|
Discurs: cardinalul Walter Kasper Lumina lui Cristos și Biserica Tema acestei A Treia Întâlniri Ecumenice Europene "Lumina lui Cristos luminează asupra tuturor" corespunde întru totul orașului Sibiu/Hermannstadt. Aici, în Transilvania, trăiesc împreună, de secole, unguri și români, creștini ortodocși, catolici, greco-catolici și evanghelici. Aproape toate problemele europene și ecumenice se reflectă în această regiune. Nu degeaba Sibiul a devenit capitală culturală europeană 2007. 1. Istoria complexă a acestei regiuni arată că tema "Lumina lui Cristos luminează asupra tuturor", nu este tocmai una simplă; dimpotrivă, ea ridică întrebări și, în cazul unora, chiar controverse. Lumina lui Cristos nu luminează oare asupra tuturor, chiar și asupra necreștinilor, musulmanilor, nu luminează ea oare și pe cei ce nu știu nimic despre Cristos și pe aceia, care nu sunt tocmai puțini, din Europa de azi, care, deși știu despre el, neagă mesajul său, pe aceia care - precum spune Biblia - iubesc întunericul mai mult decât lumina? (In 3,19) Luminează ea oare chiar și pe acei care-l urmează pe Isus Cristos și care cred în el? Într-adevăr, e o temă deloc simplă. Totuși este o temă pe care nu și-a închipuit-o o oarecare comisie ecumenică înțeleaptă; este vorba despre o parafrazare a unui text din prologul Evangheliei după Ioan. În evanghelie este vorba despre adevărata lumină, care luminează asupra oricărui om și care a venit definitiv în lume prin Isus Cristos (In 1,9). Isus Cristos însuși se numește lumina lumii (In 12). Din această pricină, tema propusă "Lumina lui Cristos și Biserica" trebuie încă de la început privită dintr-o altă perspectivă, anume "Lumina lui Cristos și lumea". Astfel ajungem cu tema noastră pe teritoriul biblic sigur și îmi permit să adaug: suntem pe teritoriul sigur comun. Deși totul îi desparte pe creștinii ortodocși, evanghelici și catolici, recunoașterea lui Isus Cristos îi unește. Ca și creștini recunoaștem împreună că prin Isus Cristos ne-a fost dăruită lumina vieții, că această lumină ne-a luminat prin Botezul comun pe care părinții Bisericii îl denumesc iluminare (photismos). Împreună recunoaștem în crez că Isus Cristos este lumină din lumină, adevăratul Dumnezeu din adevăratul Dumnezeu. Împreună îl recunoaștem ca Mântuitor și Salvator pentru toți oamenii și ca mântuire a lumii. Mi se pare important faptul că nu ne legăm chiar la începutul întâlnirii de diferențele care există între noi, ci ne referim la temelia noastră comună. Ecumenismul creștin nu este numai o problemă legată de sentimentul apartenenței. Ecumenismul creștin vrea să adeverească recunoașterea comună a unui singur Dumnezeu, a unui singur Domn Isus Cristos, a unui singur Botez și a unei singure Biserici, pe care o recunoaștem cu toții prin crezul nostru comun. Mișcarea ecumenică este condusă de oameni care se roagă Sfintei Treimi și îl recunosc pe Isus ca Mântuitor și Domn - precum scrie în formula de bază a Consiliului Ecumenic al Bisericilor. Trebuie să luăm în considerare în aceste zile această temelie comună și să ne lăsăm inspirați de ea. Fără aceasta am vorbi în zadar. Darul ecumenismului este faptul că am recunoscut această apropiere fundamentală și am descoperit că nu suntem străini unii de alții și nici nu ne facem concurență unii altora, ci frați întru Cristos. Nu putem fi niciodată suficient de recunoscători pentru acest dar. Nu trebuie să lăsăm ca bucuria primirii acestui dar să se stingă vreodată; nici măcar atunci când diferențele și problemele ne năpădesc. Nici nu trebuie să renunțăm la ea lăsându-ne convinși de cei care cred că ecumenismul este un total eșec. Pentru noi ecumenismul este o misiune pe care am primit-o de la Isus Cristos, care s-a rugat ca "toți să fie una" (17.21); este îndemnul Sfântului Duh (Unitatis redintegratio 1,4) și un răspuns la chemarea vremurilor. Astfel ne-am întins mâinile unii altora și nu mai vrem să ne despărțim. 2. Și avem comoara aceasta în vase de lut (2Cor 4,7). Căci deși avem acest fundament comun, Isus Cristos, trăim în Biserici diferite. Facem acest lucru contrar dorinței și poruncii lui Isus Cristos. Din această cauză nu trebuie să considerăm diferențele dintre noi ca fiind evidente și nici să ne obișnuim cu ele sau să le amplificăm. Ele sunt contrare voinței lui Dumnezeu și astfel sunt expresie a păcatului; ele sunt eșecul misiunii noastre istorice, anume că lumina ar trebui să mărturisească pe Isus tuturor oamenilor și să pledeze pentru unitatea și pacea între oameni. Prin diferențele dintre noi am întunecat lumina lui Isus Cristos în ochii multor oameni și care privesc faptele sale cu îndoială. Diferențele dintre noi se datorează - cum se poate dovedi istoric - diferențelor existente în Europa și secularizării. Diferențele dintre noi se datorează și faptului că mulți oameni se îndoiesc de Biserică și o pun sub semnul întrebării. Astfel nu putem fi mulțumiți de stadiul în care se află Bisericile noastre: nu ne putem continua pur și simplu activitatea de zi cu zi. Nu există nici o alternativă responsabilă pentru ecumenismul creștin. Orice altceva ar fi contrar responsabilității noastre față de Dumnezeu și față de lume. Întrebarea despre unitate ar trebui să ne neliniștească; ea trebuie să ardă în noi. 3. Ce putem face? Înainte de orice terapie trebuie făcută o analiză. Biserica mea, Biserica Catolică a întocmit un document al Congregației pentru Doctrina Credinței cu diferențele, care din păcate există și ne-a amintit astfel de problema în fața căreia ne aflăm. Știu că mulți, mai ales mulți frați evanghelici, se vor simți jigniți de acest lucru. Nici eu nu pot rămâne indiferent; și mie îmi cade greu acest lucru. Deoarece suferința și durerea prietenilor mei este și durerea mea. Intenția noastră nu a fost de a supăra sau a înjosi pe cineva. Am vrut să dovedim adevărul așa cum așteptăm din partea celorlalte Biserici și precum o fac și celelalte Biserici. Nici nouă nu ne plac unele declarații ale altor Biserici și în nici un caz ceea ce spun uneori despre noi. Dar ce putem face? Un ecumenism creștin blând care vrea să fie doar amabil cu noi nu ne ajută cu nimic în viitor; ne ajută doar dialogul întru adevăr și claritate. Important este, desigur, ca discutând despre diferențele și așa-numitele modele, să nu pierdem din vedere cel mai mare și mai important punct comun. Acest lucru reiese și din mai sus-numitul document. Se spune clar: Isus Cristos este prezent și activ și în Bisericile și comunitățile creștine pe care le-am despărțit. Nu este puțin lucru. Cu secole în urmă această afirmație ar fi fost de neconceput și nu sunt sigur dacă toți partenerii ecumenici o fac despre noi. Diferențele nu se referă deci la creștinism, ele nu se referă la mântuire; ele se referă la transmiterea concretă a mântuirii și la Biserica văzută. Acestea nu sunt pentru catolici și ortodocși chestiuni lipsite de importanță, deoarece Biserica este construită după analogia tainei facerii omului (LG 8). Ea este o Biserică văzută și o instituție publică. Și cine a vrut să nege că încă nu există consens între noi cu privire la această chestiune? Aici ajungem la cordonul ombilical încă netăiat, din păcate. Pentru că nu suntem de acord asupra modului în care trebuie înțeleasă Biserica și, în mare parte, nici asupra celui în care trebuie înțeleasă Euharistia, nu putem să ne așezăm la masa Domnului și să mâncăm din pâinea euharistică și să bem din vinul euharistic. Acest lucru este trist și pentru mulți o povară grea. Dar nu ajută la nimic să acoperim rana, ea trebuie deschisă chiar dacă doare; doar atunci se poate trata și vindeca cu ajutorul lui Dumnezeu. 4. Permiteți-mi deci ca după această analiză să spun câteva cuvinte și despre terapie. Vina acestei mari dureri care a apărut din cauza diferențelor dintre noi nu trebuie căutată mereu doar la alții. Toate comisiile istoricilor care au ținut conferințe în ultimii ani au arătat că recunoașterea vinei doar de către o singură parte nu este de ajuns în majoritatea cazurilor dovedite istoric; vina e a ambelor părți. Acest lucru ar trebui să îl recunoaștem sincer și apoi să cerem iertare lui Dumnezeu și fraților noștri. Doar o judecată curată ne dă posibilitatea unui nou început. Nu există progres în ecumenismul creștin fără convertire și fără pocăință. De aici va izvorî pregătirea pentru nou și reformă, care este atât de necesară în Biserică și cu care fiecare Biserică trebuie să înceapă. În încercarea de a ajunge la un consens, în ciuda nelămuririlor existente, metoda prezentării convergențelor s-a dovedit a fi eficientă și a fost continuată de contradicțiile de până acum. Dar, între timp, această metodă s-a învechit; calea aceasta nu mai duce nicăieri. Acest lucru însă nu este pentru mine motiv de resemnare. Putem alege o cale pozitivă, nemărginită și fără polemici. Putem face acest lucru cu speranța ca un astfel de schimb de daruri - precum l-a numit papa Ioan Paul al II-lea - să fie posibil. Adică: putem învăța unii de la alții. În loc să găsim cel mai mic numitor comun, să ne îmbogățim reciproc cu bogățiile deja dăruite. Și pe această cale s-au săvârșit multe lucruri pozitive în ultimele decenii. Noi, catolicii, am învățat de la evanghelici despre însemnătatea cuvântului lui Dumnezeu, ei învață în prezent de la noi despre însemnătatea și structura Liturghiei. Catolicii și evanghelicii datorează bisericilor ortodoxe surori o înțelegere mai vie a tainei; astfel, icoanele au început să fie mai iubite în apus. Acestea sunt exemple care s-au înmulțit cu ușurință. Ne cunoaștem încă prea puțin și de aceea ne iubim încă prea puțin. Trebuie însă să fim conștienți că la urma urmei nu putem "face" unitatea, ea nu poate fi lucrarea noastră. Ea este un dar al Duhului lui Dumnezeu, El singur poate alina inimile. Trebuie să ne rugăm pentru acest Duh al unității. Ecumenismul creștin spiritual este din această cauză centrul și inima ecumenismului creștin (UR 8). 5. Unitatea Bisericii nu este exclusiv scopul ei propriu. Nimeni, nici chiar Biserica nu trăiește pentru sine însuși. Isus se ruga ca toți să fie una, pentru ca lumea să creadă (In 17,21). Unitatea creștinilor este orientată spre unitatea lumii, în situația noastră, în special, spre unitate în Europa. Lumina lui Cristos a fost cea care a unit și a mărit Europa. Mari personalități sfinte apar la începutul istoriei europene și de-a lungul întregului curs istoric: Martin și Benedict, Ciril și Metodiu, Ulrich, Adalbert, femei precum Elisabeta din Ungaria și Thuringen, Hedviga din Polonia, Silezia și Germania, Brigitta din Suedia și mulți alții. Nu ne putem gândi la Europa fără reformatori, fără Johann Sebastian Bach, fără mărturisitori precum Dietrich Bonhoeffer. Acei ce neagă rădăcinile creștine ale Europei trebuie invitați să facă o excursie de la Gibraltar prin Spania, Franța, Germania, Scandinavia și Polonia până în Estonia sau de la Roma prin vechiul Constantinopol și Kiev până la Moscova. Se vor întâlni cu cele mai diferite popoare și vor auzi limbi diferite, dar peste tot vor găsi crucea și catedrale în centrul tuturor orașelor vechi. Rădăcinile creștine pot fi contestate doar negând ceea ce este evident. Rădăcinile creștine nu s-au uscat între timp. Ideea modernă a demnității ființei umane și a tuturor drepturilor generale ale omului își are originile în tradiția iudeo-creștină. Prin urmare nu trebuie să negăm modernul, ci trebuie să îl ferim de autodistrugere. Din păcate Europa și-a trădat adesea misiunea: în multe războaie purtate între popoare creștine, exploatarea colonială și asuprirea altor popoare, în ultimul secol cu două războaie mondiale groaznice, două dictaturi îndreptate împotriva omului și a lui Dumnezeu, prin holocaustul celor 6 milioane de iudei în mijlocul Europei. Europa se află astăzi în pericolul nu numai de a trăda idealurile, ci de a le uita în mod simplu și banal. Contradicția atee nu este pericolul principal, ci uitarea de Dumnezeu, care ignoră porunca lui Dumnezeu, indiferența, superficialitatea, individualismul și lipsa pregătirii pentru binele comun și a sacrificiului în acest sens. Oare nu dansăm aici ca pe un vulcan sau ca pe un butoi cu pulbere? Contemporanii noștri au înțeles de mult noile necesități. Amintesc doar câteva: strigătul pentru dreptate într-o lume globalizată, amenințarea nemiloasă a terorismului, separarea sinceră, sperăm și pașnică, dar și necesară de islam. Religiozitatea vagă și ștearsă nu ne va fi de nici un ajutor mai departe. Niciodată însă salvarea creștinilor nu a stat în adaptarea la lume. "Și să nu vă potriviți cu acest veac, ci să vă schimbați prin înnoirea minții", ne spune apostolul Paul (Rom 12,2). Se proorocește o nouă evanghelizare. Se pune sub semnul întrebării pâinea neagră a credinței trăite și neclintite. Deoarece Europa nu poate fi doar o unitate social-politică, Europa are nevoie, în viitor, de o viziune și o bază comună de valori. Europa, și anume noi, creștinii din Europa, trebuie să ne trezim în sfârșit; Europa trebuie să-și revină, să fie devotată istoriei și valorilor sale, care au făcut-o mare și care pot să îi ofere un viitor. Acesta este misiunea noastră comună. Scopul nostru este unitatea, nu uniformizarea Europei. Diferențele culturale sunt o mare bogăție. Dar pe noi ne unește ideea demnității date de Dumnezeu omului, sfințenia vieții, coexistența întru dreptate și solidaritate, grija față de creație și cultivarea milei și a iubirii. Pentru această alternativă a Duhului evangheliei trebuie să fim împreună modele, martori și unelte. Trebuie să avem grijă de acel "altfel" al celorlalte religii, dar să avem și curajul să fim noi înșine altfel, să avem curajul de a ne deosebi ca creștini, curajul de a recunoaște lumina lui Isus Cristos, care luminează tuturor și să o ducem în lumea care are atâta nevoie de ea. Căci cine ne poate da ceva mai bun? Unde găsim asemenea cuvinte dătătoare de viață? (cf. In 6,68).
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |