Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 4-a din Postul Mare

Ios 5,9.10-12; 2Cor 5,17-21; Lc 15,1-3.11-32

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Reținem faptul că în timpul Postului Mare, Biserica ne readuce în centrul atenției marile teme baptismale, cristocentrice și penitențiale ale credinței noastre creștine. Termeni ca rugăciune, caritate, pocăință, convertire, iubire și milostivire divină, iertare, slujire, umilință... revin frecvent în textele liturgice din acest timp de har.

Suntem astăzi în duminica a IV-a din Postul Mare, iar liturgia cuvântului scoate în lumină bunătatea și milostivirea lui Dumnezeu; o milostivire, poate încă insuficient înțeleasă de noi.

Gustați și vedeți cât de bun este Domnul, am cântat împreună la psalmul responsorial (Ps 33,2).

În prima lectură am auzit cât de bun a fost Domnul cu poporul său pe care, după ce l-a scos din țara robiei cu mână tare și braț puternic, l-a așezat în țara făgăduinței unde puteau sărbătorii Paștele în libertate (cf. Ios 5,9-12).

Și sfântul Paul, în a doua lectură ne reamintește de bunătatea Tatălui când spune că totul vine de la Dumnezeu, care ne-a și împăcat cu sine prin Cristos, neținând cont de păcatele oamenilor (cf. 2Cor 5, 17-21).

Da, bunătatea și milostivirea lui Dumnezeu transpar din fiecare carte a Bibliei, dar întâmpinăm nenumărate dificultăți pentru a o înțelege și a o trăi.

Se spune, pe bună dreptate, că marea problemă a mesajului creștin nu stă în explicarea misterelor de credință. Există o dificultate mai mare, și anume, greutatea de a convinge în privința bunătății și milostivirii lui Dumnezeu.

Fiecare dintre noi am vrea să interpretăm, să modificăm și să instrumentalizăm bunătatea lui Dumnezeu după propriile necesități, după propriile gusturi. Pe când, milostivirea divină este cu mult superioară cunoștințelor noastre și atât de diferită față de așteptările noastre: și, de aceea ne pune în dificultate.

Biblia cunoaște încă de la începuturi (Ex 34,6) această dificultate, iar ca exemplificare am putea aminti istoria lui Iona în cetatea Ninive: Iona este trimis să predice pedeapsa lui Dumnezeu asupra lui Ninive, din cauza fărădelegilor comise în această cetate. Dar, la predica lui Iona, Ninive se convertește, iar Dumnezeu își anulează pedeapsa pronunțată. Ce se întâmplă atunci? Iona se mânie și exclamă: "...Știam eu că tu ești un Dumnezeu îndurător și milostiv, îndelung răbdător și plin de dragoste" (Iona 4,2). După care Dumnezeu cu răbdare, caută să-l convingă pe Iona (și pe fiecare dintre noi), să accepte bunătatea sa așa cum este ea.

Într-adevăr, ori din cauza educației primite în copilărie, ori din cauza fragilei noastre legături cu Dumnezeu, ne este greu să intrăm în logica sa, să înțelegem și să credem în milostivirea sa, dar mai ales s-o practicăm așa cum el o face. Nu am fost ajutați suficient pentru a descoperi adevărata față a lui Dumnezeu. Mai degrabă, ne-am făcut imagini greșite despre el.

De câte ori nu suntem tentați să ni-l închipuim pe Tatăl ceresc ca un Dumnezeu judecător și legalist, care condamnă orice lipsă de-a noastră și cântărește orice lucru. Credem că nu are altceva de făcut decât să pedepsească orice nereușită de-a noastră.

Sau, câți nu sunt dintre cei care își imaginează un Dumnezeu de treabă, comerciant, care se acomodează cu cererile și măsurile noastre, care poate fi cumpărat sau înduplecat după trebuințele noastre.

Dar cea mai eronată imagine ne-o facem despre Dumnezeu când ni-l închipuim ca pe un Dumnezeu care sperie și pedepsește. Este imaginea transmisă de unii părinți copiilor lor în prima fază a educației. Când părinții lipsesc din preajma copiilor, obișnuiesc să-i lase în grija lui Dumnezeu care oricând este gata să pedepsească orice neascultare.

Evident sunt imagini distorsionate despre Dumnezeu, imagini care nu ne lasă să descoperim adevărata față a Tatălui ceresc și de aceea, nu ne permit o relație filială cu el.

Un autor povestește într-o carte de-a sa ce anume a înțeles un elev din parabola fiului risipitor și cum a redat-o într-o lucrare de control, la ora de religie:

"Un om avea doi fii - scrie el - însă cel mai mic nu mai voia să stea acasă și, într-o zi a plecat departe, luând cu el toți banii săi. La un moment dat acești bani s-au terminat și băiatul s-a hotărât să se întoarcă acasă pentru că nu mai avea nici ce mânca. Când aproape ajunsese acasă, tatăl său l-a văzut și, foarte mulțumit, a luat un ciomag și a fugit în întâmpinarea lui. Pe drum l-a întâlnit pe celălalt fiu, cel bun, care l-a întrebat unde merge atât de repede și cu acea bâtă.

- S-a întors nenorocitul de frate-tu. După tot ceea ce a făcut, merită o bătaie bună!

- Vrei să te ajut și eu, tată?

- Bineînțeles - răspunde tatăl.

Și, astfel, amândoi l-au bătut măr. La sfârșit tatăl a chemat servitorul și i-a spus să ucidă vițelul cel mai gras pentru a organiza o mare sărbătoare pentru că în sfârșit i s-a împlinit dorința, de a-l pedepsi pe fiul care i-a făcut atât de multe necazuri!"

(A. Cencini, Vivere riconciliati, EDB)

Evident, este nostimă interpretarea copilului, dar arată clar că nu ne este deloc ușor să descoperim chipul milostiv al Tatălui, ci mai degrabă, încă din copilărie, părinții și educatorii, în mod voit sau nu, ne-au vorbit și ne-au convins despre altceva.

Iubiți credincioși, o imagine greșită despre Dumnezeu o aveau și fariseii și cărturarii din timpul lui Isus. Pentru faptul că Mântuitorul încerca să se apropie de cei păcătoși și chiar stătea la masă cu vameșii, deseori era judecat și contestat de către adversarii săi. Am auzit în textul evangheliei de astăzi că la o astfel de acuză a fariseilor, Isus le răspunde cu o parabolă. Este cunoscută în general ca parabola fiului risipitor, dar o astfel de denumire ar indica doar un aspect secundar al parabolei. Ar trebui numită mai degrabă parabola tatălui milostiv deoarece scoate în relief inima mărinimoasă și compătimitoare a tatălui față de fiul rătăcit care se întoarce acasă. De fapt, protagonistul parabolei este un tată, iar punctul culminant al parabolei este bucuria sa imensă datorată regăsirii fiului, motiv pentru care organizează o sărbătoare deosebită.

Cunoaștem destul de bine succesiunea evenimentelor. Ne surprinde decizia fiului rebel care părăsește căminul familial, ne scandalizează comportamentul său libertin și modul imoral prin care își irosește averea moștenită și apoi, admirăm felul în care, fiind constrâns de situație, se întoarce din nou acasă.

Dar să nu pierdem din vedere atitudinea și comportamentul tatălui în fața rătăcirii fiului. Vedem un tată care rămâne în continuu în așteptarea fiului plecat; când îl vede în zare venind spre casă, îi aleargă în întâmpinare, îl îmbrățișează, îl sărută și îi arată toată căldura sa părintească. Nu îl ia la rost pentru ceea ce a făcut, nu îi cere cont de nimic, nu îl întreabă despre intențiile sale viitoare, nici nu cercetează dacă, într-adevăr, s-a căit pentru cele săvârșite. Nici măcar nu-l lasă să-și termine discursul său pregătit cu atâta trudă, ci e preocupat de un singur lucru: să-i redea demnitatea de fiu pe care o pierduse și să declare sărbătoare în familie. Motivul marii sărbători și a bucuriei de nedescris, care constituie și punctul culminant al parabolei sunt exprimate de cuvintele tatălui: "Căci acest fiu al meu era mort și a înviat, era pierdut și a fost regăsit".

În parabolă, tatăl simbolizează inima Tatălui ceresc: este cu siguranță cea mai frumoasă imagine a lui Dumnezeu pe care ne-a lăsat-o Isus. Imaginea Dumnezeului lui Cristos, care mântuiește și iartă, care declară sărbătoare ori de câte ori cineva își vede greșelile și se întoarce din rătăcirea sa.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători, ori de câte ori avem ocazia, ascultăm cu plăcere și cu atenție această parabolă a lui Isus. Cât este ea de actuală și cât de mult se aseamănă cu unele episoade din viața noastră!

Povestea tânărului din parabolă poate fi și istoria noastră, de ieri, sau chiar de azi. Cine dintre noi nu a simțit că la un anumit moment din viață s-a îndepărtat de casa părintească, de iubirea lui Dumnezeu și că rătăcește în viață pe un drum greșit? Dar curajul tânărului și iubirea fără margini a tatălui sunt atât de grăitoare încât nimeni și nimic nu ne-ar mai putea împiedica să repetăm: "Mă voi ridica, mă voi duce la Tatăl și-i voi spune!"

Așadar, parabola este o invitație: dacă ai păcătuit, ridică-te!; dacă ai trădat, întoarce-te!; dacă ai ofensat în modul cel mai josnic, să știi bine și să reții că Dumnezeu este gata să șteargă totul și să-ți ofere șansa unui nou început.

Să primim, așadar, invitația celei de a patra duminici din Post și, în lumina parabolei din evanghelie să-i facem bucurie Tatălui prin întoarcerea noastră. Să fim convinși că el ne așteaptă cu brațele deschise și ne vrea alături de el, în casa sa, printre fiii săi. Amin.

18 martie 2007

Pr. Eduard-Mihai Coșa


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
356 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 4-a din Postul Mare:

Anul C
14 martie 2010 - Pr. Iulian Tancău
10 martie 2013 - Pr. Iosif Dorcu
6 martie 2016 - Pr. Cornel Cadar
31 martie 2019 - Pr. Iulian Faraoanu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat