|
Introducere la temă "Unde doi sau trei se adună în numele meu, acolo sunt eu în mijlocul lor" (Mt 18,20). Ceea ce ne unește este mai puternic decât ceea ce ne desparte - aceasta este marea descoperire care stă la baza mișcării ecumenice. Elementul cel mai important al unității noastre este prezența lui Cristos înviat, care a promis discipolilor săi că va fi cu ei până la sfârșitul timpurilor. La sfârșitul Evangheliei după sfântului Matei Isus face această promisiune discipolilor, imediat după ce le-a spus să meargă în lume pentru a alege alți discipoli din toate națiunile pe care să-i boteze în numele Tatălui, al Fiului și a Duhului Sfânt (cf. Mt 28,19-20). Era pe deplin conștient de dificultățile de toate felurile pe care le vor întâmpina aceștia și nu dorea să-i lase orfani în misiunea lor (cf. In 14). Isus le promite discipolilor că va rămâne cu ei. Isus este "Emanuel", adică "Dumnezeu este cu noi" (Mt 1,23). Evangheliile ne vorbesc despre diferitele moduri în care Isus, Domnul înviat, este prezent printre noi: când se mărturisește și se trăiește cuvântul lui și când se oferă Euharistia sub forma pâinii și a vinului în amintirea lui; îl mai găsim în copiii mici, în cei flămânzi, în cei ținuți prizonieri, în cei pe care lumea îi disprețuiește; îl găsim în aproapele nostru; este printre aceia care îl urmează în misiunea și ministeriul său în lume. În acest context a făcut Isus promisiunea pe care am ales-o ca temă pentru Săptămâna de rugăciune pentru acest an: "Unde doi sau trei se adună în numele meu, acolo sunt eu în mijlocul lor" (Mt 18,20). Evanghelistul Matei plasează această promisiune în contextul învățăturii lui Isus: cum să organizeze comunitatea eclezială pentru ca aceasta să aibă grijă de cei lipsiți, cum poate Biserica să-i ajute pe cei aflați departe de ea, ce greșeli pot fi iertate. Capitolul 18 din Evanghelia după sfântul Matei conține texte importante legate de judecată. Aceste texte sunt ca niște panouri de semnalizare destinate comunității creștinilor, arătându-le ce anume le lipsește din responsabilitatea lor de discipoli. Alte texte aduc o nuanță nouă, subliniind grija lui Dumnezeu față de orice persoană și lansând către comunități apelul la iertarea de nenumărate ori a aproapelui, ca imagine a capacității infinite de reconciliere care există în Dumnezeu. În acest capitol primii creștini găsesc instrucțiuni lăsate de Isus: modalitatea de constituire a comunității nu-i poate lăsa indiferenți. Comunitatea care se reunește în jurul persoanei și a cuvântului lui Isus trebuie să facă tot posibilul pentru a trăi în armonie. În acest context Domnul își invită discipolii să aibă încredere în puterea rugăciunii, dar și în prezența sa permanentă în mijlocul comunității care se reunește în numele lui. În timpul Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor și în rugăciunile noastre pentru unitate de pe tot parcursul anului, suntem invitați să devenim profund conștienți de faptul că unitatea este un har și că trebuie să invocăm fără încetare acest dar. Când ne străduim să promovăm unitatea în comunitățile noastre precum și unitatea tuturor creștinilor, știm cât este de important să ne reunim în spirit ecumenic în numele lui Isus. De fiecare dată când ne adunăm în rugăciune suntem invitați să ne punem încrederea în puterea rugăciunii oferită prin prezența lui Isus care le-a promis discipolilor: "Din nou vă spun: dacă doi dintre voi, pe acest pământ, se vor înțelege să ceară vreun lucru, îl vor primi de la Tatăl meu care este în ceruri" (Mt 18,19). Ceea ce contează cel mai mult nu este faptul că sunt mai multe voci care se roagă, ci faptul că aceste voci se reunesc în rugăciune. Vocea tainică, ce vorbește în inima tuturor celor care se roagă, se amplifică atunci când ne unim în numele lui Cristos. Să ne amintim, în rugăciune, și să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru progresele realizate în ultimele decenii pe drumul unității: Isus Cristos a fost prezent între noi prin puterea Duhului Sfânt și s-a rugat Tatălui alături de noi. Promisiunea lui Isus că va fi prezent printre noi nu se limitează doar la comuniunea realizată în timpul jertfei liturgice. Datorită faptului că dragostea lui Dumnezeu în trei persoane s-a întrupat în Isus Cristos noi trăim acum o viață de comuniune în Cristos, cu rădăcini adânci în Sfânta Treime. Prin prezența Duhului Sfânt, Domnul înviat dorește să rămână cu noi în toate timpurile și pretutindeni, împărtășind preocupările noastre, dându-ne sfaturi, mergând alături de noi, vizitându-ne la noi acasă și la serviciu, trăind bucuria alături de noi prin prezența sa, conducându-ne astfel către inima Tatălui. El dorește ca noi să simțim prezența lui Dumnezeu, dragostea și puterea lui. Dorește să fie printre noi pentru a da el însuși mărturie, prin noi, de dragostea și de prezența lui în tot ceea ce facem noi la muncă, la școală și acolo unde trăim. Este bine să ne amintim că, pe parcursul istoriei creștine, s-au comis multe fapte rele " în numele lui Isus", lucruri care nu au nimic în comun cu învățătura lui Cristos și cu exemplul dat de el prin viața și moartea lui. Comportamentul nostru personal și cel la nivel de comunități ne oferă multe motive de a porni pe drumul căinței. Citim, pe bună dreptate, din Evanghelia după sfântul Matei (18,20), unde e vorba despre întâietatea pe care o are porunca iubirii față de aproapele, pentru a înțelege ce se spune în Evanghelia după sfântul Ioan: "Aceasta este porunca mea: să vă iubiți unii pe alții, așa cum v-am iubit și eu pe voi" (In 15,12) și "Din aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii mei, dacă aveți dragoste unii față de alții" (In 13,35). Prezența lui Isus, acolo unde doi sau trei se adună în numele lui, este strâns legată de dragostea celor doi sau trei care se adună, unul pentru celălalt. A ne reuni în numele lui Isus înseamnă a participa la dragostea pe care el ne-a adus-o pe pământ. Această dragoste nu se poate reduce la filantropie, solidaritate sau bunăvoință; merge mult mai departe decât prietenia și afecțiunea. Este dragostea care se dăruiește pe deplin, care acceptă suferința, care "iartă toate, ... le crede pe toate, ... nădăjduiește toate, ... îndură toate" (1Cor 13,7). Este dragostea care necesită prudență și răbdare când discernem prezența lui Dumnezeu și direcția spre care ne îndrumă el. Pentru a putea fi cât mai receptivi la prezența lui Isus în mijlocul lor creștinii trebuie să învețe să trăiască împreună un "ecumenism cotidian", care însoțește căutarea lor teologică a unității. Aceasta înseamnă a fi deschiși și a ne lăsa îmbogățiți de tradițiile spirituale, de bogățiile și obiceiurile celuilalt, angajându-ne împreună, concret, la construirea Împărăției lui Dumnezeu pe pământ. Aceasta se poate traduce și prin promovarea unei culturi de interdependență, încercând să învățăm împreună să observăm aspectele pozitive ale specificului fiecărei comunități etnice și ecleziale și ale istoriei, care îi pot diviza pe creștini atât de ușor. Dacă devenim conștienți de tot ceea ce avem în comun putem aborda cu o mai mare eficiență ceea ce ne mai desparte. Ecumenismul trăit cu adevărat presupune, ori de câte ori este posibil, rugăciunea comună, misiunea comună și mărturia comună, participând împreună și din ce în ce mai mult la viața în Duhul Sfânt. Aceasta mai presupune și împărtășirea cu ceilalți a aspectelor obișnuite ale vieții, pentru a ne putea recunoaște mereu ca frați și surori atunci când îi mulțumim lui Dumnezeu pentru numeroasele progrese înregistrate pe parcursul celor câteva decenii pe drumul unității. Isus Cristos a fost prezent printre noi prin puterea Duhului Sfânt și s-a rugat lui Dumnezeu împreună cu noi. Textele biblice propuse și comentariile pentru cele opt zile au ca scop stimularea reflecției pe termen lung asupra invitației pe care Isus le-a făcut-o discipolilor de a se reuni în numele lui. În prima zi meditația dezvoltă ideea că, deoarece creștinii îi aparțin lui Cristos, aparținem și noi unii altora și suntem uniți într-o comuniune care se arată deja prin faptul că toți creștinii recunosc Botezul. În a doua zi ni se oferă o meditație asupra importanței umilinței în slujire (exemplul care ni se dă aici este acela al invitației pe care Isus o face discipolilor de a-și spăla picioarele unii altora) ca mijloc de construire a unității Bisericii. Cea de-a treia zi se concentrează asupra importanței rugăciunii în comun, sugerându-ne astfel că atunci când Isus se ruga pentru unitatea discipolilor săi, este posibil să fi făcut acest lucru deoarece aceștia nu erau încă uniți în numele lui. Prezența lui Isus printre noi ne unește cu el și ne unește pe unii cu ceilalți. Tema celei de-a patra zi este aceea a purificării memoriei și a iertării oferite și primite, element esențial al redescoperirii și al reafirmării unității noastre în Cristos. Cea de-a cincea zi descrie prezența lui Dumnezeu ca sursă de pace și stabilitate, de curaj și putere, care ne încurajează ca, la rândul nostru, să căutăm modalități de a obține pacea. Tema celei de-a șasea zi ne permite să reflectăm asupra celor două mișcări ce compun această misiune: adunarea și faptul de a fi trimis. Aceste două componente au ca scop realizarea voinței Tatălui, aceea de a-l încuraja pe cel slab și de a anunța că împărăția lui Dumnezeu este aproape. Cea de-a șaptea zi ne invită să-l primim atât pe aproapele nostru cât și pe străin, acceptând diferențele dintre ei, și să recunoaștem că prezența lui Cristos în ființa lor determină angajarea noastră în realizarea misiunii ecumenice. Meditația celei de-a opta zi are ca subiect speranța de la sfârșitul pelerinajului nostru, care ne conduce la speranța prezenței depline a lui Cristos. Pe tot parcursul drumului suntem îndemnați să descoperim că toți ceilalți creștini nu sunt străini, ci tovarăși de drum, și să așteptăm împreună ziua în care vom fi, unii lângă ceilalți, în prezența lui Cristos. © Editura Presa Bună
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |