Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 5-a din Postul Mare

Is 43,16-21; Ps 125; Fil 3,8-14; In 8,1-11

"Nu vă mai gândiți la cele din vechime, iată eu fac un lucru nou: încolțește, nu-l recunoașteți?" (Is 43,19)

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Adesea suntem sclavii trecutului, incapabili să credem în noutate, scufundați în pesimism, dezamăgiți. Noutatea care ar trebui să ne bucure constă în faptul că lumea nu este la voia întâmplării, ci are un sens; este în inima lui Dumnezeu Tatăl care a creat-o, a Fiului care a răscumpărat-o și a Duhului Sfânt care o sfințește și o transformă. Noutatea o întâlnim în faptele minunate pe care Dumnezeu le înfăptuiește în istorie.

Prima lectură din Cartea profetului Isaia amintește de ieșirea din Egipt, care pentru Israel va rămâne un punct de referință fundamental. Dar cu toate acestea nu trebuie să ne oprim doar la trecut, ci trebuie să învățăm din trecut pentru a citi prezentul și pentru a pregăti viitorul. Așa cum la ieșirea din Egipt, Domnul "le-a stabilit un drum prin mare și o cărare în apele puternice" (Is 43,16), tot la fel "va stabili un drum în pustiu și râuri în ținutul uscat" (Is 43,19). Cu alte cuvinte, așa cum în trecut a secat marea, la fel acum va iriga deșertul. Așadar exodul continuă. Domnul istoriei intervine pentru a reînnoi mereu acel miracol care să aducă libertatea și demnitatea pe care a inaugurat-o primul exod. Cu trei săptămâni în urmă, Evanghelia după Luca, relatând schimbarea la față a lui Isus, spunea că Moise și Ilie "vorbeau despre plecarea lui ce avea să se împlinească la Ierusalim" (Lc 9,31). Un alt exod. De fapt în Isus se împlinește adevăratul și definitivul exod, adevărata ieșire din vechimea oprimantă a istoriei. Numai Isus ne introduce în adevărata și definitiva "noutate" a țării promise din vița veșnică. Așa cum în primul exod Dumnezeu a croit un drum prin mare, în al doilea exod din robia babiloniană a deschis un drum prin pustiu, la fel Isus la împlinirea timpului a devenit chiar el noua cale sigură. "Eu sunt calea" (In 14,6), îi spunea Isus apostolului Toma. El ne face să ieșim din haosul păcatului reprezentat în Sfânta Scriptură prin mare și ne face să parcurgem fericiți arșița pustiului primejdios a timpului pentru a ajunge în sfârșit în acel "pământ", care nu mai este pământ, unde curge "lapte și miere". El este noutatea care încolțește în fața ochilor noștri. Noi trebuie doar să o recunoaștem. Aceasta înseamnă că istoria are o încărcătură pozitivă, pentru că istoria este timpul lui Dumnezeu. De aceea trebuie să privim încrezători spre viitor, chiar în fața evenimentelor dificile și negative.

Și sfântul Paul, în lectura a doua luată din Scrisoarea către Filipeni, ne relatează experiența înălțătoare a noutății pe care a simțit-o în viața lui, cunoscându-l pe Cristos. În fața noutății lui Cristos, toate cele cu care el s-ar fi putut lăuda sunt considerate o pierdere, un gunoi. În polemica cu evreii el spunea că s-ar putea lăuda cu faptul că este circumcis (în ordine cu Legea lui Moise), israelit (membru al poporului ales), din tribul lui Beniamin (de unde provenea primul rege, Saul) și persecutor al Bisericii lui Cristos (al acelora care aparent trădaseră adevărata religie). Pe lângă cunoașterea lui Cristos, Paul mai adaugă ceva: "puterea învierii lui Cristos" (Fil 3,10), pe care el vrea să o experimenteze. În fața acestei noutăți nemaiauzite, orice titlu cu care s-ar fi putut mândri stârnește râsul. Cunoașterea lui Cristos în limbajul semitic nu înseamnă doar o cunoaștere intelectuală, ci mult mai mult, a face experiența lui Cristos, a-l avea pe Cristos. Așadar nu putem avea doar o devoțiune sentimentală față de Cristos, ci trebuie să ne punem toată speranța în el și să credem cu tărie în victoria lui asupra morții.

Un alt semn sublim al noutății este milostivirea lui Dumnezeu arătată în Cristos, despre care ne vorbește evanghelia proclamată. Dacă a săvârși adulter este un păcat, un delict, Isus este chemat să intervină, să pedepsească. Pedeapsa era clară: femeia păcătoasă trebuia să fie omorâtă cu pietre. Dar când Isus intră în templu, se întâmplă ceva cu totul nou: templul nu mai rămâne sub Legea veche, ci Dumnezeu în Isus Cristos își arată chipul milostivirii sale. Dumnezeu în sfârșit este liber, este liber să iubească! Această mare noutate este revelată prin tăcerea lui Isus față de femeia păcătoasă. Această tăcere are o forță extraordinară. Ar fi putut să pună întrebări, să caute circumstanțe atenuante în favoarea ei sau să pună în discuție severitatea Legii vechi. În schimb, Isus tace și scrie cu degetul pe pământ. În acest gest se poate vedea delicatețea lui Isus față de acea femeie. Este ușor să ne imaginăm cum orice privire ar fi rănit-o în acel moment. De aceea, Isus nu condamnă în baza unui cod de comportament, ci retrimite pe fiecare dintre ascultătorii săi la adevărul ascuns în propria inimă: "acela dintre voi care este fără de păcat să arunce primul cu piatra în ea" (In 8,7). Este ca și cum ar fi vrut să spună: înainte de a condamna pe cineva, aveți curajul de a vă recunoaște propriile păcate. O adevărată lecție de viață!

"Și aplecându-se din nou, scria pe pământ" (In 8,8). Un al doilea moment de tăcere important pentru ca fiecare să-și dea seama de propriile păcate. Faptul că acuzatorii femeii se îndepărtează unul câte unul începând de la cei mai bătrâni demonstrează cu claritate că există un adevăr ascuns care nu coincide cu imaginea pe care alții și-o fac despre noi. Suntem cu toții păcătoși. Acesta este adevărul pe care de atâtea ori nu-l recunoaștem pentru că ne lipsește umilința. Dar în ciuda infidelităților noastre, Dumnezeu continuă să ne iubească, iertându-ne. De două mii de ani, mulți au învățat de la Isus să ierte pe cei care le-au făcut rău. În temnițele comuniste găsim exemple eroice de iertare a călăilor. Richard Wurmbrand, mort în 2001, la vârsta de 92 ani, cel care a făcut 14 ani de închisoare pentru credință, ne relatează despre un bărbat, Dimitrie, care a fost lovit cu un ciocan în coloana vertebrală. Nu putea să-și mai miște decât capul și a fost eliberat. În noaptea de Crăciun a anului 1989, cineva îi bate la ușă. Era securistul care îl nenorocise. Intră și zise: "Domnule, să nu crezi că am venit să-ți cer iertare. Pentru răul pe care l-am făcut, pentru mine nu mai este iertare nici pe pământ, nici în cer. Nu ești singurul pe care l-am torturat. Nu poți să mă ierți, nimeni nu mă mai poate ierta, nici măcar Dumnezeu. Crimele mele sunt monstruoase. Am venit pur și simplu să-ți spun că regret răul pe care ți l-am făcut. Acum te las și merg să mă spânzur. Asta-i tot". Securistul dă să plece, dar paralizatul îl reține zicându-i: "În toți anii aceștia, niciodată nu am fost atât de mâhnit ca astăzi, pentru faptul că nu-mi pot mișca brațele. Aș dori să le pot să le întind, ca să vă pot strânge în brațe. De-a lungul anilor în fiecare zi m-am rugat pentru dumneavoastră. Vă iubesc din toată inima. Sunteți iertat".

Oare nu ar trebui să roșim în fața acestui erou al iertării, noi care uneori nu suntem în stare să iertăm nici măcar o vorbă și poate mai rău încercăm să ne răzbunăm făcându-ne singuri rău? Marele sfânt Augustin ne învață atât de frumos: "Niciun dușman oricât ar fi de înverșunat împotriva ta nu îți poate dăuna atât cât îți poți dăuna tu singur, dacă nu îl iubești și nu îl ierți. El îți poate distruge casa, îți poate omorî animalele, îți poate lovi servitorul, servitoarea, fiul, soția, îți rănește trupul dacă poate, dar nu îți poate răni sau ucide sufletul așa cum o poți face tu. Răzbunarea are efect de bumerang, se întoarce împotriva ta".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Suntem în timpul sfânt al Postului Mare. Cristos de pe cruce s-a rugat Tatălui pentru dușmanii săi: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac". Să-i cerem harul unei spovezi bune prin care, simțind măreția milostivirii lui Dumnezeu, să putem și noi arăta aceeași milostivire semenilor noștri, iertându-i. Așa să ne ajute Dumnezeu. Amin.

13 martie 2016

Pr. Petru Sescu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
365 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 5-a din Postul Mare:

Anul C
25 martie 2007 - Pr. Vladimir Petercă
21 martie 2010 - Pr. Mihai Dumitru
17 martie 2013 - Pr. Anton Săboanu
7 aprilie 2019 - Pr. Lucian Păuleț

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat