|
Celebrarea ecumenică Prezentare Celebrarea se bazează pe două teme: Tema A: "Acolo unde doi sau trei se adună în numele meu". Ideea care stă la baza acestei teme este aceea de a încuraja și de a aprofunda comuniunea fraternă a poporului lui Dumnezeu în comunitățile mici, dar și în adunările mari, în viața cotidiană dar și în celebrările liturgice oficiale. Răspunsul fidel la chemarea lui Dumnezeu nu se limitează la adunările mari, ci implică întâlnirea motivată de dragoste, de rugăciune și de studiu biblic a "doi sau trei" uniți în numele lui Isus. De fapt, viețile persoanelor unite de această dragoste unii față de ceilalți creează împărăția lui Dumnezeu în această lume. Tema B "Doamne, de câte ori va trebui să iert pe fratele meu care greșește împotriva mea? Până la a șaptea oară?" (Mt 18,21). Vorbim mult despre iertare, dar foarte rar căutăm să ne iertăm unii pe alții. La baza acestei celebrări ar trebui să stea o încercare de căință autentică. Această idee este evidențiată în finalul rugăciunii "Tatăl nostru", unde găsim un act de căință care cere: "Și ne iartă nouă greșelile noastre precum și noi iertăm greșiților noștri".
Lecturi biblice Textele au fost alese pentru a îndemna la reflecția asupra unui model coerent al prezenței lui Dumnezeu lângă poporul său, pasaje ce pot fi găsite de la începutul Scripturii până la sfârșitul acesteia. În Vechiul Testament, Dumnezeu și-a eliberat poporul din robia Egiptului și l-a călăuzit printr-un nor luminos în timpul zilei și cu o coloană de foc noaptea. Nu și-a părăsit niciodată poporul. Psalmul ne aduce aminte de minunile pe care Dumnezeu le-a făcut. Prin aceste cuvinte Dumnezeu invită poporul să-și amintească de ceea ce a făcut el pentru poporul ales și să transmită aceste minuni descendenților lui. În textul din Apocalips autorul descrie împărăția lui Dumnezeu, în care poporul lui Dumnezeu "va domni pentru totdeauna". Evanghelia își găsește locul printre aceste lecturi prin faptul că domnia veșnică a lui Dumnezeu, anunțată în Apocalips, se bazează pe prezența lui Dumnezeu în mijlocul poporului său prin trupul și sângele Fiului său, Isus. Isus anunță venirea împărăției lui Dumnezeu. Prin el se împlinește această prezență a lui Dumnezeu în lume.
Mulțumire și mijlocire Aceste rugăciuni își propun să coordoneze acțiunea harului pentru ceea ce s-a realizat deja prin puterea milostivă a lui Dumnezeu, recunoscând faptul că mai rămân multe lucruri de făcut dacă vrem cu adevărat să facem voința lui Dumnezeu în lume.
Simboluri Este posibilă folosirea diferitelor simboluri și reprezentări: crucea celtică adusă în fața adunării și simbolul cuielor de pe cruce care poate fi folosit în timpul actului penitențial. Lumânările, în număr de șapte, ar putea reprezenta cele șapte biserici și cele șapte candelabre de aur din primul capitol al Apocalipsului. Cu toate acestea, deoarece simbolurile sunt strâns legate de cultură, de condițiile de viață și de elementele care au rezonanță la o comunitate sau alta, am preferat să omitem orice referință specifică la folosirea simbolurilor în derularea celebrărilor. Diferitele grupuri naționale sunt invitate să găsească simboluri care exprimă cel mai bine temele propuse în contextul lor social și cultural. În cazul textelor de la rubricile "Cuvântul Domnului" este bine să se folosească traducerea ecumenică a Bibliei. De asemenea, este de preferat să se folosească versiunea ecumenică a Crezului (forma niceno-constantinopolitană) și a rugăciunii Tatăl nostru.
© Editura Presa Bună
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |