Anul AVigilia Pascala
Cristos a înviat
Cu toata credinta întregii
mele fiinte va spun cu bucurie: Cristos a înviat!
Convingerea cu care mi-ati
raspuns: Adevarat a înviat, dovedeste sentimentul intern si firesc al
religiozitatii omului si dorinta dupa viata care nu are sfârsit. Credinta în
înviere se contopeste cu dorul omului dupa o adevarata viata, dupa certitudinea
propriei existente fara de sfârsit. Înca din paradisul pamântesc, Satana a zis
protoparintilor nostri: Nu, nu veti muri;
veti fi ca Dumnezeu, cunoscând binele si raul (Gen 3,4-5), adica: Veti trai si veti cunoaste toate cu perfectiune
si veti avea certitudinea voastra existentiala. Dorinta de a trai, de a
cunoaste si de a avea siguranta vietii constituie caracteristica principala a
omului, care nu-i altceva decât amprenta pe care Creatorul a lasat-o în firea
umana. Înselati, condamnându-se la moarte prin neascultare fata de porunca
divina, alungati din paradis, Dumnezeu a lasat oamenilor speranta vietii,
învierii, dar nu fara cruce: Dusmanie voi
pune între tine si femeie, între samânta ta si samânta ei; aceasta îti va
zdrobi capul, iar tu îi vei întepa calcâiul (Gen 3,15). Efortul de a-i zdrobi capul sarpelui nu înseamna altceva
decât redobândirea vietii prin cruce. A primi întepatura în calcâi nu-i altceva
decât efortul de a depasi, prin credinta, obstacolele care stau în calea
sperantei. Moartea este cel mai mare dusman al sperantei. Când speranta abia
mai pâlpâia, ca un fitil gata sa se stinga, Isus a reînsufletit-o prin învierea
sa.
Indiferent de ce zei au avut
popoarele pagâne pâna la Cristos, credinta în înviere si speranta vietii
vesnice, dorul dupa tineretea fara de
batrânete si viata fara de moarte au existat la umbra mortii. Persii,
egiptenii, grecii, romanii etc. au sperat în ziua în care femeia va zdrobi capul Sarpelui viclean. Zeul persilor era Mithra.
Cinstitorii credeau în învierea lui si în puterea rudimentara de a da viata
mortilor. La egipteni, zeul vegetatiei si al semintelor era Osiris. Primavara,
când semanaturile încolteau, ei credeau ca sufletul lui Osiris reînvie. Acesta
era pentru ei motiv de sarbatoare. Grecii aveau pe zeul Adonis, care simboliza
natura care murea iarna si zeul o reînvia primavara. Când florile se deschideau
si parfumul lor umplea vazduhul, ei credeau ca Adonis îsi da în vileag
prezenta. La romani, credinta în înviere ne-o arata poetul Horatiu, când spune
despre sine: Nu voi muri în întregime, o
mare parte din mine va învinge moartea. Credinta evreilor în înviere ne
este dezvaluita de Sfânta Scriptura, desi unii dintre cei mai de frunte, cum
erau saduceii, nu credeau. O marturisire de credinta în înviere, în toata
frumusetea ei, ne-o da unul dintre cei sapte frati Macabei, care spune
judecatorului: Tu, nelegiuitule, ne scoti
pe noi din aceasta viata, însa Împaratul lumii, pe noi, cei care murim pentru
legile lui, iarasi ne va învia cu înviere de viata vesnica (2Mac 7,9); cartea lui Iob, psalmii lui
David, profetii Isaia si Ezechiel ne dau marturie despre învierea mortilor.
Isus a preluat aceste sperante
ale întregii omeniri si le-a scos la lumina, mai întâi prin învatatura si
minunile sale, apoi prin propria înviere glorioasa. Isus l-a înviat pe Lazar
(cf. In 11,39-45), pe fiul vaduvei
din Naim (cf. Lc 7,11-15) si pe fiica
lui Iair (Lc 8,49-56), adeverind prin
fapte cele spuse: Eu sunt învierea si
viata (In 11,25). Când evreii îi
cer un semn, prin care sa-si dovedeasca propria dumnezeire în calitate de Fiu
al lui Dumnezeu, Isus îi asigura ca dupa ce va sta trei zile în mormânt, precum
a stat profetul Iona în burta chitului, va învia (cf. Mt 12,39-41). Când era pe cruce i-au cerut: Cristos, regele lui Israel, sa se coboare acum de pe cruce, ca sa vedem
si sa credem (Mc 15,32). Ei nu
întelegeau ca ratiunea este un organ spiritual de perceptie mai nobil decât
ochiul trupesc si din acest motiv valoarea credintei este mai mare decât
valoarea imaginii sensibile. Isus, care a dorit atât de mult ca lumea sa
creada, ne-a dat o dovada mult mai mare decât au cerut-o ei. Daca s-ar fi
coborât de pe cruce, ar fi crezut? Daca Isus, la cererea diavolului de a se
arunca de pe creasta templului si îngerii sa vina si sa-l sustina, ar fi facut
minunea, ar fi crezut în dumnezeirea lui? S-ar fi schimbat diavolul în înger de
lumina? Nu. Nici daca s-ar fi coborât de pe cruce, dusmanii tot n-ar fi crezut
ochilor, ci l-ar fi învinuit de vrajitorie. Bogatul cere un înviat pentru
convertirea fratilor sai, dar Isus îl asigura ca acela care nu crede în
Sfintele Scripturi, nu poate crede nici în marturia unui înviat. Dovada o avem
în faptul ca soldatii de paza la mormânt, când le spun carturarilor, fariseilor
si arhiereilor ca Isus a înviat, ei îi platesc gras ca sa spuna o minciuna: pe
când voi dormeati, au venit ucenicii si i-au furat trupul (cf. Mt 28,13). Prin urmare, Isus înviat nu
s-a aratat necredinciosilor, dusmanilor sai, ci acelora care au crezut în
cuvântul sau.
Toti acei care au crezut si
l-au cautat cu iubire, l-au gasit. În primul rând trebuie sa admiram curajul si
iubirea acelor femei care au venit la mormânt dis-de-dimineata, în prima zi a
saptamânii, ca sa-i unga trupul mort, în semn de iubire fata de Învatator. Ele
au fost rasplatite de îngeri cu vestea care le-a întrecut toate asteptarile: Nu este aici. A înviat! (Mt 28,6).
Istoria a consemnat în scris
evenimentul unic al istoriei. Iosif Flaviu, scriitor evreu romanizat, spune
într-un document al sau: A fost în acele
timpuri Isus, barbat întelept, daca îmi este îngaduit sa-l numesc barbat,
fiindca era facator de lucruri minunate si învatator al acelora care asculta adevarul
cu bucurie. Cu adevarat a atras pe multi de partea sa, atât dintre iudei cât si
dintre pagâni. Acesta era Cristos. Când Pilat, la învinuirea mai-marilor
neamului nostru, l-a osândit la moartea pe cruce, cei care l-au iubit dintru
început, nu l-au parasit. Caci le-a aparut lor din nou viu a treia zi, dupa cum
au prezis acestea despre el profetii inspirati de Dumnezeu, ori alte minuni
nenumarate.
Nu numai ca Isus a înviat, dar
era necesar sa învie spre a dovedi întregii creatii ca Dumnezeu este atotputernic
si nu moartea; ca dorinta omului de supravietuire nu este o iluzie; ca
siguranta vietii vesnice o vom gasi mereu în învierea lui, în credinta în
cuvântul sau: Cine manânca trupul meu si
bea sângele meu are viata vesnica si eu îl voi învia în ziua de apoi (In 6,54).
Sa-l primim deseori în inima
noastra pe Isus înviat si prezent în sfânta Împartasanie! Sa ne plecam
genunchiul în fata lui, marturisind ca el singur este Domn peste cei vii si peste cei morti.
Se povesteste din viata
sfântului Ioan Maria Vianney urmatorul fapt: Într-o seara, iesind din scaunul
de spovada, o doamna i-a cerut un sfat. Pe când stateau de vorba, parintele cu
fata spre usa bisericii si femeia cu fata spre altar, aceasta a tresarit
speriata. Sfântul a întrebat-o de motivul tresaririi. Ea a raspuns: O umbra a trecut prin fata tabernacolului si
nu a îngenuncheat. La care sfântul Ioan Vianney raspunde: Fiti linistita, doamna! Daca nu a fost
diavolul, atunci a fost sacristanul. Numai ei doi nu îngenuncheaza niciodata.
Din pacate, avem si noi multi
care nu îngenuncheaza niciodata, fiindca nu cred, nu spera si nu-l iubesc pe
Cel Înviat prezent în sfânta Taina din altar.
Apostolul neamurilor ne spune:
Daca vei marturisi cu gura ta ca Isus
este domn si vei crede în inima ta ca Dumnezeu l-a înviat din morti, te vei
mântui! (Rom 10,9).
A-l marturisi cu gura ca Domn, ca datator de înviere, înseamna,
în primul rând, a-l primi ca hrana în sfânta Împartasanie, înseamna a-l adora
în rugaciune, înseamna a spune în fata tuturor cu toata fiinta proprie: Cristos a înviat cu adevarat! Amin.