|
Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași
Anul B
Iubiți credincioși și dragi ascultători,
Însă cei de la putere l-au arestat, l-au judecat și l-au condamnat la moarte. A fost acuzat de false învățături cu privire la stat, că a propagat idei revoluționare și a corupt tinerii din Atena. Familia și prietenii lui au dorit să intervină pentru a schimba sentința, dar el nu i-a lăsat. Avea și opțiunea să plece în exil din Atena, dar nu a dorit. A acceptat în schimb să bea otravă și să moară. Generațiile următoare de greci au ajuns să-l considere pe Socrate un martir pentru adevăr. Ei au hotărât să nu mai persecute pe nimeni, în baza convingerilor lui. În timpul lui Isus, grecii au ajuns unul dintre popoarele cele mai liberale din lume. Diferite tradiții religioase și filozofice au înflorit în mijlocul lor și au concurat pentru popularitate. Vedem în evanghelia de astăzi că în mijlocul mulțimilor care au venit la Ierusalim pentru sărbătoarea Paștilor se aflau și câțiva pelerini veniți din Grecia. Nu le-a trebuit mult timp acestor greci să vadă că nu toate mergeau bine la Ierusalim. Aceștia s-au apropiat de Filip, care era din Betsaida Galileii și l-au rugat, zicându-i: "Am vrea să-l vedem pe Isus". De ce au dorit oare să-l vadă pe Isus? Unii comentatori sunt de acord că ei au venit pentru a-l avertiza pe Isus cu privire la gravitatea pericolului care îl înconjura, și a-i sugera să plece cu ei în Grecia, pământul libertății. Răspunsul pe care l-a dat Isus, arată că era vorba într-adevăr despre moartea lui iminentă și că el a ales să rămână și s-o înfrunte, în loc să caute un mod de a scăpa de ea. Iubiți credincioși și dragi ascultători,
Acum însă a venit ceasul său. "A venit ceasul ca Fiul Omului să fie glorificat... Dar ce să zic: Tată, scapă-mă de ceasul acesta? Însă tocmai pentru aceasta am ajuns la ceasul acesta" (In 12, 23-27). Isus folosește parabola bobului de grâu, pentru a explica faptul că fugind de moarte, atunci când vine ceasul, nu facem decât să ne limităm viața și misiunea, ca bobul de grâu, care nu putrezește, ci "rămâne singur", în timp ce dăruindu-ne pe noi înșine până la moarte, atunci când vine ceasul, o facem să rodească, așa cum bobul de grâu care putrezind în pământ "aduce mult rod". Astfel, Isus refuză în mod categoric orice ajutor uman sau divin, pentru a-și prelungi viața pe pământ dincolo de voința Tatălui său. Glasul din cer confirmă că această decizie este într-adevăr voința lui Dumnezeu și că pentru Isus, slujitorul fidel al lui Dumnezeu, moartea și învierea sunt idealul misiunii sale. Această relatare trebuie să fi constituit o încurajare puternică în credință pentru primii creștinii persecutați cărora le-a scris Ioan. Le arată că doar prin supunerea lui Isus la o moarte nemeritată, ei beneficiază de credință și mântuire. "Cine-și iubește viața, o va pierde, iar cine-și urăște viața în lumea aceasta o va păstra pentru viața veșnică. Dacă-mi slujește cineva, să mă urmeze și unde sunt eu, acolo va fi și slujitorul meu"(In 12, 25-26). Unde este Isus? Este în slavă, la dreapta Tatălui, după cum l-a văzut Ștefan, primul martir. Însă pentru a ajunge acolo, a trebuit să treacă prin porțile morții, în ascultare față de voința lui Dumnezeu. Este realitatea lui Isus mort și înviat, care trebuie să fie și realitatea noastră, conștienți fiind, că Isus va împlini, cu fiecare dintre noi ceea ce declarase solemn Martei, la moartea lui Lazăr, fratele ei: "Eu sunt învierea și viața. Cel care crede în mine chiar dacă moare, va trăi" (In 11,25). Câteva exemple ne vor confirma această realitate care este și a noastră. 1. Sfântul Ignațiu, episcop de Antiohia, martirizat la Roma în 107, le scrie creștinilor din Roma, care voiau să intervină pentru el.
2. Sfântul Ioan Gură de Aur (349-407), exilat de împărăteasa Eudoxia, o nelegiuită, pe un pământ necunoscut, slăbit de suferințe și chinuit de călăi, se îmbolnăvi și era pe moarte.
3. La Roma, în 1928 murea Giulio Salvadori, poet și profesor la universitatea din Milano. În ajunul morții spuse preotului care-l îngrijea:
4. Marele profesor universitar Contardo Ferini, apropiindu-se moartea a dispus ca la sicriul lui să nu se cânte "De Profundis" dar "Magnificat" ("Sufletul meu preamărește pe Domnul"). 5. La fel, cardinalul Fischer, înainte de martiriu, a îmbrăcat veșmintele cele mai frumoase, zicând că merge la nuntă. Când a văzut eșafodul, și-a aruncat bastonul din mână și a zis: "Grăbiți-vă picioare, noi suntem aproape de paradis" și înainte de a muri a intonat "Te Deum" ("Pe tine Dumnezeule te lăudăm"). 6. Regretatul papă Ioan Paul al II-lea, în dialogul cu scriitorul Andre Frossard, după ce au discutat despre destinul veșnic al omului, papa a spus :
Iubiți credincioși și dragi ascultători,
Închei repetând cuvintele regretatului papă: "Într-un fel trăiești când la capătul vieții te așteaptă neantul, (nu te așteaptă nimic) și altfel trăiești când la capătul vieții te așteaptă Dumnezeu". Amin. 29 martie 2009, Radio Iași Pr. Isidor Mocanu [ index ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |