Anul ADuminica a IV-a de peste an
Marturia omului: dorul dupa fericire
În primele sale cuvinte
adresate lumii, Isus cere convertire fiindca s-a apropiat împaratia lui
Dumnezeu (Mt 4,17), astfel observam
cum planul împaratiei se suprapune celui de convertire.
Toate lucrurile au o tendinta
naturala, un sens caruia îi corespunde un obiect: samânta, de exemplu, are
tendinta sa încolteasca si pamântul îi satisface cerinta. În om sunt mai multe
tendinte si tuturor le corespunde un obiect: ochilor le corespunde lumina,
urechilor sunetul, limbii îi corespunde gustul etc. Mult timp s-a crezut ca
apendicele din om este fara rost, dar s-a constatat ca acei copii, care au fost
operati din frageda pruncie, sufera de anumite tulburari fizice pe care nu le
au altii. Astfel, s-a ajuns la concluzia ca pâna si cel considerat fara rost
are un rost. Întelepciunea Creatorului îsi spune cuvântul în toate. Multimea
tendintelor din om îsi are un singur sens: spre fericirea deplina. Vointa
doreste bunurile particulare, dar mai tinde si spre binele considerat în mod
absolut, adevarul suprem cunoscut si propus de minte, si nu se poate multumi
decât atunci când îsi atinge dorinta. Nu numai sfântul Augustin recunostea ca
Dumnezeu ne-a creat pentru sine si nefericita va fi inima noastra atâta timp
cât nu se va odihni în el, fiind credinciosi, dar chiar si cei mai putin
credinciosi, ba si ateii simt acest lucru. De exemplu, Jean Perrin (1870-1942),
savant francez, considerat drept ateu, spunea: Pentru noi, cei în inima carora arde o flacara sfânta, un ideal nobil,
o spun în mod precis: oamenii nu vor fi niciodata satisfacuti de o existenta
fericita numai din punct de vedere material. Si nu voi jigni nici o constiinta,
aici sau în afara acestei incinte, sperând ca o religie curata si înalta va
îndemna mereu sufletul omenesc catre dorinta apriga de a descoperi si de a
creste ceea ce este divin în noi. Ceea ce este divin în noi este dorinta
dupa fericirea deplina care îi da omului simtul religios si care nu poate fi o
iluzie. Omul vrea totul. Alexandru Macedon plângea ca nu poate cuceri stelele.
Dupa ce a cucerit pamântul, l-a împartit tot generalilor sai. Cineva i-a spus: Excelenta, pentru dumneavoastra nu retineti
nimic? El a raspuns: Retin speranta.
Retinea speranta într-o fericire totala, probabil speranta ca va ajunge în
rândul zeilor, asa cum era mentalitatea potentatilor vremii, ca sa posede
totul.
Binele si adevarul absolut
nu-i decât Dumnezeu singur. Bun este
numai Dumnezeu, afirma Isus însusi în fata unui tânar care îl definea drept
învatator bun (Mt 19,17).
Liturgia cuvântului de azi, în
totalitatea celor trei lecturi, are drept scop indicarea mijloacelor prin care
sa-l gasim pe acela care a pus în firea noastra dorinta dupa fericire: Cautati pe Domnul, voi cei smeriti din tara,
care împliniti poruncile lui (lectura I-a); Cine vrea sa se laude, în Domnul sa se laude (lectura a II-a); Fericiti cei: saraci, blânzi, care plâng,
cei flamânzi, cei însetati de dreptate, milostivi, curati cu inima, facatorii
de pace, cei prigoniti pentru dreptate (lectura a III-a). Calea spre
fericirea deplina este Domnul,
fiindca este "domn", adica da tuturor harul de a fi fericiti, chiar
prin saracie, blândete, lacrimi, foame, sete, prigoana etc. Fiecare poate
deveni un domn prin punerea în
practica a celor opt fericiri din care poate scoate atâta fericire încât sa-si
gaseasca multumirea deplina atât pentru sine cât si pentru toti cei din jurul
sau.
Isus ne cere, prin cele opt
fericiri, sa mentinem mereu în suflet flacara aprinsa a iubirii, fiindca
dorinta dupa fericire nu-i alta decât dorinta dupa iubirea care ramâne vesnic
vie, este acel singur lucru necesar
despre care vorbeste Isus Martei si pe care l-a ales Maria stând la picioarele
lui (Lc 10,42).
Prima fericire, care într-un
fel le include pe toate celelalte, este cea mai tulburatoare. Fericiti cei saraci cu duhul. Nu este
vorba de acei care nu au bunuri materiale si nici de cei care le au, dar stiu
sa nu-si lege inima de ele; nu este vorba de cei handicapati intelectual si
nici de cei întelepti care îsi recunosc limitele lor, ci este vorba de o
saracie profunda, interioara, prin care omul se prezinta în fata lui Dumnezeu
ca o fiinta lipsita de iubire, de aparare, dezarmata, care nu-si pune
încrederea în sine si nici în altii, ci numai în Dumnezeu. Saracia duhului nu este numai în raport cu bunurile materiale, ci
cuprinde întreaga viata: este o atitudine de umilinta în fata lui Dumnezeu si
de slujire fata de frati (Emilio D`Angelo). Fraza: Fericiti cei saraci cu duhul... este echivalenta cu: De nu veti fi ca pruncii, nu veti intra în
împaratia cerurilor (Mt 18,3),
care cuprinde recunoasterea cu smerenie ca, pentru a ajunge la fericirea
deplina, mai avem multe de învatat fiindca lectia iubirii nu are sfârsit.
De ce în fata lui Dumnezeu au
prioritate cei saraci?
Fiindca întotdeauna cel sarac
are o mai mare disponibilitate spre plinatatea
vietii, spre iubire. Cel mai mic bine facut saracului, îl dispune la o
iubire si o recunostinta pentru toata viata; pe când cel mai mare bine facut
bogatului îl lasa aproape indiferent, rece, uituc etc. fiindca el crede ca ceea
ce i s-a facut, s-a facut din datorie fata de dânsul. Aceasta atitudine a
bogatului se desprinde clar din evanghelie, mai ales din parabola saracului
Lazar si a bogatului, care si din iad socotea ca Abraham este dator sa-i
împlineasca dorintele, trimitându-l pe Lazar sa-i ude buzele si sa-i avertizeze
pe fratii sai (Lc 16,24-28).
Isus a fost primul care a
realizat în fiinta sa umana plinatatea fericirii, atât prin saracie, lacrimi,
foame, sete si persecutie, cât si prin blândete, milostivire, purtator de pace
si curatie a inimii, deoarece din iubire fata de vointa Tatalui si fata de noi,
s-a lasat rastignit pe cruce, a înviat din morti, s-a suit la cer si sade de-a
dreapta Tatalui ca Domn, adica de
aici mijloceste pentru noi toate harurile necesare fericirii noastre, ca si noi
sa ajungem acolo unde este el, numai sa învatam lectia domniei, sa stim sa fim
domni unii fata de altii.
Prin Domnul Cristos de la
dreapta Tatalui, cele opt fericiri devin o profetie pentru noi, fiindca numai
iubirea lui a schimbat saracia în bogatie divina, a schimbat lacrimile în
bucurie, a schimbat curatia inimii în vederea lui Dumnezeu, a schimbat
blândetea în mostenirea vesnica a cerului, a facut ca milostenia sa patrunda si
sa convinga mai mult decât dreptatea, pacea sa cucereasca mai mult decât
razboiul, numai iubirea a facut din persecutia plina de ura o rampa de lansare
a Bisericii în lume si sa-i dea o crestere spectaculoasa, numai iubirea a facut
ca însasi moartea sa devina poarta vietii si a fericirii vesnice.
Un crestin s-a dus în pustiu
la sfântul Macarie si l-a rugat sa-i arate calea cea mai buna pentru a trai si
a muri fericit. Sfântul i-a spus: Mergi
în cimitir, treci pe la fiecare mormânt si cearta-l pe fiecare! Revino si vei afla raspunsul. Crestinul
s-a dus si a facut ceea ce i s-a cerut, apoi s-a întors. Sfântul Macarie l-a
întrebat: Ce au raspuns mortii când i-ai
certat? Nimic, a raspuns el. Asteapta pâna mâine dimineata. Mergi din nou
si lauda-i pe toti cum te vei pricepe mai bine. Vino apoi si-mi spune ce ti-au
raspuns! Întorcându-se a doua zi, dupa ce i-a laudat, crestinul i-a spus
sfântului: Nici de data aceasta nu mi-au
raspuns nimic. Sfântul i-a zis: Asculta,
fiul meu! Daca doresti sa traiesti bine si sa mori fericit, fii asemenea celor
morti: nu raspunde nimic, nici celor care te batjocorasc, nici celor care te
lauda! Lasa toate în grija bunatatii si îndurarii lui Dumnezeu!
Nu stiu daca acel crestin s-a
conformat sau nu îndrumarilor date, dar stiu ca sfântul a avut dreptate. De
aceasta dreptate va puteti convinge toti prin trairea sfatului dat. Va doresc
succes!