|
Cărțile Cronicilor Prezentare: Luate în sens strict, Cărțile Cronicilor sunt o completare la Cărțile lui Samuel, Cărțile Regilor, dar și o anticipare a Cărții lui Esdra și a Cărții lui Nehemia, aceasta pentru că în aceste cărți se simte ideea completării primelor patru și texte din acestea sunt preluate de ultimele două. Explicația titlului cărților poate fi privită din mai multe puncte de vedere: Cărțile Cronicilor înseamnă "Evenimentele trecutului" (Biblia ebraică); "Cronica întregii istorii sfinte" (Sf. Ieronim în traducerea în limba latină făcută de el, numită și Vulgata); "Paralipomena" sau "Cele omise" (Septuaginta-traducerea celor șaptezeci de învățați de la Alexandria). După stilul de redactare, Cărțile Cronicilor aparțin tradiției sacerdotale. Se pare că forma finală a fost dată de un levit necunoscut în jurul anului 300 î.C. Se simte în această carte nu atât sensul istoric, cât mai mult sensul religios al evenimentelor. Ideea care se vrea a fi transmisă este că poporul ales nu poate să existe fără cultul dat lui Dumnezeu la templul din Ierusalim, templu proiectat de David și construit de Solomon. În total cele două cărți au 65 de capitole, structurate astfel: - 1Cr 1-10: istoria de la Adam la regele David; - 1Cr 11-29: prezentarea lui David ca întemeietor al cultului celebrat mai întâi la cortul alianței, apoi la templul de la Ierusalim; - 2Cr 1-9: domnia lui Solomon, cu insistență asupra construirii templului. - 2Cr 10-35: istoria regilor din regatul de Sud, al lui Iuda. - 2Cr 36: sfârșitul Ierusalimului. Practic sunt reluate ca o completare a celor omise toate evenimentele petrecute de la Adam până la prima licărire a eliberării din Babilon, o istorie văzută de data aceasta mult mai bine din punctul de vedere al prezenței lui Dumnezeu în mijlocul poporului. Sunt urmărite în general trei idei: Mai întâi este dezvoltat rolul central al regalității davidice. În acest sens, autorul nici măcar nu insistă asupra evenimentelor negative din viața lui David și a lui Solomon, prezentându-le doar pe cele pozitive. Se insistă apoi asupra importanței pe care trebuie să o aibă templul și cultul legat de Dumnezeu. Fidelitatea lui Dumnezeu față de popor va fi direct proporțională cu fidelitatea poporului față de templu și de cult. În al treilea rând există o predilecție pentru slujitorii cultului. Se simte aici amprenta autorului care era un levit . Cronicarul îl invită pe cititor ca, descoperind trecutul, să-l cunoască și să-l accepte mai mult pe Dumnezeu. El, Dumnezeu, conduce istoria omenirii și, în special, istoria poporului ales. Și în acest caz, concluzia e clară: fidelitate față de Dumnezeu, față de Lege și față de cultul celebrat la templul din Ierusalim. Obiectiv: Să descoperim intervențiile lui Dumnezeu din viața noastră, să ne încredem mai mult în el și să-l iubim. Învățătură: Din totdeauna cunoașterea trecutului a însemnat trăirea prezentului cu mai multă maturitate și proiectarea viitorului cu mai multă atenție. A ignora trecutul înseamnă a fi indiferenți față de prezent și de viitor. În ansamblul său, omul trebuie să țină cont de toate trei: trecut, prezent și viitor. Trecutul trebuie să și-l asume, prezentul să-l trăiască cu maximă responsabilitate, iar viitorul să și-l proiecteze cu speranță și iubire. Istoria poporului ales a demonstrat, de atâtea ori, contrariul. Trecutul a fost uitat, pentru aceasta prezentul nu a fost trăit cum se cuvine, iar viitorul nu a fost anticipat. Fiecare greșeală a costat, iar costurile de multe ori au fost deosebit de mari. Fiecare om are istoria lui. Are un trecut, un prezent și va avea un viitor. În trecut am primit de la Dumnezeu darul vieții, al libertății, i-am primit pe părinți, pe prieteni, am primit un cămin, o țară. Am primit darul chemării la sfințenie. L-am primit de atâtea ori chiar pe Dumnezeu-Isus Cristos în sfânta Împărtășanie, l-am primit pe Duhul Sfânt la Botez și la Mir. El este cel care ne însoțește în drumul nostru de credință. Așadar, câte daruri! De câte ori a lucrat Dumnezeu prin noi, fără ca noi să-i fi simțit prezența! A ne asuma trecutul înseamnă a nu mai repeta greșelile comise acum când trăim în prezent și vom trăi în viitor. Autorii sacri ai Sfintei Scripturi au condus mereu poporul ales prin scrierile lor la acest adevăr. Sfânta Scriptură a Vechiului Testament fiind patrimoniul comun și al poporului ales și al nostru al creștinilor, ceea ce au scris autorii sacri devine îndemn și pentru noi. Practic: - Încercați să definiți conceptul de "istorie" și importanța pe care o are pentru fiecare om. - Ținând cont de intenția autorului Cărților Cronicilor, de ce considerați că nu sunt scoase în evidență și aspectele negative ale vieții lui David și Solomon? Faceți o paralelă între acest aspect și sacramentul Spovezii. O variantă de discuții poate merge pe ideea că prin sacramentul Spovezii Dumnezeu șterge păcatul omului, ca și cum acesta nu l-ar fi făcut. Și atunci, mai are rost să ne oprim asupra aspectelor negative din trecut? Analizați împreună cu catehetul și dați un răspuns! - Care considerați că a fost rolul Duhului Sfânt în istoria poporului ales? Dar în viața voastră? - Ce înseamnă, din punctul de vedere al Sfintei Scripturi, "a fi înțelept"? - Individualizați la nivel de grup semne ale prezenței lui Dumnezeu în comunitatea voastră. Comentați-le! - Pentru a vă verifica cunoștințele legate de Cărțile Cronicilor, organizați un concurs astfel: Scrieți două serii de bilete: pe o serie numele regilor mai importanți ai poporului ales, pe o altă serie câte ceva din ceea ce le corespunde (de exemplu, regele David - să-i corespundă, tatăl regelui Solomon sau cel care a proiectat templul de la Ierusalim). Trageți biletele și stabiliți răspunsurile corecte. Câștigă echipa care a stabilit cele mai multe răspunsuri corecte. Texte de referință: "Când David locuia în casa sa, a zis către Natan, profetul: «Iată eu locuiesc în casă de cedru, iar chivotul legământului Domnului este în cort». Iar Natan a zis către David: «Ceea ce ai pe inimă fă, căci Dumnezeu este cu tine!» Dar în aceeași noapte a vorbit Domnul către Natan și i-a zis: «Mergi și spune slujitorului meu David: Așa zice Domnul: Nu tu o să-mi zidești mie casă de locuit, căci eu nu am locuit în casă din ziua în care i-am scos pe fiii lui Israel și până astăzi, ci am umblat din cort în cort și din lăcaș în lăcaș»" (1Cr 17,1-5). "În noaptea aceea s-a arătat Dumnezeu lui Solomon și i-a zis: «Spune-mi ce dorești să-ți dau?» Iar Solomon a zis către Dumnezeu: «Tu ai avut o milă foarte mare față de tatăl meu, David, și m-ai pus pe mine rege în locul lui... Dă-mi înțelepciune și știință pentru a ști cum să conduc poporul acesta, căci cine poate să-l conducă pe acest mare popor al tău?»" (2Cr 1,7-10). "Așa zice Cirus, regele perșilor: «Toate regatele pământului, Domnul Dumnezeul cerului mi le-a dat mie și mi-a poruncit să-i construiesc templu în Ierusalimul din Iuda. Cine este între voi din poporul lui? Domnul Dumnezeul lui să fie cu el și să se ducă acolo»" (2Cr 36,23). Rugăciune: Doamne, Dumnezeule, ajută-ne să ne cunoaștem bine trecutul pentru ca să trăim bine prezentul, iar în viitor să nu mai repetăm ceea ce nu ne place din trecut. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |