Anul BDuminica
a V-a de peste an
Copilul drag al credintei
Iob
constata cu durere ca viata este un chin de dimineata si pâna seara si de seara
pâna dimineata, ca ar fi pacat daca o viata atât de scurta s-ar termina numai
cu atâta: cu durerea încununata de moarte. Numai ca Iob simte cum durerea, cu
cât este mai mare, cu atât îl împinge pe om mai tare ca sa-l caute pe Domnul,
fiindca simte ca absurd faptul ca viata sa fie facuta numai pentru chin
(lectura I-a).
Sfântul
Paul constata ca drumul vietii care duce la fericire trece prin toti oamenii.
Din acest motiv el gaseste cu cale sa se faca totul pentru toti, ca toti sa înteleaga ca sensul vietii este
fericirea. Orientarea vietii spre fericire ne-o da numai evanghelia si de aceea
este necesar ca ea sa ajunga la tot omul (lectura a II-a).
Evanghelistul
Marcu, scump la vorba, enumera statistic o multime de minuni într-un mod atât
de simplu si vag, ca si cum n-ar avea nici o importanta, decât doar ca sa se
stie ca au fost facute. Marcu spune, fara comentarii: El o ridica si o lasara frigurile; sau: El vindeca pe multi si alunga multi diavoli. Câti a vindecat? Câti
diavoli a alungat? Cum au reactionat cei vindecati? A crezut ca nu ne
intereseaza toate acestea? Cât de frumos descrie sfântul Ioan vindecarea
orbului din nastere, parca ne transpune în scena (cf. In 9,1-41).
Renumitul
medic francez, Alexis Carrel, necredincios la început, premiat cu Nobel în
1912, a mers la Lourdes, auzind ca aici se fac minuni, pentru a se convinge.
Când constata minunea cu propriile simturi, o descrie în chip minunat, cu lux
de amanunte; îsi schimba viata, devenind un zelos aparator al neprihanitei. Asa
mai merge, zic eu. Dar daca Marcu numai mentioneaza minunile este semn ca Isus
însusi în activitatea sa publica n-a pus accentul în primul rând pe acestea. De
altfel, minunile pe unii chiar îi înspaimântau, cum s-a petrecut cu locuitorii
din Gherasa, dupa ce Isus a eliberat pe un om posedat de diavol, au venit si
l-au rugat sa plece din tinutul lor (cf. Mc
5,1-17), aceasta din cauza ca în acele vremuri erau multi magi care se foloseau
de stiinta lor oculta si de cele mai multe ori faceau mai mult rau decât bine.
Chiar Petru îi face lui Isus o cerere asemanatoare dupa pescuirea minunata: Departeaza-te de mine, Doamne, ca sunt om
pacatos (Lc 5,8). Si pe câti
altii nu-i cuprindea frica în fata minunilor? Isus nu urmarea sa înfricoseze pe
nimeni. Mântuitorul voia iubirea oamenilor, dar nu stoarsa cu forta, fiindca în iubire nu este teama (1In 4,18). I-a fost atât de greu sa
alunge frica din inimile oamenilor, desi se arata atât de bun, chiar si de acei
care cautau sa-i fure minunea pe ascuns, ca acea femeie bolnava de hemoragie
(cf. Lc 8,43-48).
Încetul
cu încetul oamenii au observat un lucru curios în viata lui Isus: pe cât era de
puternic în a face binele, era total neputincios în a face rau cuiva si au
capatat atâta curaj încât s-au apropiat de el, de multe ori chiar cu
obraznicie, pentru a-l insulta sau chiar pentru a-l provoca sa se foloseasca de
puterea miraculoasa, de care erau siguri ca o are chiar împotriva lor. Dar nu,
el nu se foloseste de puterea sa nici chiar pentru a se apara pe sine. Este
flamând, dar nu schimba pietrele în pâini pentru a se satura (Mt 4,2); este însetat, cere si asteapta
ca o simpla femeie samariteana sa-i dea sa bea (In 4,7); este pironit pe cruce si sufera îngrozitor, dar nu se
roaga pentru sine ca Tatal sa-l elibereze, nici nu asculta de glasul acelora
care îi cer sa se coboare pentru a vedea minunea si pentru a crede (cf. Mt 27,42).
Un
autor englez zicea: Aceasta rezerva pe
care el o face în întrebuintarea puterii lui supranaturale formeaza capodopera
lui Cristos: un miracol moral suprapus unui miracol fizic.
Ascultarea
cuvântului lui Isus este un lucru mai de pret decât minunea. Când toti îl
cautau pentru a vedea minuni si a beneficia de ele, Isus le spune ucenicilor: Sa mergem în satele si orasele vecine ca sa
predic si acolo, fiindca pentru aceasta am venit (Mc 1,38). Martei, care voia sa-i pregateasca lui Isus un ospat
minunat, îi raspunde ca Maria a ales partea cea mai buna (Lc 10,42). Din ascultarea cuvântului se naste credinta si din
credinta se nasc faptele de caritate (Gal
5,6) si din ele, ca dintr-o mama, se naste minunea. Sutasul roman, care a venit
la Isus sa-l roage sa vina si sa-i vindece sluga, îi spune: Mergi si precum ai crezut sa ti se faca tie
si în acel ceas sluga i s-a vindecat (Mt
8,13); femeii bolnave de hemoragie îi spune: Încrede-te, fiica! Credinta ta te-a mântuit (Mt 9,22); celor doi orbi care strigau: Ai mila de noi, Fiul lui David! le pune întrebarea: Credeti ca pot sa va fac aceasta? si la
raspunsul lor afirmativ le zice: Sa vi se
faca voua dupa credinta voastra si li s-au deschis ochii (Mt 9,29-30); numai la Nazaret, în
localitatea sa de bastina, nu a facut multe minuni. Cauza? Necredinta lor (cf. Mt 13,58).
Toti
oamenii ar vrea sa vada minuni, dar atât de putini sunt acei care îi asculta
cuvântul si-i împlinesc vointa. Ispititorul din pustiu îi cere semne si minuni
(cf. Lc 4,3,13); fariseii si
carturarii îi cer semne si minuni, dar nu primesc (cf. Mt 12,38-39); Irod cauta sa-l vada, sperând în spectacolul unei
minuni, dar nu primeste (cf. Lc
23,8); nici de pe cruce nu coboara, desi i se cerea aceasta pentru a crede (cf.
Mt 27,43). Isus a facut minuni pentru
cei care cred în cuvântul sau, ca sa se bucure de învierea lui, pentru a intra
într-o mai mare intimitate cu Dumnezeu prin speranta si iubire. Cum poti spera
sa vezi împaratia lui Dumnezeu, daca nu asculti, nu crezi si nu împlinesti
cuvântul Domnului?
Minunile
lui Isus au aratat tuturor oamenilor ca Dumnezeu este prezent în istoria
omenirii, ca sustine pe toti cei de bunavointa care duc lupta de eliberare de
sub jugul pacatului, al diavolului si mai ales împotriva autosuficientei.
Minunile
sunt o chemare la angajarea noastra totala de a fi, asemenea sfântului Paul, totul pentru toti.
Minunile sunt un semn ca împaratia cerurilor a aparut deja pe
pamânt, ca este în mijlocul nostru (Lc
17,21), ca în Isus s-a facut vizibila dragostea lui Dumnezeu fata de om; ca el
îsi realizeaza opera rascumpararii luând
asupra sa neputintele noastre, cum spune profetul Isaia citat de
evanghelistul Matei (8,17). Chiar daca începutul împaratiei lui Dumnezeu s-a
bucurat doar de câteva minuni totusi ele dau motiv suficient de speranta ca în
cele din urma Dumnezeu va înlatura
moartea pe veci si va sterge orice lacrima din ochii nostri (Ap 21,4). Putem grabi ziua acestei
eliberari încercând a lua asupra noastra necazurile, neputintele, bolile si
chiar pacatele altora, aducând o clipa de bucurie, demonstrând prin speranta
personala victoria binelui, ca viata nu
este o istorie povestita de un imbecil, cum spunea un personaj al lui
Shakespeare, cât mai ales un mijloc necesar în a-l cauta pe Dumnezeu, un efort
personal, uneori eroic, de a-l gasi, fiindca daca la viata naturala ne-am
nascut fara voia noastra, la viata supranaturala nu ne putem naste decât cu
aportul vointei noastre, dupa spusele sfântului Augustin: Dumnezeu te-a creat pe tine fara tine, dar nu te mântuieste pe tine
fara tine.
Sa-l
rugam astazi pe Isus ca sa ne întinda mâna si noua, sa ne ridice din frigurile
pacatului! Fiindca, dupa spusele sfântului Ambrozie, febra ridica temperatura
trupului de parca arde, iar pacatul ridica temperatura sufletului, ba chiar îl
incendiaza, fiindca febra noastra este
zgârcenia; febra noastra este necuratia; febra noastra este destrabalarea;
febra noastra este ambitia; febra noastra este mânia, mai presus de toate,
febra noastra este mândria, minciuna, lacomia etc.
Doamne,
întinde-ti mâna si spre noi si ajuta-ne sa ne ridicam, ca sa fim de folos
altora, sa te slujim pe tine în fratii nostri, întinzând mâna tuturor acelora
care au trebuinta de caritatea noastra. Amin.