|
SITUAȚIA ECUMENICĂ ÎN STATELE UNITE 2 Diferite comunități creștine fac parte din peisajul cultural american de la sosirea misiunilor spaniole în secolul al XVI-lea și începutul colonizării britanice, olandeze și suedeze din coasta de est a Americii de Nord în secolul al XVII-lea. Foarte repede se instalează colonii anglicane în Virginia, puritani congregaționaliști în Massachusetts, comunități reformate olandeze în New Amsterdam (Statul New York), Religious Society Friends (quakeri) în Pensilvania, prezbiterienii în New Jersey și catolici în Maryland, în realitate ceea ce va fi nucleul original al Statelor Unite ale Americii. Pe măsură ce Statele Unite se extindeau pe continent, expresia credinței creștine devenea de asemenea tot mai variată. Această diversitate s-a declarat ca un drept uman și ca o parte integrală a identității naționale americane. Americanii își dau seama că între timp în coloniile sau statele lor de origine persoanele a căror identitate nu era aceea a majorității se ciocneau cu manifestări deplorabile de intoleranță. Pentru aceasta au fost expulzați baptiștii din Massachusetts și catolicii erau departe de a fi bine primiți în numeroase locuri, unii suspectându-i că sunt mai leali față de Roma decât față de America. În cea mai mare parte a Bisericilor nu era bine văzut că sclavii veniți din Africa și bărbații și femeile de culoare liberi se amestecau cu albii. Quakerii, baptiștii americani, menoniții și moravii erau o excepție extraordinară, luptând pentru abolirea sclaviei și contribuind la crearea de comunități de rugăciune între afro-americanii creștini. În această atmosferă amestecată de rasism și credință în libertatea pe care o oferă evanghelia, în Bisericile afro-americane au început să apară: Biserica Episcopaliană Metodistă Africană, Biserica Episcopaliană Metodistă Africană de Sion, Biserica Episcopaliană Metodistă Creștină și Biserica Baptistă Națională. Pornind de la aceste comunități, ca și de la cele născute din metodismul lui Wesley, se dezvolta un curent punând accent pe sfințenia personală care a apărut la sfârșitul secolului al XIX-lea. În mod indirect, acesta a dat naștere în secolul al XX-lea tradiției penticostale. La începutul secolului al XIX-lea, un impuls de entuziasm evanghelic caracteriza totuși această țară tânără. Metodiștii răspândeau în mod curajos evanghelia în zonele rurale ale acestei națiuni noi. O "mare trezire" spirituală a avut loc aproximativ în aceeași epocă și a fost susținută de teologi și predicatori legați de facultăți de teologie cum sunt Yale (Connecticut) și Princeton (New Jersey). Această renaștere a creștinismului reformat avea o particularitate tipic americană: reanimarea credinței în mijlocul revoluției industriale la locuitorii orașelor și la emigranții americani tot mai numeroși care veneau să se stabilească în centrul și în vestul continentului. Acest lucru conducea în valea râului Ohio la nașterea unei noi forme de creștinism evanghelic printre protestanții americani. Aceasta se fundamenta pe o organizație eclezială bazată pe adunările de credincioși și dădea o mare importanță independenței și autonomiei omului, în munca dură, convertire personală și mântuire. Din acest nou curent provin Biserica Creștină (Discipolii lui Cristos) și Baptiștii din America rurală și din Sud; cu alte comunități, veneau ceea ce numim astăzi creștinii "evanghelici". Acești creștini urmau să fie și precursorii fundamentaliștilor de la începutul secolului al XX-lea. Comunitatea catolică a crescut în mod semnificativ până la jumătatea secolului al XIX-lea grație imigrației care provenea din Europa, îndeosebi din Germania și Irlanda, țări care în acel timp treceau printr-o perioadă de mare foamete. În căutarea unui pământ și de oportunități pe care nu le-au putut avea în Europa din cauza războiului și sărăciei, imigranții luterani germani și scandinavi, ca și comunitățile reformate și anabaptiste au început să sosească. Pentru mulți americani protestanți, creșterea populației catolice se considera ca o amenințare pentru originalitatea modelului american de credință creștină care s-a dezvoltat până atunci. Totuși, în timp ce imigrația care provenea din Italia și Europa de est continua și zonele franceze și spaniole din America de Nord erau cucerite sau anexate de către Statele Unite, comunitatea catolică s-a transformat în parte integrală - chiar dacă în parte "separată" - a panoramei religioase creștine din Statele Unite. La începutul secolului al XX-lea a început în sfârșit imigrația ortodoxă, după ce teribilul război civil american a pus capăt sclaviei și a condus la o autoînțelegere mai progresistă a Statelor Unite ca "melting pote" al întregului popor. În secolul al XX-lea, mișcările ecumenice au început să aibă formă în Statele Unite ca în Europa. Protestanții americani s-au reunit pentru a studia posibilitățile de a lucra împreună în cadrul misiunii de evanghelizare. Acest lucru a dus la crearea de instituții sociale creștine comune pentru sprijinirea săracilor, educarea tinerilor și îngrijirea bolnavilor. Noi organizații sociale cum ar fi YMCA (Uniunea Creștină a Tinerilor) și Armata Salvării au contribuit la acest curent. Octava pentru unitatea Bisericii s-a născut în anul 1908, din inițiativa unui ordin călugăresc episcopal de frați franciscani, Society of the Atonement, în Graymoor (Garrison, New York). Prin anul 1910, episcopul episcopalian Charles Brent și Peter Ainsley de la Discipolii lui Cristos și-au unit eforturile pentru a aborda chestiuni de credință și constituție între Bisericile din Statele Unite. Discipolii lui Cristos din totdeauna mărturiseau unitatea creștină ca unul dintre obiectivele lor principale. La rândul său, Biserica Episcopaliană, condusă de William Reed Huntington din New York, a lucrat cu douăzeci de ani înainte la redactarea Cadrilaterului din Chicago-Lambeth, o mărturisire de credință a Bisericilor din Comuniunea Anglicană; aceasta din urmă identifica acele condiții minime cerute pentru unitatea cu celelalte comunități creștine. Va fi necesar să se treacă prin două războaie mondiale și o criză economică înainte de a se reuni prima (unica în același timp) Conferință despre Credință și Constituție în America de Nord care a avut loc în Oberlin College (Ohio) în anul 1957 și a dus la crearea unei Comisii Permanente despre Credință și Constituție în Consiliul Național al Bisericilor în Statele Unite. După Conciliul al II-lea din Vatican, Biserica Catolică din Statele Unite a devenit membru al Comisiei "Credință și Constituție", nemaifigurând ca "Biserică aparte" în panorama americană, și participând de acum în mod activ și constructiv în mișcarea ecumenică. În timpul primei jumătăți a secolului al XX-lea comunitățile creștine din Statele Unite au făcut eforturi pentru reconciliere, au cunoscut noi evoluții și, de asemenea, noi dezbinări. În școlile, seminariile și Bisericile din comunitățile episcopaliene și protestante propriu-zis "istorice", exegeza biblică științifică și noi modalități de a concepe natura umană, păcatul, dreptatea socială și egalitatea au început să se afirme. Numeroși protestanți americani din Sud și din zonele rurale care se consideră evanghelice sau membrii ai noilor mișcări penticostale s-au simțit chemați la o întoarcere la "fundamente". Aceasta însemna acceptarea Cărții Genezei ca o relatare istorică. Acești creștini nu aveau încredere într-o mișcare ecumenică ce includea organisme ecleziale care nu se țineau de "fundamente" în elaborarea doctrinei lor. Cu toate acestea, în timp ce aceste evoluții divergente duceau la o divizare crescândă între "conservatori" și "progresiști" teologi și culturali, se asista în unele comunități creștine americane la nașterea de mișcări în favoarea unității. Biserica Unită a lui Cristos (1957), Biserica Metodistă Unită (1968), Biserica Prezbiteriană din Statele Unite (1983) și Biserica Luterană Evanghelică din America (1987) au continuat să reunească acele comunități care erau despărțite înainte. Între timp, prin intrarea sa în mișcarea ecumenică, Biserica Catolică a contribuit la munca rodnică realizată în dialogurile bilaterale din Statele Unite ca și în dialogurile conciliare ale Comisiei "Credință și Constituție". Dialogul catolic-luteran în Statele Unite a publicat o declarație comună cu privire la îndreptățirea prin credință care a fost o bază importantă pentru Declarația internațională comună catolică-luterană. Pe de altă parte, relațiile bilaterale dintre Biserica Catolică și episcopii ortodocși (SCOBA) în Statele Unite au contribuit de asemenea la o îmbunătățire a relațiilor catolice-ortodoxe la nivel internațional. Dialogul dintre episcopalieni și luterani a dus la comuniunea deplină în celebrarea euharistiei, la recunoașterea reciprocă a structurilor ecleziale și la o distribuire a ministerului între aceste Biserici (Chemate la misiune comună). Biserica Evanghelică Luterană din America (ELCA), grație rezultatelor obținute de dialogurile bilaterale, menține relații asemănătoare de comuniune deplină cu Moravii, Biserica Reformată din America, Biserica Prezbiteriană din Statele Unite și Biserica Unită a lui Cristos. Munca ecumenică la nivel bilateral, multilateral și conciliar în Statele Unite a dus la unele convergențe, inclusiv la consensuri cu privire la teme doctrinare care în prealabil fuseseră sursă de dezbinare. Totuși, chestiunea de gen și chestiunile etice și sexuale rămân sau s-au transformat în puncte de conflict în comunitățile creștine, și între Biserici și comunități. Părerile contrare cu privire la locul femeii în Biserică și, îndeosebi, hirotonirea femeilor, au creat noi obstacole între partenerii angajați de mult timp în dialog. Cât privește sexualitatea umană, îndeosebi în privința relațiilor dintre persoane de același sex, asistăm la o polarizare a pozițiilor în societate în general și în Bisericile creștine. Și Bisericile s-au pronunțat în moduri diferite cu privire la chestiuni referitoare la război și la pace și abordează diferit relațiile interreligioase. Bisericile care nu împărtășeau pozițiile partenerilor lor ecumenici cu privire la unele teme se află în dezacord cu privire la chestiuni noi. Dimpotrivă, Bisericile care au numai puține fundamente ecleziologice comune împărtășesc aceleași poziții cu privire la chestiuni etice importante care au o mare încărcătură emotivă. Alte probleme apropie într-adevăr Bisericile și le fac să experimenteze necesitatea de a lucra împreună mai strâns. Rasismul, inclusiv dacă nu este aprobat de lege și nici exprimat în mod deschis înainte, rămâne pentru Statele Unite ca o rană neîngrijită. Cei 250 de ani de sclavie a africanilor în Statele Unite care nu s-au sfârșit decât după un război civil sângeros, din nefericire au lăsat o moștenire apăsătoare însă nu au eliminat complet rasismul în America; nici atribuirea de drepturi civile depline pentru toți în anul 1965. Cu toate acestea, Bisericile activează mult pentru a combate împreună rasismul în interiorul și în exteriorul propriilor structuri. Totuși tensiunile rasiale persistă. În același timp, grupările etnice/rasiale din Bisericile americane au contribuit cu succes la crearea unui țesut social american creștin ca și la îmbogățirea mișcării ecumenice prin varietatea darurilor și interpretărilor lor. Se datorează tot acestui trecut de durere și luptă că ziua comemorării lui Martin Luther King celebrată în timpul Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor capătă o importanță deosebită în Statele Unite. Lupta împotriva sărăciei este un domeniu în care bisericile și comunitățile creștine din Statele Unite par să ajungă la un acord care permite cooperarea, elaborarea de programe de acțiune comună și campaniile de chemări comune adresate politicienilor. Christian Churches Together în Statele Unite (CCT, 2006) examinează actualmente tema sărăciei și mijloacele care trebuie să se aplice pentru a o combate în manieră ecumenică. În sfârșit, în timp ce americanii se dovedesc în majoritate creștini și/sau credincioși, așa cum ne arată statisticile, o groapă culturală se mărește tot mai mult la nivel politic în Statele Unite între societatea secularizată și religie. Bisericile constată că este tot mai necesar să-și asocieze forțele lor pentru a dirija ceea ce se percepe ca o secularizare crescândă, asemenea cu aceea pe care o cunoaște Europa. Această preocupare pare să mobilizeze mai mult pe catolici, pe creștinii evanghelici și pe penticostali, Bisericile ortodoxe și Bisericile afro-americane istorice decât pe creștinii protestanți tradiționali. Totuși, se poate spune că secularizarea a dus la o criză de credință în numeroase persoane. Vitalitatea ecumenică a creștinilor din Statele Unite se manifestă de asemenea în proliferarea organizațiilor ecumenice: • Christian Churches Together in the USA (Bisericile Creștine Unite în Statele Unite, în engleză CCT) este organizația mai recentă, creată cu scopul de a stabili un consorțiu ecumenic extins care reunește toate Bisericile și comunitățile creștine din Statele Unite. S-a născut la 30 martie 2006. Sunt reunite cele 36 de comunități care sunt membre a cinci "familii": evanghelică/penticostală, catolică, ortodoxă, protestantă și etnică). A fost necesar să se constituie această a cincea familie din motive istorice de inegalități rasiale proprii în contextul american. CCT și-a propus "patru obiective": 1o să celebreze aceeași credință în Dumnezeu Treime, 2o să caute ajutorul Duhului Sfânt prin intermediul rugăciunii și al dialogului teologic, 3o să-și garanteze un sprijin reciproc și fratern și 4o să se angajeze într-o mai bună cunoaștere reciprocă amintind ceea ce avem în comun și înțelegând mai bine care sunt diferențele noastre. • Consiliul Național al Bisericilor Creștine din Statele Unite (NCCCUSA), întemeiat în anul 1950, declară în preambulul constituției sale că "el constituie comunități de comuniune creștină care, ca răspuns la evanghelia care ne-a fost revelată în Sfintele Scripturi, îl declară pe Isus Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu personificat, ca Mântuitor și Domn al lor. Aceste comuniuni se angajează împreună să manifeste tot mai mult unitatea Bisericii. Invocând puterea Duhului Sfânt, aceste comuniuni se asociază în Consiliu pentru realizarea unei misiuni comune, punându-se în slujba adunării creației pentru gloria lui Dumnezeu". Consiliul național are ca membrii 35 de comuniuni creștine. Acestea reprezintă un grup variat de Biserici protestante, anglicane, ortodoxe, evanghelice, afro-americane istorice la care se adaugă Living Peace churches (Bisericile Păcii Vii). Grație lui Church World Service (Serviciul Eclezial Internațional) și unei serii de comitete pentru dreptatea socială și chestiuni politice, NCCCUSA are un important record istoric în eforturile ecumenice făcute pentru promovarea drepturilor umane. • Comisia "Credință și Constituție" (USA) a cărei muncă a început în anul 1960, este o comisie din Consiliul Național. Inspirându-se din modelul Comisiei "Credință și Constituție" din cadrul Consiliului Ecumenic al Bisericilor, această comisie cuprinde membri care nu au aderat la consiliu: catolicii, unii evanghelici și penticostali și Holiness Christians (mișcări de sfințire). • Churches Uniting in Christ (Bisericile Unite în Cristos, în engleză C.U.I.C.) a urmat după Consultarea despre Unirea Eclezială (C.O.C.U.) în anul 2002. Noile biserici care au constituit C.O.C.U. în anul 1960 au trecut de la o activitate de "consultare" la voința de "a începe să trăiască mai deplin unitatea lor în Cristos" prin intermediul unui curs de apropiere progresivă care implica opt "etape" esențiale: recunoașterea reciprocă a prezenței în comun a expresiilor autentice ale Bisericii una; recunoașterea reciprocă a unui singur Botez; recunoașterea că fiecare mărturisește credința apostolică; posibilitatea de a celebra împreună Euharistia (această liturgie uneori se numește "C.O.C.U." sau, așa cum este cazul acum, liturgia "C.U.I.C. "; angajarea comună în misiune, îndeosebi în lupta împotriva rasismului; angajarea deliberată de a promova unitatea opunându-se oricărei forme de marginalizare sau excludere a persoanelor; o formă de responsabilitate reciprocă și permanentă și consultarea în luarea de decizii; în sfârșit, un proces continuu de dialog teologic. Noile Biserici membre ale C.U.I.C. sunt: Biserica Episcopaliană Metodistă Africană, Biserica Episcopaliană Metodistă din Sion, Biserica Creștină (Discipolii lui Cristos), Biserica Episcopaliană Metodistă Creștină, Biserica Episcopaliană, Consiliul Internațional al Bisericilor Comunitare, Biserica Prezbiteriană din SUA, Biserica Unită a lui Cristos și Biserica Metodistă Unită. • Conferința Responsabililor Creștini din Sud, întemeiată în urma boicotării istorice a autobuzelor din Montgomery (Alabama) în anul 1956, și al cărui prim președinte a fost Reverendul dr. Martin Luther King, jr, a avut o misiune ecumenică între Bisericile afro-americane istorice ca și între Bisericile majoritar albe care se reuniseră într-un efort ecumenic de a elibera societatea americană de rasism. • Asociația Națională a Evanghelicilor (în engleză NAE), întemeiată în anul 1942 și având peste 60 de confesiuni și comunități foarte diferite cum sunt Bisericile Fraților Menoniți, Adunările lui Dumnezeu, Armata Salvării și Biserica lui Dumnezeu (mișcare de sfințire), animă fraternitatea și este purtătorul de cuvânt al creștinilor din Statele Unite care cred în negreșelnicia Scripturilor și care au credință în zelul misionar și în darurile Duhului Sfânt. Este cel mai important organism ecumenic din punct de vedere numeric și grupează creștini denumiți în mod obișnuit "evanghelici și penticostali" din Statele Unite. NAE declară că are misiunea "de a extinde împărăția lui Dumnezeu prin intermediul unei alianțe de confesiuni, Biserici, organizații și indivizi membrii pentru a manifesta unitatea trupului lui Cristos declarând adevărul biblic, intervenind într-o manieră care să fie reprezentativă și slujind comunitatea evanghelică printre acțiune comună, colaborare în minister și o programare strategică". Unele Biserici sau familii de Biserici în Statele Unite au creat și oficii pentru coordonarea activităților lor ecumenice. O versiune mai completă a acestui text despre "situația ecumenică în Statele Unite ale Americii" care include o listă mai extinsă a organizațiilor angajate în promovarea unității creștinilor ca și în informarea statistică cu privire la Biserici în Statele Unite este disponibilă pe internet pe următoarele pagini: http://wcc.wcc-coe.org sau http://www.prounione.urbe.it. Indicăm de asemenea în panorama americană eforturile importante ale consiliilor de Biserici în orașe, districte, state și regiuni. În numeroase comunități locale din Statele Unite, aproape toate Bisericile și păstorii și slujitorii lor participă la aceste consilii: protestanți, anglicani, ortodocși, afro-americani istorici și catolici. Mai apropiați în acest domeniu sunt de asemenea bărbații și femeile implicați ca directori de programe ecumenice sau ca "delegați pentru ecumenism" pentru comunitățile lor ecleziale la nivelul orașului, statului sau la nivel național. Acești responsabili au format rețele dinamice și vitale în cadrul Bisericilor lor naționale și între Bisericile lor pentru a stimula dialogul ecumenic. În toți anii organizează într-un oraș diferit Întâlnirea Națională pentru Unitatea Creștinilor și sprijină Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor în propriile lor orașe. În sfârșit, reuniți în consorții, unele seminarii și facultăți și universități create de Biserică stimulează, și uneori chiar cer, înscrierea simultană în diferitele lor instituții a studenților care sunt destinați pentru slujire; această practică vrea să fie un sprijin dat receptării muncii realizate de mișcarea ecumenică. Toate marile orașe au astfel de consorții. De asemenea, merită indicată munca realizată de facultăți în universități, îndeosebi Temple University din Philadelphia care publică studiul Jurnalul de Studii Ecumenice. Între recentele evoluții ale lumii creștine din Statele Unite este de notat și Mișcarea Eclezială Emergentă (Emergent Church Movement) care este rezervată oricărei forme instituționale de autoritate. În această mișcare s-au implicat tinerii, îndeosebi oameni între 25 și 35 de ani, care își schimbă opiniile lor cu privire la credința creștină și au creat o rețea, o comunitate pe internet. Reticența sa față de orice teologie sistematică este o provocare pentru unitatea vizibilă a Bisericii. Totuși, această comunitate a început o dezbatere despre valoarea mișcării ecumenice. Atât la nivel local cât și național, creștinii din Statele Unite sunt conștienți de importanța rugăciunii comune în favoarea săracilor, bolnavilor, a celor care sunt în îndoială, și pentru națiune, inclusiv pentru securitatea forțelor armate. Aparte de Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor, numeroși creștini din diferite confesiuni se adună pentru a se ruga în ziua de Thanksgiving (noiembrie), în seara de Anul Nou (Watch Night), în Miercurea Cenușii, în Vinerea Sfântă, în Ziua Mondială de Rugăciune (martie) și în Ziua Națională de Rugăciune (mai). Un profund sentiment de fraternitate este perceptibil în aceste ocazii în care Duhul Sfânt ne ajută să lăsăm deoparte dezbinările și suspiciunea și să trăim momente importante de încredere reciprocă și de unitate. 2 Acest text despre Bisericile din SUA și situația ecumenică din această țară este publicat sub întreaga responsabilitate a grupului pregătitor. © Editura Presa Bună
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |