Anul ADuminica a XXIX-a de peste an
Teologie si politica
Definim teologia ca pe o
multipla cunoastere a lucrurilor divine - Multiplex
cognitio rerum divinarum. Prin urmare, oriunde si oricând se vorbeste
despre Dumnezeu, despre operele sale, planuri, cunoastere etc. se poate spune
ca se face teologie. Sigur, o predica nu este o lectie de teologie, ci o
expunere a celor divine pentru a influenta si dirija viata pe sensul unic spre
Dumnezeu.
Lecturile de azi le la
Liturgia cuvântului par a se ocupa de politica. Pentru a le întelege mai bine,
sa vedem care este definitia politicii. În mod obisnuit se spune ca ea este o
activitate care cauta sa dirijeze, sa apere si sa înmulteasca libertatea
societatii si a omului în societate. Politica determina ordinea si stabilitatea
sociala si prin urmare, evenimentele politice nu mai trebuie considerate drept
roade ale unui destin inevitabil, ci ca activitate a omului. Politica
oglindeste un aspect al vietii umane si nu poate fi exclusa din planul divin al
mântuirii.
Politica lui Cirus a fost
determinata de motive religioase sau pecetea a fost pusa de teologi, rabini,
profeti, farisei? Isaia spune clar si chiar repeta de doua ori ca Cirus era
inconstient ca gestul sau politic ar avea o trasatura teologica. Daca ceea ce
face Isaia ni s-ar parea o politica a teologiei, ca teologizeaza politica în
mod artificial, noi credem în inspiratia Cartilor Sfinte, ca nimic nu este
exclus din planul Providentei. Dumnezeu însusi îi reveleaza profetului ca aici
se poate vorbi despre o teologie a politicii si nu de o politica a teologiei.
Sinceritatea profetului sta drept marturie a adevarului. De altfel, un caz
asemanator avem si în Noul Testament, unde Caiafa spune ca este mai bine sa
moara un om pentru popor, decât sa piara tot neamul. Evanghelistul Ioan îi
atribuie acestei afirmatii calitatea de profetie (cf. In 11,49-51), desi Caiafa era inconstient de caracterul teologic al
afirmatiei sale. Prin urmare, politica este un instrument în mâna lui Dumnezeu
pentru a duce la bun sfârsit planul mântuirii.
Niciodata nu s-a facut mai
multa politica decât în zilele noastre. Biserica ne avertizeaza ca acest aspect
al vietii este un semn al timpului
care are o semnificatie religioasa. Care îi este sensul teologic? Datoria
politica a crestinului este de a lucra pentru o ordine sociala favorabila
evanghelizarii (Degeest).
Sfântul apostol Paul a
înfiintat o comunitate crestina la Tesalonic, apoi a plecat. Comunitatea a
ramas sa dea piept cu greutatile politice, economice si religioase din acest
oras. Care a fost misiunea teologica a acestei comunitati? Sa-si intensifice
credinta prin viata, iubirea prin osteneala, sa-si consolideze speranta în
Domnul. Prezenta crestinilor în mijlocul lumii pagâne a constituit un semn al
timpului, o actiune de încrestinare a politicii, începutul instaurarii
împaratiei lui Dumnezeu bazata pe har si pace, condusa de Duhul Sfânt. Fiecare
persoana pe care sfântul Paul o întâlnea, o considera drept un dar al lui
Dumnezeu menit sa primeasca evanghelia si el se angaja cu puterea sa de
convingere, sub calauzirea Duhului Sfânt, sa-i ofere motive de traire în
credinta, speranta si iubire. Trairea acestor virtuti confera fiecarei persoane
calitatea de frate, sora, prieten, iar politica lor va
deveni izvor de armonie familiala, menita sa aduca lauda lui Dumnezeu
dezvoltând simtul religios al întregii societati.
Sfântul Paul a pus atâta duh
si putere în predicarea evangheliei deoarece el însusi experimentase bucuria
convertirii de la robia Legii la libertatea fiilor lui Dumnezeu. În fiecare om
nefericit din cauza pacatului, mai ales a idolatriei, se vedea pe sine înainte
de convertire, desi el se credea pe calea cea buna, dar ghimpele îl îmboldea
greu în constiinta ori de câte ori persecuta pe aceia pe care nu-i cunostea cum
ar fi trebuit sa-i cunoasca. Pentru aceasta Domnul însusi îi spune ca îi este
greu sa se împotriveasca pintenului care îl întepa. Noi suntem crestini prin
traditie si de aceea nu simtim întocmai esentialul din crestinism, adica ceea
ce înseamna frate, sora, prieten. Trebuie sa întelegem ca suntem un semn al
timpurilor moderne, o teologie a politicii, ca misiunea noastra este de a oferi
conducatorilor de state materia prima pentru baza unei societati în care
persoana sa fie tratata ca frate, sora, prieten, sa se poata spune ca despre
primii crestini: Iata-i cum se iubesc!
Ceea ce a spus Isus despre
Lege si profeti (Mt 5,17), se poate
aplica si politicii în lumina evangheliei de azi. Isus nu a venit sa faca
politica, nici sa o desfiinteze, ci sa o desavârseasca. Aceeasi misiune o au
episcopii, preotii si diaconii. Politica, potrivit definitiei de mai înainte,
este un lucru bun, însa în lume are trist renume, i se spune curva cu doua fete. Prin urmare, are
trebuinta de o convertire si de o desavârsire, de îndreptarea fetei total spre
Dumnezeu, spre adevar si dreptate. Evreii
se obisnuisera în a concepe împaratia lui Dumnezeu, care va fi inaugurata de
Mesia, în forma unei teocratii, ca o stapânire directa a lui Dumnezeu pe
întregul pamânt, dar Isus pune în evidenta existenta ei în istorie si în
fiecare om, fiindca nu numai evreul este chemat sa fie partas al ei (Degeest).
Prin acel dati cezarului ceea ce este a
cezarului si lui Dumnezeu ceea ce este a lui Dumnezeu, Isus pune bazele
unei politici desavârsite. Mai întâi anuleaza sciziunile sociale evreiesti
dintre zelotii radicali revolutionari si farisei, pe de o parte, ei fiind
cunoscuti ca dusmani înversunati ai romanilor; apoi, pe de alta parte, acest dati anuleaza conceptia pagâna ca cezarul - împaratul - ar fi o divinitate
si i s-ar cuveni acelasi cult ca si lui Dumnezeu, conceptie care a favorizat o
politica a teologiei, adica suveranii s-au folosit de religie pentru a-si
impune dictatura, diminuând libertatile sociale si mai ales individuale ale
cetatenilor. Raspunsul lui Isus de a da mai impune si o responsabilitate dubla:
politica si religioasa. Dupa cum chipul împaratului imprimat pe banul dajdiei
arata ca acesta apartine împaratului, tot asa omul apartine lui Dumnezeu,
fiindca a fost creat dupa chipul si asemanarea lui (Gen 1,27), iar împaratul, fiind om, apartine si el lui Dumnezeu.
Politica se desavârseste prin
confruntarea sa cu drepturile lui Dumnezeu. A nu tine cont de acestea înseamna
a submina drepturile omului, fiindca drepturile lui Dumnezeu si ale omului sunt
cuprinse în aceeasi porunca a iubirii. Sfântul Augustin, ca si sfântul Paul,
are aceasta conceptie politica: Pentru
tine patria sa-ti fie mai presus de parintii tai! Sa nu asculti de acela care
da un ordin împotriva patriei tale! Dar sa nu asculti de patria ta, daca îti da
un ordin contra lui Dumnezeu.
Acelasi dati cezarului si lui
Dumnezeu ne duce la aceeasi lege a iubirii care îi cuprinde pe Dumnezeu si
pe aproapele. Sunt multe nedreptatile politice si oamenii cauta mereu asanarea
lor prin diferite solutii. Isus a propus una singura si va ramâne vesnic
valabila: iubirea. Dumnezeu accepta numai ceea ce i se da cu iubire. Politica
de a da cezarului trebuie sa se bazeze pe acelasi principiu. Singura politica
revolutionara a Bisericii este iubirea si nu va renunta niciodata sa o impuna
cezarului. Acesta, fiind om, este dator lui Dumnezeu cu aceeasi iubire. Supusii
îi vor da cezarului cât vor vedea ca cezarul da lui Dumnezeu ceea ce este a lui
Dumnezeu, cât va pune puterea primita de sus în slujba iubirii, conform cu
principiul evanghelic: Cine vrea sa fie
primul, sa fie ultimul dintre voi si sluga tuturor (Mt 9,33-34), de a conduce pe toti în frica de Dumnezeu.
Prin politica slujirii,
autoritatea îsi poate mentine puterea, îsi poate dobândi iubirea supusilor,
poate obtine dajdia fara constrângere, poate obtine chiar sângele pentru
apararea cezarului.
Crestinii, în calitatea lor de
urmasi ai lui Isus, nu pot revendica domnia lumii sub pretextul ca scopul
supranatural al omului este superior celui natural. Pe pamânt trebuie sa
acceptam coexistenta dublei puteri: laice si religioase. Ele se disting, dar nu
se exclud; sunt compatibile. Din aceasta simbioza se formeaza istoria care se
îndreapta spre scopul suprem: fericirea omului prin împlinirea vointei divine.
Prin acest dati ne înscriem în teologia politicii,
dupa cum spune Y. Congar: Preotii sunt în
slujba trecutului, a Pastelui, pe care îl fac prezent si operant; laicii sunt
în slujba Parusiei (a doua venire a lui Isus, când va stabili definitiv
politica regalitatii sale universale) pe care o pregatesc zi de zi (Jalous pour un theologie du laicat).
În concluzie: crestinul
trebuie sa fie de folos în orice loc si în orice împrejurare; politica lui
trebuie sa fie o revolutie continua a iubirii, o daruire totala ca politica
statelor sa devina o adevarata slujire.