SRUC
  Anul 2009
  Anul 2008
  Anul 2007
  Anul 2006
  Anul 2005
  Anul 2004
  Anul 2003
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Sinodul diecezan


 RUGĂCIUNE PENTRU UNITATEA CREȘTINILOR 2007 

Situația ecumenică din Africa de Sud

Această prezentare a contextului ecumenic local este împărțită în trei capitole. Începem cu o reflecție asupra relațiilor ecumenice din Africa de Sud. Partea a doua face referire mai mult la orășelul Umlazi, din apropierea orașului Durban, unde a fost pregătită schița textelor pentru săptămâna de rugăciune din acest an; vom prezenta provocările copleșitoare la care locuitorii trebuie să facă față. Textul se încheie cu o descriere personalizată propusă de responsabilii Bisericilor din Umlazi asupra colaborării și a vieții ecumenice din acest oraș.

Prezentarea situației ecumenice din Africa de Sud a fost întocmită de grupul pregătitor local. Ea este publicată aici sub propria răspundere.

Bisericile din Africa de Sud

În ziua de astăzi, în toate dezbaterile cu referire la situația ecumenică, educație sau chiar teologie, este aproape de la sine înțeles că trebuie să se vorbească despre "înainte de 1994" și "după 1994". Această diferență între înainte și după 1994 nu este doar o problemă de conveniență. Este vorba de fapt de o realitate profundă care marchează toate aspectele vieții din Africa de Sud. Dezbaterea referitoare la Biserică nu face deci excepție. Înainte de 1994, obiectivul Bisericilor din Africa de Sud se înțelegea de la sine. Luptele pe care le duceau acestea pentru încetarea aplicării legilor nedrepte, a legislației discriminatorii și a practicilor de apartheid le lăsa mult prea puțin timp pentru a se ocupa de altceva. O dată cu ridicarea interdicțiilor care împiedicau activitatea mișcărilor de eliberare, o dată cu ieșirea din închisoare a conducătorilor politici și cu alegerile care au dus la venirea la putere a unui guvern democratic, Bisericile s-au trezit fără nici un obiectiv clar. De atunci se străduiesc să aibă un discurs comun.

În mare parte, se poate spune că Bisericile din Africa de Sud se împart în două categorii mai importante: cele care au fost fondate în Europa (majoritatea Bisericilor Protestante, dar și Biserica Catolică și, ca număr de credincioși mult mai mic, Bisericile Ortodoxe și Copte) și cele care au apărut pe pământ african. Pe lângă cele două mari grupe, mai există un grup mai restrâns, dar semnificativ, de Biserici de factură penticostală care au fost fondate prima dată în Statele Unite. Cu excepția Bisericii Anglicane din Africa de Sud, a Bisericii Evanghelice Luterane Germane și a Uniunii Baptiste, Bisericile de origine europeană sunt membre ale Consiliului Bisericilor Sud-Africane (SACC). În 2004, Biserica Reformată Olandeză, care a adus un sprijin atât moral cât și teologic guvernului care menținea apartheidul, și-a cerut scuze public și și-a exprimat dorința de a fi inclusă în SACC. De la instalarea democrației, în 1994, un număr de Biserici fondate în Africa au devenit și ele membre ale SACC (cu excepția Bisericii Creștine Sioniste și a Bisericii Shembe, care au un număr mare de credincioși).

Unele Biserici membre ale SACC (metodistă, prezbiteriană, anglicană și congregațiile unite) sunt și membre ale Comisiei pentru Unitatea Bisericilor. Prin intermediul acestei comisii s-au încheiat acorduri care stabilesc recunoașterea Botezului celorlalte confesiuni, precum și a practicii euharistice, dar și recunoașterea deplină a clericilor Bisericilor membre. În ceea ce privește ministerul episcopal de supraveghere, dezbaterile continuă încă.

Ca ironie a sorții, pe măsură ce crește numărul Bisericilor care sunt membre ale mișcării ecumenice din Africa de Sud, obiectivul comun devine din ce în ce mai neclar. Asta nu înseamnă că nu există o temă comună care să necesite atenție. Virusul care provoacă SIDA este o problemă care privește pe toată lumea în Africa de Sud, deoarece viețile tuturor oamenilor au fost schimbate de această maladie. Cu toate acestea, se observă că nu există nici un obiectiv comun în modalitatea de luptă împotriva acestei boli. Cu toate că șomajul a atins cote alarmante, în sânul Bisericilor (ca și în partidul care este acum la putere) nu s-a ajuns la nici un consens pentru a înfrunta situația cu mai mult succes. Violența care domnește în toate domeniile vieții, și, mai ales, cea la care sunt supuse femeile și fetele, este o problemă care se perpetuează și împotriva căreia Bisericile trebuie să acționeze.

Dacă descrierea noastră s-ar opri aici, ar fi destul de sumbră. Din fericire, această poveste are și o parte bună. Spre deosebire de alte numeroase țări dintre cele mai dezvoltate, cea mai mare parte a Bisericilor din Africa de Sud se bucură de comunități numeroase și active. Pe plan local se fac multe eforturi pentru a răspunde la probleme cum ar fi sărăcia, sănătatea (mai ales bolile asociate cu SIDA) și educația. Asta ca să nu mai vorbim de multele exemple edificatoare și îmbucurătoare: într-o parohie se îngrijesc bolnavii de SIDA la domiciliu, în alta un grup de femei se ocupă de copii după ce ies de la școală, alt grup de femei au avut ideea de a înființa grădini unde cultivă legume, în cadrul unui proiect social, sau mici centre de artizanat. Poate că aceasta este pentru moment calea de urmat pentru Biserici: nu sunt proiecte la nivel național, dar sunt inițiative locale la scară mică, de cele mai multe ori de factură ecumenică, ce fac din împărăția lui Dumnezeu o realitate și care se reunesc pentru a rupe tăcerea în probleme precum sărăcia, boala, violența și deznădejdea.

Textele Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor din acest an au ca punct de plecare o situație locală care este profund marcată de intensitatea crizei descrise mai sus și de un curaj extraordinar și o dorință de colaborare ecumenică remarcabilă, din dorința de a face față situației.

Umlazi, Bhekithemba și împrejurimile lor

În 1990 guvernul din Africa de Sus a aprobat așa-numitul Group Areas Act care stabilea, cu forța separarea fizică între cetățeni, creând zone de rezidență diferite pentru persoanele de rase diferite. Mai mult de trei milioane de locuitori au fost deplasați în mod forțat și așa au apărut acele "township" unde a fost concentrată majoritatea populației de culoare. Erau zone suprapopulate, unde oamenii aveau doar niște locuințe sărăcăcioase, servicii de sănătate și educație aproape inexistente, unde nu se găseau mai deloc locuri de muncă. Umlazi este unul dintre aceste "township"-uri.

Moștenirea lăsată de apartheid - rasism, șomaj și sărăcie - continuă să fie o mare problemă pentru locuitorii din Umlazi. Cu peste 40% din populație în șomaj iar majoritatea populației câștigă doar necesarul pentru a-și hrăni familia, locuitorii nu îndrăznesc să aibă vreo speranță de a părăsi acest township. Populația din Umlazi și din împrejurimi se ridică cam la 750.000 de locuitori, și totuși infrastructurile sunt foarte slab dezvoltate. Nu există nici o baza de agrement, nici un teren de fotbal sau cinema. Școlile sunt total insuficiente iar centrele medical sociale foarte slab dezvoltate. Are mai fi de spus că vechile township nu sunt totuși cele mai sărace zone din Africa de Sud. Mai sărace sunt regiunile rurale slab dezvoltate, care se numeau mai înainte "zone ocupate", care pot fi întâlnite la marginea marilor orașe ale țării.

Sărăcia și șomajul constituie, așadar, un teren fertil pentru criminalitate, actualmente foarte crescută, ca și problema violenței în sânul familiilor și al comunităților. Însă greutatea cea mai mare pentru populația din Umlazi o constituie pandemia SIDA. Se estimează mai mult de jumătate din populație este deja contaminată. Un mare număr de persoane încă nu au făcut testul și e greu de știut exact numărul celor contaminați. Dar e sigur că asta e realitatea cea mai apăsătoare asupra populației. Putem spune, de altfel, că fiecare persoană din această zonă este atinsă, într-un mod sau altul, de SIDA. Peste 10% dintre nou-născuți sunt deja contaminați și mulți dintre ei mor în primii ani de viață. Populația cuprinsă între 14 și 40 de ani a fost decimată și de aceea numeroși copii cresc singuri sau pe stradă, iar alții locuiesc cu bunicii lor.

Nici o persoană, familie, Biserică sau comunitate nu este în măsură să reziste singură problemele șomajului, ale sărăciei, ale criminalității, ale violenței față de femei și copii și ale bolii SIDA. Aceste nenorociri sunt prea copleșitoare pentru o Biserică divizată. Iată de ce această situație extrem de critică recere o urgență așa de mare pentru ecumenism. Cei din tribul Zoulou spun: "Să nu treci mai departe de cel care vrea să-și construiască o casă fără să-i dai o mână de ajutor!" Apartheidul a reușit să dărâme barierele dintre Biserici. Azi, la nivel local, boala SIDA are același efect.

Bisericile din Umlazi ca și cele din alte township-uri au contribuit la construirea unor centre medico-sociale. De asemenea au lansat programe de asistență la domiciliu, având personal voluntar pentru a îngriji bolnavii și muribunzii la domiciliul lor. Asta implică, din partea voluntarilor, care vor să aducă o schimbare în viața lor și a celor ce suferă, un efort și o muncă ostenitoare pe plan fizic, emoțional și spiritual. Alte proiecte ar fi îngrijirea orfanilor și a copiilor cu probleme, educația tinerilor, ca și încurajarea de a "rupe tăcerea" de care se vorbea în introducerea textelor din acest an. Colaborarea dintre Biserici pornește de la aceste mari și importante programe, dar cuprinde, în aceeași măsură, rugăciunea și mărturia comună ca și alte forme de ecumenism viu și practic, așa cum om vedea în continuare în reflecția responsabililor Bisericilor locale.

Responsabili ai Bisericilor din Umlazi dau mărturie despre colaborarea lor ecumenică

Fapt este că diferitele noastre Biserici și clerul lor sunt în slujba credincioșilor care sunt 1) membrii aceleiași familii, 2) prieteni și colegi, 3) locuitori ai aceluiași cartier și 4) beneficiarii zilnici ai serviciilor aceleiași primării, ai aceluiași spital, și folosesc același cimitir. Astfel sărbătorile (celebrările), căsătoriile, mirul și funeraliile (chiar și Liturghiile cu requiem) au, inevitabil, un caracter ecumenic. În realitate, multe persoane nu-și dau seama că aparțin la diferite Biserici decât duminica, în timpul celor două ore când participă la Liturghie.

La înmormântări, la care este o mare participare, hainele liturgice colorate și diverse exprimă toată frumusețea unui curcubeu care formează poporul lui Dumnezeu. De asemenea, se poate observa că oamenii simpli nu cunosc diferențele care există între diversele concepții despre Euharistie și participarea la Euharistie în diferitele Biserici. Dar ei înțeleg că multe lucruri îi unesc. Adesea avem impresia că credincioșii laici africani înțeleg și trăiesc mai profund decât clerul și Bisericile teologia Botezului ca pe o adevărată legătură de familie.

Laicii activează mereu împreună și se întâlnesc cu diferite ocazii. Ascultând mass-media, ei descoperă carismele clerului din alte Biserici și confesiuni. Când se organizează exerciții spirituale, ei nu așteaptă ca cineva să le propună un predicator pentru exerciții dintre ai lor. Ei se simt autorizați să aleagă dintre toți miniștrii confesiunilor prezente. De exemplu, recent într-o parohie anglicană a fost invitat un preot catolic pentru a susține exercițiile spirituale. Puțin după aceea preotul anglican al acestei parohii a fost invitat să conducă exercițiile din parohia catolică. În acest caz, laicii sunt cei care au luat inițiativa, iar preoții au acceptat. Și e normal sa fie așa. Persoanele păzesc împreună animalele, celebrează împreună sărbătorile, plâng și se bucură împreună. La fel de adevărat este că la carismele unei Biserici sau ale unei parohii devin toți părtași.

Printre Bisericile din Umlazi, schimbul de amvon sau altar este destul de frecvent, mai ales între Bisericile membre ale Comisiei pentru Unitatea Bisericii. Mai există numeroase alte exemple unde miniștrii diferitor Biserici se întâlnesc în activitățile lor. De exemplu, în ceea ce privește contabilitatea Bisericilor și eforturile lor de a fi autonome, un subdiacon anglican laic a început, nu demult, să dea lecții de gestiune în diferite Biserici. El a vizitat de mai multe ori comunități creștine din împrejurimi, expunându-le și lor ceea ce știa el. De altfel, întâlnirile au loc între persoane însărcinate cu misiuni asemănătoare. De exemplu, asistenții responsabili cu împărtășania în diferite Biserici, se întâlnesc în fiecare an și una dintre Biserici oferă găzduire și un prânz cu această ocazie.

Acum este deja o tradiție ca celebrarea din Vinerea Sfântă să fie în parte ecumenică. Adesea are loc o procesiune în cursul căreia o cruce este purtată de la o biserică la alta. În alte părți se organizează o celebrare ecumenică, iar după aceea fiecare dintre credincioși se retrage la biserica sa proprie.

Noi simțim că epoca în care frații și surorile noastre au adoptat apartheidul și l-au botezat în credința creștină a trecut definitiv. Noi nu mai gândim în aceiași termeni: "noi" și "ei" Era un timp în care catolicii îi acuzau pe anglicani de erezie; anglicanii criticau metodiștii, iar ei, la rândul lor, criticau penticostalii. Aceștia din urmă acuzau catolicii și anglicanii de idolatrie. Bineînțeles, că asta era spre mai marea bucurie a Satanei și în dezavantajul lui Dumnezeu. Aceste acuze erau un cer infernal. Din fericire, acest timp a apus!

Recent, în timpul unei predici, pronunțate în timpul unei celebrări ecumenice, unul dintre membrii noștri a spus: "Eu sunt preot anglican și l-am acceptat pe Isus ca Domn și Mântuitor. Eu nu-l cunosc pe regele Henric al VIII-lea. Am auzit de el abia la seminar. Noi nu putem rămâne divizați din cauza istoriei Europei pe care am moștenit-o. Iertați-mă - eu îl cunosc pe Isus, el a murit pentru mine". Mulțumim lui Dumnezeu că am spart barierele apartheidului și zidul Berlinului s-a dărâmat. Acum noi creștem împreună ca Biserici, căutând să-l urmăm pe Isus care s-a rugat "ca toți să fie una".

© Editura Presa Bună



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat