|
Cartea Înțelepciunii Prezentare: Cartea cu acest titlu face parte din cărțile deuterocanonice, adică acceptată în canonul Sfintei Scripturi ceva mai târziu decât restul cărților. A fost folosită foarte mult mai ales în perioada Sfinților Părinți, perioada de început a Bisericii. Vulgata o numește Cartea Înțelepciunii, iar Septuaginta, Înțelepciunea lui Solomon. Acesta este titlul pe care îl dau traducerile Bisericii Ortodoxe. Din carte rezultă că autorul ar fi regele Solomon pentru că vorbește altor regi de pe poziția de rege. Realitatea este alta, cartea nu este scrisă de regele Solomon, ci numai pusă sub autoritatea lui, datorită reputației de om înțelept pe care a avut-o. Mai sigur, cartea este scrisă de un evreu care a trăit în perioada elenistă, dar care avea o puternică credință în Dumnezeu. Autorul nu este nici pe departe un filozof, așa cum ne-ar lăsa să înțelegem încă din titlul cărți, nici un teolog, ci un simplu înțelept al vremii. El preia multe din conceptele specifice culturii și gândirii eleniste și le dă un caracter religios. Scrierea apare undeva pe la anul 50 îi.C., ca reacție la înmulțirea școlilor filozofice, la dezvoltarea științelor și la impunerea credințelor misterice (o credință specifică numai celor inițiați). Intenția fundamentală este aceea de a arăta că Dumnezeul evreilor este adevăratul Dumnezeu și credința lor este cea autentică. În acest sens, autorul se folosește și de un anumit bagaj de termeni specifici culturii eleniste. Cartea este formată din 19 capitole, structurate astfel: - 1-5: rolul înțelepciunii în destinul omului; - 6-9: originea și natura înțelepciunii și mijloacele de a o dobândi; - 10-19: preamărirea înțelepciunii și a lui Dumnezeu în istoria poporului ales. Cartea Înțelepciunii vrea să scoată în evidență rolul înțelepciunii în viața omului. Din acest punct de vedere apar câteva teme importante privind doctrina despre Dumnezeu, problema răsplății, învierea trupului, doctrina despre înțelepciune, importanța istoriei Israelului. Dumnezeul despre care vorbește Cartea Înțelepciunii este același despre care vorbesc și celelalte cărți ale Vechiului Testament: Dumnezeul lui Israel, Creatorul, stăpânul universului, înțelepciunea, bunătatea, sfințenia etc. Toate acestea sunt folosite la formă superlativă. Problema răsplății apare în contextul distincției care este între trup și suflet. Ideea nemuririi sufletului, una dintre ideile specifice gândirii grecești, este legată direct de roadele înțelepciunii. Faptele bune fiind roadele înțelepciunii, ele devin automat fapte care izvorăsc din suflet, de aceea sufletul trebuie să se bucure de răsplată. În acest fel, și înțelepciunea poate fi înțeleasă mult mai ușor ca un atribut al lui Dumnezeu. Ba mai mult, Cartea Înțelepciunii o identifică cu Dumnezeu. Și dacă Dumnezeu este înțelepciunea, este firesc ca roadele ei să fie bune, tocmai pentru că Dumnezeu este bun. Și dacă Dumnezeu este nemuritor, cine face faptele vieții lui cu înțelepciune, le face, de fapt, cu Dumnezeu, iar Dumnezeu este nemuritor și cel care va face faptele înțelepciunii, va fi nemuritor. Reflectând cu înțelepciune la trecutul său, Israelul este invitat să nu repete faptele rele făcute, ci, folosindu-se de înțelepciune, să-și schimbe trecutul neplăcut. Obiectiv: Conștiința că înțelepciunea se dobândește prin efort. Înțelepciunea este Dumnezeu-Duhul Sfânt. Învățătură: Fiecăruia dintre noi i-ar plăcea să ia numai decizii înțelepte. Acest lucru ar fi benefic nu doar pentru noi ca persoane, ci și pentru cei din jurul nostru, fie persoane, fie nu. În Sfânta Scriptură, ori de câte ori apare problema înțelepciunii, este legată de fiecare dată de Dumnezeu. Fără Dumnezeu, omul nu poate fi înțelept. Izvorul înțelepciunii este Dumnezeu. De Dumnezeu? Cum au ajuns oamenii să-și dea seama de această realitate? Reflectând la cele deja existente. Astfel, poporul israelit, după ieșirea din Egipt realizează marele miracol pe care Dumnezeu îl face cu el. Îi simte prezența, îi aude glasul, primesc poruncile lui. Totul în jur e ceva ce depășește simpla capacitate a omului de a gândi. Atunci se întreabă: "Cine a făcut toate acestea?" Le-a făcut cel a cărui prezență ei o experimentaseră. Orice om rămâne surprins în unele momente din viață, fie în fața unui peisaj din natură, în fața bunătății unui alt om, în fața unui răspuns primit etc. "Dar cum poate fi totul perfect?" se întreabă omul. Dacă există aceste "perfecțiuni", cineva, cu de la sine putere le-a creat pe toate. În general, omul devine înțelept în timp; citind, experimentând, trăind etc. Singurul înțelept este Dumnezeu. El a organizat totul atât de minunat încât nu se poate spune: Apei acesteia i-ar fi stat mai bine să fie verde decât albastră, sau vara ar fi fost mai plăcută dacă ar fi avut zăpadă, sau crinul ar fi fost mai frumos dacă era negru. Dumnezeu a fixat aceste lucruri în acest fel datorită înțelepciunii sale, înțelepciune pe care Cartea Înțelepciunii o identifică cu Dumnezeu, chiar dacă acest Dumnezeu este Duhul Sfânt, așa cum se scoate deseori în evidență în Sfânta Scriptură. Dumnezeu a creat totul prin înțelepciunea sa, prin Duhul Sfânt. El este cel care merge alături de Tatăl și de Fiul prin istoria omenirii. El este cel care îl susține pe Isus în ceasul greu al încercărilor, el este curajul apostolilor și al primilor martiri. El însuflețește, purifică și întinerește în fiecare moment Biserica și o conduce spre întâlnirea definitivă cu Tatăl. Practic: - Căutați în Sfânta Scriptură mai multe locuri în care se vorbește despre înțelepciune și încercați să precizați cu cine se identifică. - Găsiți câteva diferențe între înțelepciunea lui Dumnezeu și înțelepciunea omului. - Găsiți adevăratele sensuri ale expresiilor "a avea minte" și "a fi înțelept". Se poate vorbi de una și aceeași realitate? - În ce condiții este suficientă mintea pe care Dumnezeu ne-a dat-o fiecăruia și unde avem nevoie de înțelepciune? - Cum comentați următoarea afirmație: "Nu ajunge să fii deștept. Trebuie să fii înțelept!" - Citiți începutul capitolului trei din Cartea Înțelepciunii și precizați unde se folosește în cadrul liturgiei Bisericii și ce legătură are cu momentul respectiv. Texte de referință: "Sufletele celor drepți sunt în mâna lui Dumnezeu și chinul nu se va atinge de ele. În ochii celor fără de minte, drepții sunt morți cu desăvârșire și ieșirea lor din lume li se pare o mare nenorocire și plecarea lor dintre noi un prăpăd. Dar ei sunt în pace. Chiar dacă, în fața oamenilor ei au îndurat suferințe, speranța lor este plină de nemurire. Și fiind pedepsiți cu puțin, mare va fi răsplata lor, căci Dumnezeu i-a pus la încercare și i-a găsit vrednici de el. Ca pe aur în foc i-a încercat și ca pe o jertfă de ardere de tot i-a primit. Vor străluci în ziua în care vor fi răsplătiți și ca niște scântei care rămân pe miriște, așa vor fi. Vor judeca neamurile și vor fi stăpâni peste popoare și Domnul va locui printre ei în veci. Ei vor înțelege adevărul ca unii care și-au pus încrederea în Domnul; cei credincioși vor petrece cu el în iubire, căci harul și îndurarea sunt partea aleșilor săi" (Înț 3,1-9). "Înțelepciunea ajunge cu repeziciune de la o parte la alta a pământului și toate le face foarte bune. Mi-a fost dragă și am căutat-o din tinerețea mea, și am căutat s-o am de mireasă și am iubit mult frumusețea ei" (Înț 8,1-2). "Înțelepciunea l-a păzit pe primul om creat de Dumnezeu ca să fie părintele neamului omenesc, atunci când a fost creat primul. Ea l-a scos din păcatul lui și i-a dat puterea să stăpânească peste toată făptura" (Înț 10,1-2). Rugăciune: Doamne, Dumnezeule, a ta este înțelepciunea, a ta este orânduirea pe care ai dat-o lumii. Trimite-l pe Duhul Sfânt asupra noastră pentru a mări în noi înțelepciunea. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |