Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Cartea lui Tobia

Prezentare:

Alături de Cartea Iuditei și a Esterei, Cartea lui Tobia a avut menirea de a hrăni speranța poporului israelit în momente de grea încercare. Aparent bine ancorate în istorie, aceste cărți sunt mai degrabă monumente de încredere în Dumnezeu. Nici una nu intenționează să ne transmită date istorice sau geografice exacte, ci doar date care îl privesc pe Dumnezeu și credința în el. Drept dovadă, ele intră mult mai târziu în canonul Sfintei Scripturi, au mai multe variante de text și dau diferite date cu o mare libertate.

Cartea lui Tobia își primește titlul de la personajul ei principal, Tobia. În Sfânta Scriptură, cartea apare, când între cărțile istorice (Vulgata), când după cărțile sapiențiale.

Autorul nu este cunoscut. Se știe însă data scrierii, în jurul anului 200 î.C., cel mai sigur în Palestina.

Are un număr de 14 capitole, structurate astfel:

- 1-3: prezentarea celor două familii cu problemele lor;

- 4-9: călătoria lui Tobia în Media împreună cu îngerul Rafael;

- 10-13: întoarcerea din călătorie, vindecarea bătrânului Tobia și imnul de mulțumire;

- 14: prosperitatea lui Tobia și moartea sa.

Cartea prezintă istoria a două familii israelite înrudite (a lui Tobit și a lui Raguel), deportate în Asiria. Acolo, în robie fiind, cele două familii încearcă să respecte Legea lui Dumnezeu, dar întâmpină și foarte multe greutăți. În familia lui Raguel, Sara, fiica sa, este greu încercată de un demon. De șapte ori s-a căsătorit și tot de atâtea ori, în noaptea nunții demonul i-a ucis soțul. Pe de altă parte, nici în familia lui Tobit lucrurile nu stăteau mai bine. Tobit este orb și sleit de puteri și își simte sfârșitul aproape. Înainte să moară îl trimite pe fiul lui, Tobia, împreună cu un alt tânăr, numit Azaria, care nu era altcineva decât îngerul Rafael, la Media pentru a recupera zece talanți de arginți, atât de necesari pentru vremurile grele pe care le trăiau. Pe parcursul călătoriei, Tobia, ascultând de îngerul Rafael, o salvează pe Sara de influența nefastă a demonului și o ia de soție. Recuperează și banii, iar întorcându-se, găsește și leacul pentru orbirea tatălui său.

Când bătrânul Tobit vrea să-l răsplătească pe Azaria pentru efortul pe care l-a depus însoțindu-l pe fiul său, acesta își dezvăluie adevărata identitate și-i îndeamnă pe toți la recunoștință față de Dumnezeu, care, de fapt, îi ajutase, apoi îngerul dispare.

Familia lui Tobit mulțumește lui Dumnezeu pentru darurile primite, iar Dumnezeu îi binecuvântează cu prosperitate. Bătrânul Tobit va muri la o vârstă destul de înaintată.

Intenția autorului este destul de clar subliniată; chiar și pe pământ străin, Legea lui Dumnezeu poate și trebuie să fie respectată pentru că Dumnezeu îi răsplătește pe cei care o respectă. De aceea, în mod deosebit sunt evidențiate providența lui Dumnezeu, importanța postului, a pomenii și a rugăciunii, familia ca mijloc de păstrare a credinței, importanța comunității și, nu în ultimul rând, Dumnezeu care răsplătește efortul depus.

Obiectiv:

Păstrarea credinței în Dumnezeu din convingere.

Învățătură:

Sunt multe lucruri în viață pe care trebuie să le facem din necesitate. Sunt altele pe care le facem pentru că suntem puși să le facem. Dar sunt altele pe care nu ne obligă nimeni să le facem și totuși le facem cu plăcere, cu bucurie și cu iubire. Acestei categorii de fapte le spunem fapte bune. Modelul este și rămâne Dumnezeu. Cu adevărat, faptele care ne aduc cea mai mare satisfacție sunt tocmai acestea, pe care le facem din iubire. Or, a face ceva din iubire presupune o legătură strânsă cu cel care este Iubirea, cu Dumnezeu. Pentru a muri pentru noi pe cruce Isus s-a identificat cu Iubirea, era și Dumnezeu. Sfinții, cei care au fost și sunt cel mai aproape de Dumnezeu, au fost maeștri ai iubirii.

În familia lui Tobit găsim astfel de modele. E o familie liniștită care respectă Legea lui Dumnezeu. De remarcat că, în robie fiind, totuși o respectă. Nu țin cont de interdicții. De fapt, împotriva facerii de bine nu poate fi interdicție, pentru că cel mai mare bine se face tocmai atunci când este interzis. În sprijinul acestei afirmații vine familia lui Tobit care, deși era interzis să îngroape morții, din respect față de ei, îi înmormântează, cu riscurile de rigoare.

Se poate vorbi în acest caz de convingere. Dacă nu era convinsă, familia lui Tobit nu ar fi făcut nici un bine. Convinsă de ce? Că Dumnezeu care a dat Legea pe muntele Sinai vede tot binele și îl răsplătește. Iar răsplata a venit atunci când nu se mai aștepta nimeni și a fost atât de mare că nu au avut de spus decât un sincer: "Mulțumesc!"

Practic:

- Întrebați-vă ce bine major se poate face în comunitatea voastră și încercați să găsiți soluții pentru a-l face (de exemplu, vizitarea unui bolnav, a unui bătrân, o oră de adorație pentru o familie aflată în dezbinare, pentru întoarcerea unui păcătos public etc.)

- Găsiți câteva asemănări între familia lui Tobit și familia unui sfânt a cărui viață ați citit-o și încercați să vă regăsiți în ele.

- Ce ar avea tinerii de astăzi de învățat de la Tobia? Dar familiile de la familia lui Tobit?

- Există un timp în care copiii vin la Sfânta Liturghie, se spovedesc și se împărtășesc doar pentru că așa le spun părinții. Nu o fac din convingere. Vine însă momentul (ar trebui să fie atunci când se primește sacramentul Mirului) când toate acestea ar trebuie făcute din convingere. Încercați să punctați câteva din momentele în care voi ați trăit credința în Dumnezeu din convingere.

- Familia lui Tobit a mulțumit lui Dumnezeu pentru binefacerile primite. Ce forme de recunoștință credeți că ar trebui adoptate în relațiile noastre cu părinții, cu preoții, cu profesorii, cu oamenii simpli? Dar cu Dumnezeu?

Texte de referință:

"Cartea istoriei lui Tobit, fiul lui Tobia, al lui Ananiel, al lui Aduel, al lui Gabael, din neamul lui Asiel, din seminția lui Neftali, care în zilele lui Salmanasar, regele Asiriei, a fost luat în robie din Tisbe, care se află la miazăzi de Cadeș, Neftali, în Galileea de sus, mai sus de Hațor, retras spre apus și la miazănoapte de Șefat. Eu, Tobit în toate zilele vieții mele am umblat pe căile adevărului și ale dreptății și am făcut multe binefaceri fraților mei și poporului meu, care venise împreună cu mine la Ninive, în țara Asiriei" (Tob 1,1-3).

"Iar călătorii au ajuns seara la râul Tigru și s-au oprit acolo peste noapte. Și tânărul s-a dus să se spele, dar din fluviu a sărit un pește și a vrut să-l înghită pe tânăr. Atunci îngerul a zis către el: «Prinde acest pește!» Iar tânărul a prins peștele și l-a luat pe uscat. Și i-a zis îngerul: «Taie peștele și ia cu tine inima, ficatul și fierea și păstrează-le»... Și a zis tânărul către înger: «Frate Azaria, pentru ce sunt bune ficatul, inima și fierea acestui pește?» Iar el i-a răspuns: «Dacă îl chinuie pe cineva un demon sau un duh rău, se afumă bărbatul sau femeia cu inima și ficatul și nu-l va mai chinui. Iar cu fierea se unge la ochi omul care are albeață și se vindecă»" (Tob 6,1-4.7-9).

"Atunci Tobit a scris cu bucurie rugăciunea aceasta și a zis: «Binecuvântat este Dumnezeu cel veșnic viu și binecuvântată este împărăția lui... Să-l facă cunoscut cu toții și să-l preamărească toți în Ierusalim»" (Tob 13,1.8).

Rugăciune:

Doamne, Dumnezeule, tu ești autorul a tot binele. Învață-ne să te slujim în frații noștri în mod dezinteresat după modelul fiului tău, Isus Cristos. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat