Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 2-a de peste an

Is 49,3.5-6; Ps 39; 1Cor 1,1-3; In 1,29-34

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Duminica trecută, dacă vă amintiți, am celebrat împreună Botezul Domnului. Și duminica aceasta rămânem încă în preajma acestui eveniment, pentru că suntem convinși că Botezul nu a fost doar un moment foarte rapid, ci s-a desfășurat într-o ambianță de mai multe zile, într-o ambianță deosebită, pe malurile Iordanului. Sigur că era foarte multă lume, Ioan era o autoritate mare - morală, desigur - la acea vreme, și mulțimea aceea de oameni care veneau la el pentru a se boteza sau pentru a cere un sfat sau pentru alte motive, la un moment dat, în acea mulțime, zic, vine și Isus Cristos.

Și aici are loc această mărturie extraordinară de astăzi. Ioan, adresându-se multor oameni - nu știm cât de mulți, dar, oricum, destul de mulți - ridică mâna și spune: "Iată, Mielul lui Dumnezeu!". O mărturie plină de teologie, o mărturie care are rădăcini în Vechiul Testament, în mentalitatea ascultătorilor sfântului Ioan. De ce? Pentru că în tot Vechiul Testament - dar într-un mod deosebit în Cartea Exodului - apare prezența mielului, un miel jertfit, un miel curat, un miel simbolic, un miel care salvează. Așa cum știm, sunt foarte multe referințe la Mielul lui Dumnezeu în Vechiul Testament, dar într-un mod admirabil ne apare în două capitole din Exod, 12 și 13. Mielul lui Dumnezeu apare în contextul unei sărbători evreiești. Probabil, aceasta este cea mai convingătoare prezentare despre venirea Mielului lui Dumnezeu, Mesia de mai târziu.

Sărbătoare Paștelui are loc în fiecare an, în ziua a 14-a a lunii evreiești Nisan. Paștele - căci se jertfea mielul de Paști - amintea, de fapt, de trecerea Domnului pe lângă casele celor care au jertfit mielul de Paști și au uns cu sânge amândoi stâlpii ușii și pragul de sus al caselor, în timpul ce îngerul morții îi vizita pe cei care nu aveau unse cu sânge ușile lor. Îngerul morții era ultima din cele zece urgii trimise de Dumnezeu pentru a-și elibera poporul ales din sclavia Egiptului, țara robiei.

Peste 1500 de ani mai târziu, în luna a 14-a a lunii Nisan, mielul de Paște, adevărat de data aceasta, în persoana lui Isus Cristos, a fost jertfit pe o cruce pentru păcatele lumii. Atunci când va veni ziua Domnului, cei care s-au acoperit cu sângele Mielului, prin acceptarea și credința în Isus Cristos, vor fi mântuiți, în timp ce lumea care a fost împotriva lui Dumnezeu va fi osândită.

Iată, așadar, această istorie, cu siguranță Ioan o știa. Ioan era un vorbitor, era un cunoscător al Legii, era un om religios, era un om coerent, era un vorbitor de seamă. Tocmai de aceea, astăzi ne dă această definiție excepțională, o definiție pe care Biserica a preluat-o - și noi am preluat-o și o folosim la fiecare Sfântă Liturghie, de trei ori, ba chiar și la unele rugăciuni, cum ați observat, la finalul litaniilor, din nou repetăm aceeași formulă.

Dar, oare, mă întreb, nu este o formulă seacă? Ce v-a spus până azi? Sau ce vă spune această expresie: Mielul lui Dumnezeu? Toți am văzut miei, cu siguranță, și ne-au plăcut. Sunt, poate, cele mai gingașe, cele mai plăcute, mai ales la copii, sunt cele mai atractive ființe, sunt frumoase prin excelență, cred eu. Nu se poate spune așa ceva despre niciun animal, cred, așa cum se poate spune despre miel. Și, mai ales că în lumea orientală mielul era la îndemâna oricui. Alte animale greu trăiesc, dar oile trăiesc cam peste tot. Vedem și la poporul evreu. Și prin peregrinarea sa prin pustiu mielul era prezent, prezent ca un simbol al frumuseții, dar și ca un simbol al curăției. Tocmai de aceea, probabil, multe popoare din Orient l-au preluat ca jertfă. Și cea mai frumoasă jertfă era tocmai aducerea ca dar a unui miel. Iată-l, așadar, și în mentalitatea ebraică și în mentalitatea lui Ioan Botezătorul.

Tocmai de aceea ne întrebăm: Mielul lui Dumnezeu! Ce bine i se potrivește lui Isus Cristos! Pentru că el este curat prin excelență, el este frumos prin excelență și este jertfit. Vedeți, cele trei caracteristici ale mielului transpuse în mod admirabil în persoana lui Isus Cristos.

Mărturia lui Ioan este, așadar, atât de adecvată auditoriului său, contemporanilor săi. Și mă întrebam: Nouă ne spune același lucru? Ar trebui să ne spună. Și dacă îl avem astăzi învățător pe Ioan Botezătorul, să preluăm astăzi această imagine și la fiecare Liturghie să ne gândim tocmai la acest aspect: Isus se jertfește asemenea mielului pe altar, pentru mine, pentru tine, pentru toți cei care cred în Isus Cristos.

În al doilea rând, astăzi vedem la Ioan că dă mărturie. Folosește chiar acest cuvânt. Ioan când îl vede pe Isus Cristos nu tace, spune, arată cu degetul: Uitați-vă, el este! Și tocmai de aceea consider că în viața Bisericii creștine, de două mii de ani, cel mai important lucru a fost mărturia. Noi suntem azi creștini nu pentru că așa vrem noi, nu pentru că am citit nu știu ce, nu pentru că am făcut filozofie, nu pentru că am făcut cine știe ce deducții, ci suntem creștini prin mărturie, o mărturie pe care au început-o Ioan Botezătorul, au început-o apostolii, au început-o după aceea prima generație de creștini. Și, iată, de două mii de ani noi suntem creștini prin mărturie. Ni s-a dat mărturie. Și noi azi, aș putea spune, suntem creștini pentru că părinții ne-au spus-o, pentru că preoții ne-au spus-o, pentru că tradiția ne-o spune, pentru că istoria de două mii de ani face același lucru: a-l mărturisi pe Isus Cristos.

Această mărturie iată că este atât de frumoasă - și toți facem referință când suntem că suntem creștini: așa mi-a spus, așa am fost învățați, așa ne-a fost prezentat Isus Cristos. Dar mai apare o întrebare: De ce, totuși, există atâta lume, atâtea persoane, atâția tineri care rămân departe de Cristos? Un răspuns pe care l-aș putea da este următorul: Mărturia noastră suferă! De ce primii creștini erau așa de aprinși, așa de înfocați în a-și trăi credința lor? Pentru că au primit o mărturie autentică, au primit mărturia sângelui, de exemplu. Au văzut în fața lor atâția martiri care au murit pentru credința lor, niște mărturii de excepție. Ori, astăzi, îmi fac și mie, dacă vreți, mea culpa, o fac la toată lumea și la toți creștinii: Oare mărturia noastră este cea mai corectă? Oare este prezentat Isus Cristos așa cum ar trebui el ca Fiul lui Dumnezeu care vine în lume pentru a mântui? O întrebare: Dacă pe dumneavoastră vă întreabă azi, mâine, copilul dumneavoastră, vecinul dumneavoastră, studentul dumneavoastră, elevul la școală: Cine este Isus Cristos, ce i-ați răspunde? Din păcate, eu cred că există de multe ori niște definiții mici, niște definiții improprii, niște prezentări neadecvate, nemulțumitoare, ale lui Isus Cristos. Mă gândesc, sigur, la părinții care au această datorie, de a prezenta concret, clar, corect și atractiv pe Isus Cristos. De multe ori în cărți și la televizor, Isus apare ca un mit, ca o mare personalitate a istoriei, ca unul dintre înaintașii mari, ca un geniu, dar foarte rar am văzut să fie prezentat Isus Cristos Dumnezeu care vine și salvează lumea, Isus care vine și salvează omul, Isus care vine și curăță păcatul, Isus care vine și îndepărtează răul. Mă gândesc că dacă tinerii de azi ar ști foarte bine că fără Isus Cristos nu te poți realiza, fără Isus Cristos vei fi totdeauna pierdut, fără Isus Cristos nu ai nicio șansă, nu ai nicio realizare pe fața pământului, dacă toți părinții ar prezenta persoana lui Isus Cristos ca totul care salvează, l-ar prezenta ca pe Dumnezeu de care ai nevoie și fără de care nu poți trăi, eu cred că altfel ar fi perceput Isus Cristos.

De aceea, astăzi, Ioan ne dă o mărturie de excepție: El este Mielul lui Dumnezeu. În concluzie, el este cel care ne salvează.

Iată, așadar, și persoane care au rămas de multe ori, prezint acum, persoane care au rămas impresionate de mărturia multor oameni, multor oameni creștini coerenți. Tocmai de aceea spun că prezentarea și trăirea unui creștin va convinge, va atrage și va emoționa pe cei din jur. Iată ce povestește Edith Stein, o evreică, o profesoară de filozofie, care s-a convertit la creștinism, a devenit călugăriță carmelitană și a murit în lagărul de la Auschwitz. Iată ce povestește ea, mergând într-o zi cu o prietenă a sa: "Am intrat într-o biserică din Frankfurt. După ce am străbătut tot orașul, prietena mea mi-a zis: Haide puțin și în biserică să vizităm pe cineva. Am intrat câteva momente în catedrală, ea a mers într-o bancă în față, eu am rămas să admir catedrala din Frankfurt. Acolo, pe lângă mine a trecut o doamnă cu coșul ei de cumpărături. L-a așezat jos și a îngenuncheat profund într-o bancă, pentru a-și face o rugăciune. Aceasta a fost pentru mine ceva totalmente nou. În sinagogile și bisericile protestante la care mersesem până acum, se mergea doar pentru oficiile religioase. Însă, aici, venea oricine, multă lume, și prietena mea, și doamna cu coșul. Și în vâltoarea muncilor zilnice, în biserica goală, am văzut că toată lumea intră într-un dialog. Și atunci m-am întrebat: cu cine oare? Și mi s-a răspuns: Aici este Isus Cristos cu adevărat! Această întâmplare n-am putut-o uita niciodată și a fost covârșitoare pentru mine în primirea Botezului creștin".

Iată, așadar, Isus Cristos, mai întreb odată: Cine este pentru dumneavoastră? Și care este formula în care îl prezentăm? Dacă Isus este persoana cu care ne întâlnim zilnic, cu care dialogăm în rugăciune, pe care îl vizităm în biserică, care ne oferă totul vieții noastre și fără de care nu am putea trăi, atunci cu adevărat suntem creștini care dăm o mărturie autentică.

Pe de altă parte, mari personalități, oameni care au știut să-și trăiască credința dau aceeași mărturie. Iată și din viața marelui om de știință Pasteur, un scurt eveniment. Mergea cu trenul. Un tânăr student se așază în tren în fața marelui om de știință. Acesta, la un moment dat, își scoate rozariul și începe să se roage cu evlavie. Băiatul, student, cu aroganța puținilor săi și cu o mare ignoranță, îi spune domnului profesor: "Se pare că încă mai credeți în aceste vechituri!" "Eu, da, tu nu?" "Eu", răspunse tânărul pufnind într-un hohot de râs, "știința a demonstrat deja în mod clar că religia este lipsită de orice bază și fundament, iar Isus Cristos un mit". "Știința?", replică profesorul, "nu înțeleg! Ai putea tu să-mi explici ce spune știința?" "Cu mare plăcere", spune tânărul umflat în pene și cu un aer protector, "dați-mi adresa și am să vă trimit câteva cărți pentru ca să vă puneți și dumneavoastră la punct cu știința modernă". Bătrânul Pasteur scoate din portofel o carte de vizită și i-o întinse tânărului. Acesta putu citi cuprins de rușine: Louis Pasteur, profesor la Institutul de Cercetări Științifice, Paris. Îngâmfatul tânăr cu aroganță a coborât la prima stație.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Mărturia oamenilor credincioși este extraordinară. Astăzi, avându-l pe Ioan Botezătorul ca un model, un om care dă mărturie până la sânge, având această evanghelie în fața noastră, să ne angajăm, să ne spunem nouă înșine că trebuie lumii de astăzi să vorbim autentic, biblic, cu credință, cu convingere despre Isus Cristos. Lumea de azi, mai mult decât am crede noi, are nevoie de Cristos, are nevoie de salvare, are nevoie de martori autentici. Amin.

16 ianuarie 2011

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
509 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a de peste an:

Anul A
20 ianuarie 2008 - Pr. Mihai Pătrașcu
19 ianuarie 2014 - Pr. Cornel Cadar
15 ianuarie 2017 - Pr. Cornel Cadar

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat