|
Adormirea Maicii Domnului Ap 11,19a;12.1.3-6a.10ab; Ps 44; 1Cor 15,20-27; Lc 1,39-56 "Un semn mare a apărut pe cer: o Femeie îmbrăcată în soare: ea avea luna sub picioarele ei, iar pe cap o coroană de 12 stele" (Ap 12,1). Deseori auzim, cu mare bucurie sufletească, frumosul cânt: "Fii slăvită, o Marie, / Maica soarelui / Omenirea-ți cântă ție, / Maica soarelui. // Soarele Isus Cristos, / Fiul tău cel prea frumos, / Cel venit să-și deie viața / Pentru păcătos". Iubirea nemărginită a Milostivului Dumnezeu, alegând-o pe Fecioara din Nazaret ca mamă a Cuvântului Întrupat, Domnul nostru Isus Cristos, a voit s-o împodobească din plin cu multe prerogative pentru a fi demnă de misiunea ei. Pe parcursul anului liturgic sunt notate 21 de celebrări de grade diferite: comemorări, memorii obligatorii, sărbători și solemnități în cinstea preasfintei Fecioare Maria. Pe lângă acestea, două luni sunt închinate în mod deosebit ei: luna mai, luna florilor, cea mai frumoasă lună a anului, și luna octombrie, luna preasfântului Rozariu. Primele sâmbete ale lunilor, îndreaptă atenția creștinilor catolici spre Inima Neprihănită a Mariei, iar toate sâmbetele anului au conotație mariană. Într-adevăr, pietatea creștină mariană este pe deplin justificată. Orice creștin bun se simte atașat de Maica Preacurată, apelând mereu la ea. Litania lauretană, litania Mariei, cuprinde cincizeci și una de invocații prin care ne adresăm ei, cerându-i mijlocirea. În limbajul creștin al poporului român a existat (poate, într-o măsură oarecare mai există încă), urarea reciprocă: Să te-ajute Dumnezeu și Maica Domnului! Venerând-o în solemnitatea din 15 august, an de an, și sub denumirea de Sfânta Maria Mare, românii își exprimă profunda cinstire și încredere în "Preasfânta, Preacurata și de Dumnezeu Născătoare și pururea Fecioară, Maria, pe care cu toți sfinții pomenind-o, pe noi înșine și toată viața noastră, lui Cristos Dumnezeul nostru, o închinăm". Textele înscrise în liturghia solemnității din 15 august, au darul de a conștientiza pe creștin asupra misiunii providențiale a Mariei în istoria mântuirii. Prima lectură, din cartea Apocalipsului (11,19a; 12,1.3-6a.10b) se referă la semnul mare care s-a arătat pe cer, acela al femeii, înveșmântată cu soarele, având luna sub picioarele ei, iar pe cap o coroană de 12 stele. Acest semn este al Preacuratei ridicate în slava cerească. Autorul Apocalipsului, sfântul Ioan apostolul și evanghelistul, descrie și un alt semn, acela al balaurului uriaș, roșu ca focul, având șapte capete și zece coarne [...], șarpele de la început, care se cheamă diavolul și satana, care cu toată stratagema pe care o desfășoară împotriva lui Dumnezeu și a oamenilor, în final va fi înfrânt de către Unsul lui Dumnezeu, Mielul jertfit pentru mântuirea lumii. Ca text pentru lectura a doua a fost luat fragmentul din prima scrisoare a sfântului apostol Paul către Corinteni (15,20-27), text consacrat adevărului învierii morților, eveniment ce va avea loc la a doua venire a lui Cristos ("când el va veni din nou", v. 23b). Referindu-se la ultimul dușman pe care îl va nimici Cristos, moartea (v. 26), apostolul precizează: "Dumnezeu, într-adevăr, a pus totul sub picioarele lui. Dar când zice că totul i-a fost supus, se înțelege că toate în afară de cel care i-a supus toate" (v. 27). În acest verset putem include adormirea Maicii Domnului și ridicarea ei cu trupul și sufletul la cer, pentru că, Preacurata, zămislită fără pata păcatului strămoșesc, după viața pământească închinată total lui Dumnezeu, nu se cuvenea ca trupul ei să sufere obișnuita putrezire legată de moarte. În anul 1950, papa Pius al XII-lea, de fericită amintire, proclamă ca adevăr de crezut ridicarea cu trupul și cu sufletul la cer a Preasfintei Fecioare Maria, folosind aceste cuvinte: "Măreața Născătoare de Dumnezeu, unită în mod tainic cu Isus Cristos, deja din veșnicie, prin același decret de predestinare, neprihănită în zămislirea sa, fecioară nepătată în maternitatea sa divină,, însoțitoare generoasă a Răscumpărătorului divin, victorios asupra păcatului și asupra morții, la sfârșit, a obținut coroana mărețiilor sale, trecând peste putrezirea mormântului. A învins moartea, asemenea Fiului ei, și a fost înălțată cu sufletul și cu trupul în slava cerului, unde strălucește ca Regină la dreapta Fiului său, Rege nemuritor al veacurilor. Episodul evanghelic, specific solemnității, este acela al vizitei Mariei la vara sa Elisabeta (Lc 1,39-56). Amândouă au fost favorizate de Dumnezeu. Tresărirea pruncului în sânul Elisabetei, în momentele salutului din partea Mariei, este semn providențial pentru cea care se afla în luna a șasea, și ca atare, plină de Duh Sfânt, Elisabeta exclamă cu glas tare: "Binecuvântată ești tu (Marie) între femei și binecuvântat este rodul trupului tău" (v. 42). La această felicitare inspirată, Maria, cea plină de har, rostește mereu actualul imn Magnificat, Mărește sufletul meu pe Domnul, recitat zi și noapte, pe toată fața pământului, de către slujitorii altarelor, de persoanele consacrate și de mulți creștini evlavioși. Fecioara privilegiată din Nazaret îl preamărește pe Domnul și tresaltă de bucurie în Dumnezeu, pentru că a privit la smerenia slujitoarei sale (vv.46 și 47). Prin atitudinea ei, Maria recunoaște că față de Domnul, normalitatea este smerenia care înalță, care copleșește pe cei flămânzi cu bunuri, care în toate obține îndurarea lui Dumnezeu. Prin contrast, cei mândri sunt risipiți în inima lor, cei care își idolatrizează puterea și bogăția sunt dați jos de pe tronuri și lăsați cu mâinile goale. Ce lecție exemplară ne dă Maria, de comportament drept față de Creatorul, Părintele și Stăpânul cerului și al pământului! La ea aflăm întotdeauna sfatul cel mai bun. Cu limbă de moarte, de pe lemnul aspru al crucii, Isus ne-o lasă, în persoana ucenicului său iubit, Ioan, ca mamă (In 19,27). O, de am prețui-o ca atare! Ne amintim, poate, de acel disperat care, copleșit de necazuri, intră într-o biserică, se oprește în fața icoanei Preacuratei, și strigă: "Vezi cât de amărât sunt. Arată că îmi ești mamă!" Prin minune, icoana ia glas, răspunzând: "Arată-mi că îmi ești fiu!" Ca fii spirituali ai Mariei, cu grijă de a împlini tot ceea ce ne-a spus Fiul său preasfânt, Isus Cristos (In 2,5), vom tinde zi de zi la cele de sus pentru a ne învrednici și noi de mărirea ei. " Maica Domnului, slăvită, Maica soarelui, Ești cu trupu-n cer primită, Maica soarelui. Soarele Isus Cristos,Fiul tău cel prea frumos, Cel venit să-și deie viața pentru păcătos". 15 august 2009 Pr. Anton Despinescu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Adormirea Maicii Domnului: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |