Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 4-a din Postul Mare

Ios 5,9.10-12; 2Cor 5,17-21; Lc 15,1-3.11-32

Lăudat să fie Isus Cristos!

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

De câțiva ani, în Duminica a IV-a a Postului Mare se celebrează în Dieceza de Iași Duminica Bibliei. E o inițiativă care vine chiar din partea papei Francisc, Sfântul Părinte recomandând o sărbătoare specială pentru a sădi în credincioși o dragoste mai mare față de Sfânta Scriptură, cuvântul viu și dătător de viață al lui Dumnezeu.

Totuși, de ce Duminica Bibliei? Există nenumărate motive. Biblia este cartea de căpătâi a creștinilor. Este cartea cărților, scriptura sacră, este cuvântul viu al lui Dumnezeu. Aș vrea, însă, să menționez două motive, în opinia mea mai relevante.

Prima motivația e legată de cunoașterea lui Dumnezeu. Biblia este sursa principală pentru a-l cunoaște pe Dumnezeu și oferă răspuns la întrebarea "Cine este Dumnezeu?".

Al doilea motiv este călăuzirea pe care o oferă Biblia. Ea este lumină pentru pașii celui credincios. De aceea, trebuie meditată și trăită pentru a viețui ca fii ai lui Dumnezeu.

Primul aspect, prima motivația: Biblia este izvorul primordial pentru a-l cunoaște pe Dumnezeu. Ea conține istorisirea relației de prietenie pe care Dumnezeu vrea să o instaureze cu omenirea. Unii Sfinți Părinți obișnuiau să afirme că Biblia este scrisoarea de dragoste trimisă oamenilor de către însuși Dumnezeu. Dar care este chipul lui Dumnezeu? Până la urmă, cine este Dumnezeu?

Omul a fost dintotdeauna doritor să cunoască divinitatea, să priceapă ceva din misterul dumnezeirii. Evreii din Vechiul Testament erau preocupați să înțeleagă unde se poate găsi și întâlni Dumnezeu, unde este prezent și cum acționează Domnul.

Evanghelia de astăzi, un fragment biblic sublim și emoționant, ne poate revela unele aspecte ale imaginii lui Dumnezeu. Pagina evanghelică a fost numită adesea parabola Fiului Risipitor sau parabola Fiului Rătăcitor și a Fiului Credincios. Totuși, numeroși bibliști susțin că un nume mai potrivit ar fi parabola Tatălui Milostiv, deoarece în centru se află tocmai tatăl, gata de iertare, milă și dragoste. De fapt, cuvântul tată se repetă în evanghelie de 12 ori. Textul evangheliei a fost împărțit în trei: prima scenă, cu fiul care cere parte de moștenire și pleacă de la casa tatălui; a doua scenă, cu întoarcerea fiului așteptat și îmbrățișat de tatăl; și a treia scenă, cu atitudinea fiului mai mare. Al doilea tablou pare să fie central. Acesta este dominat de chipul tatălui care privește zi de zi un drum gol, care speră împotriva oricărei speranțe. Este imaginea lui Dumnezeu care așteaptă întoarcerea oilor rătăcite. De îndată ce se profilează la orizont chipul fiului, tatăl aleargă în întâmpinarea lui pentru a-l îmbrățișa. Nu-i cere o perioadă de ispășire și de probă, ca să se convingă de sinceritatea părerii de rău. Nu-l lasă nici măcar să-și mărturisească păcatul. Toate acestea arată că îl aștepta, că nu-și pierduse încrederea în om; în om, pentru că fiul reprezintă aici orice păcătos, așa cum Tatăl este aici chipul lui Dumnezeu. Tatăl îl recunoaște în demnitatea de fiu. Așa cum spun primele cuvinte de salut adresate fiului, este o moarte care se transformă în viață, o rătăcire ce devine reîntâlnire plină de bucurie. Așadar, Tatăl Dumnezeu îl însoțește pe om în calea sa de întoarcere. Nu e Dumnezeu care închide poarta sau care judecă fără milă. Haina cea mai frumoasă, sandalele în picioare, inelul în deget sunt tot atâtea moduri de a spune că fiul este total reabilitat, că a fost reașezat în toate drepturile, că își are locul său în familie.

Evanghelia de astăzi, ca de altfel întreaga Biblie, arată chipul unui Dumnezeu bogat în iertare și milostivire. Un text din Cartea Exodului notează: "Dumnezeu se poate mânia până la a patra generație, dar se arată îndurător până la a mia generație". Într-un alt text se afirmă că Domnul nu vrea moartea păcătosului, ci ca el să se întoarcă și să fie viu. Dumnezeul Bibliei s-a arătat oamenilor drept un domn plin de bunătate, de îndurare și de dragoste. Definiția Dumnezeului Bibliei este "Dumnezeu Iubire".

Sfântul Augustin spunea: "Dacă din cauza unui cataclism toate Bibliile din lume s-ar pierde și nu ar mai rămâne decât una singură, și chiar dacă din această singură Biblie doar o pagină s-ar mai putea citi, și din această pagină doar un singur rând, și dacă acest rând ar fi cel din sfântul Ioan - Dumnezeu este iubire -, atunci totul ar fi salvat". Chintesența Sfintei Scripturi este afirmația "Dumnezeu este iubire" și el se arată lumii prin dragoste. Acest chip al lui Dumnezeu se poate desluși în istoria oamenilor.

Parabola evanghelică pare să fie o scurtă istorie a mântuirii. Pe fondul ei se află Adam, prototipul biblic al tuturor celor care aspiră să trăiască independent de Dumnezeu. Se află pe fundal istoria păcătoșilor din timpul lui Noe, peste care s-a abătut potopul. Se află istoria lui Israel, care îndepărtându-se de pământul părinților, ajunge în Egipt, în ținutul idolilor, și devine un popor de sclavi. Pe fondul parabolei se află și Dumnezeu care îi zice lui Moise: "Am văzut necazul poporului meu în Egipt și am auzit strigătele lor din cauza asupritorilor. Îi cunosc durerea. Am coborât ca să-l scot din mâna egiptenilor". Este Dumnezeu care îi zice lui Iosue: "Astăzi am îndepărtat de la voi ocara Egiptului", așa cum se poate citi în lectura întâi de astăzi. La rândul său, și lectura a doua spune ceva despre planul de mântuire divin, privit sub forma împăcării dintre Dumnezeu și oameni în Cristos.

Adesea, s-a căutat un element unificator pentru o Biblie care are două părți: Vechiul Testament și Noul Testament și 73 de cărți. Acest fir roșu sau element de unitate poate fi ideea unui proiect de mântuire al lui Dumnezeu în care, din fericire, suntem și noi inserați.

Al doilea aspect, a doua motivație: Biblia ne învață să trăim ca fii ai Tatălui. În fața unui Dumnezeu care nu vrea să pedepsească, ci să îi ierte pe oameni, să-i facă părtași la bunurile și la viața sa dumnezeiască, sunt posibile două atitudini.

O primă opțiune este cea a fiului mai mare, care consideră că este drept și are merite. Mai mult, este capabil să judece conduita fratelui și bunătatea lui Dumnezeu. Cele două tipuri de atitudine se pot găsi și în zilele noastre printre credincioși. Se întâlnesc uneori cei ce imită stilul fratelui mai mare: super-credincioșii, pentru care religia este un fel de medalion ținut la piept, pentru a fi văzut de toți, cei ce se consideră mai drepți și mai buni, care se cred superiori și-i judecă pe semenii lor.

De cealaltă parte, e atitudinea fiului mai mic, fiul rătăcitor, care își recunoaște mizeria, degradarea, și este gata să ceară iertare și să vină în fața tatălui cu încredere și cu umilință. Acesta a realizat drumul întoarcerii, al convertirii, s-a întors acasă la ospăț, la îmbrățișare și la dragoste. Până la urmă, ce înseamnă a fi fiu? Fiul este cel care recunoaște dependența sa de părinți, știe că viața lui depinde cu totul de grija și atitudinea și atenția lor. Un fiu al lui Dumnezeu nu e cel care caută mereu autonomia, ci acela care are încredere în Tatăl și face ceea ce este plăcut în ochii săi. În același timp, un fiu adevărat este gata de convertire.

Convertirea este, pe de o parte, întoarcerea de pe un drum greșit, care ne rătăcește, pe de altă parte este schimbarea minții. Convertirea creștină nu constă în primul rând în culpabilizarea omului, și așa dezorientat, răvășit și înstrăinat. Convertirea constă, în principal, în recuperarea încrederii în Dumnezeu, Tatăl bogat în milostivire. El ne așteaptă, aleargă în întâmpinarea noastră, ne primește mereu în casa sa și face sărbătoare. Și sărbătoarea nu se face singur, ci împreună cu alții, în comunitate. Biblia este o carte despre convertire. Ne invită la schimbarea modului de a fi și de gândi. Și gândim, astfel, o întâlnire cu un Dumnezeu milostiv, cu un Tată care ne conduce pe calea binelui, a dreptății, a sfințenie și a vieții în casa sa.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În încheiere, aș dori să reafirm: Biblia este cea mai importantă carte deoarece ne spune cine este Dumnezeu și cine suntem noi. Revenind la prima întrebare - "Cine este Dumnezeu" -, Biblia afirmă că Dumnezeu este Tată. Acesta este cel mai potrivit nume pentru el. Biblia ne transmite, mai apoi, că Dumnezeu este iubire. Iar la a doua întrebare, "Cum să trăiesc și să înțeleg Biblia?": Din postura de fiu care are încredere în iertarea și dragostea divină și este dispus să se convertească zi de zi. Ne rugăm la această Sfântă Liturghie ca Duhul Sfânt să ne ajute să-l cunoaștem mai bine pe Dumnezeu, Tatăl iubitor, și tot el să ne inspire pentru a putea trăi mereu ca fii buni și convertiți. Amin.

31 martie 2019

Pr. Iulian Faraoanu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
346 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 4-a din Postul Mare:

Anul C
18 martie 2007 - Pr. Eduard-Mihai Coșa
14 martie 2010 - Pr. Iulian Tancău
10 martie 2013 - Pr. Iosif Dorcu
6 martie 2016 - Pr. Cornel Cadar

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat