|
Cartea profetului Osea
Prezentare: Profetul Osea trăiește cam în aceeași perioadă cu profetul Amos. Ca și Amos, și Osea observă nesiguranța politică și religioasă a lui Israel. Din punct de vedere politic, se făceau alianțe când cu Egiptul, când cu Asiria, iar din punct de vedere religios, când îl slujeau pe Dumnezeul alianței, când pe Baal. Deja în timpul lui Amos poporul era încercat de mari corupții. Cei bogați îi asupreau pe cei săraci. Acest aspect a căpătat o amploare și mai mare după moartea regelui Ieroboam al II-lea (+ 743 î.C.). În douăzeci de ani au fost pentru Israel șase regi, aproape toți asasinați de succesorii lor. Aceasta însemna desigur o mare instabilitate politică, pradă ușoară pentru popoarele dușmane. Osea are de împlinit o misiune specială. El trebuie să fie glasul lui Dumnezeu în mijlocul acestei lumi pline de corupție și nedreptăți sociale. Concret, Osea își desfășoară misiunea de profet în Israel între anii 745-725 î.C. Chemarea sa ca profet are un început destul de bizar, dar plin de semnificație. Dumnezeu îi poruncește să se căsătorească cu o prostituată din care se vor naște trei copii. Aceștia primesc nume simbolice care arată infidelitatea poporului față de Legea lui Dumnezeu. După o perioadă relativ scurtă de căsătorie, soția îl părăsește, dar Dumnezeu îl inspiră să o reprimească înapoi. În acest fel, viața profetului devine un întreg mănunchi de profeții. Cartea este scrisă înainte de căderea Regatului de Nord (721 î.C.). Are 14 capitole, structurate astfel: - 1-3: căsătoria lui Osea și simbolismul ei; - 4-13: acuza lui Dumnezeu față de popor; - 14: chemarea poporului la convertire. Căsătoria lui Osea nu este o ficțiune. E o realitate prin care Dumnezeu vrea să semnifice o altă realitate. Faptul că el o reprimește după despărțirea lor arată iubirea nemărginită a lui Dumnezeu față de popor, chiar dacă acesta, asemenea prostituatei, a păcătuit mult. Dumnezeu este fidel iubirii sale și îl cheamă pe Israel din nou la respectarea alianței. Nici Osea nu exclude ideea judecății. Poporul va da socoteală de greșelile făcute. Dacă nu se va converti, Domnul îl va judeca și-l va pedepsi. Osea evidențiază în mod deosebit două idei: iubirea nemărginită a lui Dumnezeu față de poporul israelit și judecata urmată de speranța iertării. Prostituata este simbolul poporului ales care l-a trădat de atâtea ori pe Dumnezeu. Căsătoria cu profetul este simbolul alianței dintre Dumnezeu și popor. Fuga prostituatei este simbolul fugii poporului de Legea lui Dumnezeu. Reprimirea ei devine simbol pentru reprimirea poporului pentru reînnoirea alianței. Cei trei copii sunt semne care amintesc poporului de infidelitățile comise. Iubirea la care îl îndeamnă Dumnezeu pe Osea față de soția sa nu este o iubire din slăbiciune, ci e o iubire care arată multă înțelegere, e o iubire bazată pe iertare și înțelegere, plină de sentiment, o iubire specifică numai lui Dumnezeu. Este iubirea care îl va conduce pe Isus Cristos pe Calvar și de acolo la înviere. E o iubire care sfârșește biruind.
Obiectiv: O mai mare atenție față de semnele prin care Dumnezeu ne vorbește.
