SRUC
  Anul 2009
  Anul 2008
  Anul 2007
  Anul 2006
  Anul 2005
  Anul 2004
  Anul 2003
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Sinodul diecezan


 RUGĂCIUNE PENTRU UNITATEA CREȘTINILOR 2008 

CELEBRAREA ECUMENICĂ

Introducere la celebrare

Celebrarea propusă amintește de convingerea religioasă americană, profund înrădăcinată, a puterii rugăciunii. Implică elemente din liturgia catolică și alte caracteristici ale liturgiilor principalelor confesiuni creștine, ca și unele elemente particulare proprii pietismului protestant și penticostalismului american. "Negro spirituals" inspirați din evanghelie se recomandă pentru părțile cântate. Celebrarea include trei secțiuni diferite în relație cu tema octavei.

Prima secțiune începe cu o litanie de invocații către Duhul Sfânt, cerând ca darul unității se fie dat creștinilor, ca și darurile care conduc la unitate. Cuvântul lui Dumnezeu, în această primă parte, este elementul central. Tema generală a lecturilor este chemarea de a căuta voința lui Dumnezeu însoțită de o rugăciune neîncetată (Is 55,6-9; 1Tes 5,13b-18). Timpul predicii este urmat de o tăcere și imediat de o rugăciune de mulțumire, recunoscând lucrarea Duhului Sfânt în inima și în viața celor care au contribuit la nașterea și dezvoltarea Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor (vezi introducerea).

Secțiunea a doua ar trebui să fie un moment în care toți se unesc pentru a împărtăși intențiile de rugăciune, a face colecta și a schimba între ei semnul păcii. Dacă semnul păcii și colecta, care nu are nimic neobișnuit, se situează în această secțiune, este pentru că se remarcă valoarea sa ca expresii efective ale comuniuni noastre fraterne existente deja și a solidarității noastre. Imnuri și cântece trebuie să întărească aici expresia "credinței active" și a speranței pe care le semnifică aceste gesturi și mijlocirile.

Secțiunea a treia este constituită de mărturisirea credinței, binecuvântarea și trimiterea. Se propune semnul luminii. Această secțiune celebrează bucuria de a mărturisi împreună credința în Cristos înviat, lumina vieților noastre (Col 1,12-20), bucuria de a reînnoi angajarea proprie comunitară și personală de a ne ruga fără încetare și de a lucra pentru unitatea creștinilor și aceea de a fi binecuvântați de Domnul și trimiși de el. Adunarea poate între timp să iasă din spațiul celebrării până afară ținând lumânarea aprinsă. Acest gest din urmă exprimă faptul că creștinii sunt chemați la vigilență în rugăciunea pentru unitate, în care Cristos este izvorul, și în acțiunea ecumenică în prezența lui Cristos înviat.

Desfășurarea celebrării

Rugați-vă fără încetare (1Tes 5,17)

C: Celebrantul

L: Lectorul

T: Toți

Imnul de deschidere cu procesiunea

Celebrantul și persoanele care răspund de celebrarea liturgică pot să intre în procesiune în timpul cântării imnului. Se recomandă ca una singură dintre ele să aibă o candelă de ulei sau o lumânare aprinsă care se va pune în fața adunării, de exemplu sub altar sau la banca de împărtășanie sau acolo unde este așezată Biblia. Se pot aprinde alte lumânări așezate în acest loc în timp ce continuă cântarea imnului. Fiecare dintre persoanele prezente a primit dinainte o lumânare stinsă.

I. Primirea, invocarea Duhului Sfânt și proclamarea cuvântului lui Dumnezeu

Cuvântul de bun venit

Celebrantul sau păstorul adunării obișnuiește să dea bun venit tuturor în numele lui Isus Cristos unicul nostru Domn, și spune:

C: Să-l invocăm împreună pe Duhul Sfânt, lumina inimilor noastre, suflu de viață și putere a Tatălui care se manifestă în moartea și învierea lui Isus. Să continue în acest timp pe care îl trăim opera sa de reconciliere și de comuniune începută de la predica apostolică. Această operă a creației nu o mai recunoaștem în mișcarea spre comuniune în iubire, spre reconciliere și spre dreptate, în mișcarea ecumenică și în Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor de un secol?

Unul dintre celebranți prezintă apoi pe scurt această celebrare din anul 2008 situând-o în contextul centenarului creării de către Paul Watson a octavei de rugăciune pentru unitate, precursoare a Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor.

C: Începem această rugăciune invocând unitatea lui Dumnezeu unul, Tată, Fiu și Duh Sfânt. Să-l primim pe Dumnezeu în inimile noastre, așa cum Dumnezeu ne primește în inima sa, prin Isus Cristos Domnul nostru.

T: Amin.

C: Vino, Duhule Sfânt!

T: Umple inimile noastre de har!

C: Vino, Duhule Sfânt!

T: Eliberează-ne de îndoială și de neîncredere!

C: Vino, Duhule Sfânt!

T: Dă-ne credința pentru a înainta!

C: Vino, Duhule Sfânt!

T: Schimbă inimile noastre de piatră!

C: Vino, Duhule Sfânt!

T: Dăruiește lumii noastre dreptatea lui Dumnezeu!

C: Vino, Duhule Sfânt!

T: Ajută-ne să înțelegem că suntem frați și surori!

C: Vino, Duhule Sfânt!

T: Fă să cadă zidurile dintre noi!

C: Vino, Duhule Sfânt!

T: Dă-ne darurile tale ca să le împărtășim!

C: Vino, Duhule Sfânt!

T: Mijlocește pentru noi, Duh al Tatălui, ale cărui gemete inexprimabile depășesc cuvintele noastre!

C: Vino, Duhule Sfânt!

T: Unește pe toți creștinii în Cristos Domnul nostru!

Se cântă un imn către Duhul Sfânt, de exemplu "Veni, Creator Spiritus", "Veni Sancte Spiritus" (Taize), sau altul potrivit.

C: Să fie Rusalii noi și continue. Fie ca Bisericile noastre să se angajeze din nou ca să se roage pentru unitatea deplină a tuturor creștinilor, ca rugăciunile noastre să se adauge la un secol de rugăciuni, "ca toți să fie una". Cerem aceasta prin Isus Cristos Domnul nostru, care viețuiește și domnește cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, și este un singur Dumnezeu, în vecii vecilor.

T: Amin.

Cuvântul lui Dumnezeu

L: Is 55,6-9. Căutați-l pe Domnul cât timp poate fi găsit.

Ps 34, cântat sau citit cu răspuns. Când cel sărac strigă, Domnul îl aude

L: 1Tes 5,(12a)13b-18. Rugați-vă fără încetare

Aleluia cântat

L: In 17,6-21. Ca toți să fie una

Omilia

Tăcere

Mulțumire adusă lui Dumnezeu

Pentru darurile primite în mișcarea ecumenică și prin intermediul fidelității creștinilor trebuie să ne rugăm pentru unitatea lor în Cristos. În funcție de contextul adunării se pot menționa mai explicit roadele mișcării ecumenice și ale rugăciunii pentru unitate la nivel local sau universal.

T: Cu adevărat Dumnezeu, Tatăl nostru, este bun, și să spunem aceasta în mod admirabil din inimile noastre.

C: Binecuvântat ești tu prin Isus slujitorul tău al cărui nume este invocat de mulțimea "națiunilor".

L1: Binecuvântat ești tu prin Cristos, trimisul tău, care adună în unitate pe fiii risipiți.

L2: Binecuvântat ești tu prin Duhul tău Sfânt. El este comuniunea noastră și ne conduce la unitate în una și aceeași credință.

L1: Binecuvântat ești tu prin toți aceia care au fost pionieri ai căutării unității creștine, care sunt cunoscuți cum ar fi părintele Paul Watson și abatele Couturier, sau mai anonimi: credincioși laici, călugări și călugărițe, slujitoare și slujitori ai unității creștine care au răspuns la chemarea ta.

L2: Binecuvântat ești tu pentru roadele îmbelșugate ale acestei rugăciuni neîntrerupte, pentru unitatea noastră în Cristos, de pe toate continentele.

L1: Timp de un secol, ai ascultat această rugăciune neîntreruptă cu roade nenumărate.

L2: Duhul tău să ne anime ca să perseverăm în rugăciune. Să putem păstra vie amintirea credinței active a tuturor sfinților, pionierilor, teologilor și marilor figuri din mișcarea ecumenică, a iubirii lor față de evanghelie și față de Biserică.

C: Acum, Dumnezeule Tatăl nostru, din adâncul inimilor noastre ne întoarcem spre tine și te aclamăm împreună cu toți aceia pe care cuvântul tău sfânt îi luminează și îi convoacă, pe care Duhul tău Sfânt îi animă și pe care tu dorești să-i reunești într-un unic Botez, într-o unică credință și într-o unică Euharistie spre lauda măririi numelui tău.

Cântec care exprimă lauda, mulțumirea, glorificarea lui Dumnezeu. De exemplu "Mărire ție"; "Trisaghion"; "Mărire lui Dumnezeu" etc. Unii psalmi se potrivesc, însă cu o scurtă prezentare: Ps 32 (33); 33 (34); 35 (36).

II. Rugăciuni de mijlocire și gesturi simbolice de unitate

Mijlociri

C: Să ne rugăm Tatălui, în Fiul și prin Duhul Sfânt, pentru necesitățile bisericilor noastre, ale lumii și ale noastre. Să ne rugăm fără încetare pentru unitatea tuturor creștinilor.

T: Doamne, ai milă și ascultă-ne!

C: Să ne rugăm fără încetare pentru responsabilii Bisericilor noastre și ai comunităților de credință, ca să persevereze în efortul de unitate a creștinilor.

T: Cristoase, ai milă și ascultă-ne!

C: Să ne rugăm pentru toți cei botezați, ca să fie capabili să se roage fără încetare, pentru ca "toți să fie să fie una... și ca lumea să creadă".

T: Doamne, ai milă și ascultă-ne!

C: Pentru Biserici și comunități de credință amenințate de alte dezbinări și schisme, ca să fie păstrată unitatea lor.

T: Cristoase, ai milă și ascultă-ne!

C: Pentru consiliile bisericilor din toate părțile lumii, la nivel național și local, pentru ca munca pe care o realizează împreună să fie o mărturie a evangheliei în lume.

T: Doamne, ai milă și ascultă-ne!

C: Pentru dialogurile ecumenice dintre Bisericile noastre, comuniunile și comunitățile de credință, ca tot ceea ce ne desparte să se depășească prin înțelepciune, caritate și adevăr.

T: Cristoase, ai milă și ascultă-ne!

C: Ca toți creștinii să mărturisească evanghelia depărtându-se de ceea ce este distructiv pentru a trăi dreptatea, pacea și fraternitatea. Pentru săraci, asupriți, victime ale războaielor și ale violenței. Pentru inimile frânte. Pentru cei care sunt asupriți și maltratați.

T: Doamne, ai milă și ascultă-ne!

C: Ca Domnul să ne asculte și să răspundă la rugăciunile noastre neîntrerupte, prin Isus Cristos Domnul nostru.

T: Amin.

Semnul păcii

C: Pacea Domnului să fie pururea cu voi.

T: Și cu duhul tău.

C: Cerând lui Dumnezeu iertarea păcatelor noastre după cum și noi ne iertăm unii pe alții, să ne oferim acum un semn de pace și să arătăm unitatea noastră în rugăciune, credință și iubire și speranța comuniunii depline.

Participanții își oferă unul altuia un semn de pace. Se cântă un imn în timp ce participanții se întorc la locul lor.

Ofranda

III. Angajarea de veghere în rugăciune și în acțiunea ecumenică, binecuvântarea și trimiterea

Aprinderea lumânărilor

(Muzică instrumentală în timpul aprinderii lumânărilor)

Pornind din față, lumânările persoanelor din primul rând al adunării sunt aprinse și progresiv ale celorlalți participanți până când lumina se extinde la toată Biserica. Atunci când toate lumânările sunt aprinse, toată adunarea proclamă mărturisirea de credință. Dacă se dorește, se va putea folosi la fel Crezul niceno-constantinopolitan sau Simbolul apostolilor.

Mărturisirea de credință în Cristos înviat, unitatea noastră, lumina vieților noastre

T: Cu bucurie, aducând mulțumire Tatălui care ne-a învrednicit să avem parte de moștenirea sfinților în lumină. El ne-a eliberat de sub stăpânirea întunericului și ne-a strămutat în împărăția Fiului iubirii sale. În el avem răscumpărarea, iertarea păcatelor. El este chipul Dumnezeului nevăzut, primul născut din toată creația, pentru că prin el au fost create toate în cer și pe pământ: cele văzute și cele nevăzute, fie tronuri, fie domnii, fie principate, fie puteri: toate au fost făcute prin el și pentru el. El este mai înainte și toate subzistă în el. Și el este capul trupului, al Bisericii; el este începutul, primul născut dintre cei morți, ca să fie el cel dintâi în toate, pentru că în el i-a plăcut lui Dumnezeu să facă să locuiască toată plinătatea și prin el să reconcilieze toate pentru sine, făcând pace prin sângele crucii sale, prin el, fie între cele de pe pământ, fie între cele din ceruri (Col 1,12-20).

Tatăl nostru

Participanții sunt invitați să-și lase locul și să ocupe locurile din față sau în partea superioară a bisericii. Dacă este posibil, se vor forma unul sau mai multe cercuri concentrice. În funcție de obiceiurile lor locale, participanți vor putea să se țină de mână în timpul recitării rugăciunii.

C: Să ne unim gândurile, inimile și glasurile noastre cu toți creștinii din lumea întreagă ca să recităm rugăciunea pe care ne-a învățat-o Isus.

T: Tatăl nostru...

Angajarea ecumenică

(fiecare participant ține în mână o lumânare aprinsă)

T: Doamne, venim să te preamărim pentru harul pe care l-ai revărsat în mișcarea ecumenică. În bucuria de a fi chemați să te slujim în aceeași căutare a unității creștinilor, recunoscând acțiunea Duhului Sfânt și diversitatea minunată a darurilor și carismelor destinate ca să fie împărtășite, ne angajăm să perseverăm în rugăciunea constantă pentru unitatea creștinilor și să punem între noi gesturi concrete de reconcilierea pentru unitatea perfectă în Isus Cristos Fiul tău. Amin.

Binecuvântarea

C: Părăsim acest loc, fericiți că am celebrat împreună și că am fost chemați să ne rugăm fără încetare, cu speranța acestei zile mari în care vom fi în mod desăvârșit una cu Cristos.

C: Domnul Isus Cristos să fie cu voi.

T: Și cu duhul tău.

C: (Toți celebranții se pot uni la aceste cuvinte). Domnul să ne/vă binecuvânteze și să ne/vă păzească. Domnul să strălucească fața sa asupra voastră/noastră și să fie binevoitor față de noi/voi. Domnul să vă/ne păzească cu bunătate și să ne/vă dea pacea sa.

T: Amin.

C: Domnul să vă binecuvânteze în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh.

T: Amin.

C: Fiecare dintre noi să meargă în pace, fără a înceta niciodată să se roage, bucurându-se mereu în speranță, fără să înceteze să-i mulțumească lui Dumnezeu.

T: Mulțumim lui Dumnezeu.

Procesiunea finală, lumânarea aprinsă în mână

Responsabilii Bisericilor locale, păstorii, slujitorii, lectorii și ceilalți protagoniști ai liturgiei formează o procesiune de ieșire, cu lumânările aprinse. Se alege un imn sau un cântec potrivit pentru procesiunea de ieșire afară sau în piață, subliniind angajarea creștinilor în misiunea unității.

Semnificația gestului simbolic în cadrul acestei celebrări

Este ca unul care veghează, în așteptarea întoarcerii lui Cristos, că fiecare membru al adunării ține în mână lumânarea aprinsă, semn al angajării sale de a se ruga fără încetare pentru unitatea creștinilor în speranță și în lumina credinței pascale. Acest simbol scoate în evidență vigilența noastră o dată ce trebuie grăbită venirea Domnului (tema principală a Scrisorilor către tesaloniceni) și să ne rugăm și să lucrăm pentru unitate.

Acest simbolism al luminii amintește de celebrarea pascală: Cristos, Paștele nostru, prezent și activ prin revărsarea Duhului Sfânt, este lumina zorilor unei zile noi pentru lume destinată să renunțe la întunericul păcatului, al dezbinării și al urii. Nu trebuie oare, în puterea lui Cristos înviat, stimulați de Duhul Tatălui, lumina inimilor noastre și suflul vieților noastre, să cooperăm cu ceilalți creștini în manifestarea vizibilă a unității Bisericii lui Cristos?

© Editura Presa Bună



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat