|
Introducere în tema anului 2003 "Noi avem această comoară în vase de lut" (2Cor 4,7) Problema complexă a migrării a avut un impact din ce în ce mai mare asupra vieții multor popoare, țări și Biserici din lumea întreagă. Argentina este una din țările în care s-au înregistrat numeroase valuri de imigrare ce au afectat nu doar contextul național, ci și viața Bisericilor. Proiectul inițial al Rugăciunii pentru unitate din acest an a fost propus de un grup ecumenic argentinian. Textul biblic și tema au fost alese pornind de la o reflecție asupra Argentinei ca națiune formată din poporul indigen și imigranți. La originea imigrării stau diferite motive, cum ar fi foametea, războaiele și persecuțiile religioase. Ne vom servi de două cazuri din trecutul apropiat al Argentinei pentru a exemplifica aceste situații. Ele arată totodată cât este de necesar ca Bisericile să conlucreze în aflarea unității pentru a aduce o mărturie cu adevărat unită. 1. O familie, care fuge de violență, decide să emigreze și află refugiu în Argentina. Acolo este în siguranță, dar trebuie să facă față unui nou tip de societate pe care nu o înțelege, unei limbi străine și unui trecut istoric cu care nu se poate identifica. Uneori populația locală nu apreciază prezența ei. Această familie este fericită, dar resimte, în același timp, o oarecare tristețe. Lasă în urmă teama, dar descoperă acum discriminarea. În unele cazuri, aceste persoane trebuie să accepte să fie exploatate financiar. Este prețul pe care trebuie să-l plătească pentru a trăi în siguranță și pentru a-și putea crește copiii. Noua lor țară îi primește și totodată îi respinge. Cu toate acestea au credință și așteaptă lumina care-i va îndruma în întuneric. 2. O tânără femeie ajunge într-un mare oraș pentru a-și căuta de lucru. A trăit în partea de nord a țării, iar acum trebuie să o părăsească pentru că își dorește un viitor mai bun. Și-a părăsit familia și prietenii, iar acum trebuie să înfrunte un alt tip de societate. Culoarea pielii și accentul dovedesc că este originară din această țară. Prin venele sale curge cu siguranță sânge indigen. Din acest motiv și ea va trebui să plătească foarte scump. Ea descoperă strălucirea marelui oraș, dar totodată și tristețea singurătății. Se simte străină în propria sa țară. Uneori chiar are sentimentul că este tratată ca și cum nu ar avea dreptul să guste din bucuriile vieții. Nu are pe nimeni căruia să i se destăinuiască, dar speră că într-o zi își va afla locul în această societate. Acest gen de situații a condus grupul local să reflecteze asupra forței pe care cuvântul lui Dumnezeu ne-o dă în momentele grele. Acest ultim caz ne amintește că toți membrii poporului lui Dumnezeu trebuie să fie peregrini pe drumul ce duce către împărăția sa. Biblia ne oferă multe exemple de oameni care au migrat dintr-un loc în altul, în mare parte din aceleași motive care-i împing pe oamenii de astăzi să facă acest lucru. Abraham și Sara, Iacob, Amos, Iosif, Maria și Isus sunt exemple biblice de imigranți. Experiența imigrării ne relevă o lume divizată. Unitatea creștinilor trebuie să fie paradigma unității oamenilor. Creștinii posedă "o comoară în vase de lut" (2Cor 4,7) care este slava Domnului nostru Isus Cristos, adică izbânda sa asupra păcatului, a morții, a persecuției și a urii. Această comoară este, după cum scrie sfântul Paul în 2Cor 4,5-6, cunoașterea gloriei lui Dumnezeu care a strălucit prin Isus când ne-a revelat adâncurile iubirii lui Dumnezeu și milostivirea sa față de creație, îndeosebi față de cei săraci de pe pământ. Textul din 2Cor 4,5-18 ne cheamă să recunoaștem că purtăm în trupurile noastre o comoară care nu ne aparține, dar care este un dar al lui Dumnezeu pentru a ne întări și a ne încuraja în momentele de teamă și tristețe. Noi purtăm această comoară în fragilitatea vieții noastre omenești, ceea ce demonstrează clar că acest dar vine de la Dumnezeu și nu de la noi. Dumnezeu ne invită să fim martorii săi prin slăbiciunea noastră omenească. Trupul lui Cristos este unul și de aceea diviziunile dintre creștini sunt o contramărturie a acestui adevăr, iar noi trebuie să o depășim. Recunoaștem că obstacolele sunt mari și că puterile noastre fizice și intelectuale nu sunt suficiente pentru a vindeca păcatul nostru de diviziune. Unitatea Bisericii trebuie să se realizeze prin lucrarea și puterea Duhului Sfânt care acționează în noi, pentru ca fiecare pas spre unitate să poată fi văzut ca un act divin ce ne apropie din ce în ce mai mult de împărăția lui Dumnezeu. Trebuie să acceptăm provocarea apostolului Paul când spune că noi credem și de aceea vorbim (2Cor 4,13). A nu vorbi înseamnă a ascunde realitatea vizibilă a lui Cristos, care acționează în noi și stă la baza acțiunii Bisericii în lume. Astfel, îmbogățiți de puterea care ne este dăruită, trebuie să mergem în întâmpinarea aproapelui nostru pentru a împărți cu el lumina lui Cristos și pentru a recunoaște în mod reciproc că avem o datorie față de Dumnezeu care a dat viața Fiului său pentru mântuirea omenirii. Toate aceste teme sunt evocate în timpul celebrării și al celor opt zile. Acestea din urmă au fost structurate după cum urmează. Paul, în Scrisoarea către Corinteni, îi încurajează pe frații săi creștini prin mesajul de speranță care este Isus Cristos. El este mesajul divin care revelează slava lui Dumnezeu și lumina care continuă să strălucească într-o lume a întunericului (2Cor 4,5-6). Este speranța care a sporit în inimile oamenilor care sunt conștienți că ea izvorăște din Dumnezeu și nu din noi. Este comoara care-l sprijină pe peregrin și pe imigrant în condiția lor umană fragilă (Ziua 1 - 2Cor 4,7). Credința comună în Cristos este speranța și comoara noastră. În lumea de astăzi, mulți bărbați, femei și copii suportă povara persecuției, a deznădejdii și a abandonării atunci când sunt constrânși să plece din căminul lor și să trăiască în stradă, separați adesea de mediul lor familiar. Paul reflectează asupra experienței persecuției oferindu-ne mângâierea credinței creștine, căci Isus și-a asumat condiția noastră umană pentru ca aceasta să se înnobileze și să ne descopere puterea lui Dumnezeu prin slăbiciunea noastră. De aceea nu suntem nici striviți și nici nu ne pierdem nădejdea, nu suntem nici părăsiți și nici nimiciți, pentru că avem credință (Ziua 2 - 2Cor 4,8). Misterul mântuirii continuă să strălucească în situațiile în care, prin harul lui Dumnezeu, spiritul omului ne permite să percepem chipul lui Cristos în fragilitatea trupurilor noastre. Această fragilitate ne permite să vedem moartea lui Cristos pe care acesta a trăit-o în propriul trup; dar prin milostivirea lui Dumnezeu, descoperim totodată chipul lui Cristos revelat. Adesea, păcatul discriminării ne descoperă o cultură a morții, care nu este altceva decât dorința de a elimina diferența, adică pe celălalt. Bisericile au misiunea de a afla împreună modalitatea de a face cunoscut chipul lui Cristos care este în celălalt ca un izvor de bogăție, un dar prețios. Prezența lui Cristos în trupurile noastre ne reînnoiește pentru ca prin noi să se arate chipul lui Dumnezeu, demnitate care nu poate fi ștearsă. Numai atunci când devenim conștienți de această comoară pe care fiecare ființă umană o poartă în sine, îi putem accepta pe ceilalți văzând asemănarea lor cu Dumnezeu (Ziua 3 - 2Cor 4,10). Acest lucru poate părea contradictoriu, dar, atâta timp cât avem viață în noi, trebuie să învățăm să fim dați morții, să renunțăm la noi înșine pentru ca Isus Cristos să se arate prin noi. Acționând astfel, ne deschidem către adevărata valoare a vieții - o existență încredințată lui Cristos, pentru ca viața sa să se arate în trupurile noastre. Toți creștinii sunt chemați să dea mărturie că păcatul nu ne mai stăpânește. Astfel, Bisericile pot să mărturisească în lume demnitatea vieții care este viața nouă în Cristos (Ziua 4 - 2Cor 4,11). În condițiile precare în care se află peregrinii și imigranții, Bisericile creștine unite "în același spirit de credință" își oferă vocea celor străini și lipsiți de bunurile lor. Putem găsi cuvinte pentru a vorbi tocmai pentru că mărturisim aceeași credință. Tema pentru Ziua 5 (2Cor 4,14) îi încurajează pe creștini să reflecteze asupra necesității de a vorbi cu mult curaj despre situațiile disperate ale celor fără acoperiș, ale refugiaților, ale imigranților, ale persoanelor care trăiesc pe stradă, ale popoarelor care migrează, ale bărbaților, femeilor și copiilor care se află în deznădejde. Noi credem cu adevărat în puterea reînnoitoare a lui Dumnezeu în Isus Cristos. De aceea, împreună vorbim cu curaj împotriva a tot ceea ce ofensează demnitatea persoanei umane. Biserica are misiunea de a fi semn al harului lui Dumnezeu în societate. Valorile acestei lumi efemere nu sunt în mod necesar și ale împărăției cerurilor. Isus a încredințat adunării credincioșilor și Bisericilor misiunea de a trăi din plin experiența împărăției lui Dumnezeu ca pe o forță nouă care regenerează societatea umană. Îndreptățirea pe care am primit-o în mod liber prin harul lui Dumnezeu ne obligă să trăim în lume ca îndreptățiți (Ziua 6 - 2Cor 4,15). În ciuda numeroaselor dificultăți și persecuții, trebuie să perseverăm. Sfântul Paul ne îndeamnă să rămânem tari, pentru că nu purtăm în noi doar moartea lui Cristos, ci și viața lui. Biserica este chemată să proclame izbânda lui Cristos asupra morții, dovedindu-se o comunitate curajoasă. Perseverența celor care caută unitatea creștinilor este fundamentală pentru toți cei care sunt înfricoșați ori tentați să renunțe la lupta lor, pentru că, în ciuda numeroaselor dificultăți, ea este încercarea forței harului lui Dumnezeu. Isus s-a rugat pentru unitatea tuturor celor care poartă numele său tocmai pentru ca lumea să creadă. Cu toate obstacolele pe care le întâmpinăm pe calea unității, Bisericile trebuie să acționeze împreună în fața nenorocirilor, cu mult curaj și perseverență, pentru a oferi lumii noastre divizate un exemplu de unitate și pentru a fi un semn al puterii morții lui Cristos asupra tuturor forțelor păcatului și ale întunericului (Ziua 7 - 2Cor 4,16). În Ziua 8 suntem chemați să reflectăm asupra modului în care suferințele pe care le îndurăm ne pregătesc pentru "belșugul nemărginit al gloriei veșnice" (2Cor 4,17). Nu este o imagine utopică a sfârșitului tuturor luptelor omenești. De fapt, Paul ne îndeamnă să reflectăm asupra transformării noastre prin harul învierii lui Cristos care are loc dacă suntem uniți prin credința în suferințele sale. Purtăm în trupul nostru atât suferințele lui, cât și învierea sa. De aceea, Paul ne îndeamnă să privim dincolo de ceea ce ochii trupului nostru ne permit să vedem, să privim spre veșnicia pe care ne-o revelează slava lui Cristos. Unitatea tuturor celor care cred în Cristos devine vizibilă atunci când creștinii își asumă cu adevărat îndatoririle proprii în această lume, în care sunt peregrini. Pentru fiecare din cele opt zile este propusă o rugăciune pentru a cere harul lui Dumnezeu pentru unitatea tuturor celor care cred în Cristos. Nu s-ar putea sublinia niciodată îndeajuns importanța acestei rugăciuni pentru că în ea toți creștinii, prin puterea Duhului Sfânt, recunosc cu umilință că unitatea pe care o dorește Dumnezeu pentru Biserica sa este ea însăși un dar. Așadar, să ne rugăm fără încetare ca să ne pregătim să primim acest dar și să-l purtăm în vasele de lut ale fragilității noastre umane. © Editura Presa Bună
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |