Anul BEpifania
Domnului
Reîncep profetiile
Se
cuvenea sa vina si magii sa se închine lui Isus. Dupa îngerii cerului,
reprezentanti ai lumii nevazute, dupa pastorasi, reprezentanti ai lumii vazute,
dupa natura fara suflet si fara cuvânt, reprezentata de cele doua animale - bou
si magarus -, dupa lumea materiala, reprezentata de steaua luminoasa, vin
magii; ei vin ca oameni de stiinta calauziti de un simt religios al sufletului,
îsi pleaca genunchii lânga ieslea lui Isus ca recunoastere a izvorului
întelepciunii lor în divinitate si ca o profetie ca în cele din urma stiinta va
juca un mare rol în opera rascumpararii, va aduce un omagiu mântuirii.
Stravechiul neam intelectual, sacerdotal si cultural al Rasaritului îsi pleaca
fruntea în fata noului Domn, care îi va trimite pe magi ca pe primii vestitori
ai evangheliei la popoarele pagâne, devenind în tarile lor profeti si apostoli.
Învatatii îngenuncheaza în fata celui care va înlocui învatatura vorbelor cu
noua învatatura a faptelor izvorâte din tezaurul infinit al iubirii lui Dumnezeu.
Învatatii
îngenuncheaza în fata Pruncului divin prevestind destramarea credintelor si
sfarâmarea zeilor pagâni, îndreptând privirile scrutatoare spre noua religie
crestina, care va fi pentru omenire ceea ce steaua minunata a fost pentru ei
însisi: lumina neamurilor.
Scriitorul
italian Papini declara: Magii la Betleem
înseamna vechile teologii care recunosc desavârsirea revelatiei; stiinta care
se umileste în fata nevinovatiei; bogatia care se culca la picioarele saraciei.
Si
darurile magilor sunt profetice.
Magii
îi aduc aur, recunoscându-l rege. Primesc, în schimb, iubirea, a carei valoare
este inestimabila, deoarece când toate se vor preface în cenusa, când chiar
credinta, nadejdea si toata stiinta lumii se vor sfârsi, iubirea va dainui
vesnic (cf. 1Cor 13,8). Sfântul Iosif
si preacurata Maria, mama lui Isus, au înteles valoarea aurului si îndata l-au
schimbat în iubire, l-au împartit saracilor, prefatând învatatura Fiului: Mergi si vinde tot ce ai si da saracilor si
apoi vino si urmeaza-ma! (Mt
19,21).
Magii
i-au adus tamâie. Ea este simbolul evlaviei, semnul spiritualitatii, al
rugaciunilor. În schimb, primesc din partea lui Isus darul cunoasterii lui
Dumnezeu, îsi înteleg sensul profund al simtului religios din propriul suflet.
Daruindu-i lui Isus tamâie, magii recunosc cu smerenie greseala idolatriei si a
jertfelor pagâne, înteleg ca Dumnezeu cheama toate popoarele la cunoasterea
singurului Dumnezeu adevarat vrednic de toata închinarea. Sfântul Iosif si
preacurata Maria vor duce tamâia la templu, ca mirosul ei placut sa umple casa
Domnului, prefatând cuvintele si actiunea energica a lui Isus de eliberare a
templului de orice fel de negustorie, fiind casa Tatalui sau, casa de rugaciune
(cf. In 2,1), prefigurând marele
templu ceresc în care cele patru fiinte si cei douazeci si patru de batrâni se
vor închina Mielului, având alaute si cadelnite de aur pline cu tamâie din care
parfumul se înalta spre tronul regesc împreuna cu rugaciunile de lauda ale
îngerilor si ale sfintilor (cf. Ap
5,8; 8,3-4).
Darul
magilor, tamâia, profetizeaza ca noul rege de curând nascut va fi omul
rugaciunii. Nu s-au înselat, fiindca azi stim ca numai rugaciunea lui Isus,
unica, sacerdotala si staruitoare, da valoare tuturor rugaciunilor de pe
pamânt, încheindu-se: Prin Domnul nostru
Isus Cristos, singurul mijlocitor la Tatal.
Magii
i-au adus smirna. Si ea este profetica. Smirna si uleiul de aloe se foloseau la
îmbalsamarea trupurilor pentru înmormântare. Au prevestit magii moartea si
îngroparea lui Isus? Orice rege era îmbalsamat spre a-i recunoaste nemurirea si
trecerea sa în rândul zeilor. Dorinta lor ca noul rege de curând nascut sa-si
gaseasca nemurirea a fost rasplatita printr-un extaz, în care o fiinta
nemuritoare, un înger slujitor al noului rege Isus, îi conduce pe alt drum spre
tarile lor, fara a mai trece pe la Irod. Preacurata mama a noului rege Mesia va
pastra smirna pentru ziua în care sabia profetita de batrânul Simeon îi va
strapunge inima pe Calvar, folosind-o la îmbalsamarea trupului lui Isus dat jos
de pe cruce.
Îngenuncheati
prin paiele grajdului în bogatele lor mantii, înainte de a-si lua ramas bun, se
consfintesc pe ei însisi slujirii noului rege Cristos, împlinind profetia lui
Isaia: Toata valea se va umple si tot
muntele se va pleca; caile strâmbe se vor îndrepta si cele colturoase se vor
netezi; si va vedea toata faptura mântuirea lui Dumnezeu. Tot ei sunt acei
care duc la îndeplinire profetia regelui David, care spunea: Et adorabunt eum omnes reges, omnes gentes
servient ei. Erit nomen eius benedictum in saecula, dum lucebit sol permanebit
nomen eius - Îl vor adora toti regii,
toate neamurile îi vor sluji. Numele lui va fi binecuvântat în veci, cât timp
va straluci soarele va ramâne si numele lui. Istoria celor doua mii de ani
o confirma.
Si
macelarirea pruncilor nevinovati din partea lui Irod este profetica.
Tot
Ierusalimul s-a cutremurat la sosirea magilor, cautându-l pe acela care era în
mijlocul lor si pe care ei nu-l cunosteau din vina lor, fiindca pastorii
împânzisera vestea ca s-a nascut Mântuitorul lumii, numai ca la aceasta veste
s-au multumit numai cu uimirea si n-au facut un pas sa-l caute. De fapt, cine
s-ar fi încumetat sa dea crezare unor oameni de la marginea societatii, unor
oameni care nici la tribunal nu erau admisi ca martori. Numai când constata ca
magii au facut sute de kilometri si i-au adus daruri, atunci si-au amintit de
cele spuse de pastori si i-a cuprins frica. Vor plati cu multe lacrimi
nepasarea si necredinta lor atunci când Irod va porunci sa le fie ucisi pruncii
de doi ani si mai mici.
Noi
nu avem sa ne reprosam vreo neglijenta în credinta fata de vestea mântuirii? Nu
magii, nici pastorii, nici chiar îngerii, ci însusi Cristos Domnul în persoana
a venit sa ne avertizeze ca la sfârsitul veacurilor se va arata pe cer semnul Fiului Omului si vor plânge toate neamurile
pamântului si vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului cu putere si cu
slava mare (Mt 24,30). Nu ca sa ne miram, a spus Isus acestea, dar ca sa-l
cautam cu sârguinta cu care l-au cautat magii, sa-i daruim iubirea, credinta si
speranta noastra printr-o sfânta adoratie si o viata curata. O noua stea în
forma de cruce va aparea pe cer în Parusie. Cei care nu se lasa calauziti de
prima, de steaua de la Betleem, si nu cred revelatia divina, se vor îngrozi de
a doua, de crucea de pe cer.
Magii,
primind înstiintare în vis sa nu se mai întoarca la Irod, s-au întors pe alta
cale în tarile si la casele lor. Si noi, de câte ori nu am primit înstiintare
sa nu ne mai întoarcem la Irod, la pacatele de mai înainte, dar i-am dat
ascultare? Cuvântul Domnului de azi, ca o stea stralucitoare, ne calauzeste
spre Betleem. Betleem înseamna Casa
pâinii. Cuvântul Domnului ne conduce spre Tabernacol, spre Isus din taina
Euharistiei. Sa nu-l lasam aici! Sa-l luam în sufletele noastre si sa-l ducem
în casele noastre! Si el, care singur cunoaste drumul vesniciei, ne va conduce
pasii pe calea care ne duce la casa Tatalui ceresc. Amin.