Anul ADuminica a III-a de peste an
Marturia lui Isus
În noaptea sfânta de Craciun
am ascultat cu inima plina de bucurie marturia îngerilor: Bucurie mare va vestesc pentru tot poporul: vi s-a nascut Mântuitorul
(Lc 2,10-11). La scurt timp dupa
aceea vin magii de la Rasarit si marturisesc: Am vazut steaua lui din Rasarit si am venit sa ne închinam lui (Mt 2,2). Plina de bucurie si de
mângâiere este marturia batrânului Simeon: Acum,
Stapâne, dupa cuvântul tau, îi poti da drumul servitorului tau cu pace, fiindca
ochii mei au vazut mântuirea ta pe care ai pregatit-o în fata tuturor
popoarelor: lumina revelatoare pentru pagâni si faima a lui Israel, poporul tau
(Lc 2,29-32). Înaltatoare este
marturia Tatalui ceresc la botezul lui Isus din Iordan: Acesta este Fiul meu iubit întru care am binevoit (Mt 3,17); la fel si marturia de pe Tabor
(cf. Mt 17,5). În duminica trecuta am
expus marturia lui Ioan Botezatorul despre Isus: Este Fiul lui Dumnezeu (In
1,34), ca si a lui Petru: Tu esti
Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu (Mt
16,16) si a lui Paul: Isus este Domnul
(Rom 10,9). Nu trebuie sa excludem
din marturiile de exceptie nici pe cea a unui pagân, a soldatului roman care
i-a strapuns coasta pe cruce: Cu adevarat
Fiul lui Dumnezeu era acesta (Mt
27,54). Toti s-au bucurat de marturia data.
Noi suntem chemati azi sa ne
bucuram de primele cuvinte ale lui Isus, care ne sunt adresate în chip special:
Convertiti-va, fiindca împaratia lui
Dumnezeu este aproape!
Cât de mult se bucura tata si
mama când pruncul lor le zâmbeste si le spune pentru prima data mama si tata. Gângavind aceste doua cuvinte miraculoase, care îi dau
bucurie în inima, zâmbet pe buze si atâta lumina în privire, parintii se simt
în culmea fericirii ca rodul iubirii lor traieste din fericirea lor de a-l
avea. Un scriitor povesteste cum a observat odata o tânara mama cu pruncul în
brate, îngenunchind, privind cerul si sarutându-l, a spus: Îti multumesc, Doamne! Întrebata despre gestul si fericirea ei, a
raspuns: Azi mi-a zâmbit pentru prima
data. Este semnul prin care m-a recunoscut de mama.
Primele cuvinte adresate de
Isus, Fiul lui Dumnezeu, noua, în
semn ca ne-a recunoscut de frati ai sai, sunt cele spuse mai sus: Convertiti-va, fiindca s-a apropiat
împaratia lui Dumnezeu. Cuvintele lui Isus sunt totodata zâmbetul lui
Dumnezeu Tatal, care ne recunoaste de fii în Cristos.
Stagiritul (Aristotel din
Stagira) spune ca acela care cunoaste întelesul profund al cuvintelor este cel
mai aproape de adevar si se poate bucura mai mult de ceea ce descopera. Sa
cautam întelesul profund al cuvintelor lui Isus, ca sa ne gasim bucuria inimii!
Convertiti-va! Suntem chemati sa dam marturia bucuriei prin convertire. Ce este
convertirea?
La prima vedere nu ne prea
încânta, deoarece credem ca ea înseamna: post, înfrânare, renuntare,
mortificare, abstinenta, biciuire etc. Convertiti-va, în realitate, este un
îndemn la bucurie prin schimbarea felului nostru de a gândi despre Dumnezeu,
despre aproapele, despre noi însine, despre moarte si viata vesnica. Isus ne-a
dat exemplul cel mai frumos de convertire în parabola Tatalui milostiv, sau, asa cum este mai cunoscuta, a Fiului risipitor (cf. Lc 15,11-32). Fiul cel mic, atâta timp
cât a stat lânga tatal sau, se obisnuise sa-l critice, se gândea ca batrânul
este un zgârcit, ca îl exploateaza, ca este o frâna în calea libertatii lui
etc. Acest fel de a gândi l-a determinat ca într-o buna zi sa-i ceara partea de
avere care i se cuvine, pentru a o administra asa cum gândeste el, cât mai
departe de ochii tatalui. Abia când ajunge pazitor de porci si muritor de foame
îsi da seama ca tatal este altfel de cum l-a vazut el; ca în casa lui si cei
din urma slujitori sunt mai fericiti decât el, fiindca prudenta si iubirea
tatalui îi hraneste, îi adaposteste, îi apara etc. Schimbându-si felul de a
gândi, se converteste si îsi zice în sine: Ma
voi scula si ma voi duce la tatal meu si-i voi spune: "Am gresit împotriva
cerului si a ta. Nu mai sunt vrednic sa fiu fiul tau, dar primeste-ma în rândul
slujitorilor tai". S-a sculat si s-a dus. Ajungând la tatal, nu i se
cere cont de averea risipita, nu este judecat si condamnat sa fie rob pentru
toata viata, nu este pus la rugaciuni, biciuiri, posturi lungi etc. ci este
îmbratisat, sarutat, îmbracat ca un print, încaltat, înzestrat cu inelul de
mostenitor si invitat la cel mai bun ospat din toata viata lui, însotit de
cântece si voie buna. Cine i-ar putea descrie bucuria? La aceasta bucurie ne
cheama Isus si pe noi prin cuvintele: Convertiti-va!
La 25 ianuarie sarbatorim Convertirea lui Saul din Tars în Paul ca
apostol al neamurilor. Înainte gândea despre Isus ca este un pericol pentru
neamul sau, pentru Legea lui Moise, pentru Iahve însusi. Dupa convertire, Isus
este desavârsirea Legii si sustine ca trebuie sa fie anatema acela care ar
îndrazni sa învete altceva decât ceea ce ne-a învatat el; crestinul devine
inima din inima poporului ales; despre sine are toata convingerea ca este cel
mai mic dintre apostoli si printre primii mari pacatosi pentru care a murit
Cristos pe lemnul de ocara. Altadata cauta pe crestini pentru a-i nimici, acum
doreste sa moara el însusi si sa fie cu Cristos în care însusi Tatal ceresc îsi
afla toata bucuria. La o astfel de convertire suntem chemati si noi.
Cine ar putea sa descrie
bucuria femeii samaritene de la fântâna lui Iacob, pe care Isus a determinat-o
sa-si recunoasca pacatele, ca apoi sa-i descopere ca el este Mesia care trebuia
sa vina? Ea îi lasa urciorul, uita de sete, de foame, de apa; alearga fericita
în cetate sa cheme pe oameni ca sa-l vada pe Mesia, sa-l asculte si sa se
bucure de prezenta lui (In 4,9-40).
Întorsi la Dumnezeu, vom
continua sa gustam din paharul amar al acestei vieti: necazuri, boli, ispite, teama,
moarte etc., dar în toate acestea ne va ramâne bucuria sufleteasca legata de
credinta si speranta anuntate de Isus: Mai
mare bucurie este în cer pentru un pacatos care se converteste decât pentru
nouazeci si noua de drepti care n-au trebuinta de convertire (Lc 15,7).
Cerul este în sufletul fiecarui convertit, fiindca devine lacasul Preasfintei
Treimi, asa cum ne-a descoperit Isus (In
14,23).
Al doilea cuvânt pe care ni-l
adreseaza Isus este: împaratia lui
Dumnezeu este aproape. Împaratia lui Dumnezeu sau împaratia cerului sunt
tot una cu împaratia mesianica, promisa de atâtea ori de Dumnezeu si asteptata
cu atâta dor de poporul ales. Adevaratul înteles al expresiei de regnum Dei din limba latina, basileia din limba greaca, nu înseamna
un loc de pe pamânt sau din cer, ci o demnitate regeasca, o putere împarateasca
unica în manifestarea ei miraculoasa, cum este aceea de a învia mortii (la
învierea lui Lazar), de a învia el însusi din morti datorita sfinteniei,
desavârsirii, dumnezeirii si dreptului de domnie obtinut prin victorie asupra
pacatului si a mortii. Isus se identifica el însusi cu aceasta împaratie, fiindca, nu numai ca prin el
si pentru el au fost create toate, dar si pentru faptul ca de la nasterea sa pe
pamânt si pâna la înaltarea la cer, a uimit lumea si toti se întrebau: Oare nu este el fiul lui Iosif (Lc 4,22), De unde are aceasta întelepciune si aceste puteri? Oare nu este el fiul
tâmplarului? (Mt 13,54); Niciodata n-a vorbit om ca acest om (In 7,46). Despre nevinovatia si
sfintenia lui dau marturie nu numai ucenicii, ci chiar dusmanii. Iuda
tradatorul recunoaste ca a vândut sânge nevinovat (Mt 27,4); tâlharul de pe cruce: Acesta
n-a facut nici un rau (Lc 23,41);
posedatul din sinagoga din Cafarnaum: Stiu
cine esti: sfântul lui Dumnezeu (Mc
1,24); multimile se mirau vazând pe muti
vorbind, pe schiopi umblând, pe orbi vazând si slaveau pe Dumnezeul lui Israel
(Mt 15,31).
Isus ne-a asigurat: Împaratia lui Dumnezeu nu vine pe vazute cu
ochii si nici nu se zice: Iat-o aici sau acolo, caci împaratia lui Dumnezeu
este în mijlocul vostru (Lc
17,20-21) si, asa cum spune sfântul Paul, ea nu este mâncare si bautura, ci
bucurie, pace, dreptate si fericire în Duhul Sfânt (cf. Rom 14,17). Pentru aceasta, cine nu gaseste împaratia lui Dumnezeu
în inima sa, nu o poate gasi nicaieri, nici pe lumea cealalta. Nu putem intra
în împaratia lui Dumnezeu, daca mai întâi nu intra ea în noi prin convertire,
printr-o întoarcere totala la Tatal, la Fiul si la Duhul Sfânt.
Ramâi cu noi, Doamne! Amin.