Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Cartea lui Iob

Prezentare:

Este prima carte a Sfintei Scripturi care face parte din categoria cărților sapiențiale, numite astfel pentru că, având în vedere mesajul pe care îl conțin, îl conduc pe cititor la decizii înțelepte.

Cartea lui Iob este o capodoperă, nu doar pentru lumea Sfintei Scripturi, ci și pentru literatura universală, în general. Mesajul sapiențial pe care îl conține cartea este acela că se încearcă înțelegerea suferinței celui nevinovat în raport cu Dumnezeu.

Cartea își trage numele de la personajul ei principal, Iob, care, deși nu făcea parte din poporul ales, rămâne fidel Dumnezeului poporului ales, în ciuda marilor încercări prin care trece.

În formă orală, istoria lui Iob circula deja în timpul profetului Samuel și a regilor David și Solomon.

Cartea are 42 de capitole, structurate astfel:

- 1-2: despre marile încercări care se abat asupra lui Iob;

- 3-31: dialogul cu cei trei prieteni și răspunsurile date;

- 32-37: discursurile lui Elihu;

- 38-42,6: discursul lui Dumnezeu și răspunsul lui Iob;

- 42,7-17: prosperitatea lui Iob.

Iob era un om cu frică de Dumnezeu, cu o credință puternică și cu o conduită morală pe măsură. Rămâne fidel lui Dumnezeu și când îi este bine și când îi este rău. Cartea ne spune că Iob era cel mai înstărit om din Orient. Cu toate acestea, nu se mândrește și nu-și pierde încrederea în Dumnezeu. Ba, mai mult, bogat fiind, îl cinstea și pe Dumnezeu și îi ajuta și pe săraci.

Așa stând lucrurile, după un dialog între Dumnezeu și diavol, diavolul primește permisiunea să-l încerce pe Iob. Astfel, într-o singură zi, Iob pierde toată bogăția, iar copiii îi sunt uciși de o vijelie care se abate asupra casei în care se aflau. După puțin timp, Iob își pierde și sănătatea. Și pentru că nu era suficient, chiar și soția, și prietenii au început să râdă de el și să-l îndemne să-l blesteme pe Dumnezeu și apoi să moară. Iob rămâne în continuare consecvent lui Dumnezeu și nu ține seama de sfaturile celor din jur. El știe că "gol am ieșit din sânul mamei mele și gol mă voi întoarce în pământ! Domnul a dat, Domnul a luat, fie numele Domnului binecuvântat!" (Iob 1,21).

Auzind despre cele întâmplate, trei prieteni de-ai săi - Elifaz, Bildad și Țofar - vin să-l mângâie. Dar, văzând mizeria și suferința în care se afla, era o rană tot corpul, cei trei prieteni stau timp de o săptămână fără să spună nimic. După un timp, din cauza marii suferințe, Iob deschide totuși gura, dar nu spre binecuvântare, ci pentru a-și blestema ziua în care s-a născut. Prietenii știau că orice suferință este rodul păcatului, de aceea caută să-l convingă pe Iob de păcatele sale. Iob însă e convins că nu a comis păcatele despre care i se spunea și, în consecință, își susține nevinovăția. Singurul care îi va face totuși dreptate va fi Dumnezeu.

Un alt personaj, Elihu, care intră în dialog cu Iob vrea să-l convingă de altceva, și anume că, prin suferință, omul se cunoaște mai bine. În acest caz, suferința este o cale spre cunoașterea de sine. Pentru Iob rămâne totuși o întrebare: De ce suferă cei nevinovați? O întrebare la care nu găsește răspuns și nu are decât să se considere învins. Își recunoaște nimicnicia și se încredințează milostivirii și atotputerniciei lui Dumnezeu care îl răsplătește dându-i o avere dublă, îi reface familia, îi redă sănătatea și îl va ocroti pe tot parcursul vieții.

Obiectiv:

Credința că Dumnezeu are în sine un răspuns la toate problemele omului.

Învățătură:

Înainte de toate, Iob impresionează prin credința sa. Deși nu face parte din poporul ales, bogat fiind, nu este mândru înaintea lui Dumnezeu, iar cu cei săraci se poartă cu respect, ajutându-i.

E bun și totuși suferă. Am putea spune că Iob este simbolul tuturor celor care, de-a lungul istoriei, trăindu-și cu simplitate credința, s-au învrednicit să sufere boli, lipsuri, persecuții etc. Care este logica acestei suferințe? De ce trebuie să sufere aceștia care sunt buni, iar celorlalți să le fie bine?

Cartea lui Iob ne propune mai multe variante spre înțelegerea problemei suferinței și a celor care suferă. Mai întâi, Dumnezeu nu este autorul răului. Răul vine de la diavol. Suferința este o încercare prin care Dumnezeu vrea să verifice fidelitatea omului față de el. Tot suferința încearcă virtutea celui nevinovat. În același timp, suferința poate fi și o pedeapsă pentru păcatele făcute din slăbiciune sau omisiune. Poate preveni greșeli mai mari sau îl ferește pe om de orgoliu.

Lecția pe care ne-o dă Cartea lui Iob este aceea că omul trebuie să rămână statornic în credință, chiar și atunci când nu înțelege motivul suferințelor sale. Dumnezeu are un răspuns la toate suferințele.

Autorul Cărții lui Iob dă dovadă de o autentică cunoaștere a lui Dumnezeu. Pentru el, Dumnezeu este unic, creatorul și stăpânul universului, inaccesibil și transcendent, un veritabil manual de teologie dogmatică.

În fața lui Dumnezeu rămâne valabilă o singură atitudine: "Cu adevărat am vorbit, fără să înțeleg despre lucruri prea minunate pentru mine și nu știam" (Iob 42,3).

Practic:

- Cum este privită suferința în Cartea lui Iob?

- Există vreo legătură între îngăduința pe care Dumnezeu o lasă diavolului să-l pună la încercare pe Iob și încercările prin care trec oamenii? Se poate vorbi tot de o astfel de îngăduință? Explicați!

- Răul care ni se întâmplă din cauza noastră este opera diavolului sau a noastră? (De exemplu, ni se spune să umblăm bine îmbrăcați iarna, altfel putem răci. Noi nu umblăm bine îmbrăcați și răcim. În acest caz, răceala este de la diavol sau este din vina noastră?)

- Cum îi caracterizați pe cei trei prieteni ai lui Iob care, în ideea de a-l scăpa de suferință, îl sfătuiesc să-l blesteme pe Dumnezeu și să moară? Dar pe soția sa care are un comportament similar?

- În ce punct Iob se aseamănă cu Isus Cristos?

Texte de referință:

"Era odată în ținutul Uz un om pe care îl chema Iob și acest om era fără prihană și drept; se temea de Dumnezeu și se ferea de ce este rău" (Iob 1,1).

"Atunci a zis Iob: «Gol am ieșit din sânul mamei mele și gol mă voi întoarce în pământ! Domnul a dat, Domnul a luat, fie numele Domnului binecuvântat!» Dincolo de toate acestea, Iob nu a păcătuit și nu a pronunțat nici un cuvânt de blestem împotriva lui Dumnezeu" (Iob 1,21-22).

"Și a luat Iob un ciob ca să se scarpine și stătea pe o grămadă de gunoi în afara orașului. Atunci soția lui i-a zis: «?ii în continuare la statornicia ta? Blestemă-l pe Dumnezeu și mori!»" (Iob 2, 8-9)

"Dar eu știu că cel care mă va salva este viu și că el, în ziua cea din urmă, va ridica iar din praf această piele a mea care se destramă. Și afară din trupul meu îl voi vedea pe Dumnezeu. Pe el îl voi vedea și ochii mei îl vor privi, nu ai altuia. După acest moment, măruntaiele mele tânjesc" (Iob 19,25-27).

"Și Iob a mai trăit după aceia încă o sută patruzeci de ani și a văzut pe fiii săi și pe fiii fiilor săi, până la al patrulea neam. Și a murit Iob bătrân și încărcat de zile" (Iob 42,16-17).

Rugăciune:

Doamne, Dumnezeule, la tine se află toate misterele vieții. Tu știi când ne creezi, tu știi pentru ce ne fixezi un anume plan. Ajută-ne să găsim mereu răspunsuri la tine și în tine. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat