zilele noastre și cea din timpul asirienilor. - Care este mesajul pe care Dumnezeu vrea să-l transmită prin amenințarea cu cataclismul? - În ce măsură cataclismele naturale de astăzi pot fi văzute ca avertismente din partea lui Dumnezeu? - Cum ați fi reacționat dacă ați fost în locul locuitorilor din Ninive și ați fi auzit din gura profetului despre distrugerea care urma să vină? - Citiți cu voce tare capitolul 2 al Cărții profetului Nahum. Ce vă inspiră? - Cum vă folosiți de bunurile sau de influența pe care o aveți? Povestiți un exemplu în care cineva să fi suferit din cauza nedreptății cuiva cu influență. Cum vi se pare?
Texte de referință: "Profeție despre Ninive. Cartea viziunii pe care a avut-o Nahum cel din Elcoș. Domnul este un Dumnezeu zelos, Domnul se răzbună. El cunoaște mânia! Domnul se răzbună pe cei care îi sunt împotrivă și împotriva dușmanilor săi este de neînduplecat. Domnul este îndelung-răbdător și mult-milostiv, dar nu lasă nimic care să nu pedepsească. În vânt și în furtună își face loc, iar norii sunt pulberea de sub picioarele lui. El ceartă marea și o răstoarnă și toate râurile mari le seacă; Vasanul și Carmelul se ofilesc și floarea Libanului se veștejește; munții se cutremură în fața lui și colinele se fac una cu pământul; pământul tremură în fața lui, lumea și toți cei care locuiesc în ea" (Nah 1,1-5). "Un dușman distrugător a pornit împotriva ta, Ninive; păzește întăriturile, păzește calea, încinge-ți mijlocul și adună-ți toate puterile. Căci Domnul a sădit din nou via lui Iacob, slava lui Israel, pe care hoții au prădat-o și i-a stricat vlăstarele. Scuturile războinicilor săi sunt roșii; îmbrăcați în roșu aprins sunt soldații; în focul armelor de oțel, carele se ivesc. În ziua de asalt, călăreții se avântă pe câmpii... Porțile fluviilor se deschid și palatul de spaimă este cuprins. S-a sfârșit! Ea este prinsă și dusă în robie. Slujitoarele ei scot suspine ca porumbeii și se bat la piept. Ninive este ca un iaz de apă de demult. Locuitorii ei fug. Stați! Opriți-vă! Nici unul se întoarce. Prădați aurul! Jefuiți argintul! Căci comorile ei sunt fără sfârșit. Are tot felul de bogății și de lucruri scumpe. Ea este pustiită, jefuită și prădată... inimi frânte, genunchi care se încovoaie, glezne care tremură de groază și fețele tuturor sunt îngălbenite de spaimă" (Nah 2,2-4.7-11). " Păstorii tăi dorm, rege al Asiriei! Vitejii sunt somnoroși; poporul s-a împrăștiat în munți și nu este cine să-l adune! Prăbușirea ta este fără leac și năprasnic prăpădul tău! Toți cei care vor auzi această veste despre tine vor bate din palme, căci peste cine nu s-a abătut răutatea ta?" (Nah 3,18-19)
Rugăciune: Doamne, Dumnezeule, tu ești atotputernic și dorești ca toți să se închine ție. Iartă-ne în îndurarea ta orice încercare de a ne închina altcuiva decât ție. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |