Anul ADuminica a IV-a
Poarta oilor
Psalmistul spunea plin de
bucurie: Domnul este pastorul meu, nu voi
duce lipsa de nimic (Ps 22,1),
iar sfântul Petru ne arata ca Isus Cristos a ajuns pastorul nostru, nu prin
viclenie, rapire sau drept de mostenire, ci prin suferinta, prin faptul ca a
luat asupra sa pacatele noastre si ne-a vindecat prin ranile sale, iar Dumnezeu l-a înaltat ca Domn si Mesia.
Isus este pastorul cel bun (In 10,11), iar noi suntem oile si
mieluseii turmei sale (cf. In
21,16-18). Aceste adevaruri le-am auzit de mai multe ori si le stim, dar ce a
voit sa ne spuna Mântuitorul prin cuvintele: Eu sunt poarta oilor? Sfântul Augustin spune: Isus împartaseste calitatea de pastor si membrelor sale. Asa, de
exemplu, si Petru este pastor si Paul este pastor si ceilalti apostoli sunt
pastori. Dar nici unul nu poate spune despre sine ca este poarta, excluzând pe toti ceilalti si-a rezervat
numai pentru sine calitatea aceasta de a fi poarta prin care sa intre turma,
sau, cum spunea sfântul Petru în fata Sinedriului: Întru nimeni altul nu este mântuire, caci nu este sub cer nici un alt
nume dat oamenilor întru care trebuie sa ne mântuim (Fap 4,12).
Poarta este aceea pe care o
închide si o deschide stapânul.
Tatal ceresc este stapânulabsolut al tuturor lucrurilor si Isus
este, folosindu-ma de o lucrare a artistului Brâncusi, Poarta sarutului, adica iubirea prin care si pentru care toate s-au
facut (cf. In 1,3) si: Multe sunt minunile lumii, dar cea mai mare
dintre toate este omul (Sofocle). Isus arata prin cuvintele Eu sunt poarta oilor, nu numai valoarea
de minune a omului, dar mai ales iubirea pe care Tatal o are fata de om,
fiindca prin Cristos ne deschide calea spre noi realizari si mai minunate, ca
de exemplu: Nimeni nu poate sa vina la
mine, daca nu-l atrage Tatal care m-a trimis, si eu îl voi învia în ziua de
apoi (In 6,44); iar noi, asemenea
lui Petru, trebuie sa spunem: Doamne, la
cine vom merge? Numai tu ai cuvintele vietii vesnice (In 6,68). Petru era
constient de faptul ca Isus este poarta minunata si oricine trece prin aceasta
poarta ajunge la viata cea vesnica, ajunge nemuritor.
Ceea ce nu trebuie uitat
despre poarta este faptul ca adesea este lovita, trântita, fortata, murdarita,
sarita etc. Acest lucru s-a petrecut si cu Isus în toata viata sa, dar mai ales
în timpul patimirilor. Poarta este un bun pazitor al valorilor, daca este
solida si rezistenta la toate asalturile. Dar cine-i Isus? El este soliditatea
însasi pe care portile iadului nu
l-au putut birui, adica nici moartea, nici lumea si nici iadul, nici Satana.
Afirmând: Eu sunt poarta oilor, Isus afirma forta sa dumnezeiasca prin care
îsi apara turma si în acelasi timp garanteaza ca Biserica, trupul sau mistic,
va purta amprenta puterii sale: Portile
iadului nu o vor birui (Mt
16,18), ci va birui moartea, va apara viata, va birui pacatul si va apara
virtutile, va birui materia si va face sa triumfe spiritul.
Ideea de poarta, ca desavârsire a puterii, s-a pastrat pâna în zilele
noastre. A folosi expresia de chemat la
Înalta poarta, înseamna a fi chemat
la cel mai mare si cel mai tare, la judecata. Si cel chemat va veni cu cea mai
mare prudenta. Prin cuvintele: Eu sunt
poarta, Isus vrea sa ne aminteasca de ziua în care va veni ca judecator al
tuturor oamenilor.
Trecerea prin poarta trebuie
sa fie totala. Dupa cum nu poti trece prin ea numai cu piciorul si cu capul sa
sari peste gard, tot asa nu se poate trece prin Cristos numai acceptând ceea ce
place si a respinge ceea ce nu place din învatatura lui. Stapânitorilor le
place sa auda: Dati cezarului ceea ce
este a cezarului, când este vorba de ascultare si mai ales de impozite, dar
nu le place a doua parte: Dati lui
Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu. Tuturor le place fericirea cerului,
dar la câti le place suferinta, crucea prin care se poate ajunge acolo?
Trecerea totala prin poarta înseamna acceptarea crucii, asa cum ne spune
apostolul Petru: Cristos a suferit si v-a
dat exemplu, ca sa calcati pe urmele lui. Daca pentru binele facut veti avea de
suferit, ramânând statornici, veti fi placuti înaintea lui Dumnezeu.
Glasul Tatalui, care cheama
mereu pe oameni sa intre în împaratia sa prin Cristos, sunt apostolii,
vestitorii evangheliei.
Când în ziua de Rusalii, Petru
anunta poporului din Ierusalim ca Dumnezeu l-a înaltat ca Domn si Mesia pe
Isus, pe care ei l-au rastignit, acestia au fost miscati pâna în adâncul inimii
si au zis: Fratilor, ce trebuie sa facem?
Daca tie îti arunca cineva o
greseala în fata, îl numesti frate?
Esti în stare sa spui: Ce trebuie sa fac?
Cum sa ispasesc greseala si cum pot face ca sa n-o mai repet? Daca ne cercetam
cu sinceritate, în lumina lecturilor de azi, vom constata cu durere ca înca nu
suntem crestini autentici, nu am pasit total în sânul Bisericii lui Cristos,
fiindca, a intra în sânul Bisericii prin Cristos, înseamna a trai aici ca fratii, a ne ajuta, a ne ierta, a ne
dojeni frateste când gresim etc. Din pacate însa, ne suportam unii pe altii
numai când ne laudam unii pe altii, când punem în evidenta numai faptele bune
reale sau imaginare. De câte ori nu laudam pentru a gasi lauda! Astfel ne facem
partasi de dojana Mântuitorului: Vai
voua, fariseilor fatarnici, care închideti portile împaratiei cerurilor; voi nu
intrati si nici pe altii care ar voi sa intre nu-i lasati! (Mt 23,13).
Poarta centrala si unica de
comunicare crestina, atât cu Dumnezeu cât si cu lumea înconjuratoare, trebuie
sa ne fie Cristos singur. Daca cineva, pe lânga aceasta poarta, mai pastreaza o
portita de comunicare cu egoismul propriu, cu lumea si cu diavolul, poate avea
soarta Bizantului din secolul al XV-lea, care, pe lânga poarta principala pe
care garzile o pazeau cu strasnicie, mai avea o mica portita laturalnica,
ascunsa, pe care nu prea îsi bateau capul s-o pazeasca. Când turcii, condusi de
Mahomed al II-lea, au asediat orasul în anul 1453, locuitorii se simteau în
siguranta în spatele zidurilor înalte si al portilor puternice. Dar într-o
noapte, pe când turcii cautau un loc mai potrivit pentru asaltul cetatii, au
dat de porta kerka - portita cea mica
- descuiata si nepazita. Au patruns prin ea cu teama, ca nu cumva sa li se
întinda o cursa. Nu le venea sa creada ca este posibil, ca pe timp de razboi,
sa lasi o portita descuiata si fara paza! Dar, vazând ca nu este nici un
pericol, au patruns tot mai multi si au luat prin surprindere, pe la spate, pe
aparatorii de pe ziduri si de la poarta principala, pe care au deschis-o si
armatele otomane au intrat cu toata puterea. Lupta a fost sângeroasa. În ziua
urmatoare, la rasaritul soarelui, în orasul fumegând din cauza incendiilor, mii
de morti zaceau pe strazi, pe ziduri, pe acoperisul caselor etc. Capul
împaratului Constantin al XII-lea Dragases, înfipt într-o prajina de pe cea mai
înalta parte a cetatii, trona peste groaznicul macel. Putinii crestini care au
mai ramas cu viata au trebuit sa asiste cu durere la pângarirea celei mai
frumoase biserici, "Sfânta Sofia", când lucrurile sfinte: crucile,
odajdiile, icoanele etc. erau scoase afara si arse. Fala orasului, bazilica
"Sfânta Sofia", a fost transformata în moschee pentru pagâni. Asa a
fost în 29 mai 1453. Azi bazilica este muzeu. Si toate s-au terminat atât de
tragic din cauza unei portite laturalnice.
Crestinul trebuie sa aiba o
singura poarta de comuniune cu lumea
interna si externa a fiintei sale, care se numeste Cristos Isus, poarta
iubirii, poarta sarutului divin. Cine trece prin aceasta poarta se umple de
plinatatea lui Cristos: de iubirea lui dumnezeiasca. Daca omul mai lasa în fiinta
sa o portita ascunsa de comuniune cu egoismul, cu lumea si cu Satana, risca sa
aiba parte de un sfârsit tragic, fiindca, asa cum spune sfântul Petru, diavolul
mereu ne da târcoale, cautând pe cine sa înghita (1Pt 5,8), cautând sa patrunda în cetatea lui Dumnezeu, în fiinta
omului din care a fost izgonit prin Botez.
Daca sfântul Petru îi îndemna
pe cei din Ierusalim: Fiecare dintre voi
sa se boteze în numele lui Isus! sfânta Biserica ne îndeamna azi sa trecem
total viata noastra prin viata lui Isus, adica sa ne traim Botezul: credinta si
lepadarea totala de Cel Rau. Amin.