Anul AÎnaltarea Domnului
Destinul omului nou
Adevarul sarbatorit astazi
face parte din Crez: S-a suit la cer si
sade de-a dreapta Tatalui. Cine? Isus Cristos înviat din morti. Însasi
învierea este o înaltare. Acest adevar este propus credintei noastre într-o
forma noua, pentru a adânci continutul învierii - viata vesnica - deoarece este
legata de dreptatea Celui
Atotputernic.
Prima lectura (Fap 1,1-11) aminteste de trei ori
adevarul înaltarii lui Isus la cer la patruzeci de zile dupa înviere. Cele mai
semnificative ni se par cuvintele îngerilor adresate apostolilor, ucenicilor si
acelora care erau de fata: Barbati
galileeni, de ce stati privind spre cer? Acest Isus, care s-a înaltat de la voi
la cer, astfel va veni, precum l-ati vazut mergând la cer. Un nor l-a rapit
din privirile lor, dar va veni din nou tot pe norii cerului (cf. Mt 24,30). Norul este semnul teofanic al
iubirii divine. A plecat din iubire si tot iubirea îl va readuce la noi.
Lectura a II-a (Ef 1,17-23) are menirea sa ne
îmbarbateze prin adevarul de credinta al înaltarii, fiindca Isus a înaltat cu
sine dorintele sufletului nostru pentru a le umple de duhul întelepciunii si al descoperirii, spre a ne lumina ochii inimii si spre a fi el însusi cap al Bisericii, ca sa gasim în el
plinatatea desavârsirii si apoi pe cea a fericirii vesnice.
Evanghelia (Mt 28,16-20) îl prezinta pe Isus înviat,
dar, desi este înca pe acest pamânt, este totusi într-o forma de înaltare,
având toata puterea în cer si pe pamânt,
fiind cu noi, este înaltat sa ramâna cu noi
în toate zilele, pâna la sfârsitul veacului.
Ce este înaltarea? Permanenta
în stare de înviat, permanenta vietii. Isus a înviat pe fiica lui Iair, pe fiul
vaduvei din Naim si pe Lazar din Betania, dar acestia, dupa o perioada de timp,
au murit din nou. Isus înviat ne arata ca prin înaltare el nu mai moare, ramâne
în viata, fiindca viata este legata de dreapta
lui Dumnezeu, de mâna sa atotputernica. Pierre Miquel o defineste: Înaltare înseamna ridicarea la starea în
care se poate trai visul si nu în a visa viata. Se pot face multe
comentarii pe seama acestei definitii, dar cunoscând din Catehism ca cerul este un loc de fericire vesnica si
desavârsita, cunoscând neputinta noastra de a descrie locul si fericirea
cerului - Ceea ce ochiul nu a vazut si
urechea nu a auzit si la inima omului nu s-a suit, pe acestea le-a pregatit
Dumnezeu acelora care îl iubesc pe el (1Cor
2,9), comentariile sunt de prisos.
Cerul, pentru Isus, este
deplina participare la fericirea lui Dumnezeu a firii sale umane.
Înaltarea este, prin urmare,
un nou act de nastere care stabileste un raport nou de viata între Creator si
creatura, definitivându-l si parafându-l, ca la notariat, între tata si fiu,
între Tatal ceresc si Fiul Omului, între Tata si fiii adoptati prin Cristos.
Isus este pecetea autenticitatii,
stampila divina de pe actul adoptiunii noastre. Aceasta pecete este autentica,
fiindca Isus este de-a dreapta, sau, mai bine zis, în mâna dreapta a Tatalui si
o aplica pe firea fiecarui botezat care marturiseste ca Isus este Domnul (Rom 10,9). Prin urmare, înaltarea lui Cristos este învierea împaratiei lui Dumnezeu pe pamânt,
este explozia Bisericii lui Isus în lume ca lumina pentru neamuri (LG), ca o noua prezenta a lui Isus în
lume, prezenta ce trebuie cautata si cu cât este mai cautata, cu atât cel care
o cauta se înalta mai mult si, cu cât cei care intra în aceasta lumina devin o
unitate, cu atât mai mult lumea va crede în acela pe care Tatal l-a trimis si
se va înalta tot mai sus pe calea desavârsirii prin iubirea care ramâne în
viata vesnica (cf. 1Cor 13,13).
Unirea fortelor Bisericii lui
Isus prin porunca sa cea noua îl arata pe Cristos glorificat în unitate,
sfintenie si universalitate. Asa cum Isus nevazut din sânul preacuratei Fecioare
Maria l-a sfintit si fericit pe Ioan Botezatorul din sânul Elisabetei, asa si
azi, Isus nevazut din sânul Bisericii sfinteste si fericeste pe toti oamenii de
bunavointa din sânul întregii omeniri, din toate locurile si din toate
timpurile. Prin urmare, înaltarea este ridicarea la o forma noua de prezenta
prin care se actualizeaza, se permanentizeaza si se universalizeaza dimensiunea
omeneasca a lui Isus prin divinizare. Înaltarea lui Isus constituie chemarea
noastra de a da nastere unui miracol: împaratia lui Dumnezeu.
Ucenicii s-au bucurat de
înaltarea lui Isus, fiindca au avut convingerea ferma ca Mântuitorul vizibil,
prin înaltare, a devenit prezent invizibil în interiorul lor - Nucleul intim al umanitatii mele, spunea
sfântul Augustin, este construit cu
capacitatea de a-l poseda pe Dumnezeu - pentru a-i întari în misiunea pe
care le-a încredintat-o de a învata si de a boteza toate popoarele. Apostolii
s-au bucurat fiindca au simtit cum prezenta invizibila din ei îl face pe Isus
mai cunoscut, mai operativ. Cei doi ucenici, care mergeau tristi în ziua de
Paste spre Emaus, au simtit cum le ardea inima în piept numai dupa ce Isus a
patruns în ei cu lumina sa. Fericirea lor a izbucnit si s-a concretizat în
marturia învierii numai dupa ce el s-a facut nevazut din ochii lor (cf. Lc 24,31-32). Bine spune sfântul
Bernard: De obicei noi nu vedem trecerea
sa discreta decât retrospectiv. Aceasta înseamna ca s-a îndepartat? Desigur ca
nu. El nu mai este dependent de spatiu si de timp. Iar într-o predica
asupra cartii Cântarea Cântarilor,
spune: Eu marturisesc, desi o spun cu
simplitate, cuvântul m-a vizitat si chiar foarte des. Dar, desi a intrat
frecvent în sufletul meu, eu n-am fost niciodata, nicicând sensibil la momentul
venirii sale. Am simtit ca era prezent, îmi amintesc faptul ca a fost cu mine;
am fost câteodata chiar capabil sa am o presimtire ca va veni, dar niciodata
n-am simtit venirea sau plecarea sa. Cum a venit si cum a plecat? Nu stiu. Nu
intra prin ochi, deoarece el nu are forma si nici culoare ca sa-l putem vedea;
nici prin urechi, deoarece venirea sa nu produce nici un sunet; nici prezenta
sa nu poate sa fie recunoscuta prin pipait, deoarece el este intangibil. Veti
întreba atunci, de vreme ce caile venirii sale nu pot fi descoperite, cum am putea
sti ca este prezent? Din aceea ca el este viu si plin de energie si de îndata
ce a intrat în mine, a trezit sufletul meu adormit, a înviorat, înduiosat si a
însufletit inima mea care era atipita si tare ca piatra.
Înaltarea mai are ca scop
consacrarea lumii întregi, ca domnia lui Isus Cristos sa fie recunoscuta, nu
numai de oameni, ci de întreaga creatie, ca
în numele lui Isus sa se plece tot genunchiul, al celor din cer, de pe pamânt
si de sub pamânt (Fil 2,10).
Oamenii de stiinta sustin ca întregul univers cu milioanele de galaxii si
miliardele de miliarde de stele a luat fiinta printr-o explozie a atomului
primordial. Daca tinem cont ca toate prin Cristos si pentru Cristos s-au facut
si nimic din ce s-a facut nu s-a facut fara el, ca el este viata si viata este
lumina oamenilor (cf. In 1,3-4), ca
el este primul atom al cosmosului glorificat, trupul sau înviat, atunci
întelegem ca Isus asimileaza si recapituleaza în sine întreaga creatie, ca
toate au fost puse sub picioarele lui, iar el a fost pus peste toate, cap al
Bisericii, care este trupul lui, plinatatea celui ce toate le umple, dupa
spusele sfântului Paul (cf. Ef 1,22),
formând astfel cosmosul spiritual al împaratiei lui Dumnezeu. Prin înaltarea
lui Cristos întelegem de ce între om si Dumnezeu nu mai este un haos, un abis
înspaimântator, ci un drum, o punte, un ceva datator de liniste, de speranta,
de siguranta, este viata care lumineaza (lectura a II-a).
Un ultim cuvânt: înaltarea lui
Isus ne-a deschis calea desavârsirii prin primirea Duhului Sfânt cu cele sapte
daruri ale sale. Mângâietorul si aparatorul nostru, Duhul Sfânt ne învata sa
pretuim întelepciunea, întelegerea, sfatul, puterea, stiinta, evlavia si frica
de Dumnezeu mai mult decât toate bogatiile lumii, ne ajuta sa punem cele
materiale sub picioare, ca sa ne înaltam spre cer prin credinta, speranta si
iubire.
Sfântul Filip Neri, chemat la
un bolnav, bogat si avar, cu putine semne de credinta, i-a cerut sa atinga cu
mâna crucifixul de pe peretele de la capatul patului sau de suferinta, pentru a
se vindeca. Cum crucifixul era cam sus, dar dorinta de vindecare era mare,
sfântul Filip i-a aratat un sac, în care avarul îsi tinea banii si alte lucruri
de mare pret, pe care sa-l puna sub picioare. Urcând, a reusit sa atinga
rastignitul de pe perete. Sfântul i-a zis: Vezi,
pentru a ajunge la Isus si pentru a fi oameni adevarati asemenea lui, asa cum
îi vrea Dumnezeu, este necesar sa punem bogatiile sub picioare.
Sa le punem si noi, nu sub
picioare, ci în sânul saracului! Când Isus va veni din nou pe norii cerului, vom fi rapiti în nori, ca sa întâmpinam pe
Domnul în vazduh, si asa vom fi pururea cu Domnul (1Tes 4,17). Amin.