Anul BPreasfântul
Trup si Sânge
Domnie si Euharistie
Actele
Conciliului Vatican II ne furnizeaza motive autentice pentru a face din aceasta
zi o sarbatoare cu adevarat domneasca. Cristos
este Domnul (1Cor 8,6). Despre
unul sau altul se poate spune: A fost un
domn, adica s-a comportat la înaltime din toate punctele de vedere, dar
despre Isus trebuie sa marturisim mereu ca el
este Domnul, fiindca s-a comportat domneste nu numai când a trait ca om pe
pamânt, ci s-a înaltat de-a dreapta Tatalui pentru a perpetua comportamentul
sau domnesc de pe pamânt, continuând sa faca bine, trimitându-l mereu pe Duhul
Sfânt ca sa realizeze îndumnezeirea lumii, sa-i faca domni pe oameni prin prezenta sa din Euharistie, care constituie izvorul si culmea întregii evanghelizari,
ea este centrul comunitatii crestine
(PO 5), în ea este continut tot binele spiritual al Bisericii, adica pe însusi
Cristos - Pastele nostru (PO 5), prin Euharistie, Biserica traieste si creste
mereu (LG). Oare nu sunt aceste
motive suficiente pentru a-l aclama mereu, dar mai ales azi, pe Isus ca Domn? Nici intrarea lui Isus în
Ierusalim în ziua de Florii ca rege
mesianic n-a fost mai impunatoare ca o procesiune bine organizata de Joia
Verde: corturi, covoare, lumânari aprinse, haine de sarbatoare, cântari, muzica
de fanfara, dangate de clopote si clinchete de clopotei, copii în haine albe ca
îngerii si cu cosulete pline de petalele celor mai frumoase flori pe care le
arunca în fata sfântului Sacrament etc. toate înalta, emotioneaza si fac sa ne
simtim în siguranta zilei de mâine când Isus va veni pe norii cerului
înconjurat de îngerii si sfintii sai (Mt
25,31), ca sa ne ia cu sine (cf. 1Tes
4,16-17), ca acolo unde este el ca Domn acum si mijloceste pentru noi, sa fim
si noi cândva (cf. In 17,24).
La
Cina cea de Taina, când Isus a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o si le-a
dat-o ucenicilor zicând: Luati si
mâncati, acesta este trupul meu, si apoi luând paharul, multumind, l-a dat
si le-a zis: Acesta este sângele meu, al
legii celei noi, care pentru multi se varsa (Mc 14,22-24), nu a înfiintat Euharistia numai pentru a fi o simpla
taina, un gest istoric de impresie, ci pentru a se dovedi domn în conducerea credinciosilor pentru a trece de la moarte la
viata (cf. 1In 3,14), la înviere, la
fericire totala, adica la Tatal (cf. In
6) si, având aceasta convingere, sa marturisim prin viata noastra domnia lui,
mai mult decât evreii care i-au spus lui Moise: Toate poruncile, pe care ni le-a dat Domnul, le vom pazi (lectura
I-a), fiindca pentru noi porunca Domnului ne face domni. Euharistia este
porunca noii aliante (cf. Lc 22,19)
prin care trupul si sângele Domnului trec în trupul si sângele oamenilor pe
care îi duce la ospatul vesnic (Lc
22,18), ca toti sa stim toate (cf. In
16,23). În acea zi ni se va dovedi Domn
pe veci prin schimbarea credintei noastre în stiinta lui Dumnezeu, ca bucuria
sa ne fie deplina si sarbatoarea vesnica.
Cristos
Domnul a pus sigiliul pe noul document al aliantei prin propriul sau trup si
sânge si ni l-a lasat în Euharistie, nu numai pentru a face din om un domn, dar mai ales pentru a face o noua
comunitate cu caracter domnesc (lectura a II-a), care numai prin Euharistie
devine o împaratie de preoti (cf. 1Pt
2,9; Ap 1,6), o împaratie regala,
sfânta, catolica, apostolica si de lumina pentru toate neamurile pamântului,
temelie si coloana a adevarului (1Tim
3,15).
Primii
crestini, uniti la frângerea pâinii si în
rugaciune (Fap 2,46), marcheaza
caracterul domnesc al Bisericii primare.
Domnii
acestei lumi, pusi pe capatuiala si pe tiranie, se simt amenintati si trec la
lupta. Numai ca o comunitate de domni, formata din acei oameni care stiu sa
traiasca pentru a fi fericiti fericind pe altii, formeaza un zid inexpugnabil
în fata portilor infernale. Taria zidului o da domnia crestinilor care se
întaresc mereu prin Euharistie. Într-o relatare a unui istoric pagân, Pliniu
cel Tânar facuta împaratului Traian, se spune ca Biserica, pe care el o numeste
molima, s-a raspândit nu numai în orase,
dar si în sate si pe ogoare. Crestinii obisnuiesc sa se adune într-o zi anumita
în zori, sa înalte pe rând imnuri de preamarire lui Cristos ca unui zeu.
Aceasta adunare a primilor crestini la
frângerea pâinii, la rugaciune si ascultarea cuvântului, suferintele pe
care trebuiau sa le îndure din aceasta cauza, i-a facut Euharistie; sau, dupa cum se exprima sfântul Paul: Împlinesc în trupul meu cele ce lipsesc
patimirii lui Cristos, pentru trupul sau, care este Biserica (Col 1,24), la fel si ei, au devenit
cooperatori cauzali la cresterea trupului mistic. Ce a lipsit patimirii lui
Cristos pentru trupul sau mistic? Domnii, adica acei colaboratori care sa se
ofere împreuna pentru mântuirea lumii, sa-si dea si viata pentru înaltarea
lumii. Sfântul Paul vrea sa spuna: Daca atunci n-am fost domn, trebuie sa fiu acum, trebuie sa ma ofer pe mine însumi,
trebuie sa ma dau tot, asa cum Isus mi s-a daruit total. Crestinii au aceeasi
datorie.
Semnificative
sunt cuvintele unui renumit scriitor francez, Francois Coppée, citez: Multumita sfintei Euharistii, stramosii
nostri s-au bucurat în timpuri mult mai grele ca ale noastre de pace interioara
si de încredere. Vrea sa spuna ca Euharistia i-a facut sa domneasca, sa fie
domni fata de cei din jur si sa se bucure de pace interioara.
Legouvé,
membru al Academiei Franceze, scria fiului sau cu intentia de a-l determina sa
devina domn prin Euharistie, urmatoarele: Daca
las la o parte taina si privesc prezenta reala ca un fapt, ce-mi ramâne
înainte? Una dintre cele mai mari mângâieri ale sufletului omenesc (aceea
de a fi domn în fata oricarei greutati). Fiul
meu, am vazut-o pe scumpa ta mama în spasmele durerii linistindu-se numaidecât
dupa primirea sfintei Împartasanii si surâzând în fata propriilor suferinte.
Mi-ar fi scârba de mine însumi daca asemenea amintiri nu mi-ar inspira respect.
Ceea ce are putere sa faca sa straluceasca atât de minunat fata omeneasca nu
poate fi decât sfânt.
Minunat
este caracterul domnesc al Euharistiei din noi! Din toti, oare?
Când
Rabindranath Tagore (+1941), mare poet indian premiat cu Nobel, a vizitat tara noastra si a intrat în unele biserici, a
spus: În bisericile acestea miroase a
mort. Probabil ca voia sa spuna ca acolo unde Euharistia nu face domni, se
instaleaza doar mirosul de tamâie si de lumânari fumegânde; sau, poate a voit
sa spuna ca sunt goale ca niste cavouri învechite, în care nu mai este nimic
decât mirosul de mort care se mai desprinde din zidurile lor.
Cu
mai multi ani în urma, un misionar din Africa a trimis o notita dintre cele mai
graitoare la o revista misionara cu urmatorul continut: Când am venit în satisorul acesta din inima padurii, am gasit în
mijlocul lui o bisericuta si toate casele aranjate în forma de cerc în jurul
ei, în asa fel ca toate aveau fata si ferestrele îndreptate spre dânsa.
Întrebându-i pe cei care le-au facut în felul acesta, mi-au raspuns: "Ca
din casele noastre sa putem privi oricând spre biserica, unde este Domnul Isus
în altar, si sa-i trimitem cu cinste închinaciunile noastre".
Minunat
exemplu de credinta si de recunostinta!
Sfântul
Ioan Vianney, vizitând un colegiu, a vazut copiii care faceau probe de aruncat
flori înaintea preasfântului Sacrament la procesiunea de la Joia Verde si le-a
spus: Dragii mei, când veti arunca
florile înaintea lui Isus, puneti printre petale si inimile voastre! Iar
sfânta Tereza a Pruncului Isus, fiind sacristana, când punea ostiile la
consacrat, le saruta zicând: Când va veni
Isus, sa gaseasca aici sarutul meu de iubire.
Acelasi
îndemn vi-l dau tuturor: Întâmpinati preasfânta Taina cu florile virtutilor: cu
credinta, speranta si mai ales cu multa, multa iubire fata de Dumnezeu si fata
de aproapele! Fiti domni fata de toti, ca Isus sa domneasca în inimile voastre
cu pace si fericire! Amin.