Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 2-a a Paștelui

Fap 2,42-47; Ps 117; 1Pt 1,3-9; In 20,19-31

Cristos a înviat!

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Duminica de astăzi are mai multe denumiri. Se numește Duminica Albă, pentru că, odinioară, cei care erau botezați în noaptea de Paști erau îmbrăcați în haine albe, pe care le purtau până în această duminică. Este și Duminica Divinei Îndurări, o sărbătoare fixată în anul 2000 de papa Ioan Paul al II-lea, care amintește de milostivirea lui Dumnezeu. Din moartea și învierea lui Cristos ne vin iertarea și reabilitarea. Noi credem într-un Dumnezeu care și astăzi se pleacă spre noi plin de îndurare, gata să ierte pe toți cei care se întorc la el. Este numită și Duminica Tomei, pentru că evanghelia ni-l prezintă pe acest apostol, pe care îl știm ca "Toma necredinciosul", deși finalul evangheliei ni-l descoperă ca pe un om plin de credință.

Mulți dintre dumneavoastră țineți minte că odinioară, în școală sau în diferite instituții, la panou erau două rubrici: "așa da" și "așa nu". Erau trecuți elevii silitori sau oamenii care au făcut ceva deosebit și îndemnul era: "așa da". Sub "așa nu" erau notați codașii sau cei care au făcut ceva rău.

Evanghelia pe care am ascultat-o are un "așa nu", în prima parte, și apoi, în a doua parte, un "așa da". Ucenicii s-au adunat în prima zi a săptămânii, adică imediat după Învierea lui Cristos. Era seară. Deja circulau veștile că Isus este viu. Probabil unii și-au spus: "Dacă este viu, cu siguranță va veni la noi. Dar unde? În locul unde ne întâlneam de obicei, în camera unde probabil a fost Cina cea de Taină". Și ei s-au adunat acolo. Isus a venit în mijlocul lor. Erau zece apostoli, lipsea unul: Toma nu era. El nu a reținut că este important să fie cu ceilalți în zi de duminică. Faptul că nu a fost cu ceilalți l-a făcut să intre în criză. A fost prins de îndoială. Ceilalți i-au zis: "L-am întâlnit, a venit în mijlocul nostru, l-am văzut". Toma a spus: "Nu, nu se poate. Până nu-l voi vedea eu cu ochii mei, până nu voi degetul în rănile sale, nu voi crede".

De aici reținem un lucru important: de fiecare dată credința noastră slăbește când lipsim de la Liturghie, când considerăm că avem ceva mai important de făcut decât să venim la biserică. Atunci sufletul nostru rămâne fără hrană.

Asta îl făcea pe un preot, într-o zi de Paști, să-și înceapă predica astfel: "Iubiți credincioși, profit de ocazie că sunteți mai mulți azi la biserică, și aș vrea să vă spun sărbători fericite de Crăciun și La mulți ani, pentru că pe mulți dintre dumneavoastră nu vă voi mai vedea până la Paștele următor. Vă salut și pe cei pe care vă voi vedea peste trei duminici, peste patru sau mai rar".

Isus ni se arată pe deplin la Liturghie, unde este căldura rugăciunii și cântării, comuniunea cu ceilalți. Aici se proclamă cuvântul. Mântuitorul se coboară pe altarele noastre. El este zugrăvit ca să-l putem vedea cu ochii minții noastre.

"În zilele acelea", ne spune prima lectură, "frații erau stăruitori în învățătura apostolilor și în comuniunea fraternă, la frângerea pâinii și la rugăciune". A lipsi de la Liturghie înseamnă a pierde binecuvântările lui Dumnezeu, a lăsa sufletul flămând și a da ocazia să vină îndoielile peste noi. "Așa nu", spune Isus. Toma aici a greșit: a lipsit în prima duminică de la comuniunea cu ceilalți. Urmează un "așa da": după o săptămână, cum ar fi în ziua de astăzi, Domnul se arată din nou ucenicilor. De data aceasta, Toma n-a mai lipsit. Era împreună cu ceilalți. Isus îl invită să pună degetul în rănile lui.

Am ascultat apoi cea mai frumoasă declarație din Sfânta Scriptură. Necredința lui Toma se transformă în credință: "Domnul meu și Dumnezeul meu!". Observăm, Toma este un om logic: îl vede pe Cristos, îi vede rănile și spune: "Sigur acesta nu-i un om, este Dumnezeu. Și dacă este așa, înseamnă că viața mea trebuie să fie supusă lui". De aceea exclamația: "Domnul meu și Dumnezeul meu!". Toma este reînnoit din această experiență. Și răspunsul lui a fost o dăruire totală. Învierea lui Cristos are efect asupra deciziilor, gândurilor și cuvintelor lui. Toma a pornit să predice evanghelia. A plecat spre răsărit, a predicat în Babilon, în Irakul de astăzi.

La sfârșitul lui martie 2013 a fost la Iași un preot din Irak. Când a fost întrebat despre creștinii din țara lui, el ne-a povestit cu mare bucurie că au fost evanghelizați de Toma: "Suntem creștini încă din primul secol al erei creștine, când apostolul a trecut prin Irak, înainte de a ajunge în India. Pe cei doi discipoli ai săi, sfântul Adi și sfântul Mari, prin ei, a fost fondată prima Biserică creștină. Aceasta se găsește în Cuchis, aproape de Bagdad", spunea părintele.

Înainte de anul 49, Toma a ajuns până în India și a predicat evanghelia. La jumătatea secolului al VI-lea, un negustor egiptean scrie că a găsit în India meridională grupuri de creștini care spuneau că-și trag credința de la Toma apostolul. În secolul al XVI-lea, când portughezii au ajuns în India, au găsit acolo creștini, pentru că Toma a văzut, a crezut și a dus până la capăt credința lui. Apoi, a pecetluit cu moartea de martir mărturia lui. A fost străpuns cu o lance.

Și-a dat viața pentru Cristos, pentru că a trecut dincolo de îndoială, la credință. La fel și ceilalți apostoli. L-au văzut pe Isus viu, au stat de vorbă cu el și au tras concluzia că trebuie să meargă până la capăt în urmarea lui Cristos. De aceea, au împlinit porunca lui de a merge și de a propovădui evanghelia în toată lumea. Și au murit în final ca martiri pentru credința lor.

Desigur, noi nu avem privilegiul de a-l vedea pe Isus așa cum l-au văzut ei. Nici nu putem să punem degetul în rănile lui, așa cum a făcut Toma. Dar în evanghelie, Isus spune că sunt mai fericiți aceia care cred fără să fi văzut. Despre noi este vorba. Și noi avem o minte logică. Și noi ne punem întrebări și putem trage concluzii. Avem mărturiile apostolilor, scrierile lor. Și avem posibilitatea să judecăm viața lor dăruită lui Cristos. Credem pe baza mărturiilor. Când înțelegem, trebuie să vedem o legătură între credință și viață. Problema cea mare a noastră este că ne declarăm cu ușurință creștini, dar apoi de multe ori vedem cu greu că ar exista consecințe pentru viața noastră.

În anul 2011 ziarele din România publicau un sondaj. Iată ce spune acest sondaj: peste 90% se declară creștini, dar cinci din zece români spun că sunt bolnavi, ca să scape de serviciu sau de școală. 30% din elevi declară că ei copiază. Unul din trei români recunosc că vin acasă de la locul de muncă și cu alte lucruri, adică fură. 80% dintre tineri recunosc că au o relație înainte de căsătorie sau în afara căsătoriei, adică trăiesc în imoralitate.

Ce efecte are Învierea lui Cristos asupra vieții noastre? Duminica aceasta tocmai gândul acesta vrea-l să întărească în noi, că dacă ne apropiem de Cristos și proclamăm numele Domnului, trebuie să ne îndepărtăm de rău. Transformarea trebuie să urmeze în viață. A crede în el, a-l întâlni pe Cristos cel viu, înseamnă că dacă am iubit înșelăciunea, alcoolul, cearta, răutatea, înjurătura, vorba murdară, lucrurile acestea începem să nu le mai facem. Și aceasta este consecința credinței în Cristos cel viu. Desigur, transformarea nu vine imediat. Uneori vom cădea, dar dorința de a fi altfel va fi atât de puternică, încât ne vom rușina de lucrurile pe care le-am făcut și vom porni din nou.

Mulți cred că urmându-l pe Cristos viața le va fi sărăcită, tristă, că vor fi limitări peste limitări, reguli care îngrădesc libertatea, renunțări. O tânără spunea: "Să nu-mi mai vorbiți despre lucruri din acestea sfinte, despre Cristos, despre cer, despre Biserică. Eu nu vreau să-mi închid viața, eu vreau să-mi trăiesc viața, să fiu liberă. Lucrurile astea mai încolo, când o să treacă tinerețea". Nimic mai fals! Dumnezeu nu vrea să ne limiteze bucuriile. El vrea să ne dea adevăratele bucurii. El vrea să renunțăm doar la acele lucruri care ne dăunează, ne degradează, ne descompun.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Toma a fost confruntat cu Cristos cel viu și a făcut cea mai frumoasă declarație pe care a făcut-o vreunul dintre ucenici: "Domnul meu și Dumnezeul meu!". Dumnezeu s-a îndurat de Toma. El este o lucrarea a harului. Când s-a întâlnit cu Isus, îndoielile i-au fost spulberate. Dumnezeu se va îndura și de noi. Să-l căutăm! Să ne hrănim credința! S-o întărim prin participarea la Liturghie și prin însoțirea cu aceia care trăiesc ceea ce cred. Și, mai ales, să mergem până la capăt. Să înlăturăm tot ceea ce ne degradează și să adăugăm în viața noastră virtute, frumusețe și har. Amin.

Cristos a înviat!

23 aprilie 2017

Pr. Cornel Cadar


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
548 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a a Pastelui:

Anul A
30 martie 2008 - Pr. Anton Despinescu
1 mai 2011 - Pr. Alois Hîrja
27 aprilie 2014 - Pr. Alois Fechet

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat