Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 30-a de peste an

Sir 35,15b-17.20-22a; Ps 33; 2Tim 4,6-8.16-18; Lc 18,9-14

De câteva duminici lecturile sfinte ne vorbesc despre rugăciune. Duminica trecută am înțeles din lecturi că trebuie să ne rugăm și să o facem cu multă stăruință, cu statornicie, fără să obosim. Dacă ne-am convins că trebuie să ne rugăm, întrebarea este: Ce atitudine trebuie să avem când ne rugăm? Când este ascultată rugăciunea?

Doi oameni au mers la templu. S-au rugat. Unuia nu-i este ascultată rugăciunea, celuilalt da.

Pe vremuri, unii dintre dumneavoastră vă amintiți, la panourile de la școală, de la locul de muncă sau în ziare, era o rubrică intitulată: "Așa da, așa nu". În pasajul din evanghelia de azi, Isus ne spune mai întâi cum să nu procedăm în rugăciune și apoi cum să ne rugăm bine; mai întâi - așa nu și apoi - așa da.

1.a. Fariseul postea de două ori pe săptămână (să ne gândim că nouă ne vine greu să postim în Miercurea Cenușii sau vinerea, dar de două ori pe săptămână!), era darnic, dădea zeciuială din tot ce avea, era nelipsit de la templu, se îndeletnicea cu rugăciunea și cu Scriptura. Faptele lui erau lăudabile. Unde greșește?

Mândria, raportarea sa la Dumnezeu și la semeni. El se compară cu alții, disprețuindu-i, și se încrede în propriile lui puteri.

Își începe rugăciunea bine: "Îți mulțumesc, Dumnezeule". Dar tot ce urmează e greșit: "Îți mulțumesc pentru că nu sunt ca oamenii ceilalți, hrăpăreți, nedrepți, adulteri". Rugăciunea sa nu este de la inimă la inimă cu Dumnezeu, e o comparație, este o judecată asupra altora. Toți sunt necinstiți și imorali... Unicul care se salvează este el însuși. Îi privea pe toți de pe un piedestal, cu aroganță, cu dispreț...

"Îți mulțumesc că nu sunt ca vameșul acesta". În templu el manifestă dispreț față de semeni: "vameșul acesta". Toți erau răi, numai el era bun...

Să ajungi în biserică, să te rogi, să participi la sfânta Liturghie, să te uiți la ceilalți și să spui: "Da păi, ce mai este și cu ăștia. Uită-te la ei. Uite la acela: a venit la biserică, și la aia: se împărtășește!"

Disprețul, comparația cu alții sunt simptome ale mândriei.

Omul mândru așa gândește: cine nu privește ca el lucrurile, cine nu vorbește ca el, cine nu trăiește ca el sunt oameni răi. În orice meserie, omul mândru numai pe el se vede competent și pe ceilalți îi vede slabi... În biserică ceilalți nu sunt buni, la locul de muncă șefii nu sunt buni, la școală colegii nu sunt buni, profesorii nici atât, nimeni nu este bun...

Problema este că atunci când suntem preocupați să examinăm viața altora uităm de a noastră. Nu mai avem timp să ne uităm în propria noastră viață.

Uneori ne dăm seama că suntem vinovați. Dar ce facem? Ne comparăm cu alții. Și când o facem, de regulă îi căutăm pe cei mai răi decât noi. Și întotdeauna găsim pe unul mai slab. Învățăm aceasta de când suntem mici, de când suntem la școală. Dacă părinții ne ceartă acasă, de exemplu, pentru nota 6 pe care am primit-o la matematică, le spunem că sunt alții care au luat 5 sau 4. Așa avem tendința să facem: să ne comparăm cu cei mai răi decât noi. Și așa considerăm că păcatele altora sunt mai grave. Ale noastre au circumstanțe.

Isus ne arată în evanghelia de astăzi că nu putem să ne rugăm și să disprețuim pe alții, să-l adorăm pe Dumnezeu și să-i umilim pe fiii săi. A te ruga în acest fel este un risc: te poți întoarce acasă cu un păcat în plus.

1.b. "Eu postesc de două ori pe săptămână, dau zeciuială din toate veniturile". Fariseul este prins de un cuvânt care nu încetează să-l repete: eu, eu. Pentru el, Dumnezeu nu slujește decât să-i înregistreze propriile performanțe. El nu are nimic de primit, nimic de învățat: cunoaște bine răul și răul este în alții. A uitat cuvântul cel mai important din lume: tu.

Omul mândru se raportează la Dumnezeu în acești termeni: eu vin la biserică, eu postesc, eu dăruiesc, eu vizitez bolnavii, eu cânt, eu vin la cor... Pentru aceasta eu merit să mă asculți, să mă binecuvântezi. De câte ori nu auzim: "Eu am dat mult la biserică, îi ajut pe alții, am fost naș la botezul multor copii, am cununat pe mulți, nu se găsea nimeni, eu m-am oferit..."

Cineva povestește cum la un moment dat o persoană îi înșira tot felul de nume și spunea: "Cu cât cunoști un om mai mult, cu atât rămâi mai dezamăgit de el. Când cunoști omul cu adevărat îți dai seama cine este". Și dădea exemple. "Uită-te la cutare. L-am cunoscut de departe o vreme și am spus: Ce om extraordinar! După ce l-am cunoscut mai îndeaproape mi-am schimbat total părerea despre el". Omul înșira nume: a spus despre unul, despre altul și a ajuns până la urmă la concluzia că toată lumea este rea și că toți fac numai lucruri rele. Interlocutorul s-a uitat la el și l-a întrebat: "Totuși poți să-mi spui despre cineva care face lucruri bune?" A stat și s-a gândit câteva secunde, a tras aer în piept și, fără să ezite, a spus: "Da. Eu". Și a început să povestească ce a făcut săptămâna trecută și câte lucruri bune a făcut.

Un om care avea o părere foarte bună despre el și o părere rea despre alții.

Omul mândru se consideră cel mai important. Dacă n-ar fi el, totul s-ar duce de râpă, familia s-ar distruge. Dacă n-ar fi el harnic, n-ar mai avea ce să mănânce cei din casa lui. Dacă n-ar fi el, totul ar fi pierdut.

Gândul de mândrie ne determină să considerăm că noi suntem oamenii de care depind toate lucrurile, fără noi nu se poate. Numai noi facem lucrurile bine. Aceasta face mândria. În loc să-l vedem pe Dumnezeu care lucrează prin noi, ne vedem pe noi înșine: ce grozav sunt, ce om bun... Unde mai este loc pentru Dumnezeu?

Un om mândru se scoate întotdeauna pe el însuși în evidență. El socotește că faptele lui sunt atât de importante încât Dumnezeu e obligat să-l asculte, să-l binecuvânteze...

Așa nu, spune Isus. Rugăciunea făcută cu o asemenea atitudine (comparându-ne cu alții, disprețuindu-i, încrezându-ne în noi înșine) nu-i ascultată.

2. În schimb este ascultată rugăciunea vameșului. Așa da, spune Isus.

Vameșul știe măsura lucrurilor. Nu cunoaște rugăciuni lungi. Dar ce știe este esențialul: "Ai milă". Rugăciunea lui vine din inimă, din apăsarea pe care o simte. Vameșul știe că depinde în întregime de ajutorul lui Dumnezeu și de aceea își pune toată încrederea în el.

Își știe locul, se așază în spate, păstrează o oarecare distanță, pe care numai Dumnezeu poate s-o umple. Rugăciunea sa este autentică, având scopul să obțină îndurarea lui Dumnezeu. Știe că este păcătos, își bate pieptul pentru aceasta. Este animat de încredere în Dumnezeu și numai de la el așteaptă milă. El se vede cum este în realitate, nu se compară cu alții, nu se încrede în propriile puteri.

Cum să fie făcută rugăciunea pentru a ajunge la Dumnezeu? Cu smerenie, recunoscându-ne starea.

Atitudinea corectă în fața lui Dumnezeu este să te duci la templu, să fii tânăr profet, să te cheme Isaia, și, când intri în templu, să-ți dai seama cine este Dumnezeu. Să strigi cât poți de tare, căzut cu fața la pământ: "Vai mie, că sunt un om cu buze necurate și locuiesc în mijlocul unui popor cu buze pângărite" (Is 6,5).

Atitudine corectă înseamnă să-l vezi pe Cristos în barca ta și să nu-i fi dat importanță până atunci. Să te cheme Petru, să vezi ce a făcut pentru tine, că nu mai poți trage peștii afară și să-i spui: "Îndepărtează-te de la mine, Doamne, că sunt un om păcătos" (Lc 5,8).

Atitudine corectă este să te numești Paul, să privești la ce ai fost, cum a fost viața ta dinainte și să spui: "În cele din urmă, ca unuia născut înainte de vreme, Cristos mi s-a arătat și mie... nici nu sunt vrednic să mă numesc apostol" (1Cor 15,8-9).

Atitudine corectă înseamnă să fii ca Daniel într-o țară străină, să deschizi fereastra și să te rogi: "Doamne, rușinea obrazului este a noastră, a regilor noștri, a mai-marilor noștri, a părinților noștri, căci am păcătuit împotriva ta" (Dan 9,7-8).

Tragedia este că în fiecare duminică, în bisericile noastre, mulți pleacă acasă ca fariseul, la fel cum au venit: aceleași păcate, aceleași probleme, aceeași viață murdară, aceeași viață bună în ochii lor, dar neplăcută în ochii lui Dumnezeu.

Am vrea să avem atitudinea vameșului. Să stăm un moment înaintea lui Dumnezeu și, neîndrăznind să ne ridicăm ochii, să-i spunem: "Doamne, fie-ți milă de mine, păcătosul". Să fim oameni care să înțelegem că oricât de buni am fi, în ochii lui Dumnezeu nu suntem în ordine: păcătos este cuvântul care se potrivește cel mai bine; să fim oameni care să plecăm din biserică altfel.

Cum plecăm de la rugăciune, de la Liturghie? Aceasta-i întrebarea la care trebuie să găsim răspuns astăzi.

"Doamne - se roagă psalmistul (Ps 10,13) - păzește-l pe robul tău de mândrie, ca să nu stăpânească ea peste mine. Atunci voi fi fără prihană, nevinovat de păcate mari". Amin.

27 octombrie 2013

Pr. Cornel Cadar


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
583 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 30-a de peste an:

Anul C
28 octombrie 2007 - Pr. Alois Bișoc
24 octombrie 2010 - Pr. Claudiu Iștoc
23 octombrie 2016 - Pr. Florin-Petru Sescu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat