|
Scrisoare pastorală de Paști 2008: Speranța învierii A înviat Cristos, speranța noastră! Sfințiile voastre, dragi persoane consacrate, iubiți credincioși, Viața creștină este legată fundamental de misterul lui Cristos, născut pe pământ, mort și înviat. El este rațiunea noastră de a fi, bucuria și speranța noastră. De aceea, celebrarea nașterii, morții și mai ales a învierii sale ne angajează plenar și ne umple inima de bucurie și de speranță, pentru că drumul și victoria sa înseamnă drumul și victoria noastră. Cristos, înviind din morți, nu mai moare, moartea nu mai are nici o putere asupra lui, iar cei care cred în el și-l urmează sunt plini de viață și trăiesc o mare mângâiere și speranță: bucuria victoriei și a învierii (cf. Rom 6,8-11). În zorii zilei învierii, când femeile sfinte au ajuns la mormânt, un înger le-a întâmpinat zicând: "Nu vă temeți!". Când dădeau să iasă din grădină, notează evanghelistul Matei, le-a ieșit în întâmpinare însuși Isus și le-a spus: "Bucurați-vă!... Nu vă temeți! Mergeți și dați de știre fraților mei să meargă în Galileea; acolo mă vor vedea" (Mt 28,9-10). Teama s-a schimbat în bucurie. Învățătorul lor e viu. După zilele negre ale judecății, ale suferințelor de tot felul, după condamnarea la moarte și răstignirea pe cruce, după cele trei zile în mormânt, Isus, maestrul și învățătorul, împlinește promisiunea făcută și iese biruitor din mormânt, fapt care dă ucenicilor o nouă speranță și un nou curaj. Învierea, nucleul întregii vieți creștine Marele predicator al casei pontificale, într-o reflecție despre misterul învierii Domnului, ținută la televiziunea italiană în anul 1988, spunea că învierea lui Cristos este pentru universul spiritual asemenea "marii explozii" inițiale din univers. Conform acestei teorii, un atom din nucleul materiei a început să se transforme în energie, declanșând o mișcare ce a cuprins tot universul. Tot o asemenea explozie, s-ar putea spune, s-a declanșat prin învierea ce a cuprins întreaga viață spirituală a oamenilor. De fapt, toate câte există, toate câte se desfășoară în Biserică - sacramente, cuvinte, instituții, opere caritative - își au propria lor forță și energie în învierea lui Cristos. Învierea este momentul în care moartea s-a transformat în viață, iar timpul în veșnicie. În acest adevăr suntem cuprinși și noi, astfel încât viața întreagă este legată de Cristos, maestrul și învățătorul nostru, care a fost trimis de Tatăl să ne introducă în misterul mântuirii și al învierii. Astfel ne face să ne bucurăm și noi de iubirea veșnică a Părintelui ceresc, cel care vrea să avem același drum și aceeași soartă cu Fiul său. Toată această lucrare continuă în noi prin Duhul Sfânt pe care Tatăl ni l-a dăruit să ne transforme și astfel să schimbe fața pământului. Învierea Domnului, un gest de supremă iubire Învierea lui Cristos, anunțată de marii profeți ai Vechiului Testament, prorocită de însuși Isus Cristos în mai multe împrejurări, este mai întâi de toate un act de iubire infinită din partea Tatălui care, după marea tragedie a condamnării și suferinței din partea răufăcătorilor, intervine și-l readuce la viață pe Fiul său prin Duhul Sfânt, așezându-l Domn peste toate. Este, așadar, lucrarea întregii Sfintei Treimi. Învierea este răspunsul Tatălui la ascultarea lui Isus (cf. Fil 2), ascultare ce l-a dus până la moarte și încă moartea pe cruce; este "strigătul" prin care el, în cele din urmă, rupe tăcerea mormântului și a morții și ne face părtași și pe noi de viața și triumful său prin puterea și lucrarea aceluiași Duh Sfânt. În Faptele Apostolilor descoperim tocmai această lucrare, când apostolul Petru le spune iudeilor în ziua de Rusalii: "Bărbați israeliți, ascultați aceste cuvinte: Pe Isus Nazarineanul... Dumnezeu l-a înviat, eliberându-l de durerile morții... Pe acest Isus Dumnezeu l-a înviat și noi suntem martorii acestui fapt" (cf. Fap 2,22.24.32). Dumnezeu Tatăl, așadar, l-a ridicat din mormânt și din moarte pe Fiul său printr-o intervenție dumnezeiască și l-a înălțat la dreapta sa făcându-l să stea alături de tronul său ceresc. Învierea lui Cristos pentru învierea noastră Dar acest act nu a fost săvârșit doar în favoarea lui, pentru el, ci a fost o intervenție pentru noi toți, pentru că pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire s-a coborât din cer ca astfel noi să avem viața și s-o avem din belșug (cf. In 10,10). Învierea lui Isus, prin care firea noastră omenească, fire pe care o luase asupra sa, a fost ridicată în slavă, înseamnă declanșarea acelui act și proces definitiv de eliberare de păcat și de moarte, care se aplică fiecărei făpturi pe care el a răscumpărat-o. Ca să înțelegem bine, apostolul Paul ne spune clar: "Cristos înviind din morți este începutul (primul rod) învierii celor adormiți. Căci după cum printr-un om (primul Adam) a venit moartea, tot printr-un om (noul Adam) vine și învierea din morți. Și după cum toți mor în Adam, tot la fel, în Cristos, toți sunt readuși la viață" (1Cor 15,20-22). Acesta este misterul ce s-a realizat prin moartea și învierea lui Cristos, care nu a murit și nu a înviat pentru sine, ci pentru noi, pentru răscumpărarea și învierea noastră. La acest lucru făcea referință predicatorul casei pontificale, care vorbea despre "marea explozie", care a început și continuă să opereze în lume până când toți cei care cred și mor în Cristos vor ajunge să se bucure de viața cea nouă, adusă și transmisă nouă prin învierea sa. Învierea lui Cristos, speranța noastră În virtutea lucrării dumnezeiești, pe care a hotărât-o și a desăvârșit-o Dumnezeu Tatăl prin trimiterea Fiului său, mort și înviat din morți, și prin lucrarea Duhului Sfânt, toți cei care cred în Cristos și-l urmează trăiesc o adevărată speranță, pentru că ei se vor bucura într-o zi de aceeași intervenție a iubirii părintești. Când recităm crezul spunem aceste cuvinte: "Cred în Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul". Tocmai acest Duh a fost degetul lui Dumnezeu, care s-a coborât asupra lui Isus și, prin lucrarea lui, el a fost ridicat din mormânt și readus la viață. Bucurându-ne de același Duh Sfânt, care locuiește în noi, trăim marea speranță că și cu noi se va realiza același lucru, vom învia și noi și ne vom învrednici de darul vieții veșnice. Trupul nostru muritor va prinde viață așa cum s-a întâmplat cu oasele uscate și fără viață din profeția lui Ezechiel (cf. Ez 37,12). Acest adevăr confirmat de învierea lui Cristos, care s-a bucurat să primească viața de la Dumnezeu Tatăl prin degetul său, Duhul Sfânt, este proclamat de apostolul neamurilor în scrierile sale, când vorbește despre lucrarea Duhului în lupta cu pornirile trupului. Iată cuvintele prin care ne asigură cu privire la viitorul și învierea noastră: "Dacă Duhul celui care l-a înviat pe Isus Cristos din morți locuiește în voi, cel care l-a înviat pe Cristos din morți va învia și trupurile voastre muritoare, prin Duhul lui care locuiește în voi" (Rom 8,11). Ce mister și ce adevăr mângâietor și generator de speranță! Noi nu suntem sortiți pieirii și morții veșnice, ci avem un destin al vieții și fericirii fără de sfârșit. Însuflețiți de acest adevăr și de această dragoste divină ce s-a revărsat asupra pământului și a oamenilor prin opera lui Cristos și lucrarea Duhului Sfânt, apostolii, martirii, sfinții și mărturisitorii au continuat să vestească învierea Domnului și să întrețină între oameni și creștini speranța vieții veșnice și a învierii. În lumina acestui adevăr întunericul nu mai înspăimântă, el trece și după el vine lumina, suferințele prezente nu distrug viața, ci fac ca așteptarea eliberării să fie mai vie, iadul care uneori își face loc pe pământ nu este veșnic, ci este trecător pentru că a fost învins, iar moartea nu e ultimul cuvânt al vieții, ci viața și învierea deschid porțile veșniciei. Cristos e viu și nu mai moare, moartea nu mai are nici o putere asupra lui. Bucurați-vă toți cei care credeți în înviere! În mijlocul tuturor momentelor vieții omenești a intrat însuși Dumnezeu, prin iubirea sa aducătoare de viață și speranță, prin victoria sa glorioasă. Celebrând Învierea Domnului, de care suntem cu adevărat legați, sufletul nostru este plin de bucurie, de viață și de speranță. Mă bucur să vă salut acum de sfânta Înviere împreună cu PS Aurel Percă și vă încurajez pe drumul credinței, îndreptându-mă spre fiecare în parte cu salutul sfântului Serafim din Sarov: Cristos, bucuria mea, a înviat! El este curajul și speranța credinței noastre. Cristos a înviat! Petru Gherghel,
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |