Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Cărțile Macabeilor

Prezentare:

Cărțile Macabeilor sunt singurele izvoare care prezintă istoria poporului ales din timpul perioadei eleniste. Din acest motiv, cele două cărți vor fi tratate împreună.

Titlul cărților vine de la de la supranumele de "macabeu", dat lui Iuda, al treilea fiu al preotului Matatia. Acest supranume, de la Iuda, a trecut și la frații săi Ionatan și Simon, care i-au continuat misiunea în mijlocul poporului iudeu. Ambele cărți tratează aceeași perioadă istorică, existând doar mici nuanțe.

Prima carte a Macabeilor relatează perioada dintre urcarea pe tron a lui Antioh Epifanul (175 î.C.) până la domnia lui Ioan Hyrcan (134 î.C.).

A doua relatează perioada cuprinsă între sfârșitul domniei lui Seleucus al IV-lea (175 î.C.) și moartea lui Nicanor (161 î.C.), generalul regelui Demetrius I.

Aceste cărți au fost acceptate în canonul Sfintei Scripturi doar de către creștini, din perioada de început a Bisericii, lucru neacceptat și de evrei din cauza eșecului politic al fraților Macabei.

Prima carte este scrisă de un autor din Palestina în jurul anului 100 î.C., iar a doua la sfârșitul sec. al II-lea î.C. Ambele au autori anonimi. Fiecare dintre ele se axează pe ideea respectării alianței, a cultului de la templu, a îndepărtării zeilor străini și, mai ales, pe ideea că prosperitatea este rodul binecuvântării din partea lui Dumnezeu.

Cele două cărți au în total 16, respectiv 15 capitole, împărțite astfel:

Prima carte:

- 1-2: persecuția lui Antioh Epifanul împotriva evreilor și rezistența acestora sub conducerea lui Matatia;

- 3-9,22: luptele conduse de către Iuda Macabeul;

- 9,23-12,54: despre faptele lui Ionatan Macabeul;

- 13-16: campaniile lui Simon Macabeul.

A doua carte:

- 1-2: introducere;

- 3-4: lupta pentru funcția de mare preot;

- 5-7: prigoana sub regele Antioh Epifanul;

- 8,1-15,36: victoria iudaismului sub conducerea lui Iuda Macabeul;

- 15,37-39: concluzie.

Dorind să introducă cultura elenistă în tot imperiul său, regele Antioh Epifanul întâmpină opoziție atunci când ajunge la poporul evreu. Cultura greacă era în dezacord cu Legea prescrisă de Moise. Templul și cultul de la templu ar fi intrat în desuetudine. În acest caz, preotul Matatia și fiii săi încep un război sfânt împotriva cotropitorilor. Între timp a fost obținută libertatea religioasă de către Iuda Macabeul, a fost obținută și autonomia politică de către Ionatan. Momentul major de poticnire a fost atunci când trebuiau să aleagă marele preot pentru a sluji la templu. Pentru că nu au reușit, din cauza discordiei și a invidiei care exista între pretendenți, regele Antioh Epifanul profită și impune cultul păgân în Israel. Profanează templul, îl pradă și dezlănțuie o mare prigoană împotriva evreilor. În această persecuție vor muri ca martiri, pentru că nu au voit să jertfească idolilor, bătrânul Eleazar și o mamă cu cei șapte fii ai săi.

Obiectiv:

Convingerea că adevăratele valori se obțin prin muncă susținută și prin harul lui Dumnezeu.

Învățătură:

Antioh Epifanul vrea să impună în imperiul său o singură cultură, aceea a păgânismului, bazată pe forța persoanei, pe viciile ei, pe jertfe aduse zeilor păgâni și regelui. Era o cultură care contrasta cu adevăratul crez al evreilor. Nu omul trebuie să stea în centru cultului, ci Dumnezeu. Numai lui i se poate aduce adevărata adorație. Omului i se aduce doar respect pentru că îl are ca și creator pe Dumnezeu. Fiind preot la templu, Matatia simte mai bine decât oricine situația dificilă în care se află poporul, de aceea propune războiul sfânt. El știe cât efort s-a făcut pentru a se restabili cultul adevăratului Dumnezeu, pentru refacerea templului și a Ierusalimului. Și tot el știe cât de greu este să rămâi fidel Legii lui Dumnezeu într-o cultură care propune ca valoare cultul zeilor păgâni. Sunt tot atâtea motive care, împreună cu fiii săi l-au determinat să înceapă războiul sfânt, pentru a-și apăra credința, Legea, templul și Ierusalimul. Au venit însă alții, care nu prețuiau la fel de mult toate acestea, unii care favorizau elenismul și cultura pe care o propunea. Atunci a intrat în ei dezbinarea și imposibilul s-a produs. Antioh inițiază persecuția. Era mai simplu ca oamenii să i se închine lui, pe care îl vedeau, decât Dumnezeului pe care nu-l vedeau. Nu era nevoie efort pentru a-l descoperi. Antioh era acolo, era printre ei. Avea nevoie doar de cult! Iar zeii, care nu puteau să vorbească sau să meargă, și ei aveau nevoie de același cult. Iar Dumnezeu, cel care îl crease și pe Antioh și pe poporul israelit, cel care făcuse atât de mult pentru poporul ales, pentru el trebuia depus efort pentru a fi descoperit. Uita Antioh - și, prin el, poporul ales - că pentru a-l descoperi pe Dumnezeu este nevoie de efort, iar Dumnezeu răsplătește mereu efortul. Pentru acesta bătrânul Eleazar, mama cu cei șapte copii, cu toții fac efortul martiriului, tocmai pentru a-l avea pe Dumnezeu total. Nu se descurajează, chiar dacă aceasta înseamnă luptă.

Practic:

- Ce v-a impresionat cel mai mult în Cartea Macabeilor?

- Cum considerați ideea de "război sfânt" despre care vorbesc Cărțile Macabeilor în comparație cu războiul sfânt pe care îl propun uneori musulmanii?

- Găsiți și alte modele care să se asemene cu cei șapte fii ai mamei despre care vorbește Cartea Macabeilor.

- Există vreo legătură între îndemnul mamei celor șapte fii și îndemnul mamelor noastre atunci când ne îndeamnă la bine?

- În ceea ce privește jertfirea la idoli, printre creștinii de astăzi se mai poate vorbi de jertfe aduse idolilor?

Texte de referință:

"A scris regele Antioh la toată împărăția sa să fie toți un singur popor și să părăsească fiecare legea sa. Și au primit toate popoarele cuvântul regelui și mulți din Israel au făcut cele cerute de el și au jertfit idolilor și nu au respectat ziua de odihnă" (1Mac 1,43-45).

"În zilele acelea s-a ridicat Matatia, fiul lui Ioan al lui Simeon, preotul, din fiii lui Ioiarib de la Ierusalim și s-a oprit la Modein... Și, văzând blasfemiile care se făceau în Iuda și în Ierusalim, a zis: «Vai mie! Pentru ce m-am născut ca să văd distrugerea poporului meu și dărămarea cetății celei sfinte și să stau acolo când a fost dată în mâinile dușmanilor?»... Și a strigat cu glas tare Matatia: «Tot cel care respectă Legea și legământul să vină după mine»" (1Mac 2,1.8.27).

"Auzind popoarele din jur că s-a ridicat din nou locul de jertfă și s-a înnoit sfințenia așa cum era mai înainte, s-au mâniat foarte mult și s-au hotărât să distrugă seminția lui Iacob. Pe cei care erau între ei au început să-i omoare" (1Mac 5,1-2).

"Un om, numit Eleazar, care era cărturar de frunte, înaintat în vârstă, dar frumos la față, căscându-i gura, îl obligau să mănânce carne de porc. Dar el, mai degrabă primind moartea decât viața, a mers de bună voie la martiriu" (2Mac 6,18-19).

"S-a întâmplat și cu șapte frați, pe care, prinzându-i împreună cu mama lor, regele i-a obligat bătându-i cu biciul și cu vâna de bou, să mănânce carne de porc, de care nu aveau voie să mănânce. Iar unul dintre ei, care a vorbit primul, a zis: «Ce vrei de la noi? Suntem mai bucuroși să murim decât să încălcăm legile părinților noștri»" (2Mac 7,1-2).

Rugăciune:

Doamne, Dumnezeule, tu știi că nu suntem totdeauna curajoși în a te mărturisi prin viața noastră. Fă-ne capabili să dăm totdeauna mărturie de credința noastră în tine. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat