Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Învierea Domnului

Fap 10,34a.37-43; Ps 117; Col 3,1-4 (1Cor 5,6b-8); In 20,1-9

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În ultimele zile am fost martorii unei adevărate minuni care s-a petrecut chiar sub ochii noștri. Este o minune care se repetă în fiecare an și care, probabil tocmai pentru că se repetă, nu ne mai impresionează atât de mult și nu ni se mai pare nimic ieșit din comun. Dar vă mai amintiți cum arăta natura în luna februarie? Dealurile erau acoperite cu un strat gros de zăpadă, pământul era înghețat, dând impresia că este total lipsit de viață. Totul era rece, amorțit și inert.

Dar în ultimele zile, printre razele soarelui și picăturile de ploaie, s-a petrecut o adevărată explozie de viață: pajiștile au devenit verzi, iar din pământul înghețat astă iarnă, a ieșit viața - flori de toate culorile care te cuceresc cu frumusețea și parfumul lor. În fiecare an ne putem convinge odată în plus de acest adevăr: puterea primăverii este mai puternică decât puterea iernii; viața pe care o vestește primăvara este mult mai puternică decât moartea pe care o aduce iarna.

Ce imagine frumoasă a învierii ne oferă natura!

În Vinerea Mare am retrăit misterul morții și înmormântării lui Isus. Era iarnă în mormânt. Dincolo de lespedea de piatră, rostogolită la intrarea în mormânt, nu mai era viață. Era ger, îngheț, munți de zăpadă acopereau trupul lui Cristos coborât în abisul morții. Dar iarna s-a așternut și în inimile ucenicilor și a celor care l-au cunoscut și iubit pe Isus. Ei au trăit atunci o decepție puternică. Probabil apostolii începuseră să se gândească deja la ceea ce vor face în viitor. Unii erau deja pregătiți să se întoarcă la vechile lor meserii (ne amintim, mai ales, de cei doi ucenici care se îndreptau triști spre Emaus, mergeau la casele lor). Nu trebuie să uităm că ei aveau multe așteptări de la Cristos... Sperau ca el să se instaleze într-o zi ca rege al Israelului. La un moment dat chiar au început să se certe pentru locurile cele dintâi în viitoarea configurație politică a Israelului. Dar, iată, deznodământul nu a fost acesta. Totul s-a terminat cu un eșec. Dincolo de piatra de la mormântul lui Isus au îngropat și planurile lor, așteptările lor, speranțele lor. Nu le rămânea acum decât să caute altceva de făcut în viață.

Dar, ne spune evanghelia de astăzi, ceea ce credeau ei că s-a terminat, abia acum avea să înceapă cu adevărat: Maria Magdalena merge la mormânt și găsește piatra dată la o parte. Aleargă la ucenici și le dă de veste. Atunci Petru și Ioan se pun și ei în mișcare și aleargă spre mormânt. Ioan aleargă mai repede și ajunge primul, se apleacă spre mormânt și vede "florile primăverii" care au sosit peste omenirea căzută pradă morții. "El a văzut și a crezut", ne spune evanghelia. A văzut că Isus nu era acolo și a crezut că a înviat, că trăiește, că este viu.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Este posibil ca o piatră mare să fie rostogolită și asupra vieților noastre, o piatră mare care ne ține închiși, izolați, care nu ne permite să vedem mai departe, să ne facem planuri și speranțe pentru viitor. Piatra rostogolită la mormântul lui Isus este un simbol al pietrelor care se rostogolesc adesea asupra noastră, care ne aruncă în abisul descurajării, al tristeții, fără speranțe și idealuri de la viață. Piatra este incapacitatea de a avea sentimente profunde și intense care să ne descopere adevărata frumusețe a vieții; piatra este frica de propria vulnerabilitate, astfel încât ajungem să ne închidem în noi înșine și să ne închidem bucuriei de a comunica și a împărtăși necazurile noastre cu cei de lângă noi; piatra este frica noastră de viitor; piatra este golul pe care ni-l provoacă faptul că nu am descoperit încă un sens pentru viața noastră și ne târâim mereu amăgindu-ne cu lucruri superficiale; piatra este durerea pe care ne-a provocat-o moartea unei persoane dragi, care nu mai este lângă noi, lăsând un gol imens în inima noastră; piatra este răceala și singurătatea pe care o resimțim atunci când nu mai avem lângă noi o persoană cu care să vorbim și să împărtășim durerile și problemele noastre; piatra este crucea suferinței pe care o poartă mulți oameni astăzi și care îi ține imobilizați în casă sau într-un pat de spital; piatra este teama de moarte, de ceea ce ne așteaptă, de ceea ce va să vină...

Câte dintre aceste pietre nu sunt adesea rostogolite asupra vieților noastre?!

Iată de ce sărbătoarea Învierii Domnului reprezintă, înainte de toate, o invitație puternică de a merge spre mormântul gol. Dar nu de a merge oricum, ci de a alerga cât ne țin picioarele credinței noastre. Dacă vom merge agale, dacă vom merge fără nici o speranță, fără nici o perspectivă, e posibil să nu vedem nimic. Trebuie să alergăm. Toate personajele din evanghelia de astăzi aleargă, se întrec în alergarea lor. Și noi suntem chemați să alergăm spre mormânt pentru că acolo s-a întâmplat ceva: piatra cea mare rostogolită la mormântul Domnului a fost dată la o parte. Asupra întunericului morții din mormânt a răsărit o lumină mare. Și odată cu piatra cea mare de la mormântul său, Isus a dat la o parte și pietrele din viețile noastre. În fața învierii Domnului toate pietrele se sfărâmă, pentru că învierea ne oferă adevăratul sens al vieții noastre; învierea ne spune că Isus este viu și astăzi. El este prezent în singurătatea și în suferințele noastre; învierea lui Isus ne spune că nu trebuie să disperăm în fața morții, a morții celor dragi nouă sau a propriei noastre morți, pentru că dincolo de moarte nu este neantul, nimicul, ci este viața. Cristos a inaugurat o realitate nouă pe care o vom experimenta și noi.

Da! Toate pietrele au fost date la o parte de către Cristos prin învierea sa. Dumnezeu a făcut să răsară din nou asupra noastră soarele speranței, al vieții, al bucuriei.

Dar, pentru a vedea la mormânt minunea și a ne bucura de roadele ei, avem nevoie de un gest concret și simplu pe care l-a făcut Ioan, dar nu l-a făcut Petru, și, probabil, tocmai de aceea ne spune evanghelia că "el a văzut și a crezut". Care este acest gest? În momentul în care a ajuns Ioan la mormânt, el s-a aplecat asupra mormântului. Acest gest l-a făcut doar apostolul Ioan, nu și Petru. Acesta din urmă a ajuns la mormânt, a intrat și a văzut; în schimb, Ioan, "aplecându-se, a văzut".

A te apleca asupra mormântului gol este un act de umilință, de smerenie. Înseamnă a îngenunchea în fața realității inaugurate de Cristos prin învierea sa. Apostolul Ioan era disponibil, pregătit să renunțe la ideile sale, la gândurile sale și să îmbrățișeze noutatea, schimbarea adusă de realitatea învierii. Era pregătit să creadă pentru că s-a umilit, s-a aplecat în fața mormântului. Cu siguranță, în Vinerea Mare a spus și el ca toți ceilalți: "Totul s-a terminat!" Dar acum, aplecându-se asupra mormântului gol, el pare să spună: Nu s-a terminat totul. S-a întâmplat ceva.

Aceasta este atitudinea pe care trebuie să o adoptăm și noi: să alergăm spre mormântul gol și să îngenunchem în fața lui, pregătiți să primim realitatea învierii care ne va schimba în profunzime modul nostru de a gândi și de a acționa.

Se povestește că odată un maestru le-a arătat discipolilor săi un trandafir și le-a cerut să spună ceva despre el. Unul dintre discipoli a făcut atunci un discurs filozofic despre această floare; un altul a compus o poezie despre trandafir, iar un altul a compus un poem despre aceeași plantă. Dar discipolul pe care îl iubea maestrul s-a apropiat de floare, a privit-o și a început să zâmbească fără să spună nimic. Apoi a închis ochii și a continuat să privească spre floare. "El este singurul care a văzut trandafirul", a spus atunci maestrul.

O astfel de vedere, de simț al credinței, ni se cere și nouă astăzi. În fața mormântului gol, simbol al învierii lui Cristos, nu-ți rămâne altceva de făcut decât să privești, să admiri și să te minunezi; să plângi de bucurie pentru tot ce a făcut Dumnezeu din iubire față de tine. Să plângi de bucurie pentru că totul s-a schimbat odată cu învierea Domnului... absolut totul.

Creștinul care crede în înviere are un nou stil de viață. Vede în cel de lângă el, nu un concurent, ci un frate, un însoțitor în pelerinajul pe care îl facem împreună spre veșnicie.

Un creștin care suferă știe că și Isus a suferit pentru oameni și că suferința sa, unită cu suferința lui Cristos, se poate transforma în mijloc de mântuire al fraților. Și mai știe că, în mijlocul suferinței sale, este prezent Cristos cel viu care oferă alinare și curaj în încercări.

Creștinul care se căsătorește știe că încheie cu partenerul său, nu o legătură pentru o lună sau un an, ci pentru toată viața, pentru toată veșnicia.

Creștinul care crede în înviere privește altfel pe cei dragi care au răposat, pentru că știe că nu i-a pierdut, ci că îi va regăsi în Dumnezeu.

Un creștin care crede cu adevărat în înviere privește altfel însăși viața și moartea sa: știe că el este destinat unui proiect al lui Dumnezeu care depășește această viață și, prin urmare, nu poate trăi oricum, ci în iubire și slujire.

Iată, iubiți credincioși, dragi radioascultători, totul s-a schimbat odată cu învierea lui Isus. Nu ne rămâne de făcut decât să alergăm la mormânt, să îngenunchem în fața lui și să începem sărbătoarea. Să-l lăsăm pe Cristos cel viu să spargă pietrele descurajării noastre și să ne deschidem inimile pentru a primi speranța învierii lui. Să ne înveșmântăm cu haina bucuriei pe care să o ducem tuturor fraților noștri.

Cristos a înviat!!!

8 aprilie 2012

Pr. Vasile Petrișor


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
468 accesări.


Alte predici pentru Învierea Domnului (Pastele):

Anul B
16 aprilie 2006 - Pr. Cornel Cadar
12 aprilie 2009 - Pr. Lucian Farcaș
5 aprilie 2015 - Pr. Alois Bulai
1 aprilie 2018 - Pr. Cristian Diac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat