|
|
Anul pastoral 2024‑2025
|
|
|
Sinod 2021-2024
|
|
|
În Dieceza de Iași
|
|
|
Librărie on-line |
comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală |
|
|
|
|
|
În fața recensământului
Sfințiile voastre, dragi credincioși,
"În zilele acelea a venit un decret din partea împăratului Augustus ca să se facă recensământ pe tot pământul. Toți mergeau să fie înscriși, fiecare în cetatea sa! Și Iosif a urcat din Galileea, din cetatea Nazaret către Iudeea, în cetatea lui David care se numește Betleem, întrucât era din casa și familia lui David pentru a se înscrie împreună cu Maria, logodnica sa, care trebuia să nască" (Lc 2,1-5).
Această relatare ne introduce în cadrul istoriei mântuirii și al conștiinței. Iosif, bărbatul cel drept, își împlinește datoria impusă de orânduielile împăratului, deși pentru aceasta a fost obligat la eforturi deosebite.
În istoria omenirii recensămintele, atât cele ale societății civile, cât și cele ale Bisericii, au constituit o practică și au devenit o necesitate.
Suntem în fața unui astfel de eveniment, de o importanță deosebită, pentru întreaga țară. Îmi permit să spun și să subliniez și pentru întreaga Biserică, precum și pentru comunitatea noastră, a catolicilor din Moldova.
De aceea:
Insistăm ca toți membrii Bisericii noastre să acorde o atenție deosebită acestui recensământ ca el să oglindească cât mai exact starea de fapt a populației țării, Bisericii și, în același timp, a Diecezei de Iași.
Fiecare creștin catolic este chemat să-și prezinte în mod deschis și cu curaj apartenența la Biserica Romano-Catolică sau Greco-Catolică, după cum îi dictează conștiința.
Creștinii catolici nu trebuie să uite nicicând că limba pe care o vorbesc nu este un monopol al nimănui, este un instrument dăruit de Dumnezeu, așa încât ei o vor folosi pe aceea care le este proprie, care le dă satisfacția participării la celebrările comunitare și care îi unește cu cei din jur și îi face utili societății.
În Dieceza de Iași, așa cum am comunicat tuturor forurilor interesate, celebrările liturgice comunitare se oficiază în limba română, limbă pe care o înțeleg toți și pe care o moștenesc din familie, o învață în școală, o folosesc în societate și în care s-a desfășurat și se desfășoară pastorația creștină obișnuită.
Cât privește termenul "ceangău", asupra căruia s-au făcut atâtea speculații, facem precizarea că nicicând nu a fost considerat ca un etnonim, nu a fost și nu este agreat de populația catolică în totalitate și că în mod eronat a fost și este atribuit credincioșilor catolici din Moldova. Deci pentru noi, termenul "ceangău" nu desemnează o etnie, care să se suprapună alteia pe care toți credincioșii catolici din Moldova o au: româna, germana, maghiara, franceza, italiana, poloneza etc. (Vezi Anton Coșa, "Cleja. Monografie etnografică", 2001 [1], și Iosif Petru M. Pal, "Originea catolicilor din Moldova", 1942 [2]).
Fiecare persoană este liberă să se numească cum dorește, să se folosească de orice limbă și să se exprime după propria conștiință și convingere, și are, de asemenea, dreptul de a fi respectată în opțiunile proprii.
Nimănui nu-i este permis să impună altuia o altă declarație decât cea care corespunde convingerii proprii, a moștenirii obținute din generație în generație. Convingerile nu se plătesc, nu sunt alimentate de interese trecătoare, ci aparțin sufletului, familiei, limbii și credinței.
Când se va trece la completarea chestionarului, fiecare persoană este datoare să urmărească atent ca înscrisul să se facă în mod corect, cu pixul sau cu cerneală, nu cu creionul, iar iscălitura proprie să fie pusă pe declarația făcută după ce a fost verificată bine.
Sperăm că momentul recensământului va fi o ocazie fericită și bine venită de clarificări și de afirmare a drepturilor tuturor cetățenilor din România, și deci și a membrilor comunității catolice din Moldova, și un moment de întărire a coeziunii în sânul comunităților noastre catolice.
Cu îmbrățișarea și binecuvântarea noastră,
Iași, 21 februarie 2002
Petru Gherghel, episcop de Iași
[1] "Din punctul nostru de vedere, și nu numai, nu putem vorbi, în ceea ce-i privește pe locuitorii catolici din Moldova (implicit din Cleja) de un grup etnic distinct, de o comunitate etnică aparte, ci de un grup religios, de o comunitate religioasă, care, având o origine etnică eterogenă (dar cu o majoritate românească certă) s-a regăsit într-o formă socială uniformizată prin ceea ce noi am denumit liantul unificator al religiei catolice" (p. 27-28).
"Locuitorii catolici din Cleja au făcut dovada conștiinței lor identitare românești în decursul istoriei cu prisosință, respingând, atunci când a fost cazul, toate încercările (și ele nu au fost puține) de denaturare a adevăratei lor apartenențe etnice românești". "Fundamental pentru înțelegerea fenomenului ceangău este conștiința acestor oameni: ei nu formează un grup etnic, ci o minoritate religioasă" (p. 38).
[2] "Deci denumirea de ceangăi, dată catolicilor moldoveni, este o poreclă ironică din pricina vorbirii lor, care, atât ca formă cât și ca pronunțare, este un conglomerat ce rezultă din limba maghiară-cumană-română. Această denumire de ceangăi nu-i plăcută de fel catolicilor moldoveni, care o resping ca o adevărată insultă batjocoritoare" (p. 81-82); cf. p. 93.
|
|
|
|
Caută pe site |
|
|
Biblia on-line |
|
|
Centrul Misionar Diecezan |
|
|
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta" |
|
|
|
|
|