Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 13-a de peste an

2Rg 4,8-11.14-16a; Ps 88; Rom 6,3-4.8-11; Mt 10,37-42

"Cine-și iubește tatăl ori mama mai mult decât pe mine,

nu este vrednic de mine".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

De multe ori în viața noastră ne confruntăm cu multe ezitări: ezităm în fața alegerii unui canal de televiziune, ezităm în fața unui platou cu dulciuri sau, și mai mult, ezităm atunci când ne aflăm în fața unor alegeri importante care fundamentează sau care ar putea schimba întreaga noastră existență. Cu toate acestea, suntem constrânși să ne decidem și să alegem.

Evanghelia de astăzi, datorită aserțiunilor sale radicale și intransigente, ne face să șovăim, să ezităm în alegerile și în deciziile noastre cu privire la viața creștină. De fapt, ascultând aceste fraze dure și derutante ale evangheliei, ni se pare că Isus Cristos ne cere prea mult, ne cere imposibilul, punând în fața noastră o serie de obiective imposibil de atins. Cum poți să renunți la iubirea maternă sau paternă? Cum poți să renunți la iubirea familiei tale, la iubirea căminului tău, când acesta reprezintă pentru tine locul cel mai prețios în care te simți cel mai bine?

Trebuie să excludem încă de la început faptul că Mântuitorul s-ar împotrivi respectării poruncii a patra a lui Dumnezeu, pentru că Dumnezeu nu se poate contrazice pe sine. În acest sens, iubirea față de părinți este și va rămâne întotdeauna sacră, însă ea va trebui să fie încadrată într-un spațiu care să-l cuprindă și pe Dumnezeu. Sentimentele noastre față de familie trebuie să fie "încreștinate", purificate. Cristos nu dorește nicidecum să fie o piedică între noi și rude. Ceea ce vrea el este să ne ofere un raport mai liber, mai autentic față de ei. Cristos vrea ca toate relațiile interpersonale să poarte sigiliul comuniunii cu el, deoarece numai în el relațiile umane își regăsesc sensul lor profund. De aceea, a fi ucenicul său nu înseamnă a-ți ignora familia, ci înseamnă a-l plasa pe Cristos pe primul loc în scara valorilor și a priorităților.

În capitolul patru al Regulii sfântului Benedict găsim următoarea precizare, care ar putea clarifica acest îndemn al evangheliei: "Nu puneți nimic înaintea lui Cristos". Iubirea lui Dumnezeu nu anihilează iubirea pentru rude, ci ea va trebui să ocupe întotdeauna primul loc. Este în joc, așadar, o alegere care vizează "o iubire mai mare". Dumnezeu nu acceptă locul doi în viața ucenicului și nicio iubire pe jumătate. Cristos vrea totul, pentru că ne-a dăruit totul. Cristos vrea să fie unicul și totul în viața ucenicului, de aceea nici măcar familia nu are dreptul să mai fie un obstacol în calea slujirii lui Cristos.

Însă, odată ce am făcut această alegere fundamentală în viața noastră, mai intervine o problemă: este vorba de cruce. A-l alege pe Cristos înseamnă a alege crucea care răsare întotdeauna pe terenul acestei prietenii cu el și care produce rodul amar al suferinței. Adevărații ucenici ai lui Cristos nu pot să nu se identifice cu viața, cu misiunea și cu destinul său. Este adevărat că multora nu le place acest cuvânt, le dă fiori. De aceea, am putea traduce cuvântul cruce cu cel de a iubi până la sfârșit, cu cel de a se dărui până la capăt. Iar Mântuitorul ne avertizează de trei ori în evanghelia de astăzi că nimeni nu poate fi demn de el dacă elimină crucea din viața sa. A fi sau a nu fi demn de cineva sunt cuvinte care pătrund în adâncul ființei umane, tăindu-ne respirația.

Stăm însă și ne întrebăm ce înseamnă în mod concret a accepta această cruce. Înseamnă, în primul rând, a ne accepta pe noi înșine așa cum suntem, cu povara existenței noastre și a-i oferi lui Cristos acest rod al suferințelor și al fidelității noastre. Înseamnă a-i accepta și a-i ajuta pe cei de lângă noi, așa cum sunt, cu problemele și dificultățile cotidiene, conștienți fiind că acest drum al crucii este unicul pe care înmugurește viața veșnică.

Un tânăr dornic de aleasă învățătură s-a dus odată la o mănăstire, să-i ceară sfat unui bătrân călugăr: "Părinte, dați-mi, vă rog, o carte din care să pot învăța cel mai bine cum trebuie să fie un creștin; cum trebuie să gândească, ce trebuie să facă; o carte care să-mi explice toate aceste lucruri!" Călugărul i-a spus că are o asemenea carte în chilia sa și s-a dus să o aducă însă după câteva clipe, s-a întors ținând în mână o cruce pe care i-a întins-o tânărului. Văzându-l mirat, i-a spus: "Fiule, crucea este cea mai de seamă învățătură pe care Dumnezeu i-a dat-o omului. Pentru noi, Mântuitorul s-a jertfit pe cruce, arătându-ne astfel ce înseamnă să iubești, fiindcă a făcut acest lucru din iubire pentru oameni. Crucea înseamnă tocmai calea pe care omul ajunge la iubire, adică la Dumnezeu. Cel ce știe să-și poarte crucea poartă cu el, în același timp, harul și iubirea Domnului. De aceea, crucea nu este o povară, ci o bucurie; când te dăruiești celui drag, nu o faci cu tristețe și cu reținere, ci cu bucurie și entuziasm. Crucea înseamnă deci curaj, răbdare, dar mai ales iubire. Doreai o carte pe care să o citești cu ochii și a cărei învățătură să îți lumineze mintea. Iată, în schimb, crucea, o carte pe care o vei citi cu sufletul și a cărei învățătură îți va lumina întreaga viață".

O altă frază controversată a textului evanghelic de astăzi este cea referitoare la viață: "Cine vrea să-și păstreze viața pentru sine, acela o va pierde...". Este o frază care apare de șase ori în evanghelii și exprimă un alt paradox al realității creștine, însă care devine lesne de înțeles dacă o raportăm din nou la misterul vieții lui Cristos. El a pierdut prin moartea sa pe cruce această viață trecătoare, însă prin învierea sa a dobândit adevărata viață.

În înțelegerea acestei exigențe ne vine în ajutor și a doua lectură de astăzi, luată din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Romani. Imaginea folosită de Paul este cea a sfântului Botez: prin scufundare creștinul moare pentru păcat și renaște în același timp la viața nouă a harului. "Muriți și vă nașteți în aceeași clipă - spunea sfântul Ciril din Alexandria - și aceeași apă devine pentru voi și mamă și mormânt". Viața adusă de Cristos o transformă pe a noastră asemenea drojdiei, dospind întreaga noastră existență.

A pierde viața nu înseamnă a o irosi, ci a o încredința și dedica iubirii sale. Viața se pierde dacă devine obiect de posedat și se regăsește numai dacă se dăruiește. Iar a te dărui înseamnă a ști să pierzi multe, a uita de tine. Ar putea fi cazul părinților care se sacrifică pentru copiii lor sau al ucenicului care se sacrifică pentru împărăția lui Dumnezeu. În orice caz, a ne pierde viața înseamnă a ieși din noi înșine și a ne deschide spre alții.

Această idee însă contrastează cu viziunea lumii de astăzi care vede în apărarea vieții, a bogățiilor, a intereselor, a conservării de sine cu orice preț, ca fiind unica perspectivă a realizării de sine.

Un ultim gând al duminicii de astăzi este cel legat de ospitalitate. "Cine primește un profet - ne spune Isus - va fi răsplătit ca un profet". Și aceasta datorită faptului că există o legătură intimă între ucenic și Cristos: "Cine vă primește pe voi, pe mine mă primește". Însuși Mântuitorul a experimentat beneficiile ospitalității în misiunea sa, în casa prietenilor săi: Marta, Maria și Lazăr.

Ideea de ospitalitate este subliniată și de prima lectură luată din Cartea Regilor care, cu aproximativ 800 de ani înainte, ne relatează ospitalitatea exemplară a femeii din Șunem, acordată profetului Elizeu. La prima vedere, putem spune că această femeie n-a făcut nimic deosebit. Dacă privim însă mai îndeaproape, ne dăm seama cât de primejdioasă era în acel timp găzduirea unui profet, de obicei din cauza prigoanei sau cel puțin a relațiilor tensionate cu autoritățile publice, cu care polemiza profetul. Cu toate acestea, femeia din Șunem îl primește în casa sa, îi pregătește o cameră și se ocupă de toate detaliile, deoarece recunoaște în el prezența lui Dumnezeu. De aceea și Dumnezeu o premiază cu un fiu, darul cel mai mare pe care o femeie ar fi putut să-l primească.

Atunci când este vorba despre ospitalitatea unui slujitor de-al său, putem spune că Dumnezeu este cel care garantează întotdeauna recompensa. O recompensă însă care depășește întotdeauna ajutorul oferit, fie aici pe pământ, fie în ceruri.

"Și cel care va da de băut și numai un pahar cu apă... nu-și va pierde răsplata". Orice gest de iubire, fie el cât de mic, nu este evaluat de Dumnezeu în parametrii economiei moderne sau utilitariste, ci în baza iubirii. Nu e nevoie de cine știe ce gesturi extraordinare. Un pahar cu apă este aproape nimic, însă este totul pentru cel însetat. Un pahar cu apă oferit unui călător este deja mult, mai ales în țările calde, unde apa reprezintă o adevărată minune. Nimic nu e prea mic în evanghelie care să nu aibă ecou în ceruri. Darul se măsoară doar cu inima.

Ospitalitatea pentru ucenicii lui Cristos se extinde și la cei mici, la cei aflați în necesitate, la cei săraci care aparțin comunității, căci în spatele lor nu se ascunde nimeni altul decât Mântuitorul. În fiecare comunitate sunt "cei mici" care trebuie primiți.

Am putea spune că astăzi ar trebui să pornim cu toții în căutarea profeților lui Dumnezeu care umblă travestiți: într-un coleg de serviciu, într-un cerșetor sau într-o mamă de familie care are nevoie de ajutorul nostru. Să le oferim un mic pahar cu apă proaspătă, care ar putea să fie tradus prin intermediul unui surâs, al unui salut, al unei strângeri de mână, al unui mic ajutor, al unui sfat sau al unei lamentații de ascultat.

De multe ori am văzut prin magazinele noastre diferite super-oferte: cumperi un produs și primești bonus alte două sau trei chiar. Am putea spune același lucru și despre ospitalitatea slujitorilor lui Cristos: dacă primești un ucenic ca oaspete, pe lângă el primești gratis alți trei mari oaspeți: este vorba de Sfânta Treime. Cu alte cuvinte, trebuie să te pregătești și să așezi la masa inimii tale alte trei pahare cu apă proaspătă. Și cine nu ar vrea să-l aibă ca oaspete pe Dumnezeu? Iată, astăzi avem ocazia... să profităm de această super-ofertă!

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Dați-mi voie să închei aceste gânduri cu cuvintele Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea, pronunțate în prima sa predică în calitate de papă, cuvinte care se potrivesc perfect cu învățătura evangheliei din această duminică: "Cine-l lasă pe Cristos să intre, nu pierde nimic, absolut nimic din ceea ce face ca viața să devină liberă, frumoasă și măreață... Doar în această prietenie se deschid în mod real marile potențialități ale vieții umane. Numai în această prietenie noi putem experimenta ceea ce este frumos și ceea ce ne eliberează... Așadar, nu vă fie teamă de Cristos! El nu vă ia nimic, dar vă dăruiește totul... Dacă deschideți porțile lui Cristos, veți primi adevărata viață". Amin.

26 iunie 2011

Pr. Petru Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
487 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 13-a de peste an:

Anul A
2 iulie 2017 - Pr. Cornel Cadar

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat