Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 27-a de peste an

Gen 2,18-24; Ps 127; Evr 2,9-11; Mc 10,2-16

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Lecturile de astăzi - când începe la Roma Sinodul despre Familie - ne invită să reflectăm asupra acelei realități extrem de bogate în simbolism existențial, realitate pe care noi o numim inimă. Se percep câteva moduri de a fi ale inimii, motiv pentru care s-ar putea vorbi despre inimă rănită, despre inimă bolnavă și despre inimă ideală, aceea a unui copil.

Despre inima rănită ne vorbește prima lectură. Adam este singur în grădina creației, are totul, dar este ca și cum n-ar avea nimic, pentru că se simte singur. Nu fără un risc de umorism, relatarea biblică ne spune că Dumnezeu încearcă să-l consoleze, făcându-l să se întâlnească cu toate ființele vii. Și este un mod straniu de a-l consola. E adevărat că fiecărui animal Adam va putea să-i dea un nume, adică, după semnificația acestei expresii în limbajul biblic, Adam va putea să exercite asupra animalelor puterea sa. Dar cu ce avantaj? Inima lui Adam rămâne rănită. Rămâne rănită datorită unei lipse pe care nimic nu o poate compensa, datorită unui sentiment de singurătate totală. Să ne imaginăm melancolia primului om care trece în revistă toate speciile animale, fără a găsi cel mai mic sprijin, spiritual și afectiv. Ceea ce-i lipsește lui Adam este o prezență, un chip, un glas care să-l cheme pe nume cu un accent unic și inconfundabil. Ceea ce-i lipsește lui Adam este iubirea. Dacă nu este iubire nu este nimic. A fi iubit și a iubi. Aici se află sensul, gustul, fericirea vieții. Din această inimă rănită se naște Eva. Ceea ce vrea să ne sugereze relatarea biblică este mai ales că iubirea este lucrul cel mai mare. Atunci când cei doi se iubesc, unul devine pentru celălalt chipul propriului vis, al propriei așteptări, al propriei dorințe, chipul unei prezențe esențiale și la care nu se poate renunța.

După ce am acordat atenție inimii rănite, să vedem acum condiția inimii bolnave. Și această boală are un nume: este sclerocardia, cuvânt grec, care în limba română se traduce cu "împietrire a inimii". Despre împietrirea inimii vorbește textul evangheliei de astăzi, acolo unde Isus, pentru a explica norma dată de Moise în ceea ce privește căsătoria, spune "din cauza împietririi inimii voastre a permis Moise să se lase, să se părăsească soția". Oare putem să înțelegem ce înseamnă această împietrire a inimii? Înainte de toate în faptul că îi era permis bărbatului ceea ce era negat femeii. De fapt, bărbatul putea să desfacă propria căsătorie, repudiind femeia, din motive care erau evaluate în mod diferit. Conform unei anumite școli, atunci când exista un păcat grav al femeii în ceea ce privește fidelitatea; e cazul de adulter. Conform unei alte școli, mai permisive, bărbatul putea să-și lase soția pentru un motiv oarecare, care făcea dificilă conviețuirea, chiar și în cazul în care femeia a gătit o dată rău.

Însă, împietrirea inimii pentru Isus este legată mai ales de pretenția de a voi să se rezolve cu norma juridice problemele afective. Dreptul este important acolo unde nu mai există iubire. Dreptul folosește pentru a împiedica acțiunea arbitrară, pentru a-l apăra pe cel care este mai slab. Însă iubirea, din principiu, nu ar trebui să aibă nevoie de legi. Iată pentru ce Isus nu se lasă tras în terenul acesta al problemelor juridice. El mută discursul, restituind iubirii exprimarea sa primară, încă necontaminată de împietrirea inimii. Sigur că Isus nu ignoră dificultățile conviețuirii. Iubirea este mereu fragilă. Sclerocardia sau împietrirea inimii este mereu posibilă. Isus, deși cunoștea acest adevăr existențial, nu renunță să pronunțe iubirea în exigențele sale cele mai înalte, cele mai frumoase, cele mai curate, făcând apel la fidelitate. Ca și cum ar spune: puneți în iubirea voastră de cuplu partea cea mai bună din voi înșivă, urmați nu logica legii, ci logica inimii, a unei inimi care să nu mai fie bolnavă de sclerocardie, de împietrire. Cum trebuie să fie atunci această inimă nouă? Trebuie să fie inima unui copil.

Vorbind despre copii, Isus spune: "A unora ca aceștia este Împărăția lui Dumnezeu". Copilul este cel care exprimă în inima sa fragilitate și încredere. Simte că are nevoie și în același timp simte că poate să aibă încredere. Observați: sentimentul de sărăcie și sentimentul de încredere sunt condiții indispensabile pentru a ocroti promisiunea care s-a făcut într-o zi, făgăduiesc și jur să te iubesc și să te respect în toate zilele vieții mele. Sentiment de sărăcie și sentiment de încredere. Este important ca în familie soții să simtă că sunt săraci, să simtă că au nevoie, să simtă că au inima rănită, asemenea lui Adam, singurătatea aceea, și, în același timp, trebuie să simtă că pot să aibă încredere. Ce este această încredere? Unde se găsește această încredere? În faptul de a ști că Dumnezeu ne iubește, ne acceptă, ne suportă, ne iartă și este mereu gata să înceapă din nou cu noi istoria sa de iubire. Fidelitatea iubirii umane, fidelitatea în familie este cu atât mai mare cu cât locuiește mai mult în iubirea lui Dumnezeu, care este mereu o iubire fidelă.

Dacă am vrea să rezumăm în cuvinte puține tot ceea ce ne transmite cuvântul lui Dumnezeu astăzi, am putea ajunge la următoarele concluzii: căsătoria nu este liniștea iubirii, ci este o condiție în care se împletesc iubirea și gelozia, fidelitatea și neînțelegerile, acuzele și iertarea. Vorbind despre căsătorie, Isus nu condamnă eșecurile, ci dă de înțeles că eșecurile pot fi vindecate, nu prin intermediul dreptului și nici impunând morala rece a obligației. Trebuie mers înapoi, la începutul creației, la visul lui Dumnezeu, tocmai pentru a fi capabili de a reînnoi promisiunea de iubire pe care două persoane au făcut-o într-o zi. Mai ales, trebuie ascultată mereu marea, minunata declarație de iubire a lui Dumnezeu: Eu vă iubesc cu iubire veșnică. Încetați, căutați mereu să ascultați în iubirea voastră bătăile iubirii mele.

Lăudat să fie Isus Cristos!

4 octombrie 2015

Pr. Mihai Pătrașcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
359 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 27-a de peste an:

Anul B
8 octombrie 2006 - Pr. Alois Bișoc
4 octombrie 2009 - Pr. Isidor Dâscă
7 octombrie 2012 - Pr. Cornel Cadar
7 octombrie 2018 - Pr. Pius-Petru Iancu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat