Anul BCoborârea
Duhului Sfânt
A reînnoi fata pamântului
În
ziua de Rusalii, pe când apostolii cu preacurata Maria se aflau în Cenacol
scufundati în rugaciune, Sfântul Duh aprinde asupra lor limbi de foc. Cei
prezenti au înteles glasul acestui semn: chemare la biruinta, la victorie pe
urmele lui Isus. Duhul Sfânt vine asupra lor cu putere, cu vuiet de furtuna, cu
cutremur de pamânt, cu sabii de foc; si totusi cu nonviolenta. Acest fenomen
cosmic le da curaj; privesc lumea de pe o pozitie de forta diferita de cea
razboinica; si totusi au certitudinea victoriei; se bucura anticipat atât de mult
încât cei care îi vad pe apostoli au impresia ca sunt "beti".
Daca
ar trebui sa dam un raspuns la întrebarea: Cine este Duhul Sfânt în lumina
relatarii din Faptele Apostolilor, am
putea spune ca este vinul divin
oferit ucenicilor înainte de a porni la asalt pentru a cuceri lumea. Sovieticii
se îmbatau înainte de a porni pe front, ca sa uite de pericolul mortii si sa
faca acte inconstiente de eroism.
Isus,
vorbind despre Duhul Sfânt, a spus ca este izvor
de apa vie (In 7,38: Is 58,11; Zah 14,8) care constientizeaza pe cel care porneste la lupta pentru
adevarata viata vesnica si cine o bea simte necesitatea de a se smeri pâna la
eroism, asemenea lui Cristos. Duhul Sfânt vine ca ploaia din cer si produce
efecte minunate în natura, în acele seminte care s-au smerit sub brazda; toate
plantele se ridica apoi spre cer, înfloresc si aduc roade. Fara prezenta
Duhului asupra apei, ca la începutul creatiei (cf. Gen 1,2), nici apa nu poate produce nimic; fara el nu poate fi
viata nici pe pamânt si nici în cer. Duhul Sfânt este respiratia, suflul viu al
lui Dumnezeu. Ba mai mult, fara Duhul Sfânt însusi Dumnezeu ar fi mort, ar fi
un cadavru divin; dar asa, prin Duh - Spirit, ceea ce în limba latina înseamna suflare vie, putem spune ca universul
este infinit datorita suflului vital al Dumnezeului viu, dovada ca traieste,
creeaza, recreeaza, înfrumuseteaza, reînnoieste mereu fata pamântului. Duhul
Sfânt este iubirea pururi noua, care ne da marturie continua despre Isus (cf. In 15,26) si se concretizeaza în lume
prin martorii învierii (Lc 24,48). Duhul Sfânt, apa vie, se smereste si spala, nu atât
picioarele ucenicilor, cât mai ales sufletele scufundate în mocirla pacatului
si din adâncul lor se roaga cu suspine negraite si exulta în cele sfinte,
precum în preacurata si în verisoara ei Elisabeta (Lc 1,41-47). Din acest ultim motiv îl descrie sfântul Paul drept dulcele oaspete al sufletului nostru (Rom 14,17), fiindca ne da bucuria de a-l
preamari pe Dumnezeu în toate. De câta bucurie au fost cuprinsi credinciosii
din Efes, când sfântul Paul le-a dovedit acest adevar mângâietor si ei l-au
primit pe Duhul Sfânt si s-au umplut de darurile lui, mai ales de cel al
limbilor si al profetiilor! Duhul Sfânt nu vine ca un musafir pasiv, inactiv
sau interesat de binele sau, ci vine cu forta creatoare de minuni, ca sa
realizeze în noi chipul lui Cristos, chipul omului nou care traieste din
spiritul iubirii si al adevarului - Am
fost mântuiti cu un botez al renasterii si reînnoirii în Duhul Sfânt - spune
sfântul Paul (Tit 3,5), ca în ziua de
apoi sa fim ca îngerii lui Dumnezeu (Mt
22,30).
Omul
devine fiinta noua în masura în care primeste un duh nou, duhul adoptiunii de
fiu al lui Dumnezeu (cf. Gal 4,6).
Faptele cele bune devin autentice când copiii divini le savârsesc si Duhul
Sfânt îsi pune pecetea sa pe ele, ca apoi sa-i poata spune lui Dumnezeu: Abba-Tata.
Daca
prin sfântul Botez am primit adoptiunea de fii prin Duhul Sfânt, prin sfântul
Mir primim, nu numai demnitatea de colaboratori la opera mântuirii, ci chiar
carismele necesare pentru a reînnoi fata pamântului, pentru a realiza un cer si
un pamânt nou. Aceasta stare este superioara aceleia de fii adoptivi, fiindca prin carismele Duhului Sfânt devenim parinti adoptivi, adica parinti care
adopta fii pentru împaratia lui Dumnezeu. În Duhul Sfânt, rugaciunea învatata
de la Isus, Tatal nostru devine
eficienta, adica face ca împaratia lui
Dumnezeu sa fie o realitate vie în mijlocul lumii, prin faptul ca oamenii,
împlinind vointa divina si se iubesc
între ei, arata tuturor o realitate cereasca - precum în cer, asa si pe pamânt.
Isus,
învatatorul nostru divin, ne-a aratat necesitatea de a-l avea pe Duhul sau,
spunând: Mângâietorul, Duhul Sfânt pe
care Tatal îl va trimite în numele meu, el va va învata tot adevarul (In 14,26), fiindca, adauga sfântul Paul:
Nimeni nu poate spune ca Isus este Domn,
decât sub inspiratia Duhului Sfânt (1Cor
12,3).
Duhul
Sfânt îsi îndeplineste aceasta misiune de a învata, nu numai printr-o iluminare
interioara a sufletului, dar mai ales prin mijloace externe: Sfânta Scriptura,
traditie si Magisteriul Bisericii. Sfânta
Scriptura este cuvântul lui Dumnezeu deoarece este scrisa sub inspiratia
Duhului Sfânt, iar prin cuvintele profetilor si apostolilor rasuna glasul sau,
spune documentul conciliar Verbum Dei
(9,21).
Trebuie
sa-i cerem lumina pentru a întelege si putere pentru a pastra sensul
Scripturii, iubirea divina care ne atrage spre cele ceresti, mai ales azi când
lumea tinde tot mai mult spre cele pamântesti.
În
ziua Bunei-Vestiri, Sfântul Duh a coborât asupra preacuratei Maria si ea a
zamislit trupul fizic, pe Fiul Omului; în ziua de Rusalii, Sfântul Duh coboara
asupra apostolilor uniti în rugaciune cu Fecioara Maria si se zamisleste trupul
mistic al lui Cristos, sfânta Biserica. Asa cum Fiul Omului a fost mereu sub
influenta Duhului Sfânt, de la zamislire la înviere si înaltare (cf. Lc 1,35; Rom 8,11; Fap 1,9), la
fel stau si vor sta lucrurile cu Biserica pâna la sfârsitul veacurilor.
Misiunea
Sfântului Duh în Biserica este, nu numai de a o sfinti, ci si de a o face
catolica, universala. Atât darul limbilor, vuietul, cât si cutremurul de pamânt
de la Rusalii, sunt graitoare în aceasta privinta, fiindca rup baricadele
iudaismului nationalist si deschid oamenilor calea spre egalitate si
fraternitate, calea intrarii pagânilor în Biserica lui Dumnezeu, în care
fiecare botezat, cum spune A. Stoger: fiecare
om are obligatia de a descoperi, de a accepta si de a-si trai darul (carisma)
care i s-a dat lui personal, de a-l pune în slujba comunitatii, de a-l face
catolic, ecumenic, fiindca numai daruind se dobândeste fericirea împaratiei lui
Dumnezeu.
Minunile
Rusaliilor de azi, prin care Duhul Sfânt îsi face simtita prezenta în lume,
tunetele care strabat întreg pamântul sunt sfintii cu virtutile lor eroice,
minunile si aparitiile preacuratei Fecioare Maria, dintre care as aminti pe cea
de la Fatima (Portugalia) din 13 octombrie a anului 1917, când peste saptezeci
de mii de persoane, la strigatul Luciei: Priviti
soarele! si-au îndreptat ochii spre cer si iata ca norii se destrama,
ploaia înceteaza si soarele apare ca o perla uriasa si vie. Dintr-o data, acest
soare straniu începe a tremura, a se agita cu miscari bruste, începe sa se
rostogoleasca în jurul sau ca o roata care arunca jerbe de foc în toate
directiile si care capata diferite culori. Cerul, pamântul, arborii, stâncile,
fetele oamenilor, îmbracamintea lor, norii din zare etc. toate apar colorate
rând pe rând în violet, galben, rosu, albastru, portocaliu, roz etc. S-a rotit
asa trei minute, apoi s-a oprit un moment, dupa care si-a reluat rotatia; apoi
începe sa se pravaleasca în zig-zag spre pamânt. Cei peste saptezeci de mii de
spectatori înlemnesc de spaima, li se parea ca astrul minunat va cadea peste
ei; dar soarele se opreste, îsi reia mersul normal si cei prezenti îsi revin.
Cei uzi pâna la piele de ploaia care nu a contenit de dimineata si pâna aproape
în momentul declansarii fenomenului solar, în cele circa zece minute de la
începerea minunii, s-au trezit complet uscati. Toti au marturisit ca a fost
ceva înfiorator, dar plin de maretie; a fost ca o spaima plina de mângâiere, ca
doua extreme care se ating si dau sentimentul infinitului.
Limbile de foc de azi sunt acelea care pornesc de la
Duhul Sfânt si se transforma în mii de limbi ale misionarilor, martirilor,
marturisitorilor evangheliei, savantilor, oamenilor de stiinta care gasesc
mereu în descoperirile lor tainele lui Dumnezeu, sunt facatorii de pace care
promoveaza în lume limbajul iubirii, dar mai ales acei care se roaga pentru
convertirea pacatosilor, ale acelora care ucid cu limba de foc a rugaciunii
orice progenitura a iadului. Înainte chiar de a-l primi pe Duhul Sfânt sub
chipul limbilor de foc, apostolii au învatat limbajul de foc, plin de smerenie
si iubire, de la aceea care îl avea deja pe Duhul Sfânt în inima ei, de la
preacurata Fecioara Maria. Cine nu o are pe preacurata de învatatoare, de mama,
nu-l poate avea pe Duhul Sfânt ca limba
de foc în sufletul sau, nu poate fi fiu al Mariei, nu poate fi apostol al
lui Isus.
Sa
ne rugam: Duhul tau, Doamne, sa reverse
în noi darurile sale spirituale si sa plamadeasca în noi o inima placuta tie!
Amin.