Învățătură: Cine citește neavizat, cel puțin partea de început a Cărții profetului Osea, riscă să creadă că Dumnezeu a luat înapoi unul dintre marile daruri pe care le-a făcut omului: libertatea. Profetul Osea este îndemnat de Dumnezeu să se căsătorească cu Gomer, prostituata. Așa că, nu a avut de ales. Și în privința numelor celor trei copii, din nou nu are de ales. Îi numește așa cum îi poruncește Dumnezeu. După un timp, Gomer îl părăsește pe Osea, întorcându-se la practicile ei, dar Dumnezeu îl îndeamnă pe Osea s-o primească din nou ca soție. Osea se supune și o reprimește. Dacă Dumnezeu se folosește de Osea pentru ca viața lui să devină o profeție pentru Israel, înseamnă că viața de familie avea într-adevăr relevanță pentru acesta. Era o imagine pe care poporul o înțelege mai ușor. Mai întâi, prostituatele erau păcătoase publice, ca atare excluse din comunitate. Chiar și cine se atingea de o prostituată se întina și nu mai putea lua parte la cult. Osea, nu numai că se atinge de ea, ci trăiește împreună cu ea, se căsătorește și are copii cu ea. O imagine zguduitoare pentru acel timp! Poporul ar fi trebuit să citească mesajul pe care Dumnezeu voia să-l transmită prin profet, dar prea marea atenție dată celor materiale îl îndepărtează de la esențial: alianța cu Dumnezeu. Nu mai este auzit glasul celui sărac, nu mai există dreptate, iar Dumnezeul alianței este ușor schimbat cu zeii popoarelor păgâne. Atenția poporului este distrasă de la adevărata Lege, de aceea Dumnezeu se folosește de orice mijloc pentru a-l reîntoarce și a-l conștientiza din nou că este poporul ales. Iertare, milostivirea sunt câteva din punctele tari ale lui Dumnezeu. El nu vrea distrugerea completă a poporului, ci convertirea lui. Prin profetul Osea, ca și prin alți profeți, Dumnezeu vrea să excludă pedeapsa, vrea să o întârzie cât mai mult. Dar va reuși poporul să se convertească?
Practic: - Cum vi se pare faptul că Dumnezeu se folosește și de o prostituată pentru a transmite un mesaj poporul ales? - Comentați împreună afirmația: "Dumnezeu știe să scrie drept și pe rânduri strâmbe". - Este Osea profetul "lipsit de libertate"? Cum răspundeți la această întrebare? - Faceți o comparație între atitudinea prostituatei și a poporului ales. - În ce măsură reușește poporul ales "să citească" mesajul pe care Dumnezeu îl transmite prin profetul Osea? - Având în vedere atitudinea multor farisei și cărturari (mai ales la capitolul milă), există vreo legătură între mesajul profetic al lui Osea și mesajul lui Isus Cristos? Detaliați! - Care sunt semnele prin care ne vorbește astăzi Dumnezeu?
Texte de referință: "Începutul cuvântului Domnului către Osea: Și a vorbit Domnul către Osea: «Ia-ți de soție o femeie desfrânată și să ai copii de desfrânată. Căci iată s-a desfrânat pământul lui Israel, abătându-se de la Domnul». Atunci s-a dus el și și-a luat de soție pe Gomer, fiica lui Diblaim și ea a rămas însărcinată și i-a născut un fiu. Și a zis Domul către acesta: «Pune-i numele Izreel! Căci iată puțin timp mai este și eu voi răzbuna vărsările de sânge ale lui Israel asupra casei lui Iehu și voi sfârși regatul casei lui Israel. Și atunci voi sfărâma arcul lui Israel în valea lui Izreel». Și ea a rămas însărcinată și a mai născut o fiică. Și i-a zis atunci Domnul: «Pune-i numele Lo-Ruhama (Cea neiubită), căci de acum încolo nu voi mai avea milă de casa lui Israel, ca să-l iert de păcate»... Și ea a înțărcat-o pe Lo-Ruhama și a rămas însărcinată și a născut un fiu. Și a zis: «Pune-i numele Lo-Ami (Nu este poporul meu), căci voi nu sunteți poporul meu, iar eu nu sunt Dumnezeul vostru»" (Os 1,1-6.8-9). "Veniți să ne întoarcem către Domnul căci numai el, după ce ne-a rănit, ne vindecă, iar după ce ne-a bătut, ne leagă rănile. Și după două zile din nou ne va da viață, iar în ziua a treia zi ne va ridica iarăși și vom trăi în fața lui. Să ne dăm silința să-l cunoaștem pe Domnul, căci venirea lui este sigură ca venirea zorilor. Căci el va veni la noi ca o ploaie timpurie și ca o ploaie târzie care udă pământul. Ce să-ți fac eu ție, Efraime? Ce să-ți fac eu ție Israele, fiindcă dragostea ta se risipește ca norii de dimineață, ca roua care se ridică de timpuriu? Pentru aceasta i-am dărămat prin cuvântul profeților, i-am ucis prin vorba gurii mele, iar judecata mea s-a înălțat ca soarele" (Os 6,1-5). "O, de ar fi cineva înțelept ca să priceapă aceasta și isteț ca să pătrundă cuvântul cel adânc! Căile Domnului sunt căi drepte! Cei drepți merg pe ele în bună pace, iar cei nelegiuiți se poticnesc și cad" (Os 14,10).
Rugăciune: Doamne, Dumnezeule, întreaga creație vorbește despre atotputernicia ta. Ajută-ne să știm să citim semnele prin care ne vorbești, pentru a corespunde voinței tale. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |