SIBIU 2007
  4 septembrie
  5 septembrie
  6 septembrie
  7 septembrie
  8 septembrie
  Mesaj final
  Articole
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Sinodul diecezan


 CEA DE-A III-A  ADUNARE ECUMENICĂ EUROPEANĂ 

Discurs: Jose Manuel Barosso, președintele Comisiei Europene

Domnule prim ministru,
Domnilor președinți ai Conferințelor Episcopale Europene și ai Consiliului Conferințelor Episcopale din Europa,
Eminențe,
Fericirile voastre,
Doamnelor și domnilor,

Este o plăcere să particip la acest eveniment important și le mulțumesc organizatorilor pentru invitație. Mă bucur că această întâlnire are loc într-un nou stat membru și mulțumesc guvernului român pentru călduroasa primire. (Aceste cuvinte au fost rostite în limba română)

De asemenea, țin să exprim poporului român și în mod special demnitarilor și credincioșilor Bisericii Ortodoxe Române condoleanțele mele sincere pentru recentul deces al Preafericirii sale patriarhul Teoctist. Doresc să aduc un omagiu activității sale pentru dialogul ecumenic și pentru moștenirea spirituală pe care a oferit-o întregii lumi creștine.

Acum pentru mine este o mare cinste și plăcere să iau cuvântul în fața acestei ilustre adunări. Prezența mea aici, în calitate de președinte al Comisiei Europene, la Cea de-a III-a Întâlnire Ecumenică Europeană consacrată Europei, religiilor și migrațiilor, arată angajarea marii comunități creștine în procesul de integrare europeană.

Cred că nu mai e nevoie să demonstrez importanța inițiativei lansate în anii '80 de către Conferința Bisericilor Europene, care a condus la organizarea întâlnirilor ecumenice, în colaborare cu Consiliul Conferințelor Episcopale din Europa. E de ajuns să amintesc că prima dintre aceste întâlniri a dat ocazia primei întâlniri între creștinii întregii Europe după Schisma din Orient din anul 1054. De asemenea, trebuie spus că documentul Carta Ecumenică, semnat la Strasbourg în 2001, ca urmare a întâlnirii din anul 1997, este documentul ecumenic cel mai difuzat și cel mai discutat în Europa.

Comisia Europeană a fost mereu atentă la angajarea Bisericilor creștine, și îndeosebi a Conferinței Bisericilor Europene, care, încă de la început, a însoțit și încurajat marea aventură a construcției europene. Comisia Europeană a întreținut mereu un dialog rodnic cu toate aceste Biserici.

Participarea mea la această întâlnire, ca răspuns la invitația Conferinței Bisericilor Europene și a Consiliului Conferințelor Episcopale din Europa, se înscrie, așadar, în lungul proces de dialog și de respect reciproc între comisie și principalele religii prezente în Europa.

Tema unificării europene, prezentă la această A III-a Întâlnire Ecumenică, are o mare încărcătură simbolică.

De altfel, marele cort sub care ne-am reunit astăzi aici simbolizează perfect Duhul care conduce această întâlnire.

Încă de la începutul monoteismului, cortul este simbolul ospitalității proverbiale pe care Abraham a acordat-o celor trei călători descriși în Cartea Genezei. Vouă, creștinilor, ca și evreilor și musulmanilor, fiind considerați ca urmași ai lui Abraham, vă mulțumesc călduros pentru ospitalitatea dumneavoastră. Eu sunt primit astăzi aici ca un călător venit dintr-o sferă nereligioasă, din lumea acțiunii politice europene.

Sensul prezenței mele aici pentru a vă vorbi despre viitorul Uniunii Europene este strâns legat de contribuția specifică a Bisericilor și a comunităților religioase pe care tratatul le recunoaște într-un mod expres. Voi reveni asupra acestui aspect.

Rolul religiei în viața publică este astăzi obiectul unei largi dezbateri. Dacă se consideră că politica este de nedespărțit de etică - ceea ce este cazul meu - trebuie să ascultăm cu interes mesajul religiilor, într-un cadru instituțional, atent cu toate componentele societății. Contribuția Bisericilor la procesul de unificare europeană este și mai importantă când ea se înscrie într-un spirit ecumenic. Ecumenismul este o mișcare de unificare și de întrunire a sensibilităților, a tradițiilor și a persoanelor de credințe diferite, deschis lumii întregi. Dar este și o stare de spirit care exprimă apelul la unitate a popoarelor. Ecumenismul poate, așadar, să contribuie la consolidarea valorilor cu care o mare parte a cetățenilor Europei se identifică.

Papa Ioan Paul al II-lea, a cărui grijă pentru reunificarea continentului european este pe deplin recunoscută, era perfect conștient de necesitatea apropierii marilor comunități și tradiții creștine din Europa și de a înțelege spiritul ecumenic. În anul 1980 el declara: "Un creștin nu poate respira, și eu spun mai mult, un catolic, cu un singur plămân; el trebuie să aibă doi plămâni: cel oriental și cel occidental". Acești doi plămâni ai aceluiași organism sunt tradiția bizantină ortodoxă și tradiția latină occidentală, două forme de cultură de nedespărțit.

În contextul actual al reunificării europene, alegerea Sibiului ca gazdă a acestei A III-a Întâlniri Ecumenice, după Basel-ul protestant și Graz-ul catolic, este bine gândită. Sibiul, vechiul Hermannstadt, german și protestant, astăzi în majoritate ortodox, este un caz tipic de integrare prin diversitatea grupurilor etnice, a culturilor și a confesiunilor care coexistă în actuala capitală culturală europeană.

România, prin poziția sa geografică și prin lunga istorie a confluenței între diferite popoare și diferite culturi, va putea să contribuie consistent la aplanarea conflictelor de tristă amintire care s-au desfășurat de mai multe ori în Balcani. E necesar ca această regiune atât de europeană prin diversitatea sa culturală, etnică, lingvistică și religioasă, să devină un canal de irigare între cei doi plămâni, care va da un suflu nou viitorului nostru comun și va cicatriza vechile răni cauzate de cortinele de fier vizibile sau invizibile.

Regiunea Transilvaniei unde ne aflăm acum este pentru mine asociată cu numele și opera celui care a primit premiul Nobel pentru pace, Elie Wiesel, născut la Sighet într-o familie evreiască de la care a primit o educație atât religioasă cât și laică. Pe epigraful operei sale intitulate Celebrări hasidice se poate citi această frază: "Tatăl meu, spirit luminat, credea în om. Bunicul meu, hasid zelos, credea în Dumnezeu. Primul m-a învățat să vorbesc, al doilea m-a învățat să cânt". Toate formele de expresie ale dimensiunii culturale și spirituale a omului trebuie să poată coexista în Europa. Toate imnurile de bucurie, fie sacre sau profane, trebuie să poată răsuna aici. Trebuie să poată conlocui aici cântul profan și cântecele sacre care se înalță în biserici, sinagogi, moschei și alte temple religioase, fără a uita grandioasele biserici fortificate ale Transilvaniei.

Bisericile și comunitățile confesionale pot contribui, și contribuie efectiv, la o mai bună înțelegere între oameni prin promovarea respectului reciproc într-un cadru de valori fundamentale împărtășite reciproc. Așa cum arată raportul Grupului de Înalt Nivel asupra Alianței Civilizațiilor, "religia este o dimensiune din ce în ce mai importantă a numeroaselor societăți și un important izvor de valori pentru indivizi. Ea poate juca un rol capital dacă promovează aprecierea altor culturi, religii și moduri de viață pentru a contribui la stabilirea armoniei între oameni".

Europa este și va fi din ce în ce mai mult un continent multietnic, multicultural și multireligios. Europa unită și lărgită se compune din noile realități, de exemplu, de un număr din ce în ce mai important de comunități musulmane, hinduse, budiste și sikhs care îi oferă o fizionomie nouă.

În locul celor două blocuri separate, Europa reunificată formează un singur și același organism care respiră din nou "cu plămânii plini", adică cu ambii plămâni.

Compatibilitatea intrinsecă între diversele elemente care permit să înfățișăm continentul european ca un tot organic rezultă dintr-o identitate culturală comună, fondată pe un ansamblu de valori împărtășit reciproc.

Am spus-o adesea, europenii au rădăcini adânci, moștenite de la popoare și culturi care i-au precedat. Aceste rădăcini sunt valorile europene. Această identitate europeană comună este rezumată în mod admirabil de poetul Paul Valéry, care a definit spiritul european ca un rezultat al unei triple moșteniri, exprimându-se în triada "Atena, Roma și Ierusalim", adică filozofia, dreptul și religia; triada rațiunii, a legii și a moralei, care a fost la originea a ceea ce noi numim azi civilizația europeană.

În istoria acestei civilizații, creștinismul și diferitele sale confesiuni au fost o putere unificatoare care a permis integrarea multor aporturi ale popoarelor celtice, germanice și slave, între altele, ca și contribuția apreciabilă a culturii islamice.

Europa este astfel profund atașată umanismului și democrației pe care ea le-a "inventat". Respectul diversității, deschiderea către alții și toleranța sunt valori profund ancorate în cultura europeană. Este marca noastră de fabrică. Dar respectul diversității se bazează, mai profund, pe respectul principiilor pe care Uniunea Europeană nu le încalcă: libertatea de expresie, libertatea religioasă și libertatea creației. În același mod, noi nu putem trece peste opoziția fundamentală împotriva pedepsei cu moartea care este total împotriva valorilor noastre. Părinții fondatori a ceea ce este astăzi Uniunea Europeană nu erau străini de această cultură umanistă. Europa este mai întâi de toate o construcție de drept "la înălțimea omului", conform unei formule a unui mare european, Denis de Rougemont.

O uniune redusă doar la dimensiuni geografice și economice ar fi lipsită de unitate. Numai împărtășirea valorilor sale poate să dea trup unei entități politice, așa cum este Uniunea Europeană, concepută ca o comunitate de valori și nu ca un simplu grup de interese. O comunitate de valori care se întrupează într-o multitudine de culturi și tradiții care se îmbogățesc reciproc, în cadrul unei Europe lărgite și deschise, este capabilă să creeze poduri spre alte regiuni ale lumii și să dialogheze cu alte culturi și religii. Așadar, o comunitate de valori este aceea care se întrupează într-o comunitate de persoane, de familii și de popoare, dar și în instituții și politici concrete.

Uniunea Europeană, instituțiile sale și politicile comune sunt cele mai bune atuuri de care fiecare stat membru îl are la dispoziție pentru a-și face înțeleasă vocea sa și pentru a prezenta valorile sale în lume.

Care este misiunea Europei în secolul XXI?

Europa trebuie să favorizeze dezvoltarea economică și socială și să prezinte problemele mondializării păstrând totuși identitatea popoarelor europene și respectându-le diversitatea. Ea trebuie să garanteze siguranța și securitatea cetățenilor săi.

Dar Europa mai are un sens. Ea trebuie să apere și să facă să strălucească valorile de care sunt atașați europenii, cum ar fi: demnitatea umană, libertatea, solidaritatea, toleranța, dreptatea socială și statul de drept. Aceste valori sunt cimentul unității europene. Ele formează stâlpul de nezdruncinat al construcției europene. Lumea se schimbă foarte repede, iar Europa trebuie să evolueze în armonie cu ea. Secolul XXI va avea problemele sale. Mă gândesc în mod deosebit la schimbările climatice și demografice sau la securitatea aprovizionării cu energie. Pentru a depăși toate aceste probleme, Uniunea Europeană trebuie să îmbunătățească funcționarea instituțională și metodele de lucru. Ea trebuie să se modernizeze.

Cu noul tratat modificat, Uniunea va putea să apere și să promoveze valorile comune și interesele vitale la scară mondială.

Ce mod mai frumos de a celebra al L-lea aniversar al tratatului de "întemeiere" decât să îi oferim un urmaș la înălțimea problemelor unui nou secol, rămânând totuși fideli principiilor și valorilor părinților fondatori?

Printre cele mai importante contribuții la viitorul tratat, îmi place să subliniez o mai bună funcționare a instituțiilor care va face Europa mai democratică, mai transparentă și mai eficientă. E vorba, în mod special, de puterile crescânde ale deciziilor luate împreună cu Parlamentul European, de dreptul de inițiativă acordat cetățenilor, de extensiunea votului la o majoritate calificată, de noi posibilități pentru creșterea securității cetățenilor, ca și de noi domenii de competență, cum ar fi al energiei, al mediului înconjurător, al sănătății, al securității și al dreptății.

Parlamentul European și parlamentele naționale își vor vedea rolul lor întărit, deciziile vor putea fi luate cu o majoritate calificată în mai mult de 40 de noi domenii. Datorită inițiativei cetățenilor, un milion de europeni vor putea să invite comisia să prezinte o inițiativă care să acopere pentru ei un interes și, în cele din urmă, va fi mai ușor de știut ce se întâmplă la nivel european și național.

Prin urmare, Carta drepturilor fundamentale va avea o valoare prin care se favorizează crearea de legături. Uniunea va putea să răspundă mai bine unui număr de întrebări care preocupă cetățenii. Mă gândesc în mod deosebit la întrebările legate de schimbarea climatică și de securitatea energetică ce devin priorități fundamentale pentru Uniune. Ba mă gândesc și la "clauza de solidaritate" între Uniune și statele ei membre în caz de catastrofă naturală, de exemplu.

Dimensiunea religioasă este în aceeași măsură prezentă în tratatul și dialogul pe care Uniunea Europeană l-a întreținut mai ales prin intermediarul de la comisie, cu Bisericile și organizațiile nonconfesionale, capătă azi un caracter "deschis, transparent, obișnuit".

În final, în materie de coeziune exterioară, Uniunea Europeană va vorbi din ce în ce mai mult într-un singur glas prin noul Mare Reprezentant al Uniunii pentru afacerile externe și politica de securitate. Europa va contribui din ce în ce mai la modelarea mondializării și îi va da un chip mai european și mai uman.

Toate aceste inovații vor permite punerea în practică a politicilor care răspund la așteptările și aspirațiile cetățenilor europeni.

E vorba, de fapt, de un tratat indispensabil care reprezintă un echilibru bun între ambiție și realismul politic.

Sunt sigur că Europa va putea conta pe contribuția voastră pentru a depăși diviziunile și pentru a atinge unitatea dorită în diversitate, sau, dacă reiau o expresie frecvent utilizată în context ecumenic, spun "diversitate reconciliată".

Vă mulțumesc mult pentru atenție!



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat