Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Cartea Ecleziastului (Qohelet)

Prezentare:

Spre deosebire de Cartea Proverbelor, Cartea Ecleziastului prezintă reflecțiile personale ale autorului asupra contradicțiilor din viață. De multe ori omul nu înțelege pentru ce viața este așa și nu altfel, aceasta pentru că are o înțelepciune limitată. Are totuși clădită în sine speranța unui viitor mai bun, doar dacă se încrede în Dumnezeu.

Numele cărții provine de la cuvântul grec "ekklesiastes", care traduce cuvântul ebraic "qahal", care înseamnă adunare. Sensul care ne interesează pe noi este "cel care vorbește unei adunări", predicator, orator. Ca atare Ecleziastul sau Qohelet nu este un nume propriu, ci numele unei funcții. Cartea se citea mai ales cu ocazia Sărbătorii Corturilor și avea rolul de a aminti evreilor că viața, cu plăcerile și bucuriile ei este trecătoare.

Deși pare că îl are ca autor pe Solomon, cartea este scrisă de un israelit învățat din Palestina, probabil la Ierusalim, în limba aramaică, în secolul al III-lea î.C. Autorul doar se folosește de numele lui Solomon pentru a da autoritate cărții, dar nu el este autorul adevărat, mai ales că Solomon nu era un fatalist al vieții, așa cum dă impresia că este autorul Cărții Ecleziastului. Cu toate acestea, chiar și autorul cărții nu este un materialist, așa cum se pare, ci și el își mărturisește credința în Dumnezeu și își raportează viața la el.

Cartea are la bază trei idei: viața e plină de contradicții; numai Dumnezeu cunoaște bine sensul tuturor celor care există și omul e capabil să descopere voința lui Dumnezeu în mod progresiv.

Are 12 capitole structurate astfel:

- 1,1-11: prolog;

- 1,12-3,22: examinarea lucrurilor temporale;

- 4,1-7,29: analiza relațiilor economice ale omului în raport cu viața;

- 8,1-12,7: limita înțelepciunii umane;

- 12,8-14: epilog.

Cel care deschide pentru prima dată Cartea Ecleziastului va constata încă din start o viziune pesimistă asupra vieții: "Deșertăciunea deșertăciunilor și toate sunt deșertăciuni" (Qoh 1,2). Ca atare, nimic nu este nou sub soare. Omul trebuie să răspundă înaintea lui Dumnezeu de tot ceea ce face. Chiar relațiile dintre oameni suferă atât de mult din cauza nesincerității, a înșelăciunilor de multe feluri, a dezamăgirilor. Toate în viață sunt trecătoare, sensul adevărat al tuturor îl știe numai Dumnezeu. Expresia "deșertăciunea lucrurilor omenești" apare în carte de 25 de ori. Totul e deșertăciune. Știința, bogăția, iubirea, viața ca atare, toate se succed, iar la sfârșit vine bătrânețea, boala și apoi moartea. Moartea este locul comun în care se întâlnesc toți: bogați și săraci, înțelepți și nebuni, bărbați și femei, tineri și bătrâni.

Pentru cititorul neavizat, Cartea Ecleziastului poate însemna o adevărată tragedie. Dacă toate sunt așa cum sunt, care mai este sensul vieții? Pentru ce ne-a mai creat Dumnezeu? Doar ca în final toți să fim distruși?

Prin viziunea pe care o propune, autorul vrea să schimbe ideea răsplății comunitare și să-l conducă pe om la conștientizarea responsabilității proprii. Răsplata omului nu este în lumea aceasta, nici nu este omul cel care poate să dea răsplata, ci singura răsplată este la Dumnezeu, după această viață. El a creat totul, în mâna lui sunt toate, toate depind de el. El este rațiunea pentru care există tot ceea ce există și tot ceea ce există își are desăvârșirea doar în el.

Obiectiv:

Ceea ce nu este deșertăciune în viață este ceea ce facem pentru Dumnezeu.

Învățătură:

Aparent totul în această viață este deșertăciune. Chiar și viața de rugăciune, faptele bune, corectitudinea în relația cu aproapele etc., de multe ori sunt puse la îndoială. Celor "buni" le merge de multe ori rău, pe când celor "răi" le merge atât de bine. Bogățiile acestui pământ sunt posedate doar de câțiva oameni, foarte mulți trăind la pragul sărăciei. Paradoxal, cei care se îngrijesc mai mult de sănătatea proprie, se îmbolnăvesc mai mult, iar cei care au diferite vicii, nu suferă de nici o boală. Cei care îl caută pe Dumnezeu-Iubire sunt persecutați, iar cei care nu-l caută sunt preferați. În toate aceste paradoxuri avem toate motivele să credem că o ierarhie a priorităților există. Toate au un scop bine precizat de Creator. Nimic din ceea ce ni se întâmplă nu este întâmplător. Dumnezeu are cu fiecare dintre noi un plan de iubire. Este cel mai nobil aspect care poate și trebuie subliniat. Că mijloacele pentru împlinirea acestui plan sunt de cele mai multe ori paradoxale, și acesta este un mister. Cel care are o credință adevărată nu-și pune multe întrebări. Iar cei care își pun întrebări, oricum nu găsesc răspunsul, pentru că de cele mai multe ori răspunsul este la Dumnezeu. Singură credința trebuie să fie aceea care să călăuzească viața omului pe pământ spre Dumnezeu. Ceea ce este făcut din credință nu poate fi deșertăciune, pentru că Dumnezeu nu se dezice. Istoria ne este martoră.

Practic:

- Comentați: "Deșertăciunea deșertăciunilor și toate sunt deșertăciuni!" (Qoh 1,2).

- Din perspectiva Cărții Ecleziastului, ce legătură există între respectarea Legii și răsplată?

- Găsiți asemănări între atitudinea fariseilor și cărturarilor din evanghelie și anumite atitudini din Cartea Ecleziastului.

- Citiți Qoh 3,1-8 și discutați la nivel de grup ceea ce vă sugerează?

- Discutați la nivel de grup despre deșertăciunea păcatului.

- În viziunea Cărții Ecleziastului, cum considerați sacramentele?

Texte de referință:

"Pentru orice lucru este un moment prielnic și timp pentru orice lucru de sub cer. Este un timp ca să te naști și un timp ca să mori, un timp ca să sădești și un timp ca să culegi ceea ce ai sădit. Este un timp ca să rănești și un timp ca să vindeci, un timp ca să dărâmi și un timp ca să construiești. Este un timp ca să plângi și un timp ca să râzi, un timp ca să jelești și un timp să te distrezi. Este un timp ca să arunci pietre și un timp ca să le aduni. Este un timp în care să îmbrățișezi și un timp în care să fugi de îmbrățișare. Este un timp în care să aduni și un timp în care să risipești. Este un timp în care să păstrezi și un timp în care să arunci. Este un timp în care să rupi și un timp în care să coși, este un timp în care să vorbești și un timp în care să taci. Este un timp în care să iubești și un timp în care să urăști. Este un timp pentru a face război și un timp pentru pace" (Qoh 3,1-8).

"Nu te grăbi să-ți deschizi gura și inima să nu-ți scoată vreo vorbă înaintea lui Dumnezeu, căci Dumnezeu este în ceruri, iar tu pe pământ. Pentru aceasta să fie cuvintele tale puține. Visurile vin din multele tale griji, iar glasul celui nebun din mulțimea de vorbe. Dacă ai făcut un jurământ lui Dumnezeu nu pierde din vedere să-l împlinești, pentru că nebunii nu au nici o trecere, tu însă împlinește ceea ce ai promis" (Qoh 5,1-2).

"O muscă moartă strică amestecul de untdelemn al celui ce pregătește parfumuri, puțină nebunie strică prețul la multă înțelepciune. Inima celui înțelept este la dreapta lui, iar inima celui nebun este la stânga. La fel, celui nebun, când merge pe drum îi lipsește adevărata înțelepciune, iar toată lumea zice: «Este nebun!» Dacă mânia conducătorului tău se ridică împotriva ta, nu te clinti din locul tău, căci firea calmă înlătură mari neajunsuri. Am mai văzut încă un rău sub soare, ca o greșeală care pornește de la conducător: Nebunul este pus la responsabilități înalte, iar cei vrednici stau la locurile de jos" (Qoh 10, 1-6).

Rugăciune:

Doamne, Dumnezeule, tu dai sens creației tale. Ajută-ne să înțelegem care este voința ta cu noi pentru a nu cădea în disperare. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat