|
INTRODUCERE Tema biblică Textele pentru Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor 2009 provin din experiența Bisericilor din Coreea. În fața despărțirii țării lor, Bisericile au căutat inspirație în profetul Ezechiel, care a trăit și el într-o țară tragic dezbinată și care dorea unitatea pentru poporul său. Ezechiel, profet și preot, a fost chemat de Dumnezeu la vârsta de 30 de ani. Activitatea lui, care s-a desfășurat între anii 594 și 571 î.C., a fost influențată de reformele politice și religioase pe care le-a întreprins regele Iosia în anul 621 î.C. Lansându-se în reforme menite să restabilească legea și cultul adevărat al Dumnezeului lui Israel, regele Iosia se gândea să elimine moștenirea nefastă lăsată de precedenta cucerire a lui Iuda de către asirieni. Totuși, după moartea lui Iosia în timpul unei bătălii, fiul său, regele Ioachin, dă omagiu Egiptului și cultul a numeroși zei s-a răspândit. Profeții care îndrăzneau să-l critice pe Ioachin au fost eliminați cu brutalitatea: Urie a fost executat și Ieremia a fost exilat. După invazia babiloniană și distrugerea templului în anul 587 î.C., responsabilii politicii și meșteșugarii din țară - între ei era tânărul Ezechiel - au fost capturați și deportați în Babilon. Acolo, Ezechiel, asemenea lui Ieremia, îi critică pe "profeții", care trezeau speranțe mai puțin realiste și acest fapt a întărit ostilitatea și disprețul fraților săi israeliți în exil. În pofida acestor suferințe, iubirea lui Ezechiel față de poporul său a crescut. Îi critica pe conducătorii care acționau împotriva poruncilor lui Dumnezeu și a făcut ca poporul său să se întoarcă la Dumnezeu, scoțând în evidență că el continuă să fie fidel față de alianța pe care a încheiat-o cu poporul său față de care este solidar. Însă mai ales, în această situație aparent fără ieșire, Ezechiel nu dispera, dimpotrivă el proclama un mesaj de speranță: reînnoirea și unitatea poporului lui Dumnezeu, care orice s-ar întâmpla va putea în sfârșit să fie realizată. Două viziuni l-au însuflețit pe Ezechiel în eforturile sale, prima, bine cunoscută, era aceea a văii în care oasele uscate, prin acțiunea Duhului lui Dumnezeu, se întorc la viață (Ez 37,1-14). Textele din Săptămâna de rugăciune din acest an au ca temă a doua viziune a lui Ezechiel, în care două bucăți de lemn simbolizează cele două regate în care a fost împărțit Israelul. Numele triburilor din fiecare regat (două din cele douăsprezece triburi în Nord și zece în Sud) sunt înscrise pe aceste bucăți de lemn care apoi sunt unite pentru a forma una singură (Ez 37,15-23). Pentru Ezechiel, dezbinarea poporului său era reflexul și consecința păcatului și a îndepărtării de Dumnezeu. A forma din nou un singur popor era posibil cu condiția de a renunța la păcat, de a se converti și de a se întoarce la Dumnezeu. Însă în definitiv, Dumnezeu unește poporul său purificându-l, reînnoindu-l și eliberându-l de dezbinările sale. Pentru Ezechiel, această unitate nu este o simplă reunificare a grupurile despărțite înainte; e vorba mai degrabă de o nouă creație, de nașterea unui popor nou care va trebui să fie un semn de speranță pentru alte popoare și pentru toată omenirea. Întâlnim tema speranței în alt text iubit de Bisericile din Coreea. Apocalipsa (21,3-4) menționează purificarea poporului lui Dumnezeu, care este chemat să întrupeze pacea adevărată, reconcilierea și unitatea care este acolo unde se află Dumnezeu: "El va locui împreună cu ei, iar ei vor fi poporul lui și el, Dumnezeu cu ei, va fi Dumnezeul lor. El va șterge orice lacrimă din ochii lor și moarte nu va mai fi. Nu va mai fi nici plâns, nici țipăt, nici durere...". Acestea sunt temele biblice - unitatea ca voință a lui Dumnezeu pentru poporul său, unitatea ca dar al lui Dumnezeu care are nevoie de convertire și reînnoire, unitatea ca nouă creație, și speranța că poporul lui Dumnezeu poate, în sfârșit, să fie una - care au inspirat Bisericile din Coreea în pregătirea acestei broșuri pentru Săptămâna de rugăciune 2009. Tema teologică Creștinii din lumea întreagă se vor ruga pentru unitate în anul 2009 "cu scopul de a fi uniți în mâna ta" (cf. Ez 37,17). Ezechiel - al cărui nume înseamnă "Dumnezeu îl face puternic" - a fost chemat să aducă speranță poporului său în situația politică și religioasă disperată care a urmat după căderea și ocuparea lui Israel și după exilarea unei mari părți din poporul său. Membrii grupului local din Coreea au observat că textul din Ezechiel avea asemănări surprinzătoare cu situația pe care o cunosc în țara lor dezbinată și cu aceea a creștinilor dezbinați. Cuvintele lui Ezechiel le dau speranța că Dumnezeu va reuni din nou poporul lor pentru a-l face unul singur, la care vor aparține și că-i va binecuvânta pentru a-i face un popor puternic. O speranță nouă și mare s-a născut: Dumnezeu va crea o lume nouă. Ca în textul din Ezechiel unde păcatul este considerat sub formele sale cele mai diferite, poporul se murdărește prin idoli și prin fărădelegi, astfel odată cu păcatul are loc dezbinarea creștinilor, care este motiv de scandal în lumea de astăzi. Citind acest text din Vechiul Testament, creștinii pot să reflecteze asupra manierei în care se poate aplica la situația noastră de dezbinare. Îndeosebi, înțelegem că numai Dumnezeu poate să restabilească unitatea, să-i împace pe oameni și să dea naștere unei situații noi. Israelul unit, iertat și purificat este un simbol de speranța pentru întreaga lume. Așa cum am subliniat mai înainte, a doua profeție cu privire la cele două bucăți de lemn unite pentru a forma una singură se găsește în Ezechiel 37. Prima, care este probabil mai familiară Bisericilor, este aceea a oaselor uscate care se întorc la viață prin acțiunea Duhului lui Dumnezeu. În una și în cealaltă, Dumnezeu este cel care dă viață, el care este izvorul unui nou început. În prima profeție, Duhul lui Dumnezeu este duh de viață. În a doua, însuși Dumnezeu aduce unitatea, reconcilierea și pacea într-o națiune dezbinată. Cu alte cuvinte, unirea celor două părți despărțite dă viața cea nouă. Creștinii pot să vadă anticiparea vieții noi pe care ne-o oferă Cristos și la care putem ajunge prin victoria asupra morții conform cu voința de mântuire a lui Dumnezeu. Prin intermediul ambelor bucăți de lemn care formează crucea, Isus ne reconciliază cu Dumnezeu; omenirea este de asemenea plină de o nouă speranță. În pofida păcatelor noastre, în pofida violenței și a războaielor, în pofida bolilor și suferințelor, în pofida discriminărilor și în pofida neunirii noastre și a dezbinărilor, Isus Cristos - cu brațele deschise pe cruce - îmbrățișează toată creația și ne transmite acea shalom a lui Dumnezeu. În mâinile sale, suntem una și suntem atrași la același care este pe cruce. Luând ca punct de plecare situația țării dezbinate care însă vrea să depășească rupturile în care suferă nu numai în planul politic, ci și la nivel de Biserici creștine dezbinate, Bisericile coreene propun tema care urmează pentru Săptămâna de rugăciune 2009: "Să fie una în mâna ta". Ele percep că s-a născut o speranță nouă din această reflecție asupra acțiunii lui Dumnezeu care reconciliază și aduce shalom pentru poporul lui Dumnezeu. Octava Pornind de la textul central din Ezechiel, reflecția din "octava" din Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor ne face să conștientizăm că unitatea Bisericii contribuie și la reînnoirea întregii comunități umane. Aceasta comportă o responsabilitate importantă: toți cei care îl mărturisesc pe Cristos ca Domn trebuie să se străduiască să facă rugăciunea lor "ca toți să fie una... și lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21). Pentru aceasta, octava începe cu o reflecție despre unitatea creștinilor. În fața dezbinărilor doctrinale și în fața trecutului nostru scandalos format din dezbinări - și uneori din ură - între creștini, să ne rugăm ca Dumnezeu, care-l trimite pe Duhul vieții la oasele uscate și care modelează în mâinile sale unitatea noastră în diversitate, să facă să sufle un vânt de viață și de reconciliere peste uscăciunea inimilor și peste dezbinările noastre actuale. În această primă zi și în timpul întregii octave suntem invitați să ne rugăm pentru situațiile din lume în care reconcilierea este necesară și să fim atenți îndeosebi la rolul pe care unitatea creștinilor îl poate juca în favoarea lor. În ziua a doua, Bisericile se roagă pentru ca pacea să triumfe asupra războiului și a violenței, așa încât, ca discipoli ai Principelui păcii, creștinii să poată aduce, în pofida conflictelor, această reconciliere care este înrădăcinată în speranță. Ziua a treia ne oferă o meditație despre inegalitatea puternică între bogați și săraci. Relația cu banii, atitudinea față de săraci sunt un loc de dovedire a vieții de discipoli care-l urmează pe Cristos, care a venit ca să ne elibereze și să anunțe vestea cea bună celor săraci, libertatea pentru cei închiși și dreptatea pentru toți. Intenția din ziua a patra este să ne rugăm cu scopul ca toți creștinii să înțelegem că împreună putem ocroti minunățiile creației pe care Dumnezeu ne-a încredințat-o, aerul pe care-l respirăm, pământul care ne oferă roadele sale și creația care-l preamărește pe autorul ei. În ziua a cincea ne rugăm să înceteze prejudecățile și discriminările în societățile noastre de astăzi. Recunoscând că demnitatea noastră vine de la Dumnezeu, unitatea noastră, în calitate de creștini, dă mărturie despre unitatea care, prin iubirea sa, face din fiecare dintre noi o ființă unică. Suntem chemați să zidim o împărăție a dreptății și a iubirii, în care diferențele sunt respectate pentru că suntem una în Cristos. În ziua a șasea ne vom aminti în rugăciune de cei care suferă și de toți cei care îi asistă. Psalmii ne ajută să înțelegem că strigătul de suferință sau de durere pe care îl îndreptăm către Dumnezeu poate să fie expresia unei legături profunde și fidele cu el. Compasiunea creștinilor în fața disperării celor care suferă este un semn al împărăției. Unite, Bisericile creștine pot să facă să se schimbe lucrurile căutând să procure pentru bolnavi ajutorul material și spiritual de care au nevoie. Ziua a șaptea se referă la creștinii aflați în fața pluralismului, rugându-se pentru unitatea lor în Dumnezeu. Fără această unitate, va fi dificil să construim o împărăție a păcii cu toți bărbații și femeile de bunăvoință. Cu intențiile de rugăciune pentru ziua a opta, ne întoarcem la punctul de plecare pentru că ne rugăm cu scopul ca fericirile să aducă spiritul lor în această lume. Creștinii poartă în ei speranța că totul se reînnoiește după ordinea nouă pe care a stabilit-o Cristos. Astfel, ei pot să fie purtători de speranță și artizani ai reconcilierii în fața războaielor, sărăciei, discriminărilor și a tuturor celorlalte situații în care ființele umane suferă și în care geme creația. Pregătirea textelor pentru octava 2009 Originea textelor
Întâlnirea pregătitoare internațională în Marseille (Franța) De câțiva ani, unul dintre membrii grupului pregătitor internațional al Săptămânii de rugăciune a propus organizarea unei reuniuni la Marseille. De fapt, o mișcare socială foarte interesantă s-a născut în acest oraș: conducătorii religioși de diferite confesiuni, religii și culturi s-au adunat în jurul primarului cu scopul de a asigura comunicarea între grupurile religioase, de a îmbunătăți relațiile lor reciproce și de a preveni orice polarizare între părțile diferite ale populației din acest oraș. Această organizație se numește Speranța Marseille Espérance (Speranța Marseille). Împreună, membrii săi au depășit anumite fapte la nivel local și internațional (profanarea de morminte, atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001 în New York, etc.) care manifestau intoleranța religioasă și ura și considerau că angajarea lor comună în favoarea toleranței a contribuit la evitarea anumitor tulburări cu caracter interreligios sau intercultural care au marcat alte orașe europene. Independenți de orice partid politic, respectă o tăcere totală în timpul perioadelor electorale. (Laicitatea este un principiu fundamental al vieții publice franceze). Preocuparea lor principală fiind păstrarea păcii în oraș, ei au lăsat de bunăvoie alte grupuri să se ocupe de dialogul teologic. Grupul pregătitor internațional care cuprindea membrii protestanți, ortodocși și catolici, precum și doi membri din grupul coreean care au lucrat la proiectul inițial (și doi consilieri ai lor) s-a adunat, între 24-29 septembrie, în Centre Notre-Dame du Roucas, încredințat Drumului Nou, o comunitate catolică primitoare cu vocație ecumenică: această casă însorită care domină marea este situată nu departe de bazilica Notre-Dame de la Garde. Munca de adaptare a întregului text, redactat în coreeană, apoi tradus în engleză și revizuit pentru răspândirea lui internațională, s-a celebrat într-o atmosferă veselă și încrezătoare, rod al unui respect reciproc între toți membrii grupului. La sfârșitul întâlnirii, reprezentanții Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor i-au mulțumit cu sinceritate lui Tom Best și lui Carolyn McComish înainte de apropiatul jubileu al numeroșilor ani de colaborare în cadrul grupului pregătitor internațional. În timpul acestei săptămâni, grupul a fost primit de membrii din Marseille Espérance (ME) care au prezentat activitățile lor, vizitând diferite locuri din Marseille deosebit de semnificative pentru ME - între altele, biserica de la Abația Saint-Victor și moscheea din oraș. Îi mulțumim lui Marseille Espérance pentru primirea și ospitalitatea pe care ni le-a oferit, pentru toate informațiile detaliate cu privire la activitățile lor, precum și pentru interesul arătat cu respect față de munca grupului pregătitor internațional. Grupul internațional se roagă pentru ca opera lui Marseille Espérance să continue nu numai garantând pacea în oraș, ci și fiind o îmbogățire în viața locuitorilor din Marseille, prin exemplul de toleranță religioasă pe care-l oferă tuturor. © Editura Presa Bună
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |