|
Discurs: Andreea Riccardi Lumina lui Cristos strălucește asupra tuturor - Speranța de reînnoire și unitate în Europa Creștinii din Europa au o ocazie bună în aceste zile să considere împreună însemnătatea continentului nostru în contextul lumii, dacă nu privesc adunarea de la Sibiu ca un eveniment ritual. Cu zece ani în urmă, în Graz, nu trecuse mult de la căderea zidurilor, era o întâlnire creștină a Europei reunite. Domnea entuziasmul! Astăzi lumea s-a schimbat. Viitorul este și mai puțin entuziasmant. Peste tot domnește scepticismul, lucru ce privește și întâlnirea noastră: ce utilitate are aceasta? Nouă ni se adresează întrebări importante. Lumea ni le adresează, și prin aceasta suntem constrânși să privim dincolo de orizontul nostru. Cum poate fi reînnoită viața Europei, cum poate să crească unitatea? Cum poate Europa să împărtășească lumii mai multă umanitate și evanghelia? Și apoi întrebarea: cum va arăta lumea noastră de mâine? Cu siguranță, va fi mai puțin europeană, însă mai puțin dominată de Europa. Referitor la aceasta, fiecare se limitează să ia în considerare propria țară sau propria comunitate. Firește că fiecare comunitate are problemele ei. Dar acest lucru nu este suficient. Provocările de astăzi pot fi înțelese numai în contextul unor orizonturi largi. Lumea globală pretinde o privire cuprinzătoare, totuși nu una care să se limiteze la modelul unei culturi globalizate. O privire creștină este necesară. Ea trebuie să fie temerară, curajoasă precum cea a primei generații creștine, care să fie capabilă să depășească particularitățile care se nasc din teama față de lume și dintr-o lipsă a încrederii în puterea evangheliei. La fântâna lui Iacob, Isus spune în ținutul samaritenilor către ucenici, în timp ce ei erau prinși într-o discuție minoră: "Uitați-vă în jur și vedeți câmpiile care sunt albe, gata pentru recoltă" (In 4,35). Vreau să încerc să-mi ridic ochii și să privesc întinderile pământului. Sunt conștient, făcând acest lucru, de caracterul limitat al experienței mele ca și creștin european și istoric, care se ocupă cu evenimentele lumii și care, înainte de toate, a venit în contact cu multe țări sărace prin experiența Comunității "Sant'Egidio". În comparație cu multe părți ale lumii, apare Europa în mod evident ca bogată în bunuri. De aceasta depind înainte de toate operele păcii, această moștenire scumpă de 60 de ani de pace. Între cele două războaie mondiale din secolul al XX-lea au fost doar 20 de ani. Apoi războiul a revenit în anul 1939. Sunt italian și m-am născut în anul 1950, și, spunând acest lucru, îmi descopăr și vârsta; nu am experimentat niciodată în viața mea războiul în țara mea. Acest lucru nu este valabil pentru părinții și bunicii mei. Aceasta pace este un mare dar. La sfârșitul Celui de-al Doilea Război Mondial, europenii au înțeles în sfârșit nebunia de a se lupta. Câți ani nu au fost răpiți prin război necugetat, violență neîncetată și masacre de femei, copii, bărbați! La finalul Celui de-al Doilea Război Mondial, europenii au înțeles că niciodată nu au voie să fie unii împotriva celorlalți, ci că unii trebuie să trăiască cu ceilalți! Din asta a rezultat, în ciuda unor incertitudini și ezitări, procesul de unificare europeană. Anul 1989 a înlăturat moștenirea despărțirii din anul 1945. Eliberarea de comunism s-a petrecut fără violență armată în confruntare cu regimurile care erau întemeiate pe constrângere și forță. Din păcate, s-a ajuns și după aceea la războaie în fosta Iugoslavie. Însă astăzi domnește pe continentul nostru pacea și în același timp o crescândă bunăstare, care este foarte mare în unele țări, dar există și regiuni mai mari sau mai mici cuprinse de sărăcie. Pace și bunăstare. Pentru cei tineri, pacea ar putea să pară normală, dar ea a fost ceva nu tocmai normal în decursul veacurilor istoriei noastre. Ea este o binecuvântare a lui Dumnezeu și un dar sfânt! Dar cum trebuie să ne purtăm cu această moștenire a păcii? Pericolul constă în a o irosi, așa cum se întâmplă în cazul lucrurilor pământești. Pacea este irosită prin demersurile naționaliste care reapar și azi. Aceasta este o poziție îndreptată împotriva istoriei. Căci majoritatea țărilor europene, fie mici, fie mari, nu pot să înfrunte singure marile provocări ale lumii, confruntarea cu economiile și culturile marilor țări asiatice, China și India. Pasiunile naționaliste provoacă opacitate față de realitate. Ele nu pleacă de la dorința de dominare asupra celorlalți, ci în mod precumpănitor de la dorința de a trăi pentru ele însele. Și în alte moduri este irosită această pace, această moștenire obținută prin multe dureri și eforturi în secolul al XX-lea. Europa devine o fortăreață cu ziduri la granițele sale. Însă, când se înalță ziduri de apărare, se întorc demonii secolului al XX-lea înapoi, demonii războaielor între frați. Zidurile sunt ridicate din frică dinaintea unei lumi care a devenit prea mare, cu prea mulți protagoniști, dinamici și puternici. În istoria noastră europeană nu am construit nici o fortăreață; continentul nostru era îndreptat mai curând în exterior. El este în legătură cu lumea asiatică, cu Africa prin Marea Mediterană, unit cu Orientul Apropiat, și privește în orizont peste Atlantic. Există o istorie a cuceririi din partea imperialismului cu urmări negative; o istorie misionară. Europa nu trebuie să devină o insulă care să fie protejată ca o fortăreață. Noi, europenii, suntem tentați să ne retragem din istorie cu scuza de a nu vrea să repetăm răul trecutului. Ne facem griji. Noi nu mai suntem cum eram. Există o decădere; aceasta o indică și prognozele demografice. În anul 2005, creștinii europeni erau în total mai puțini decât cei din Africa sau America Latină. Și apoi există și un gol, pentru că lipsesc viziunile pentru viitor. Politica se limitează adesea la realismul care este pretins de finanțe. Apoi, în ultimii zeci de ani, s-a arătat în Europa eșecul ideilor politice și sociale: utopia ideologiei marxiste, a ideii de a putea schimba societatea...Toate au devenit mai precaute și mai rezervate în ceea ce privește configurația viitorului. Când Ioan Paul al II-lea a devenit papă, acum circa 30 de ani, a spus cu o putere profetică: "Nu vă temeți!". Prin aceasta, el repeta cu o nouă convingere vechea chemare pascală de la Răsărit. Ea este repetată mereu în Biblie, căci teama pătrunde multe domenii ale istoriei oamenilor și popoarelor. Teama nu dispare, chiar dacă se renunță la faptul de a fi activ în lumea mare, și se construiesc ziduri. De asemenea, și drogul naționalist al aroganței asupra culturii noastre nu alungă teama. Mândria de sine nu se găsește, în măsura în care la orizont se stabilesc dușmănii. Acest lucru e simplu, și aici s-ar putea arbora steagul creștinismului împotriva eventualilor dușmani. Noi, europenii, nu suntem astăzi ce am fost. Însă acesta nu este un motiv să ne lăsăm prinși de pasiuni înșelătoare sau să ne ascundem dinaintea istoriei. Noi nu suntem ceea ce am fost. Dar ce vom fi? Noi vom fi ceea ce vom putea comunica și trăi ca bărbați și femei. Europa este nesigură și intimidată, bogată în pace și bunăstare. Și noi creștinii europeni? Cuvântul Domnului este o lumină pentru pașii noștri. Dacă ascultăm cuvântul, ni se arată o cale. Isus spune femeii la mormânt: "Nu vă temeți! Știu, îl căutați pe Isus cel răstignit" (Mt 28,6). Cine îl caută pe Cristos, se eliberează de teamă. În secolul al XX-lea au făcut acest lucru noii martiri. Mulți în Rusia, și această amintire ne umple de respect la adresa creștinilor ruși, în Europa de est, și mă gândesc la suferințele din Albania, Spania, sub regimul național-socialist, în țările de misiune din afara Europei. Căutarea lui Isus, a Celui Răstignit, le-a dat o putere de umilire în fața violențelor, o putere slabă. În timp ce Europa în secolul al XX-lea voia să construiască noi orânduiri, ea trăia totodată un timp al martiriului. Dacă creștinii trăiesc această căutare a lui Isus cel răstignit pot să pună sub semnul întrebării cultura fricii și irosirea păcii, a bunăstării și a libertății. Înțeleptul Martin Buber spunea: "Să începi de la tine însuți este unicul lucru care contează..., punctul lui Arhimede, care face posibil ca eu însumi să construiesc această lume, constă în propria mea transformare". Omul spiritual începe cu sine însuși și nu renunță să redreseze lumea. Drumul convertirii. Edificarea lumii începe în inimă: să ridici lumea din tot ce este rău, din mizeria care stăpânește încă în Europa cea bogată, unde s-a uitat cuvântul "dreptate", din mizeria din sudul lumii, din violența extinsă, din război... Bărbații și femeile spirituali nu renunță să îndrepte lumea. Prognozele economice nu sunt suficiente pentru a prevedea viitorul. Avem destul de multe ideologii; avem destul creștinism care se limitează la o ideologie. În această Europă, care este săracă în viziuni asupra viitorului, este trăită o viață abundată de credință și iubire. Apostolul Paul le vorbește corintenilor despre piatra unghiulară a vieții creștine: "Căci iubirea lui Cristos nu împinge, deoarece noi am recunoscut: unul a murit pentru toți, deci au murit cu toții. El a murit însă pentru toți, pentru ca aceia care trăiesc să nu mai trăiască pentru ei înșiși, ci pentru cel care a murit și a înviat pentru ei" (2Cor 5,14-15). Propunerea noastră pentru Europa constă tocmai în faptul de a nu mai trăi pentru ea însăși. Cuvântul lui Dumnezeu face o propunere care ne liniștește pe noi și cultura noastră europeană. Cei care trăiesc nu trebuie să mai trăiască pentru ei înșiși, ci pentru acela care, pentru noi, a murit și a înviat! Creștinii trebuie să se elibereze de frică și de nesătula zgârcenie, oricare ar fi motivele pentru aceasta. Pentru că ele ne fac să trăim pentru noi înșine, să fim neputincioși și închiși, să fim prinși în mici certuri familiale și să trăim într-o prezență care este prosperă în bunăstare și pace, dar care totuși nu se îngrijește de oamenii din afara Europei care nu posedă nici pace și nici o viață demnă. Oare nu am putea să punem sub semnul întrebării cultura și praxisul țărilor și comunităților care trăiesc pentru ele însele? Suntem în stare să răspândim o bucurie atractivă a bărbaților și a femeilor autentici? Renumitul învățat iudeu Hillel spunea: "Dacă trăiești în circumstanțe din care lipsesc oamenii, atunci străduiește-te să fii om. Dă-ți silința să fii om, uman!" În acest fel se pune în discuție corectitudinea unei vieți politice care trăiește pentru sine și, de asemenea, fortificația Europei, precum și perspectiva redusă egoistă a țărilor europene care sunt închise în sine. Cum putem ajuta Europa să nu trăiască pentru sine? Aceasta este capacitatea de a rezista tentației naționalismului. Cunoscutul european creștin, Oliver Clement, observa încă din anul 1968 în dialogul său cu patriarhul Athenagoras un debut al procesului de globalizare: "Pe de o parte, apariția omului planetar într-o istorie care devine istorie a lumii, pe de altă parte, fiecare popor se lipește de propria originalitate". Patriarhul, un părinte al ecumenismului în secolul al XX-lea, a răspuns: "Noi, creștinii, trebuie să stăm la încheietura acestor două mișcări și să încercăm să construim o echilibrare... Bisericile surori, popoarele înfrățite, acesta ar trebui să fie exemplul și mesajul nostru". Dacă nu trăiești pentru tine, te situezi la încheietură și găsești punctul unui pașnic echilibru între unirea globală și particularități crescânde. Li se amintește statelor europene că ele nu au voie să trăiască doar pentru un viitor național, că procesul unificării trebuie să fie continuat. Există astăzi teama de a pierde ceva, dar mâine statele europene se vor pierde și vor rămâne singure. Chiar nici Uniunea Europeană nu este o chestiune birocratică sau un proces fără suflet și pasiune. Creștinii care trăiesc într-un mod fratern - și acesta este ecumenismul - trebuie să fie sufletul pentru popoarele europene pentru ca acestea să trăiască într-o mai mare unitate. Există mult scepticism care afectează ecumenismul. Pentru aceasta există diferite motive. Însă unitatea creștinilor este o poruncă a Domnului. Ne este permis să nu acordăm atenție acestei porunci a iubirii, când oamenii încă se mai urăsc astăzi? Avem nevoie unii de ceilalți. Ecumenismul este un schimb de daruri. Ca și creștin din Occident pot să spun că prin răspândirea icoanelor am căpătat foarte mult și că putem primi multe din partea liturgiei și spiritualității răsăritene. Pacea și unitatea între creștini sunt legate într-un mod profund și misterios cu pacea și unitatea lumii. Când sunt în vreo călătorie prin lume, mă lovesc de așteptările care sunt îndreptate către Europa. Nu este aceasta o vocație? De două ori în secolul al XX-lea războiul european s-a transformat în război mondial. Dar și pacea europeană poate să devină contagioasă în lume. În mentalitatea comună de astăzi, războiul este reabilitat ca mijlocul de soluționare a problemelor. Se acceptă că el este un însoțitor al istoriei. Dacă se privește terorismul, în cazul acesta puțini pot să poarte război și să aducă suferințe asupra celorlalți. Prin răspândirea armelor, violența devine însoțitoarea vieții într-o lume în care pentru prima oară în istorie, în acest an 2007 populația din orașe o depășește pe cea din mediul rural. Războiul și suferința sunt expresii ale răului! Creștinii europeni au o responsabilitate pentru pacea în lume. Această misiune este posibilă prin bunurile continentului nostru. Demonii războiului pot să fie învinși. Creștinii au o putere a păcii. Aceasta o afirm pe temeiul experienței în Africa a Comunității "Sant'Egidio", care, de exemplu, a putut să realizeze pacea în Mozambic, după un război care a presupus un milion de victime. Astăzi pot să lucreze toți pentru pace, nu numai marile state. Oare nu trebuie să devină Europa făuritoarea păcii în lume, după ce ea a fost prin conflictele ei cauza a două războaie mondiale? Stă la îndemâna noastră, a creștinilor, să întreprindem aceste demersuri pentru pace înaintea guvernelor. Depinde de noi să descoperim puterea noastră de a elibera popoarele de răutatea războiului. Această boală îngrozitoare poate găsi vindecare. Dacă Europa nu trăiește pentru sine, ea nu va uita Africa. Chiar nici România nu trebuie să uite, deși s-ar părea că e prea departe Africa. Astăzi viitorul României este legat de Europa. Astăzi Africa este un continent al suferințelor, bolilor și al violenței. Însă este și un teritoriu în care se simte o expansiune din partea Chinei, care aduce cu sine capitalismul și structurile autoritare. Marii europeni au sesizat că Europa și Africa posedă un destin comun. Mă gândesc la Albert Schweitzer, care a fost teolog, exeget și medic și care s-a angajat, într-o mare parte a vieții, pentru bolnavii din Africa. Astăzi ne neliniștesc cei 30 de milioane de bolnavi infectați cu virusul HIV, dintre care cei mai mulți nu pot fi tratați din cauza costurilor mari ale medicamentelor, în timp ce, în întreaga Europă, bolnavii de SIDA au posibilitatea de a fi tratați. Aceasta este o rușine pentru Europa care, departe de această realitate, trăiește în bucurii și petrece în timp ce Lazăr moare înaintea ușii sale. El moare din cauza unei boli. El moare înfometat și însetat. Un miliard de oameni de pe pământul nostru nu au nici un acces la apă potabilă, ceea ce duce la moartea a 1.800.000 de copii pe an, din cauza bolilor de stomac. Dreptatea trebuie să fie o parte componentă a profeției noastre. Semnificația biblică a acestui cuvânt profund s-a pierdut, după ce a fost atât de des folosit în sens politic. Însă Isus îl folosește în proclamarea fericirilor și privește cu iubire la toți cei care însetează după ea. Dreptatea trebuie să pună în discuție politica economică a țărilor noastre, unde sunt așa de mulți săraci. Ea trebuie să pună în discuție legăturile economice între noi, lume și Africa. Da, trebuie să ne gândim la Africa în legătura ei cu Europa, căci aici este în joc morala politicii internaționale. Paul al VI-lea, un mare papă, a scris acum 40 de ani: "Trebuie să se construiască un umanism mondial". Și mai departe "Lumea este bolnavă. Răutatea nu este risipirea bunurilor sale sau acumularea acestor bunuri de câțiva, ci lipsa fraternității între oameni și popoare". Impulsul nostru, ca și credincioși, constă în redescoperirea din partea Europei a locului ei în lume în măsura în care lucrează pentru un umanism universal. De aceea trebuie să avem perseverență și, în același timp, să fim credincioși și să trăim fratern. Creștinii din Occident au o istorie a iubirii față de cei din sudul lumii, care trebuie reumplută, reînnoită cu viață. Creștinii Orientali - mă gândesc la creștinismul rus care trăiește până în inima Asiei - au o istorie cu cei din Orient și cu cei din Orientul Apropiat. Istoria arată că toate comunitățile creștine se pot angaja într-un mod perseverent pentru renașterea fraternității între popoare și Europa. Nu are astăzi Europa posibilitatea de a se angaja pentru fraternitate între popoare? Nu au creștinii din Europa responsabilitatea de a merge pe această cale? Viața bărbaților și femeilor spirituali în Europa poate să producă un umanism larg, precum și inițiative de pace și solidaritate: cu înțelepciunea lor, ei pot să mediteze asupra lumii și să arate că ei o văd ca pe o casă comună pentru popoare și oameni. Efectele schimbării climaterice sunt percepute între timp din partea tuturor și demonstrează că pământul este o casă comună. Acest lucru este confirmat și prin drama exploatării bunurilor naționale, care deja astăzi depășește 25% din capacitatea de regenerare a pământului. Destinul popoarelor este tot mai mult întrețesut ca într-o casă comună. Această viziune cuprinzătoare au avut-o deja sfinții părinți. În anul 1989, patriarhul ecumenic a declarat ziua de 1 septembrie, începutul anului bisericesc, ca sărbătoare a creației, pentru ca urmașii lui Cristos să evoce creația care suferă ca și cum ar fi în durerile nașterii. În această zi începea în anul 1939 Cel de-al Doilea Război Mondial, când Polonia era ocupată de armata național-socialistă, iar Europa se prăbușea în prăpastie. Noi includem suferințele creației și războiul, care este tatăl multor suferințe și mari mizerii, în rugăciunea și în liturgia noastră. O Biserică ce ascultă de cuvântul lui Dumnezeu, care se roagă și care reconstruiește unitatea sfâșiată, privește cu ochi noi asupra lumii și simte responsabilitatea iubirii care devine misiune și viață care nu este trăită pentru sine. Prin aceasta se naște un umanism care se poate extinde pe toată planeta. Astăzi Europa nu este ca mai înainte. Ea poate să devină mai bună decât a fost pentru sine și pentru ceilalți. Putem să construim lumea, putem să eliberăm popoarele și oamenii de sclavagismul războiului și al sărăciei, de închisoarea unei vieți pentru sine, dacă ne deschidem inima pentru evanghelie, dacă suntem uniți în rugăciune cu Biserica, dacă privim spre surorile și frații noștri cu iubire. Sfântul Serafim de Sarov învăța cu deplină înțelepciune: "Dobândește-ți pacea interioară, și mii în jurul tău își vor găsi pacea". Drumul inimii și drumul iubirii care făurește pacea, care vindecă și permite învierea, sunt una și aceeași cale umilă și puternică. Drumul creștinilor este drumul unui popor creștin care învață de la Cel Răstignit să nu trăiască pentru sine.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |