|
Alep, oraș ecumenic Introducere Alep este un oraș situat în nordul Siriei. A fost cunoscut din antichitate ca punct de întâlnire între diferite civilizații care s-au succedat și ca loc de staționare a diferitelor caravane comerciale ce legau extremul Orient de Occident și Nordul de Sud. Impunătoarea cetate și vechile piețe ale orașului sunt mărturii ale trecutului său. Alep a fost denumit, de asemenea, "Borée". O veche tradiție explică faptul că Alep, în arabă halab, vine din cuvântul halib care înseamnă lapte. Tradiția spune, în sfârșit, că Abraham ar fi trecut prin acest oraș, și acolo și-ar fi muls vacile!
1. Privire istorică Creștinismul a ajuns devreme în Alep, oraș care din punct de vedere ecleziastic depindea de scaunul apostolic al Antiohiei (la 80 km), unde ucenicii lui Cristos au fost numiți pentru prima dată creștini (Fap 11,26). Istoricul Mihai Sirianul povestește despre o tradiție conform căreia regiunile Alep și Mounbouj au fost evanghelizate de apostolul Simon Zelotul. Prima comunitate creștină din Alep a supraviețuit timp de trei secole fără ierarhie oficială, din cauza persecuției guvernului păgân al romanilor. Ea a dat mai mulți martiri, printre care cei mai cunoscuți sunt cei doi sfinți: Sergiu și Bacchus și cei doi medici: Cosma și Damian. După recunoașterea oficială a religiei creștine la începutul secolului al IV-lea, Biserica din Alep a fost constituită ca eparhie sufragană scaunului de Antiohia; în această perioadă s-au construit multe biserici, mănăstiri cu multe sihăstrii și celule monastice. Vechile biserici din Alep, cum ar fi biserica "Sfântul Simeon Stilitul", cea din Mouchabbak, de la Qalb Lozé, din Qorech și altele, orașele dispărute și bisericile în ruină din împrejurimile Alepului sunt cele mai minunate mărturii despre înflorirea creștinismului în această regiune, la acea epocă. Viața monastică din Alep a atins apogeul între secolele al IV-lea și al V-lea. Renumele stiliților, "aleșii lui Dumnezeu", depășea teritoriul. Printre femei le enumerăm pe Marana și Kira, în timpul lui Acace, episcop de Alep (378-432). Această prezență creștină a fost de multe ori zdruncinată și compromisă de-a lungul secolelor, sub guvernarea romană și apoi bizantină, din cauza ereziei lui Arie și a refuzului Conciliului din Calcedon. După cucerirea musulmanilor, creștinii au trecut sub tutela "zimmah"-ului. După cruciade, urmate de invaziile seleucizilor, mamelucilor, tătarilor și mongolilor, situația s-a stabilizat când otomanii au cucerit Siria în secolul al XV-lea. Ei au recunoscut diferitele comunități creștine, ca și alte entități socio-culturale care se bucurau de o anumită autonomie internă, cum ar fi Millet. Creștinii, repartizați după origine și confesiune, au învățat să trăiască împreună. Această situație s-a concretizat la Alep prin vecinătatea vechilor biserici bizantino-melchite, armene, maronite și siriene. În secolul al XVII-lea, negustorii, în număr mare, au venit în marea metropolă siriană. S-au înființat consulate pentru a le apăra interesele. Cu ei au venit și numeroși călugări misionari care au contribuit în a le da un nou avânt spiritual. Din Alep sunt originari întemeietorii a cinci ordine călugărești orientale care și-au stabilit mănăstirile în Liban. La Alep s-a dezvoltat în secolul al XVIII-lea un curent favorabil unității cu Roma, care a făcut ca Bisericile Armeană, Bizantino-Melchită și Siriană să se separe în două comunități: ortodoxă și catolică. În secolul al XIX-lea s-a constituit comunitatea caldeeană și cea latină. Apoi, prin efortul misionarilor protestanți, s-au creat două comunități evanghelice, una armeană și alta arabă. Relațiile între Biserici nu au fost cordiale la începutul secolului al XX-lea, dar anumite fapte de ordin social și național au determinat creștinii să se regrupeze în cursul anilor și să trăiască o nouă perioadă de relații ecumenice, frățești, inaugurată de îmbrățișarea istorică dintre Paul al VI-lea și Athenagora la Ierusalim. Și cum terenul era foarte fertil la Alep, oraș cunoscut pentru bogăția tradițiilor religioase, grăuntele unității a găsit un câmp fertil pentru a crește, a se maturiza și a da roade până azi. Așadar, Alepul a trăit în ultimii 35 de ani o evoluție rapidă a relațiilor ecumenice între Bisericile locale ortodoxe, catolice și protestante. Cei care au contribuit la crearea acestei atmosfere ecumenice, sub directivele sinoadelor lor, au fost mai ales șefii religioși; nu trebuie neglijat însă rolul laicilor, care au impus acest spirit ecumenic într-un mediu unde unitatea societății creștine este extrem de importantă.
2. Alep azi Alep este un oraș cu 1.500.000 de locuitori. Creștinii sunt minoritari, ei reprezentând 10% dintr-o populație majoritar musulmană. Limba oficială este araba. Printre creștini sunt unii care vorbesc armeana și siriana. Alep numără unsprezece comunități creștine, recunoscute ca "taifeh": trei eparhii ortodoxe (armeană în Cilicia, greacă în Antiohia și siriană în Antiohia), șase eparhii catolice (greco-melchită, armeană, siriană, maronită, caldeeană și latină) și două comunități protestante (armeană și arabă). Este evident faptul că șefii religioși, chiar dacă se află pe același teritoriu, au jurisdicție numai asupra persoanelor din comunitățile lor. Toate comunitățile au statut propriu recunoscut de stat și se bucură de o autonomie juridică în ceea ce privește actele de căsătorie, tribunalele bisericești, cultul, gestionarea patrimoniului, consiliile administrative... Una dintre particularitățile din Alep este că în ziua de duminică mai multe școli, uzine și magazine private sunt închise, chiar dacă ziua de odihnă oficială este vinerea. Creștinii care lucrează duminica beneficiază de un timp liber pentru a îndeplini datoria lor duminicală. Duminica au loc celebrările liturgice și marile sărbători, cum ar fi căsătoriile și botezurile... Prezența efectivă a creștinilor depășește procentajul oficial. Orașul Alep are 36 de biserici în care se oficiază, 17 capele, 21 de mănăstiri. Din punctul de vedere al asistenței pastorale, credincioșii au la dispoziție 98 de preoți, călugări și păstori, și 75 de călugărițe. Alep rămâne ceea ce totdeauna a fost, o sursă de vocații sacerdotale și călugărești, și adăpostește trei seminarii mici și trei seminarii mari. Institutele caritative, educative și culturale patronate de Biserici, ca și școlile, spitalele, dispensarele, casele de odihnă, orfelinatele etc. contribuie mult în ceea ce privește dezvoltarea socială a orașului în slujba omului, fără discriminare. Alep se distinge de altfel printr-un spirit de viață comună și de vecinătate armonioasă cu musulmanii. Relațiile dintre șefii religioși și dintre credincioși, atât creștini cât și musulmani, sunt fraterne și cordiale, impregnate de respect reciproc, de colaborare în domeniul social și îndeplinirea responsabilităților naționale. Creștinii au reprezentanți în parlament, în instanțele oficiale și direcțiile generale; ei se bucură de drepturi civile și de egalitate în fața legilor. De aceea, au fost chemați să dea mărturie în fața altora prin conduită bună, verticalitate și unitate. Acest mozaic de comunități creștine își găsește unitatea în faptul că șefii religioși se întâlnesc regulat - ultima sâmbătă din fiecare lună - pentru a discuta cu privire la problemele pastorale și pentru a lua decizii comune în chestiunile sociale și situațiile neprevăzute. S-au angajat să refuze orice mijloc de prozelitism, să colaboreze pentru a salva interesele Bisericilor și să dea mărturie în fața musulmanilor. Au un consiliu, Consiliul Șefilor Comunităților Creștine din Alep, care are un secretariat care dă comunicate și directive generale.
3. Relațiile ecumenice interioare Animați de acest suflu ecumenic, Bisericile din Alep au realizat un mare progres pe trei axe: împărtășirea spirituală, înțelegerea pastorală și colaborarea caritativă.
a. Împărtășirea spirituală Episcopii și preoții participă la ceremoniile botezaților, la căsătorii, logodne și înmormântări în diferite biserici. Aceste celebrări devin adesea manifestări ecumenice, care lasă o impresie mai bună despre credincioși. Timpul forte al relațiilor ecumenice se manifestă în timpul Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor. Comisia ecumenică locală este însărcinată cu organizarea celebrărilor și pregătește, de asemenea, broșurile pentru a ajuta credincioșii să participe la rugăciune. Prima celebrare îi adună pe credincioși. Cea de-a doua îi adună pe tineri. A treia întâlnire de rugăciune reunește clerul și este urmată de "agape" frățești. O celebrare ecumenică specială, în limba armeană, este organizată de cele trei comunități armene din oraș, care celebrează împreună sărbătorile comemorative naționale și religioase. Este de notat că preoții diferitelor comunități (mai mult de 95) se cunosc și au bune relații între ei. Ca urmare, s-a publicat un anuar ecumenic care regrupează toate comunitățile creștine din Alep. b. Înțelegerea pastorală Există o adevărată înțelegere pe plan pastoral între diferitele Biserici din Alep. Într-adevăr, toate Bisericile acceptă Botezul celorlalte Biserici, ca și căsătoriile mixte. Obiceiul este ca soțiile să urmeze confesiunea soțului. Cererile de trecere dintr-o Biserică în alta sunt rar acceptate și trebuie să fie întemeiate pe motive valabile. Toate școlile particulare, confraternitățile și centrele de catehism au un caracter ecumenic. Trebuie subliniat faptul că toate cărțile de catehism care sunt utilizate în școlile din Siria au fost redactate de o comisie ecumenică. Acest proiect poate fi considerat, fără nici o îndoială, ca fiind un demers de avangardă în domeniul ecumenic. Trebuie semnalat și faptul că Societatea Biblică, la conducerea căreia se află protestanții, Institutul de Teologie al Societății Catolice de Catehism și mișcările ortodoxe lucrează pentru promovarea spiritului ecumenic. De altfel, tot ce este publicat în numele Bisericilor din Alep, ca de exemplu buletinele diecezane și foile parohiale, este marcat de spiritul de deschidere ecumenică. Mai multe comisii ecumenice interconfesionale lucrează în Alep în colaborare cu Consiliul Bisericilor din Orientul Mijlociu (în domeniul tineretului, al familiei, al promovării femeii, al sănătății...). În ultima vreme, într-un cartier nou al orașului a fost sfințită o nouă biserică; aceasta va fi folosită în comun de ortodocși și catolici; ea va fi în slujba tuturor creștinilor. Printre preocupările noastre pastorale comune semnalăm problema emigrării, care apasă greu asupra Bisericilor din Orient. Combatem acest flagel printr-o solidaritate ecumenică. Planul nostru este centrat pe trei axe: - Avem rădăcini în țările arabe: de aici reiese importanța faptului de a ne ocupa de vestigiile arheologice ale vechilor comunități creștine și de a încuraja grupurile de tineri să viziteze vechile biserici în ruină și să studieze istoria Bisericilor noastre din Orient; - Avem o istorie comună cu frații noștri musulmani: de aici reiese importanța prezenței noastre și a vieții comune în aceeași patrie; - Avem aici privilegii care nu există în alte țări: de aici reiese importanța de a trezi atenția creștinilor de a nu cădea în cursa atracțiilor țărilor dezvoltate.
c. Colaborarea caritativă Așa cum deja am menționat, Bisericile din Alep se disting, de asemenea, prin colaborarea în domeniul umanitar și caritativ. Ele oferă asistență bătrânilor, orfanilor, săracilor, familiilor în dificultate și persoanelor cu handicap, în timp ce spitalele și dispensarele au adoptat o linie de conduită ecumenică, nefăcând nici o distincție între persoanele aparținând diferitelor confesiuni. Comuniunea spirituală din Alep se implică în mod concret în comuniunea carității. Noi însă sperăm mereu să începem un dialog doctrinar teologic, care lipsește întâlnirilor noastre ecumenice, ce se limitează, cum am văzut, la dimensiunea spirituală, pastorală și umanitară. De asemenea, suntem mereu în căutarea unei soluții pentru a unifica data Paștelui, ceea ce reprezintă o mare grijă printre credincioși. Într-adevăr, astăzi câteva Biserici celebrează Paștele după calendarul gregorian, altele după cel iulian, ceea ce reprezintă un scandal în calea unității. Am suferit, de asemenea, datorită înființării la Alep a unei comunități ecleziale independente, care nu participă la activitățile ecumenice căci ea refuză recunoașterea Botezului din alte Biserici și practică un prozelitism inacceptabil.
4. Relațiile ecumenice exterioare Mai mulți episcopi și șefi ai comunităților din Alep întrețin relații oficiale cu instanțele și consiliile ecumenice internaționale și participă la dialoguri teologice bilaterale cu Bisericile surori. Această deschidere este benefică pentru relațiile ecumenice locale. Semnalăm printre aceste consilii: - Consiliul Ecumenic al Bisericilor, care a organizat mai multe întâlniri la Alep. Cea mai importantă a avut ca subiect unificarea datei Paștelui. Acest studiu este cunoscut sub numele de "Consultarea de la Alep". - Consiliul Bisericilor din Orientul Mijlociu a găsit la Alep un loc favorabil ecumenismului; de aceea, s-a înființat un birou care se ocupă de educația creștină și s-au organizat mai multe activități ecumenice în interesul familiei, tineretului și femeii (printre aceste activități semnalăm cursurile de formare pedagogică, ce ocupă un loc principal). - Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, care urmărește activitățile ecumenice din orașul Alep și care a trimis mai mulți reprezentanți în vederea promovării dialogului între Bisericile orientale surori și a relansării procesului de unitate. Este de subliniat și faptul că toate vizitele făcute de patriarhi la Alep, cu diferitele ocazii, dau loc la manifestări ecumenice. Vizita papei Ioan Paul al II-lea în Siria, între 5 și 8 mai 2001, a dat un nou avânt spiritului ecumenic și carității între Biserici. Dacă circumstanțele n-au permis Sfântului Părinte să viziteze orașul Alep, întregul oraș, cu șefii religioși și un mare număr de credincioși, a fost prezent la Damasc pentru a-l primi și a participa la celebrările prezidate de el, precum și la întâlnirile ecumenice derulate în cinstea sa.
Concluzie După ce am terminat turul de orizont privitor la relațiile ecumenice din Alep, aducem mulțumiri lui Dumnezeu pentru drumul parcurs împreună și îi oferim suferința noastră pentru ceea ce ne separă încă, fiind convinși că Domnul, creator a toată unitatea, va transforma dorința noastră în realitate. "Iar celui care poate să facă toate mai presus decât putem noi să cerem sau să gândim, prin puterea cu care lucrează în noi, lui să-i fie slavă în Biserică și în Cristos Isus, în toate generațiile, în vecii vecilor. Amin" (Ef 3,20-21). © Editura Presa Bună
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |