|
Cartea Iuditei Prezentare: Ca și Cărțile lui Tobia și a Esterei, și Cartea Iuditei se axează pe o singură persoană: Iudita. Dumnezeu se folosește de ea pentru a-l salva pe poporul său de asediul armatei asiriene, conduse de generalul Holofern. Cartea a fost scrisă pe la jumătatea sec. al II-lea î.C., în Palestina, de către un evreu al cărui nume nu este cunoscut. Și prin această carte, autorul dorește să scoată în evidență grija lui Dumnezeu față de popor chiar și atunci când acesta este în strâmtorare. Cartea are 16 capitole, împărțite astfel: - 1,1-7,23: invazia asiriană în Palestina și asedierea orașului Betulia; - 14,11-16,25: uciderea lui Holofern de către Iudita; - 14,11-16,25: victoria asupra cuceritorilor asirieni și imnul de mulțumire al poporului. Betulia, un oraș din Regatul de Nord, cu o poziție strategică deosebită, a fost asediat de armatele asirienilor conduse de generalul Holofern. Asedierea a însemnat imposibilitatea ca cineva din interiorul orașului să iasă pentru a se aproviziona cu cele necesare. Puțin a lipsit să se predea. În această situație, din punct de vedere uman, fără vreo ieșire, decât capitularea, Dumnezeu dă curaj Iuditei, o văduvă tânără și cu frică de Dumnezeu, iar aceasta va fi salvatoarea orașului. Profită de frumusețea și farmecul ei, câștigă încrederea generalului Holofern, iar acesta dă o petrecere în timpul căreia, turmentat fiind, Iudita îi taie capul. Dimineața, după ce soldații îl găsesc pe Holofern mort, îngroziți, se risipesc, eliberând orașul de asediu. Astfel, atât Betulia cât și Ierusalimul, care ar fi urmat, au scăpat de invazia asirienilor. Ideea teologică a Cărții Iuditei este că eliberarea nu vine prin forța sau puterea oamenilor, ci prin fidelitatea față de Dumnezeu. Dacă păcatul aduce pedeapsa, împlinirea Legii aduce binecuvântarea. Dumnezeu se folosește în planurile sale de ceea ce este slab, nesemnificativ, tocmai pentru a-i da de rușine pe cei care se cred puternici. Această văduvă simplă își trăia credința față de Dumnezeu în tăcere și cu simplitate. Nu avea nimic din mândria generalului Holofern, nici din cea a multora din regii lui Israel. Se poate deduce că Iudita cunoștea bine cele prescrise de Cartea Leviticului, cu privire la văduve și orfani, de aceea se încrede în Dumnezeu. Știe că el nu o va dezamăgi. Ceea ce este semnificativ este faptul că, datorită trăirii credinței ei, Dumnezeu salvează Betulia și Ierusalimul, așa cum altădată salva omenirea printr-o singură familie, aceea a lui Lot, așa cum salva poporul israelit din Egipt prin minuni și semne mari, semn că promisiunea lui Dumnezeu rămâne valabilă, deși continuarea împlinirii ei, de data aceasta, se face printr-o femeie. Regula "restului sfânt" a funcționat foarte bine la Dumnezeu. Obiectiv: Asigurarea că Dumnezeu nu-și retrage darurile pe care le face creaturilor sale. Învățătură: Deja prin creație, Dumnezeu iese din sine și dă creaturilor sale calități specifice. La sfârșitul fiecărei zile privește tot ceea ce creează și afirmă că sunt bune. După crearea omului totul este foarte bine. Fiecare creatură avea în sine multe daruri. Creația însăși este un mare dar. Privit în sens strict, omul înglobează în el calități pe care Dumnezeu nu le-a pus în celelalte făpturi. Faptul că omul este creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu îi dă acestuia posibilitatea să se ridice cu mult deasupra a tot ceea ce-l înconjoară. Această însușire, la rândul ei un dar, îl face pe om responsabil. Iudita simte în sine responsabilitate față de Legea lui Dumnezeu. Știa bine ce ar fi putut însemna o nouă ocupație păgână. Dumnezeul lui Israel nu ar mai fi avut loc printre zeii asirienilor, iar pedeapsa ar fi fost inevitabilă, de data aceasta chiar din partea lui Dumnezeu. Meritul Iuditei este acela că, în mijlocul greutăților nu uită să strige spre Dumnezeu, care o și ascultă. Ba, mai mult, prin ea, o femeie văduvă și săracă, Dumnezeu scapă de la pieire o cetate întreagă și Ierusalimul. Un dar pe care ea, din cauza condiției ei, nu-l aștepta. Și Dumnezeu își îndreaptă din nou fața către popor. Multe și diverse sunt darurile pe care le au oamenii. Darurile speciale cu care Dumnezeu le înzestrează pe anumite persoane, Biserica le numește carisme. Orice carismă e un dar pe care persoana care îl posedă, îl folosește în scopul altora. Carismaticii prin excelență sunt sfinții. Și Iudita era o carismatică. Se folosește de frumusețea și gingășia ei, de practicile sale de pietate, chiar și de suferința ei, pentru a-l salva pe popor prin puterea lui Dumnezeu. La rândul lor, foamea, setea, strâmtorarea în care se află poporul, și ele devin rugăciuni înălțate spre Dumnezeu, care răspunde cu milă. Cel care poate refuza darurile lui Dumnezeu este singur omul. O face ori de câte ori nu împlinește voința lui Dumnezeu, care vrea binele tuturor, când folosește altfel ceea ce a primit pentru alte scopuri decât pentru cele pentru care a fost primit. (De exemplu, mintea și voința trebuie să dorească totdeauna adevărul și binele. Când omul face un rău, mintea și voința lui nu mai doresc adevărul și binele. Cu toate acestea, Dumnezeu nu-și retrage nici mintea, nici voința, ci continuă să le inspire la bine și la adevăr. Dar vrea omul din toată inima ceea ce vrea Dumnezeu?)
Practic: - În ce măsură, Iudita devine o imagine a Sfintei Fecioare Maria? Găsiți asemănări și deosebiri. - Iudita a menținut legătura cu Dumnezeu prin rugăciune, fapte bune și post. Ce loc ocupă toate acestea în viziunea tinerilor de astăzi? - Dacă ar fi să alegeți o femeie a zilelor noastre, cu cine ați compara-o pe Iudita? - Puneți pe o listă toate calitățile pe care credeți că le aveți. Dați lista unuia dintre colegii de grup și totodată și posibilitatea de a mai adăuga sau de a șterge. La rândul vostru motivați-i celui care v-a dat lista de ce ați mai adăugat sau de ce ați mai șters. Încercați să priviți darurile pe care le are și din punct de vedere al folosirii lor în favoarea altora. - Despre un seminarist, o tânără sau un tânăr care părăsesc seminarul sau mănăstirea, se poate spune că Dumnezeu le-a luat înapoi darul vocației? Dar despre o familie care divorțează, se poate spune că Dumnezeu le-a luat darul vocației la viața de familie? Ajutați de catehet, încercați să dați un răspuns. Texte de referință: "Nabucodonosor i-a chemat la sine pe toți slujitorii, dregătorii și căpeteniile și toți războinicii săi și a discutat cu ei în secret. Au hotărât să omoare pe toți cei care nu ar respecta porunca lui. După ce au terminat de vorbit, Nabucodonosor, regele Asiriei, l-a chemat la sine pe Holofern, comandantul armatelor sale, care era al doilea în conducere, după el și i-a zis: «Așa poruncește marele rege, stăpânul lumii: Mergi și ia cu tine oameni de încredere în putere, o sută douăzeci de mii pe jos, iar cai și călăreți douăsprezece mii. Să mergi în partea de răsărit pentru că ei nu au ascultat de porunca mea»" (Idt 2,1-6). "Când au auzit fiii lui Israel care locuiau în Iudeea, de tot ceea ce Holofern, reprezentantul lui Nabucodonosor, regele Asiriei, a făcut popoarelor și cum le-a jefuit toate templele lor și le-a dărâmat, s-au înfricoșat foarte mult înaintea lui pentru Ierusalim și pentru templul Domnului Dumnezeului lor" (Idt 4,1-2). "Apropiindu-se de pat, Iudita l-a prins pe Holofern de păr și a zis: «Doamne, Dumnezeul lui Israel, dă-mi astăzi curaj». Apoi l-a lovit de două ori cu toată puterea peste gât și i-a tăiat capul" (Idt 13,7-8). Rugăciune: Doamne, Dumnezeule, tu nu iei înapoi nimic din ceea ce ne oferi. Păstrează-ne în harul tău și inspiră-ne la bine atunci când uităm că trebuie să-l facem. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |