|
TEXTUL BIBLIC ȘI TEMA ALEASĂ PENTRU ANUL 2008 Pasajul biblic ales pentru celebrarea centenarului Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor este luat din Scrisoarea întâi către tesaloniceni. Textul "Rugați-vă fără încetare" (1Tes 5,17) scoate în evidență funcția esențială a rugăciunii în viața comunității credincioșilor, de vreme ce dăruiește membrilor săi aprofundarea în relația lor cu Cristos și cu ceilalți. Acest text face parte dintr-o serie de "imperative", din declarațiile prin care Paul îndeamnă comunitatea să trăiască unitatea pe care Dumnezeu ne-o dă în Cristos, să fie în practică ceea ce este de la început: unicul trup al lui Cristos, vizibil unit în acest loc. Scrisoarea către tesaloniceni, care datează din anul 50 sau 51 după Cristos și este considerată de cea mai mare parte a exegeților ca și cea mai veche scrisoare a lui Paul, ne revelează legătura foarte puternică ce îl unește pe acesta din urmă cu comunitatea creștină din Tesalonic. Exact când se termină persecuțiile din orașul Filipi - Paul și însoțitorii săi Sila și Timotei au fost conduși aici de mulțime și aruncați în închisoare la porunca magistraților din oraș (Fap 17,1-9) - constituie Biserica în Tesalonic în câteva săptămâni printr-o muncă intensă înainte ca noi atacuri să-l conducă de la Bereea la Atena (Fap 17,10-15). Paul nutrea mari speranțe pentru Biserica din Tesalonic: credința, speranța și caritatea care nu încetau să crească în acest oraș, maniera în care a primit cuvântul în pofida suferințelor și bucuria pe care o exprima în Duhul Sfânt, totul contribuia la trezirea admirației și a laudelor sale (1Tes 1,2-10). Cu toate acestea era îngrijorat. Plecarea sa precipitată nu-i lăsase timp pentru a consolida lucrarea pe care a întreprins-o și ajunseseră la el zvonuri neliniștitoare. Unele provocări proveneau din exterior, îndeosebi din persecuția comunității și a membrilor săi (1Tes 2,14). Altele erau de natură internă: unii membrii ai comunității aveau comportamente caracterizate mai mult de cultura înconjurătoare decât de viața lor nouă în Cristos (4,1-8); alții îi criticau pe responsabilii care exercitau autoritatea și deci pe însuși Paul (cf. 2,3-7,10); alții nu aveau speranță cu privire la soarta rezervată celor care mureau înainte de întoarcerea lui Cristos. Li se nega să intre în împărăția lui Dumnezeu? Pentru ei și cine știe pentru alții, promisiunea mântuirii era inutilă și lipsită de sens (cf. 4,13)? Temându-se că a muncit în zadar și "nemaiavând răbdare" (3,1), Paul, în incapacitatea de a se întoarce el însuși la Tesalonic, decide să-l trimită pe Timotei și să-l informeze de mărturia de credință și iubire profundă manifestată de această comunitate, ca și de fidelitatea ei față de Paul. În 1Tes citim răspunsul lui Paul la această veste bună, de asemenea la provocările pe care trebuie să le înfrunte Biserica aceasta. În primul rând, scrie pentru a mulțumi comunității pentru tăria sa în fața încercării persecuției. Însă, în pofida bucuriei sale și a calmării sale atunci când Timotei îl informează, înțelege că sămânța dezbinării se află deja în Biserică; pentru acest motiv răspunde la diferitele întrebări puse de comunitate cu privire la comportamentul personal (4,9-12), despre conducători (5,12-13a) și despre speranța în viața veșnică în Cristos (4,14-5,11). Unul dintre obiectivele principale ale lui Paul era să edifice această comunitate în unitate. Nici măcar moartea nu poate rupe legăturile care creează unitatea sa, ca unic trup al lui Cristos. Isus a murit și a înviat pentru noi toți; pentru aceasta atunci când vine Domnul, cei care au adormit deja sunt vii, cu toții "vom trăi împreună cu el" (5,10). Acest lucru îl face pe Paul să pronunțe imperativele care sunt în 1Tes 5,13-18 și formează o listă de îndemnuri, dintre care unul a fost ales ca bază a Săptămânii de rugăciune din acest an. Acest pasaj începe cu îndemnul pe care Paul îl îndreaptă spre membrii comunității: "Trăiți în pace unii cu alții" (5,13b), o pace care nu înseamnă doar lipsa conflictului, ci o armonie în care darurile tuturor membrilor comunității contribuie la prosperitatea și la creșterea sa. Este interesant de ținut cont de faptul că Paul nu dă nici o învățătură teologică abstractă și nici nu face aluzie la emoții sau la sentimente. Ca în pasajul vestit despre iubire în 1Cor 13, el invită mai curând la acțiune, la comportamente concrete prin care membrii comunității revelează angajarea și responsabilitatea pe care o au unii față de alții în unicul trup al lui Cristos. Iubirea trebuie să fie pusă în practică și să fie vizibilă. Stabilește o listă a acestor imperative, a "lucrurilor care contribuie la pace": garantarea participării tuturor și valorizarea celor care au puțin; susținerea celor slabi; răbdarea cu toți; a nu răsplăti răul cu rău, ci a căuta mereu binele, între noi și în respect față de toți; a fi mereu bucuroși; a se ruga fără încetare; a mulțumi în orice împrejurare (5,14-18). Acest pasaj se încheie cu afirmația că, acționând astfel, comunitatea trăiește după "voința lui Dumnezeu în Isus Cristos cu privire la ei" (5,18b). Chemarea "rugați-vă fără încetare" (5,17) face parte din această listă de imperative. Acest lucru ne amintește că viața într-o comunitate este posibilă numai printr-o viață de rugăciune. Mai mult, Paul scoate în evidență că rugăciunea este parte integrantă a vieții creștinilor exact atunci când pretind să arate unitatea care le-a fost dată în Cristos - o unitate care nu se limitează la puncte doctrinare și la declarații oficiale, ci se exprimă în "tot ceea ce contribuie la pace" - prin acțiuni concrete care atestă unitatea lor în Cristos și între ei și care o fac să crească. Rugăciunea lui Cristos și unitatea creștină Prin Botez ne angajăm să-l urmăm pe Cristos și să împlinim voința sa. Această voință pentru discipolii săi, Isus o exprimă în rugăciunea sa pentru unitate pentru ca alții să creadă că el este trimisul lui Dumnezeu. Unele Biserici consideră că rugăciunea asociată cu rugăciunea lui Isus pentru unitate este o expresie a "ecumenismului spiritual". Această rugăciune este deosebit de intensă în timpul Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor, însă nu trebuie să se limiteze la această celebrare, ci trebuie să pătrundă în viața noastră zilnică. Avem conștiința că unitatea nu se poate realiza numai prin eforturile noastre, dar că este operă a Duhului Sfânt. Ca ființe umane nu putem să o facem sau să o realizăm. Nu putem decât să o primim ca dar al Duhului Sfânt atunci când noi înșine suntem dispuși să o primim. Ecumenismul spiritual implică un interschimb de daruri spirituale, de vreme ce ceea ce lipsește într-o tradiție se completează cu ceea ce este prezent în altele. Acest lucru ne oferă posibilitatea de a trece peste etichetele noastre confesionale pentru a merge până la ceea ce este izvorul oricărui bine. Ceea ce este surprinzător în rugăciune este că eficacitatea sa se dovedește în primul rând în noi înșine. Ea modelează spiritul și inima noastră atunci când vrem să o traducem în viața practică, ceea ce este adevărata dovadă a autenticității sale. Ecumenismul spiritual ne conduce la purificarea memoriei, animându-ne să facem față gravelor evenimente din trecut care au dat loc la interpretări divergente de natură și origine. Putem depăși aceste dificultăți care ne-au menținut în dezbinare. Spus în alt mod, obiectivul ecumenismului spiritual este unitatea creștinilor care ne face să participăm la misiune pentru gloria lui Dumnezeu. Dacă credincioșii vor cu adevărat să urmeze pașii lui Isus, trebuie să lucreze și să se roage pentru unitatea creștinilor. Cu toate acesta, Bisericile au viziuni diferite despre unitatea vizibilă pentru care ne rugăm. Pentru unii, obiectivul este de a ajunge la o deplină unitate vizibilă în care Bisericile se vor reuni într-o singură comunitate de credință, rugăciune și sacramente, de mărturie, unde deciziile se vor lua împreună și viața va fi structurată după același unic model. Alții contemplă o diversitate reconciliată în care Bisericile actuale lucrează împreună pentru a oferi lumii o mărturie coerentă. Pentru alții, unitatea se află mai mult în legăturile invizibile care unesc cu Cristos și între noi și depinde de asemenea mult de maniera personală de a trăi propria credință în lume. Rugăciunea pentru unitatea creștinilor este, prin urmare, o rugăciune extrem de stimulantă. Este o rugăciune care implică schimbări în identitatea noastră personală ca și în identitatea confesională. În definitiv, aceasta înseamnă că renunțăm la viziunea noastră despre unitate pentru a voi să înțelegem mai bine ceea ce Dumnezeu vrea pentru poporul său. Cu toate acestea, aceasta nu vrea să spună că abandonăm unicitatea noastră de vreme ce unitatea se exprimă în mod natural în diversitate. Unitatea în diversitate este imaginea misterului comuniunii de iubire care este însăși natura lui Dumnezeu. © Editura Presa Bună
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |