|
Introducere teologică și pastorală "Pacea mea o dau vouă" (In 14,23-31) Ne rugăm arareori pentru cauze care nu ne privesc și ne rugăm cu multă fervoare pentru ceea ce ne atinge profund, ceea ce privește persoanele și locurile din lume pe care le cunoaștem. Și totuși, rugăciunea dispune inima omului spre primirea celuilalt. Sfântul Isaac Sirianul vorbește despre inima milostivă, ca despre o inimă mistuită de o compasiune infinită pentru toate ființele umane, pentru toate lucrurile creației. Cuprinsă de o "puternică și vehementă milostivire", de o compasiune "fără limite după imaginea lui Dumnezeu", inima înalță rugăciunea sa din mijlocul tuturor suferințelor, înalță rugăciunea sa pentru cei care fac răul, pentru "dușmanii adevărului" (Omilia 81). Lumea de azi are nevoie de aceste inimi pline de milostivire, de această rugăciune care este izvorâtă din gemetele umanității, ale întregii creații. Căutarea păcii în Orientul Mijlociu, care este țelul a numeroase alte popoare din diferite părți ale lumii, este fundalul celebrării și meditațiilor din Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor în 2004. Dat fiind faptul că pacea în lume este un bine care nouă ne scapă și care întâlnește constant obstacole, căutarea păcii și imensa speranță de care este legată, constituie o parte importantă a rugăciunii care izvorăște azi din sufletele noastre și se înalță spre inima milostivă a lui Dumnezeu. Aspirăm cu toții spre pace. Este omenesc să găsim în ea seninătatea și să aspirăm spre ea din adâncul inimii. Cu toate acestea, drumul care ne conduce spre pace nu este nici ușor de găsit, nici ușor de parcurs. Sperăm că mileniul al treilea va fi un mileniu al păcii, un mileniu al întoarcerii la credința în Dumnezeu. Pace în arabă se spune salaam. În ebraică, limbă din aceeași familie semitică, pace se spune shalom. În Orientul Mijlociu, ca și în alte regiuni ale lumii unde membrii diferitelor religii trăiesc alături, relațiile constructive între tradițiile religioase diferite - clădite pe dialog și pe căutarea comună a păcii și a dreptății, înrădăcinate în aceeași recunoaștere a demnității oricărei ființe omenești - sunt o condiție esențială pentru ca să ne fie dat harul de a primi darul păcii. De asemenea, este fundamental în căutarea păcii ca toți creștinii și toate comunitățile creștine să trăiască în spirit de reconciliere și misiune comună. Preocuparea comună în favoarea păcii ar trebui să ne apropie unii de alții în comuniune. Conceptul biblic de pace este bogat și cuprinde numeroase fațete. Poate însemna plenitudine și bunăstare, fericire și siguranță, integritate și dreptate. Credința noastră creștină ne spune că adevărata pace nu ne poate fi dată decât dacă urmăm calea lui Dumnezeu, așa cum ne spun Scripturile, și numai în condițiile în care parcurgem drumul păcii proclamat și trăit de Isus Cristos. "El este pacea noastră" (Ef 2,14) și, în calitate de discipoli ai lui Cristos, unitatea noastră trebuie să fie o reconciliere în el. Mărturia în favoarea păcii din partea unei comunități creștine divizate este plină de ambiguități. Această contradicție internă diminuează posibilitățile noastre de a răspândi pacea lui Cristos. Din contra, unitatea între Biserici dă putere și credibilitate mărturiei noastre, propunând într-o manieră convingătoare lumii viziunea unei reconcilieri universale în Cristos. Reconcilierea între Biserici este o modalitate de a ajunge la pace și conferă un caracter de integritate proclamării sale. Suntem cu toții coresponsabili în căutarea unității, care va oferi o mărturie autentică a păcii lui Cristos. În mod asemănător, suntem cu toții chemați, în diferite moduri, dar inspirate și încurajate de același Duh, să fim artizani ai păcii sale și ai reconcilierii în lume. Bisericile orientale au traversat perioade diferite din punct de vedere istoric, care nu pot fi comparate cu altele. Aceste vechi Biserici și țările care sunt leagănul creștinismului au cunoscut foarte rar pacea. Din generație în generație, ele au aspirat la pace și s-au rugat ca ea să vină. Astăzi, mai mult ca oricând, aceste Biserici doresc pacea, și ele posedă un patrimoniu, o moștenire, tradiții și rituri care le fac să implore cu fervoare această pace în rugăciunile lor. De aceea, ele au ales tema păcii pentru Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor din acest an. Într-adevăr, pentru Bisericile orientale care trăiesc alături și sunt minoritare în sânul culturilor lor, ținând seama de mulțimea și de numeroasele căsătorii mixte care au loc între credincioși, opera ecumenică nu este un ideal abstract, ci o necesitate vitală. Numai promovarea unui spirit ecumenic poate da sens existenței lor. Unitatea și pacea sunt inspirațiile lor cele mai mari, visul lor suprem. O provocare comună le-a adunat și aspirația lor spre un viitor mai bun le-a unit. Pacea este grija lor zilnică, speranța lor constantă. La începutul creștinismului, comunitatea creștină era "una" și, chiar dacă întruparea acestei unități n-a fost niciodată ușoară, Biserica primară a apărut de-a lungul secolelor ca model fundamental al unei comunități, care putea trăi în pace și putea proclama această pace în mod eficace. Acest lucru nu mai este actual: nu mai suntem total uniți și mărturia noastră în favoarea păcii suferă. Cei care o doresc ar trebui să se roage pentru unitate și s-o caute. Conștientă de această relație, Biserica este chemată să se roage pentru o pace în unitate și pentru unitate în pace. Alegerea temei din acest an a fost, de asemenea, dictată de faptul că Bisericile din Orientul Mijlociu sunt convinse că, dacă creștinii din lumea întreagă s-ar aduna pentru această rugăciune ecumenică, ei ar fi solidari cu speranțele și suferințele populațiilor din această regiune. Despre această așteptare ne amintește apostolul Paul care, de-a lungul călătoriilor sale, aduna daruri pentru Biserica mamă din Ierusalim. Astăzi darul pe care îl căutăm este cel al rugăciunii și al susținerii spirituale a fraților și surorilor uniți într-o dorință comună de pace. Pacea înseamnă a așeza lucrurile în conformitate cu ordinea lor naturală, cea pe care Dumnezeu le-a dat-o. Ea privește toate relațiile și toate tipurile de relații. Paradisul a fost adesea prezentat ca un loc unde domnește pacea între Dumnezeu și poporul său, între fiecare individ și aproapele său, între rasa umană și creație. Pacea nu există decât acolo unde există dreptatea. Invers, păcatul este la originea neînțelegerilor. El dispersează, dreptatea unește. Acțiunile noastre zilnice, precum și alegerile noastre au repercusiuni asupra vieții noastre, căci ne pune în situația de a opta pentru bine sau pentru rău. Inevitabil, ele ne îndepărtează sau ne apropie de Dumnezeu și de aproapele nostru. Noi găsim pacea și o răspândim, sau o alungăm și o distrugem. În Orient, persoanele se salută și urează pace pentru că este cea mai frumoasă urare pe care pot să și-o facă, cea mai bună relație ce o pot întreține cu aproapele, dreptul pe care trebuie să și-l apere cu cea mai mare îndârjire. Dumnezeu Tatăl est Dumnezeul păcii care ne-a împăcat cu sine prin sângele Fiului său unic (2Cor 13,11). În anafora euharistică a Bisericilor orientale, credincioșii proclamă o "milostivire de pace, un sacrificiu de laudă", reamintind astfel milostivirea lui Dumnezeu care ni s-a manifestat prin revelație și dăruirea de sine prin Cristos, cel care ne-a făcut să accedem la pacea pe care numai Dumnezeu o poate da. Isus a venit să construiască pacea pe pământ și s-o dea oamenilor (In 14,27) și el cheamă Biserica sa să fie fermentul unui nou paradis, răspândind această pace adevărată pe care el dorește atât de mult s-o dăruiască lumii. Riturile, celebrările liturgice și adorarea în imensa lor varietate aspiră toate spre reconcilierea omului cu Dumnezeu, cu aproapele, cu universul și cu sine însuși. Rugăciunea pentru pace implică o dimensiune interioară puternică: cheamă la convertire și la deschiderea inimilor astfel încât fiecare să poată purta în el milostivirea lui Dumnezeu; ea încurajează la încrederea sinceră că Dumnezeu îndeplinește prin și pentru noi ceea ce noi nu putem face pentru noi înșine; ea aduce roade prin opere de caritate realizate ca și acțiune a harului lui Dumnezeu și favorizează reconcilierea și relația pașnică cu aproapele, ea invită la perseverență la ascetism și în purificarea interioară. În sfârșit, așa cum am spus deja, rugăciunea pentru pace este legată în mod necesar de căutarea unității în toate sferele vieții omenești. Rugăciunea pentru pace ne pregătește, de asemenea, ca și creștini și ca Biserică să îndeplinim misiunea profetică, intrinsec legată de trupul lui Cristos: să fim instrumente și artizani ai păcii și dreptății pentru o omenire dezbinată și pradă războaielor. Angajamentul activ în favoarea păcii și a dreptății este fructul Duhului Sfânt care se manifestă în noi. Nu este vorba de un proiect uman, ci de opera lui Dumnezeu, după cum spun cu insistență Scripturile, că pacea lui Dumnezeu nu este pacea lumii. Profeții Isaia (2,4) și Mihea (4,3) ne vorbesc de un timp în care națiunile, zdrobind săbiile [...] vor face brăzdare și din lănci vor face cosoare". Această viziune a transformării armelor în unelte ce vor servi la edificarea comunității continuă să-i facă pe creștini, să-i învețe să mânuiască cu abilitate instrumentele dialogului și a soluției nonviolente a conflictelor în căutarea păcii și a dreptății, nerecurgând decât la mijloace perfect coerente cu scopul ce-l doresc atins, așa cum a făcut și Cristos. Mihea și Ieremia aduc mărturia unei tradiții profetice, aceea de a se ridica împotriva ipocriziei și falsei retorici a păcii, batjocorindu-i pe cei ce spun "totul merge bine! totul merge bine. Și nimic nu merge" (Ier 6,14), cei care "dacă ar putea mușca [...] ar proclama pacea; dar celor ce nu le pun nimic în gură, declară războiul ca fiind sfânt" (Mih 3,5). Astăzi, numeroși creștini și numeroase comunități creștine iau parte la dezbaterea publică punând mijloacele de a ajunge la pace, disprețuind adesea platformele politice și ideologice și politicile "păcii", bazate pe violență, nedreptate, asuprirea celorlalți. În unele părți ale lumii, mărturia profetică, ce înseamnă confruntarea unor definiții înguste sau false despre pace cu viziunea biblică, este imposibil de realizat, sau poate supune unor riscuri crescute persoanele sau comunitățile cărora se adresează. Aceste regiuni ocupă un loc special în rugăciunea noastră pentru pace. În 2004, creștinii din lumea întreagă vor celebra din nou sărbătoarea Paștelui la aceeași dată. Misterul pascal este sursă de speranță și în ceea ce privește misiunea noastră, promisiunea unei păci care este posibilă. El ne reamintește că, dacă violența, nedreptatea și ura cresc, numai puterea lui Dumnezeu poate transforma moartea în viață și poate aduce reconcilierea în rândul celor care doresc distrugerea vieții. Dat fiind faptul că sărbătorim împreună Paștele, să facem astfel ca sărbătorile din această săptămână sfântă să fie o încurajare în trăirea mai profundă a speranței și bucuriei, a misiunii ce izvorăște în mormânt o dată cu Isus cel Înviat. Anul 2004 se găsește cu adevărat din plin în Deceniul luptei împotriva violenței promovat de Consiliul Ecumenic al Bisericilor, inițiativă ce ne invită la rugăciune și ne cheamă să ne angajăm în căutarea păcii. În timpul celebrării ecumenice, prin textele biblice și prin meditațiile pentru cele opt zile, vom scoate în evidență viziunea biblică asupra păcii și vom reflecta pe această temă din diferite unghiuri, în speranța de a-i aduna pe creștini și de a descoperi împreună tezaurele infinite ale moștenirii comune în ideea de a servi mai bine pacea renovatoare a lui Cristos în lume. Pasajul ales din Evanghelie pentru celebrare este In 14,23-31, care face parte din discursul de rămas bun a lui Cristos adresat ucenicilor săi, înainte de moarte. În acest context pascal, el îi asigură că, dacă vor asculta cuvântul său, el și Tatăl vor rămâne cu ei. El le oferă darul și promisiunea păcii: "Pace vă las vouă, pacea mea o dau vouă". Luându-și rămas bun de la ucenici, Isus le spune cum ar trebui să fie purtători de pace în lume, conduși de Sfântul Duh. În același text, Ioan ne oferă un punct de plecare pentru reflecțiile celor opt zile. El ne expune și ne permite într-adevăr să reflectăm asupra implicațiilor înțelegerii creștine a păcii. Adevărata pace, în Biserică și în lume, se întemeiază pe dragostea creatoare și vie a lui Dumnezeu față de noi (I zi). Revelându-ne dragostea Tatălui, Isus promite discipolilor pacea interioară și seninătatea în fața dificultăților (a II-a zi). Cei care ascultă cuvintele lui Cristos și-l lasă să pătrundă în inimile lor devin ei înșiși purtători ai păcii (a III-a zi). Pacea și iertarea este opera Duhului Sfânt care ne îndeamnă să ne punem spiritul și inima în serviciul unei lumi doritoare de pace (a IV-a zi). În timp ce lumea caută pacea și siguranța prin intermediul forței, pacea lui Cristos coboară în noi prin încrederea și prin slujirea fraților, atunci când combatem răul și încercăm să facem binele (a V-a zi). A urma calea ucenicilor lui Cristos înseamnă a ne elibera mereu de frică și anxietate, a fi conștienți tot mai mult că dragostea lui Dumnezeu este mai mare decât orice i se opune (a VI-a zi). În încrederea în Învierea lui Cristos și în așteptarea revenirii sale în slavă, creștinul trebuie să trăiască privind mereu spre un orizont de speranță și să se arate solidar cu cei ce trăiesc în îndoială, necaz și frică (a VII-a zi). Pacea autentică, pacea pe care Dumnezeu vrea să ne-o dea, ne aduce bucurie, dar ne obligă, de asemenea, să ne consacrăm celorlalți, pentru ca fiecare să avem parte de această pace (a VIII-a zi). © Editura Presa Bună
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |