|
Cartea lui Rut Prezentare: Deși este o carte mică din punct de vedere al volumului, Cartea lui Rut nu este nicidecum lipsită de importanță. Evenimentele pe care le descrie se petrec în perioada judecătorilor, motiv pentru care se explică întrucâtva încadrarea sa imediat după Cartea Judecătorilor. Acțiunea pe care o descrie este simplă. Pe când în Canaan conduceau judecătorii, a fost o foamete mare. Elimelec, un bărbat din tribul lui Iuda, din orașul Betleem și-a luat familia și a mers să locuiască în Țara Moabului. Soția lui Elimelec se numea Noemi. Nu după mult timp, Elimelec moare și-i lasă în urmă pe cei doi fii ai săi: Maalon și Chilion. Fiind în Țara Moabului, cei doi se căsătoresc cu femei moabite, unul cu Orfa și altul cu Rut. După un timp mor și cei doi fii, iar Noemi rămâne singură cu cele două nurori într-o țară străină. Între timp, Noemi își sfătuiește nurorile să rămână în țara lor pentru ca ea să revină la Betleem. Rut fiind mai atașată de soacra sa, nu s-a lăsat înduplecată și a revenit la Betleem. Aici, Rut, fiind deosebit de harnică merge la cules de spice după secerători pe ogorul unei rude înstărite, numite Booz. La sfatul soacrei sale, Rut îl cere pe Booz în căsătorie. Din căsătoria lor s-a născut Obed, din care s-a născut Iese, tatăl lui David. Fiind foarte mică (doar patru capitole), Cartea lui Rut nu poate fi împărțită după nici un criteriu. Ceea ce vrea să scoată în evidență această carte este faptul că și păgânii pot participa la harul lui Dumnezeu. În același timp s-a dorit și stabilirea genealogiei lui David și, prin aceasta, genealogia lui Cristos. Dincolo de aspectul istoric pe care îl prezintă, Cartea lui Rut are o însemnătate deosebită și din punct de vedere moral. Comportamentul tinerei Rut, o păgână la început, devine exemplar pentru orice tânără evreică sau chiar creștină. Ea o iubește pe soacra ei și dă dovadă de mare hărnicie, drept pentru care Dumnezeu o răsplătește căsătorindu-se cu Booz, prin care primește privilegiul de a intra în spița neamului lui David și, prin el, în cea a lui Cristos. În ceea ce o privește pe Noemi, și ea este un exemplu de soacră. Își iubește nurorile și le dorește binele. Continuând reflecția, se poate spune că atât Noemi cât și Rut sunt rezultatul respectării legii lui Dumnezeu, semn că deja această specială lege crea o stare specială de viață, bazată în totalitate pe respect și pe iubire. Nici Booz nu este mai prejos. La rândul său dă dovadă de o iubire sinceră față de Rut. Este un bărbat plin de sentimente umane, de atenție și de gingășie. În ansamblu, Cartea lui Rut poate fi considerată o veritabilă lecție de comportament uman și religios. Obiectiv: Respectarea aproapelui pentru ceea ce este, nu pentru ceea ce pare a fi. Învățătură: Scopul legii lui Dumnezeu este armonia dintre oameni și Dumnezeu și dintre oameni. Dacă a reușit sau nu, istoria poporului ales o confirmă sau o infirmă. La rândul său Mântuitorul preia poruncile date de Dumnezeu, le trăiește și le propune în continuare sub cele două forme: porunca iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele. El însuși ne lasă exemplul suprem; moartea sa pe cruce pentru mântuirea lumii. Exemplul pe care îl dau Rut, Noemi, Booz este doar un început, semn că legea lui Dumnezeu a început să funcționeze, chiar dacă evenimentul își are începutul într-un teritoriu păgân. Comportamentul lor are la bază o relație umană. Una este noră, alta este soacră, iar Booz este o rudă. Respectul dintre ei este pur omenesc. Rut nu o poate lăsa pe Noemi singură, pentru că nici fiul ei, pe când trăia, nu o lăsase singură. Acum îl luase Dumnezeu la sine, Noemi nu avea nici o vină. Rut răspunde cu iubire la iubire. Pe de altă parte Noemi o consideră pe Rut ca pe o fiică. Relațiile dintre oameni au fost considerate din totdeauna dintre cele mai importante. Oamenii îi întâlnesc pe oameni și trebuie să se comporte ca și oameni. O problemă care apare astăzi în contextul religios este cea legată de separarea Bisericilor. Întrebări de genul: Care este Biserica adevărată? Unde este mai bine? De ce în Biserica Romano-Catolică este așa și în cea Ortodoxă este așa? De ce protestanții nu au Euharistia? De ce nu au Preoția? Iar întrebările pot continua. În același timp, secularizându-se prea mult omenirea, intervin probleme legate de egoism. Multe familii fac garduri metalice cât mai înalte pentru a se izola cât mai mult. Multe din mijloacele tehnice și ele îl izolează pe om, astfel încât, privind la exemplul celor două femei - Rut și Noemi - ne întrebăm dacă între noi mai poate fi vorba de astfel de relații de iubire. Fiecare din personajele acestei cărți ne transmit un mesaj. Practic: - Citind cu atenție Cartea lui Rut se poate observa cum Noemi respectă libertatea de decizie a celor două nurori ale sale. În ce context în familiile noastre, părinții ar trebui să respecte libertatea de decizie a copiilor lor? - Dacă ar fi să comparați Cartea lui Rut cu un roman al zilelor noastre, care ar fi opțiunea? Motivați! - Cum ar arăta un portret al tinerei Rut în contextul social de astăzi? - Trebuie avut în vedere că Noemi făcea parte din cadrul poporului ales. Cele două tinere, Rut și Orfa, erau moabite, ca atare păgâne în ochii evreilor. Ceea ce face Noemi prin acceptarea celor două nurori dintr-un neam păgân ar putea părea o forțare a situației. Folosindu-vă de cunoștințele legate de ecumenism, cum vedeți atitudinea celor trei femei? Ce faceți concret la nivel de grup în favoarea ecumenismului? - Puneți pe o hârtie toate calitățile tinerei Rut și pe ale soacrei sale Noemi. Câte din ele se întâlnesc astăzi în relația soacră-noră. - Încercați "să citiți printre rânduri". Ce mesaj vrea să transmită Dumnezeu prin faptul că îl ia la sine pe soțul Noemiei și pe cei doi fii ai ei? - Noemi le prețuiește pe cele două nurori pentru ceea ce sunt, nu pentru ceea ce au fost sau pot să fie. În relațiile cu aproapele, care sunt criteriile voastre de selecție? Discutați-le la nivel de grup. Texte de referință: "În zilele acelea, când conduceau în Israel judecătorii, a venit o foamete pe pământ. Atunci, un om din Betleemul lui Iuda s-a dus cu soția sa și cu cei doi fii ai săi să locuiască în ținutul moabiților. Numele acelui om era Elimelec, pe soția sa o chema Noemi, iar numele celor doi fii ai lor era Maalon și Chilion. Aceștia erau efrateni din Betleemul lui Iuda și, venind în ținutul moabiților, au rămas acolo. După un timp, Elimelec, soțul Noemiei, a murit și ea a rămas cu cei doi fii ai săi. Aceștia și-au luat soții dintre moabite: numele uneia era Orfa, iar numele celeilalte era Rut. Aceștia au trăit acolo în jur de zece ani. După aceea au murit amândoi fiii, Maalon și Chilion, și a rămas acea femeie și fără soțul ei și fără fiii ei. Atunci s-a hotărât ea împreună cu nurorile sale să se întoarcă din ținutul moabiților, căci a auzit ea în ținutul moabiților că Dumnezeu a vizitat pe poporul său și i-a dat pâine. A plecat deci din locul în care trăia împreună cu cele două nurori ale sale. Pe când se întorceau în ținutul lui Iuda, Noemi a zis către cele două nurori ale sale: «Mergeți înapoi și fiecare să meargă la casa mamei sale și să fie Domnul milostiv cu voi cum ați fost și voi cu cei care au murit și cu mine»... Apoi Orfa și-a luat rămas bun de la soacra sa și s-a întors la poporul său, iar Rut a rămas cu ea" (Rut 1,1-8.14). "Și plecând ea s-a dus pe câmp să adune spice de pe urma secerătorilor. S-a întâmplat că acea bucată de pământ era a lui Booz, din neamul lui Elimelec" (Rut 2,5). " Și a luat Booz pe Rut de soție" (Rut 4,13). Rugăciune: Doamne, dă-ne curajul bătrânei Noemi, sinceritatea tinerei Rut și sentimentele lui Booz. Ajută-ne să nu-l respingem pe aproapele nostru, indiferent sub ce formă ar veni la noi. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |