SRUC
  Anul 2009
  Anul 2008
  Anul 2007
  Anul 2006
  Anul 2005
  Anul 2004
  Anul 2003
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Sinodul diecezan


 RUGACIUNE PENTRU UNITATEA CREȘTINILOR 2005 

Introducere teologică și pastorală

Cristos, unica temelie a Bisericii (1Cor 3,1-23)

Această temă a fost elaborată într-un context caracterizat de noi posibilități care se oferă Bisericii. De mai bine de zece ani, Bisericile din Slovacia au cunoscut o perioadă de reînnoire și de dezvoltare, după ce au trăit, timp de patruzeci de ani, într-o situație politică în care, deși puteau să existe, era împiedicată răspândirea lor și era limitată mărturia lor în societate. Pentru a pregăti tema Rugăciunii pentru unitatea creștinilor din anul acesta, grupul a reflectat asupra următoarelor chestiuni: 1. Care este temelia pe care se construiește noua "existență" a Bisericilor sale? 2. Există un spațiu de credință în unitate în cadrul procesului de credință al respectivelor comunități confesionale? 3. Care sunt mijloacele pentru a întări slujirea Bisericii?

În Noul Testament se găsesc scrisorile adresate Bisericilor pentru a le anima în credința lor spirituală trăind într-o lume care era frecvent ostilă valorilor evangheliei. Între ele, Scrisoare întâi către creștinii din Corint este textul pe care se bazează munca grupului pregătitor. Reflecția care urmează este o introducere teologică și pastorală la tema din acest an și la octava de rugăciune, care se inspiră îndeosebi din situația slovacă și din experiența recentă a comunităților sale creștine. Dorința grupului pregătitor este ca aceste considerații să poată stimula Bisericile în contextul lor specific, oricare ar fi situația în care se află comunitățile lor creștine, fie că este vorba de credință, fie că este vorba de declin.

 

A crește în credință înseamnă a crește în unitate

Cu privire la experiența creșterii în credință, în Slovacia se constată că este cu adevărat un dar pentru toate Bisericile din această țară. Persoane care au fost departe de Biserici înainte de evenimentele din anul 1989 au început să se apropie de ele pentru a găsi răspunsuri la întrebările importante ale vieții. Acest lucru arată că Bisericile, în misiunea lor de a răspândi mesajul evangheliei, trebuie să se adapteze la acest context nou. Situația în Slovacia nu a fost prea diferită de cea pe care a întâlnit-o Paul atunci când ajuta Biserica din Corint să crească.

În pofida acestui fapt, acest proces de credință nu este scutit de eșecuri și probleme. Paul constată că locuitorii din Corint încă nu sunt pregătiți pentru a primi hrana solidă care permite creșterea în credință. Este normal că pentru a începe creșterea trebuie să se bea lapte. Totuși, dacă după un anumit timp trupul nu ajunge să înghită hrană solidă, înseamnă că organismul nu funcționează corect.

Paul folosește o expresie foarte puternică pentru a-i descrie pe corinteni. Îi numește "oameni trupești" pentru că nu au ajuns la maturitatea spirituală. Încă mai trăiesc după înclinațiile umane care se manifestă în dorințele și disputele lor meschine (prima zi). Cum poate Paul să folosească cuvinte așa de puternice pentru a descrie un popor în care Biserica este bogată în multe daruri și este plină de viață? Paul cunoaște bine această bogăție și se referă la ea în 1Cor 14.

Această lipsă de maturitate spirituală nu se manifestă prin absența raționamentelor rafinate sau a elementelor vizibile de putere. Comunitatea este bogată în daruri și în fapte. În acest sens, nu era mai săracă sau mai slabă decât celelalte. Prin urmare, Paul califică această Biserică trupească; îi numește pe corinteni copii. De ce? Din cauza absenței unității dintre ei.

Bisericile din Slovacia se întreabă în ce măsură creșterea lor a fost autentică în acești ultimi cincisprezece ani de libertate și de noi responsabilități. Ce valoare au rezultatele obținute, dacă este adevărat că totuși există tensiuni între diferitele confesiuni? Bisericile din Slovacia au înțeles necesitatea de a se ruga pentru ca toți creștinii să crească în credință și ca această creștere să fie marcată de unitate în slujire și de o înțelegere reciprocă.

 

Umilința în slujire este izvor de unitate

Dezbinarea care domnea în Corint nu a fost în stare să respingă anumite principii ale credinței. Adevărata problemă a fost refuzul de a părăsi vechile comportamente umane. Dincolo de diferitele daruri spirituale pe care le-au primit corintenii, lipsea ceva, cum este unitatea spiritului și intențiile sale necesare. Paul respinge această formă de a fi creștini. El nu cade în cursa dorințelor pe care le profesează anumiți credincioși, care îl adoră și îl cheamă. Insistă asupra faptului că nici el, nici Apolo nu sunt "stăpâni" peste ceea ce le aparține. Ei sunt "slujitori (ai altora) pentru a fi chemați la credință" (1Cor 3,5). Mai mult, ei nu exercită această slujire numai prin puterile proprii. Ei realizează această slujire conform darurilor pe care Domnul le-a acordat lor.

Această atitudine este în același timp semn de umilință și de măreție. Maniera în care Paul concepe slujirea nu se înscrie într-o perspectivă pământească obișnuită, conform căreia un simplu slujitor se situează la antipozii dorinței de a fi slujit ca o persoană importantă în Biserică. Isus ne învață, în Mt 20,28, că "Fiul Omului nu a venit ca să fie slujit, ci să slujească". Pentru el, toate darurile primite trebuie să fie puse în slujba planului lui Dumnezeu, în așa fel încât să arate că autorul este mai mult decât destinatarul.

Paul înțelege că rodul acestei slujiri va fi diferit prin faptul de a se fundamenta pe cooperare. Exact acesta este darul pe care l-au experimentat slovacii. În noua situație care s-a creat, ca urmare mai ales a mobilității persoanelor, slujitorii și-au dat seama adeseori de roadele cuvântului care a fost plantat. Astăzi, ca în timpurile lui Paul, unii plantează, alții sunt aceia care se îngrijesc în fiecare zi de cele necesare pentru creștere și alții sunt cei care se ocupă de cules. În trecut, persoanele își petreceau toată viața lor în același popor sau în același oraș, păstorii locali puteau să urmărească necesitățile spirituale ale credincioșilor lor din momentul în care aruncau sămânța evangheliei până la culegerea roadelor. Astăzi există multe persoane care sunt angajate în acest proces de creștere nelipsit de probleme. Chiar în sânul Bisericilor din aceeași confesiune se produc tensiuni între credincioși, așa cum a fost în cazul Corintului. Mai mult, se uită adeseori că nu slujitorii sunt cei care fac să crească credința, ci că "numai Dumnezeu contează, el face să crească" (ziua a doua).

Această situație trebuie să ne facă să reflectăm: în ce măsură tensiunile care există astăzi între noi sunt provocate de diferențele doctrinare? Oare nu suntem încă prea orgolioși? Până la ce punct acțiunile noastre sunt supuse mai mult puterii decât dorinței și voinței de a sluji?

Paul a trebuit să se confrunte cu o situație asemănătoare între creștinii din Corint. Răspunsul care trebuie dat este acela al umilinței în slujire ca mijloc pentru a înțelege unitatea. Aceasta este experiența pe care o fac încă Bisericile astăzi prin intermediul conviețuirii. Am înțeles că suntem colegi de muncă, muncim împreună în opera lui Dumnezeu, construind fiecare pe unica temelie pe care el a pus-o, care este Cristos. Conștienți de acest lucru, putem să ne sprijinim unii de alții și să lucrăm conform harului pe care Dumnezeu l-a dat fiecăruia dintre noi (ziua a treia).

 

A construi în slujire pe unica temelie

Avem o mare responsabilitate în slujirea noastră. Temelia a fost pusă, însă edificiul construit pe această temelie depinde de munca fiecărui constructor. Care atitudine din partea noastră va fi semn al darului primit de la Dumnezeu? În scrisoarea sa, Paul subliniază că există o diversitate de daruri și slujiri, căci toate provin de la același și unic Domn. Diversitatea este oferită de același Duh pentru binele tuturor membrilor și pentru unitatea trupului Bisericii (1Cor 12,4 ș.u.). Aceste daruri trebuie să fie folosite cu înțelepciune pentru a zidi Biserica și pentru a construi punți ca semn de speranță și de unitate în Cristos (ziua a patra).

Pentru Paul și pentru noi este clar că în munca realizată iese în evidență opera fiecăruia. În trecut, Bisericile au fost, uneori, foarte ocupate în soluționarea propriilor probleme interne în loc să proclame mesajul morții și învierii lui Cristos ca temelie a vieții creștine. Dimpotrivă, Paul se consideră mereu responsabil de acțiunile și de faptele sale înaintea lui Dumnezeu. La fel, Bisericile trebuie să se simtă responsabile înaintea lui Dumnezeu și înaintea celorlalți, de asemenea înaintea colegilor lor în slujire. Misiunea care trebuie îndeplinită va revela în ce măsură am fost buni ucenici ai lui Cristos (ziua a cincea).

În aceste eforturi pentru a-i anima pe creștinii din Corint, Paul a trebuit să definească identitatea sa. Dat fiind că ei au primit darul Duhului, au ajuns să fie templu al lui Dumnezeu, zidiți după chipul său. Această realitate îi invită pe creștini să trăiască uniți în Duhul Sfânt care, la rândul său, îi unește în Cristos, unica temelie (ziua a șasea).

Pe baza experiențelor și cunoștințelor noastre, începem să întrevedem nebunia de a urma drumuri separate care, la rândul lor, stau la originea dezbinărilor dintre ucenicii lui Cristos. Aceasta este nebunia la care se referă Paul la începutul Scrisorii către Corinteni, atunci când îi îndeamnă să fie toți în acord și să evite dezbinările, de vreme ce ei trebuie să fie "în același cuget și în aceeași simțire" (1Cor 1,10). Din unica Biserică a lui Cristos am făcut să apară numeroase diviziuni întemeiate pe dezacord; în loc să împărtășim același spirit și același scop, am muncit unii împotriva altora. Acest rezultat este probabil rodul unei lumi în care trăsăturile cu caracter comun, precum individualismul și dorința de întrecere, sunt considerate ca semne de înțelepciune. Dimpotrivă, Paul proclamă mesajul lui Cristos care s-a umilit acceptând slăbiciunile noastre umane până la moarte, revelând "tot ceea ce Dumnezeu a pregătit pentru cei care îl iubesc pe el" (1Cor 2,9) (ziua a șaptea).

Paul face o comparație între diferitele persoane angajate în slujirea evangheliei. Apoi situează această fraternitate în contextul unei unități universale și cosmice. Îi asigură pe cei care, în perioade și locuri diferite, au zidit pe unica temelie, că aparțin împreună lui Cristos. Ei sunt ai lui. Dacă noi aparținem lui Cristos, aparținem, de asemenea, lui Dumnezeu. Paul este conștient că Dumnezeu a acționat în creație prin intermediul lui Cristos pentru a reînnoi și a reconcilia toate lucrurile. Ca slujitori și miniștri, suntem uniți atunci când înțelegem că slujirea noastră începe în Cristos și se îndreaptă spre Dumnezeu, care a pus unica temelie a credinței noastre și este originea unității noastre (ziua a opta).

Octava de rugăciune ne invită să reflectăm împreună ca Biserici diferite, să implorăm unii pentru alții binecuvântarea lui Dumnezeu și să căutăm domenii în care este posibil să creștem împreună în unitate.

© Editura Presa Bună



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat