|
Introducere în temă Pe surzi îi face să audă, iar pe cei muți să vorbească (Mc 7,37) Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor din acest an ne propune două teme, două invitații adresate Bisericilor și creștinilor deopotrivă: pe de o parte trebuie să ne rugăm pentru unitatea creștinilor și să căutăm împreună să realizăm această unitate; pe de altă parte trebuie să ne unim forțele pentru a reacționa la suferințele oamenilor din jurul nostru. Aceste două responsabilități sunt strâns legate una de alta. Amândouă au legătură cu puterea de vindecare a trupului lui Cristos, de aceea textul principal ales pentru Săptămâna de rugăciune din acest an este o parabolă despre vindecare. În Evanghelia după Marcu 7,31-37 ni se povestește cum Isus vindecă un om surd și incapabil să vorbească. Isus îl conduce pe acest om departe de mulțime, pentru a fi singur cu el. Își pune degetele în urechile acestui om, scuipă și atinge limba lui și îi spune "Efata!", adică "Deschide-te!" - cuvinte folosite uneori în liturgia Botezului. Vestea cea bună proclamată aici are mai multe dimensiuni. Ca în numeroasele pasaje din evanghelie, această povestire a unei vindecări ne face să înțelegem răspunsul plin de solicitudine al Domnului în fața suferinței și a slăbiciunii, și reprezintă o mărturie elocventă a milostivirii divine. Prin faptul că redă acestui om auzul și capacitatea de a vorbi, Isus face vizibilă pentru noi toți puterea și dorința lui Dumnezeu de a mântui pe fiecare om, împlinind astfel profeția lui Isaia: "Atunci ochii celor orbi vor vedea și urechile surzilor se vor deschide. Șchiopii vor sări ca niște cerbi și gura celui mut va striga de bucurie" (35,5-6). Vindecarea celui surd îi permite acestuia să înțeleagă vestea cea bună proclamată de Isus Cristos. Faptul că își recapătă capacitatea de a vorbi îi permite să spună și celorlalți ce a văzut și ce a auzit. Aceste perspective diferite se regăsesc în răspunsul celor care sunt martori ai vindecării și care sunt "foarte impresionați": "Pe surzi îi face să audă, iar pe cei muți să vorbească" (v. 37). Asemenea acestui om, care a fost vindecat de Isus, toți cei care au fost botezați în Cristos și-au deschis urechile pentru a asculta evanghelia. În prima sa epistolă, sfântul Ioan ne vorbește despre fraternitatea dintre cei care au primit vestea cea bună: "Ceea ce era la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit, iar mâinile noastre au atins, privitor la cuvântul vieții" (1,1). Domnul dorea (In 17) ca discipolii săi, care primiseră mesajul sfânt, să fie una, uniți unii cu alții într-o unitate având rădăcinile în comuniunea sa cu Tatăl și cu Sfântul Duh. Fiind trup al lui Cristos, Biserica este chemată să fie una, să fie comunitatea care a văzut și a auzit minunile pe care le-a făcut Dumnezeu, și care a fost trimisă să le facă cunoscute peste tot în lume. Ca trup al lui Cristos, suntem chemați să fim uniți în îndeplinirea misiunii sale, dar mai ales să fim în slujba celor care suferă și sunt în nevoie. Așa cum Dumnezeu a auzit strigătele și a trăit suferințele poporului său din Egipt (cf. Ex 3,7-9), așa cum Isus a răspuns cu solicitudine celor care îl implorau, tot așa și Biserica trebuie să audă vocea tuturor celor care suferă, trebuie să fie animată de compasiune și să redea capacitatea de a vorbi celor care sunt fără glas. Reluând aceste două aspecte ale vieții și ale misiunii Bisericii, Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor din acest an își propune să aducă din nou în prim plan legătura esențială care există, pe de o parte, între rugăciunea pentru unitatea creștinilor și căutarea continuă pentru a realiza această realitate, și, pe de altă parte, inițiativele de susținere a celor care sunt în ghearele deznădejdii și ale suferinței. Duhul Sfânt, care face ca noi să fim frați și surori în Cristos, ne dă și puterea de a ne îndrepta către orice ființă umană care este în nevoie. Este același Duh care lucrează în toate eforturile noastre de a face vizibilă unitatea creștinilor și care ne dă puterea de a acționa pentru a reînnoi fața pământului. De fiecare dată, când contribuim la ușurarea suferințelor semenilor noștri, unitatea dintre noi devine mai vizibilă; fiecare pas făcut în direcția acestei unități întărește trupul lui Cristos în întregime. Originea textelor adoptate pentru Săptămâna de rugăciune din acest an: Umlazi. Tema Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor din acest an provine din experiența comunităților creștine din regiunea Umlazi, în apropiere de Durban, în Africa de Sud. În fiecare an, prima versiune a colecției de texte pentru Săptămâna de rugăciune este pregătită de un grup local, apoi este adaptată pentru creștinii din lumea întreagă înainte de a fi distribuită tuturor comunităților creștine, unde este adaptată din nou pentru a fi folosită pe plan local. Textele din acest an reflectă preocupările și experiențele unui popor copleșit de o imensă suferință. La origine, Umlazi era un township (burg) fondat sub regimul de apartheid, pentru populația în majoritate de culoare. Rasismul, șomajul și sărăcia, moștenite de la acest regim, continuă să reprezinte o provocare extremă pentru locuitorii care nu beneficiază nici acum de suficiente școli, nici de centre medico-sociale, nici de locuințe adecvate. Sărăcia și șomajul sunt cauza unui nivel mare al criminalității și al tratamentelor proaste aplicate în familii și comunități. Dar cea mai mare dificultate cu care se confruntă populația acestor comunități este SIDA. Se presupune că aproximativ 50% dintre locuitorii orășelului Umlazi sunt infectați cu HIV. De curând conducătorii diferitelor comunități creștine din Umlazi s-au întâlnit pentru a reflecta la măsurile pe care le-ar putea lua împreună pentru a înfrunta provocările care le macină populația și și-au dat seama că unul dintre factorii care le agravează situația actuală este rușinea care împiedică persoanele maltratate, victimele violurilor sau contaminate cu SIDA, să vorbească despre problemele cu care se confruntă. Convențiile culturale ale acelor locuri fac ca discuțiile despre sexualitate să fie absolut inacceptabile. În limba zoulou, cuvântul ubunqunnu, care înseamnă "nuditate", are o conotație care indică faptul că aceste subiecte sunt tabu. Consecința este că sunt mulți cei care ezită să caute asistența medicală specializată de care ar putea beneficia - finanțată de cele mai multe ori prin colaborarea ecumenică a Bisericilor locale - de sprijinul pastoral, de îngrijirile la domiciliu, de centrele municipale de asistență și de îngrijire. Având în vedere că oamenii - în special tinerii - sunt încurajați tacit sau chiar li se impune să păstreze tăcerea în privința problemelor cu care se confruntă, conducătorii Bisericilor locale din Umlazi au organizat un timp de rugăciune ecumenică ce avea ca temă principală sloganul: "Să rupem tăcerea". În decursul acestei celebrări, tinerii din Umlazi au fost îndemnați să aibă curajul de a vorbi despre ceea ce este considerat ca fiind "de nemenționat" și să caute ajutor, conștienți fiind că a păstra tăcerea înseamnă a merge spre o moarte sigură. Bisericile din afara Africii de Sud și celelalte regiuni afectate de prezența acestei boli sunt și ele invitate să rupă tăcerea. Nici un război din lume nu a făcut atâtea victime ca SIDA. Deși multe organizații, comunități și Biserici au încercat să reacționeze în fața ravagiilor și a epidemiilor de SIDA în diferite regiuni ale lumii, mobilizarea lor nu a putut face față dezastrelor. În 1993, la Cea de-a V-a Conferință Mondială pentru Credință și Constituție, episcopul Desmond Tutu amintea că, în timpul regimului apartheid, conducătorii Bisericilor au înțeles că "Biserica divizată ar fi mult mai slabă în fața regimului de apartheid atât de puternic". În ziua de astăzi este clar pentru toată lumea că epidemia de SIDA, dar și celelalte amenințări pentru viețile oamenilor sunt dezastruoase pentru o Biserică divizată. La Umlazi nu este decât un singur tribunal, un singur spital, un singur oficiul poștal, un singur centru medico-social, un singur centru comercial - și un singur cimitir care să le amintească locuitorilor de provocarea copleșitoare cu care sunt confruntați. În acest oraș, populația, majoritar creștină, aderă la scripturile care vorbesc despre un singur trup, un singur Duh Sfânt, o singură credință, un singur Dumnezeu, Tatăl tuturor (cf. Ef 4,4-6). Dar sunt mai multe Biserici, care nu sunt în deplină comuniune și care sunt dovada unei creștinătăți divizate. La Umlazi se simte neliniștea și frustrarea în fața divergențelor care au avut loc acum câteva secole în alte țări și care au fost moștenite și aici. (A se vedea și descrierea situației ecumenice din Africa de Sud redată de grupul pregătitor local). Unul dintre membrii grupului pregătitor a avut ocazia de a se întâlni cu grupul internațional responsabil cu pregătirea textelor definitive pentru Săptămâna de rugăciune. Aceasta le-a permis să reflecteze împreună în căutarea unității depline palpabile din Bisericile creștine din lumina experienței creștinilor din Umlazi și a invitației lor de a "rupe tăcerea" care oprimă și izolează oamenii în suferința lor. De comun acord au ales Evanghelia după Marcu 7,31-37 ca textul biblic pe care să se bazeze reflecțiile în timpul Săptămânii de rugăciune și un cadru biblic și teologic despre ascultare, cuvânt și tăcere, în care se integrează căutarea unității și a unui răspuns la suferința umană. S-a hotărât să se păstreze această temă duală pentru celebrarea ecumenică și pentru meditațiile din cele opt zile, intenția fiind aceea de a aborda aceste două realități în fiecare din textele propuse: suferința umană și căutarea unității vizibile a tuturor creștinilor. Cele opt zile Cartea Genezei începe cu cuvintele rostite de Dumnezeu la facerea lumii. Rupând tăcerea, cuvântul lui Dumnezeu țâșnește din haos. Este un cuvânt eficient, care face să se îndeplinească ceea ce exprimă viață. Dumnezeu vorbește și creația apare. Dumnezeu vorbește și ființele umane iau chipul și asemănarea sa. Dumnezeu vorbește în istorie și ființele umane sunt invitate să intre în alianță cu el. Tot astfel, Evanghelia după Ioan începe cu cuvântul lui Dumnezeu pronunțat în timpul perceput de noi și proclamă ceea ce reprezintă esența credinței enunțate în Noul Testament, anunțând "Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" (In 1,14). Isus Cristos, Cuvântul întrupat, ne vorbește despre ființa de o extraordinară profunzime care este Dumnezeu. În timpul ministerului său, Isus se exprimă în mai multe feluri, uneori chiar prin tăcere (de exemplu atunci când era în fața lui Ponțiu Pilat). Cuvântul lui Cristos este întotdeauna un cuvânt de îndurare, un cuvânt care îi invită pe cei care îl ascultă să trăiască o viață mai profundă, o viață de comuniune cu Dumnezeu și cu ceilalți. Vestea cea bună trebuie să fie proclamată la rândul ei prin cuvinte și fapte de către toți cei care au fost botezați în numele lui Dumnezeu, Treime. Doar prin puterea Duhului Sfânt creștinii vor putea înțelege și răspunde chemării lui Dumnezeu. Primele trei zile ne pun în fața Sfintei Treimi. Prima zi ne invită să reflectăm la cuvântul creator pe care îl pronunță Dumnezeu la început, și pe care ni-l oferă și în prezent pentru ca noi să-l auzim. În haosul actual, toți cei care au fost creați după chipul lui Dumnezeu sunt chemați să pronunțe și ei cuvinte eficiente și creatoare. Meditația din cea de-a doua zi ne îndeamnă să reflectăm la ceea ce semnifică a fi discipol al lui Cristos, Cuvântul întrupat, care îi face pe surzi să audă și pe muți să vorbească. Cea de-a treia zi se axează asupra lucrării Duhului Sfânt în viața creștinilor, căci el este acela care ne dă puterea de a proclama vestea cea bună și de a fi instrumente ale prezenței mântuitoare a lui Cristos, prin ascultare și împărtășire a cuvântului tuturor celor care au fost reduși la tăcere sau care nu au putut să-și povestească experiența. Relația intrinsecă dintre promovarea unității și mobilizarea împotriva suferințelor umane apare foarte clar în reflecția sfântului Paul asupra Bisericii ca trup al lui Cristos. "Căci am fost botezați într-un singur Duh și într-un singur trup" (1Cor 12,13). Cristos este cel care ne-a unit. Discordiile dintre noi împiedică și slăbesc această unitate, dar nu o pot distruge. Pentru că noi toți îi aparținem lui Cristos, fiecare parte a trupului are nevoie de cealaltă și trebuie să se îngrijească de ea. "Dacă suferă un membru, toate celelalte împărtășesc această suferință" (v. 26). Cea de-a patra zi ne va îndemna să ne întrebăm ce ar trebui să însemne comuniunea în Cristos, comuniune pe deplin solidară cu membrele care sunt în suferință. A cincea și a șasea zi dezvoltă mai explicit tema prezentată de Bisericile din Umlazi: să rupem tăcerea care ne copleșește. Cei care suferă, suferă de obicei în tăcere, speranțele lor la compasiune și la dreptate rămânând, de cele mai multe ori, ignorate de ceilalți. În anumite momente ale istoriei, creștinii și Bisericile creștine au păstrat tăcerea atunci când ar fi trebuit să vorbească, sau nu au permis celor care nu aveau glas să se exprime. Uneori diviziunile dintre Biserici ne-au împiedicat să înțelegem durerile celorlalți sau au sufocat reacțiile celorlalți, le-au făcut să fie conflictuale, ineficiente sau incapabile de a oferi consolare (ziua a cincea). Este un mare păcat, pentru că rolul Bisericii este tocmai acela de a vorbi, de a proclama un mesaj, de a îndeplini o misiune și, în nici un caz, nu acela de divizare sau de contradicții. Animat de Duhul Sfânt, cuvântul nostru trebuie să fie unanim și coerent, trebuie să fie vestea cea bună care ne-a fost oferită prin și în Cristos. Datorită lui, noi avem posibilitatea de a rupe tăcerea. În Cristos, noi formăm comunitatea chemată să spună "deschide-te" - "efata" - celor surzi și celor fără grai. Drumul către viața de credință și integritate le cere creștinilor să caute fără odihnă unitatea și să se roage pentru realizarea ei, deoarece și Cristos s-a rugat pentru unitate, și să învățăm, în ciuda diferențelor dintre noi, să vorbim lumii într-un glas și să mergem unii către ceilalți membri ai trupului lui Cristos cu solicitudine, dând viață în acest fel veștii celei bune pe care o proclamăm. Moartea și învierea mântuitoare ale lui Cristos sunt miezul cuvântului oferit umanității de către Dumnezeu. Cea de-a șaptea zi ne propune să reflectăm asupra crucii lui Cristos în lumina experiențelor de suferință și de moarte care ni se dezvăluie prin cunoașterea situației de la Umlazi și din alte regiuni ale globului. Trăind în valea morții, acolo unde suferințele depășesc orice măsură, printre cimitirele unde morții sunt îngropați de cele mai multe ori unii peste alții, locuitorii din Umlazi cunosc și înțeleg suferința crucii lui Cristos. Prin credință, ei știu foarte bine că Dumnezeu nu s-a îndepărtat de povara suferințelor umane și că, dacă ne apropiem din ce în ce mai mult de crucea sa, vom fi și mai aproape unii de ceilalți. Din aceste cimitire se ridică proclamarea învierii salvatoare, când, în primele ore ale dimineții de Paști, creștinii se adună printre mormintele celor care le-au fost dragi, cu lumânările aprinse în mână pentru a proclama învierea lui Cristos din morți și că, prin el, moartea a fost învinsă (cea de-a opta zi). În mijlocul suferințelor și al morții, al divergențelor și al adversităților, misterul pascal aruncă sămânța care face să încolțească speranța că într-o zi tăcerea covârșitoare va înceta și că limbile se vor uni pentru a proclama pe unicul Dumnezeu, Isus Cristos, în slava lui Dumnezeu Tatăl. Concluzii Textul principal al Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor din acest an, Mc 7,31-37, ne arată că Isus își ridică privirea către cer și "suspină" înainte de a-l vindeca pe om. În Epistola către Romani, sfântul Paul scrie că Duhul Sfânt ne însoțește în rugăciunile noastre "cu suspine negrăite". Această sintagmă exprimă foarte bine dorința pe care Duhul Sfânt o cultivă în sufletele noastre: dorința de unitate deplină și vizibilă între toate Bisericile creștine, dorința ca suferințele umane să înceteze. În planul pentru celebrarea ecumenică și în fiecare dintre cele opt zile am adoptat ca principiu introducerea câtorva referințe explicite la necesitatea de a continua să depunem eforturi și să ne rugăm pentru unitatea Bisericilor noastre și pentru vocile locuitorilor din Umlazi și din alte regiuni care strigă către cer. Sperăm că Săptămâna de rugăciune din acest an va ajuta la ruperea tăcerii copleșitoare și va atrage atenția asupra legăturii intrinsece dintre rugăciune și căutarea realizării unității creștinilor pe de o parte, și la apelul adresat creștinilor și Bisericilor deopotrivă de a lucra împreună ca instrumente ale compasiunii divine și ale dreptății în lume, pe de altă parte. © Editura Presa Bună
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |